OSVĚTOVÁ KAMPAŇ FILMY NEJSOU ZADARMO ZAČÍNÁ

PROTIPIRÁTSKÉ TRAILERY JDOU DO KIN

Praha, 1. listopadu 2006 – Pozitivně mířená kampaň Filmy nejsou zadarmo, kterou představila Česká protipirátská unie (ČPU), nabírá na obrátkách. Do českých kin budou v listopadu premiérově uvedeny dva filmové protipirátské trailery, každý o délce 40 sekund. Jako první dne 1. listopadu spoty uviděli návštěvníci slavnostní premiéry filmu Ro©k podvraťáků a filmoví diváci Multikina Ládví. Od čtvrtka 2. listopadu pak budou spoty promítat všechna multikina a postupně by se protipirátské trailery měly dostat do většiny stálých kin. „Jeden z trailerů je namířen proti sdílení filmů prostřednictvím internetu, druhý proti nákupu pirátských kopií filmů na DVD,“ vysvětluje Markéta Prchalová, ředitelka ČPU, a dodává: „Podoba obou spotů navazuje na celosvětovou protipirátskou kampaň MPA, sdružující filmová studia Paramount, Sony Pictures, 20th Century Fox, Universal, Walt Disney a Warner Bros.“

Na uvedení trailerů do kin je navázáno také spuštění protipirátského webu www.filmynejsouzadarmo.cz, kde si zájemci mohou přečíst informace o pirátství a protipirátských aktivitách, seznámit se s příslušnou legislativou, zasoutěžit si o velmi atraktivní ceny, přehrát a stáhnout si samotné trailery, protipirátské samolepky, tapety apod. Dále je možné seznámit se s pohledem a zkušenostmi filmových tvůrců, herců, producentů a distributorů. Svůj názor mimo jiné vyjádřili také reřisér Ro©ku podvraťáků Karel Janák a herec Jiří Mád. Ten má k cílové skupině kampaně věkově velmi blízko. Pirátství velmi často bují už u třinácti až patnáctiletých školáků a přesouvá se s nimi i na střední a vysoké školy. „Snadnost kopírování vyžadující zpravidla jen jeden klik myší, masivnost rozšíření souborů s nelegálním obsahem i nedostatečná kulturní a společenská výchova vedou děti a mladé lidi k tomu, že filmy vnímají pouze jako spotřební zábavu,“ upozorňují odborníci z ČPU. ,,Piráti už se ale nezamýšlejí nad tím, že ke vzniku filmu je potřeba nejen úsilí velkého množství specialistů, ale také nemalé investice. Právě na to se snažíme prostřednictvím naší kampaně poukázat,“ zpřesňují detaily zástupci organizace. 

Mediálními partnery kampaně „Filmy nejsou zadarmo“ jsou Český rozhlas 1 - Radiožurnál, portál Seznam.cz, deník Právo a magazín Cinema.

JAK TO VIDÍ PODVRAŤÁK Jiří Mádl 
Jiří Mádl – (1987), studuje gymnázium v Českých Budějovicích. Proslavil se rolí Jáchyma v celovečerním filmu Snowborďáci. Dále hrál ve snímcích Po hlavě do prdele, Všichni musí zemřít, Rafťáci a v seriálu Redakce. Je hlavním protagonistou filmu Ro(c)k podvraťáků, který momentálně boduje v českých kinech.     

Co si myslíte o filmovém pirátství?
Je špatné, čím víc kopií, tím míň filmů.  

Setkal jste se s pirátstvím osobně a za jakých okolností?
Setkal, párkrát jsem to viděl u známých. Tedy ne hromadné šíření, ale kopie pro osobní potřebu.

Jakým způsobem podle Vás pirátství působí na filmovou tvorbu a filmový průmysl?
Podle mě negativně.

Jak myslíte, že je možné pirátství omezit? Kde byste Vy sám viděl řešení?
Asi nějaká bezpečnostní opatření, dokud to piráty nepřestane bavit. 

