Bulvár

Feminismus tady a teď nemá opodstatnění