O České protipirátské unii

Česká protipirátská unie (ČPU) byla založena v roce 1992 za účelem ochrany autorského práva a práv souvisejících s právem autorským k audiovizuálním dílům a potírání všech forem pirátství v oblasti výroby, dovozu a šíření audiovizuálních děl. ČPU se konstituovala z Protipirátské sekce Unie videodistributorů, která vyvíjela protipirátské aktivity v oblasti audiovize již od počátku 90. let. Dle stanov spočívá činnost ČPU především v ochraně autorských práv, sledování a analýze informací, týkajících se autorských práv, přípravě právních kroků proti porušování autorských práv, spolupráci s veřejnými orgány a ostatními institucemi. V současné době sdružuje ČPU 14 subjektů, z toho devět společností se zabývá též videodistribucí. V členské základně ČPU jsou nemalou měrou zastoupeni i vysílatelé a filmoví distributoři. Na činnosti ČPU se podílí též protipirátské oddělení mezinárodní organizace Motion Picture Association a mimořádným členem ČPU je Národní filmový archiv.
www.cpufilm.cz


KAREL JANÁK – režisér
Karel Janák vystudoval FAMU, obor hraná režie. Na začátku své kariéry natáčel hlavně reklamní spoty. Výrazný průlom pro něj znamenal v roce 2004 film Snowboarďáci, který získal cenu Český lev 2004 za divácky nejúspěšnější film. V březnu 2006 byl do kin uveden jeho nový film Rafťáci, ve kterých stejně jako v předchozím filmu Snowboarďáci hráli Jiří Mádl a Vojtěch Kotek. Ti samí protagonisté se také objevili v aktuálním Janákově snímku Ro©k podvraťáků.


Co si myslíte o filmovém pirátství?
Je to nešvar, který zabíjí film a speciálně český film, který má strašně málo peněz na výrobu. Když se nebudou vracet peníze do výroby, český film skončí, a to bude hrozná škoda. Situace je myslím naprosto transparentní u CD nosičů – hudební studia postupně končí. Jedna z možností, která se nabízí je, že jednou nemusí být žádné české filmy, protože je nikdo nebude platit ani točit.  

Jakým způsobem Vás osobně filmové pirátství poškozuje?
V tuto chvíli mě příliš nepoškozuje. Jsem režisér a jsem placen za to, že odvedu svou práci. Ve výsledku pirátství poškozuje producenta a je třeba si uvědomit, že ve chvíli, kdy už producenti nebudou dostávat práci a nebude nikdo, kdo by zaplatil film, přijdou o práci i režiséři. Tedy i já.

Setkal jste se někdy s pirátstvím osobně? Za jakých okolností?
Samozřejmě, když natočím film a ten film se objeví dříve na internetu než v kinech, tak na něj přijde méně lidí. Je to velmi složitá problematika, na níž jsem narazil v případě Snowborďáků i Rafťáků. 
 
Jak byste vysvětlil dítěti či teenagerovi, že vypalování filmů i muziky není úplně v pořádku?
Teenegerům to těžko vysvětlím. Jde prostě o to, aby se neobjevovaly filmy na ´netu´ ve vynikající kvalitě, srovnatelné s DVD. To je potom potíž. Princip je stejný, jako kdybyste vyrobili auto a pak jej dali zdarma k dispozici na internet. Brát si něco zadarmo je destruktivní proces. Spíše než na teenagery bych se určitě zaměřil na ty, kteří filmy na internet dávají. Jde o krádež a podle toho je třeba k aktérům přistupovat.

Jak myslíte, že je možné filmové pirátství omezit? Kde byste vy sám viděl řešení?
Je velmi těžké stíhat piráty na ´netu´, protože je to strašně těžce ohlídatelný prostor. Policie by však viníky měla stíhat stejně jako pedofily. Jde o trestný čin a na základě toho je třeba jednat.

 

 

 

 

 

 


soutěž

 


 

Reklama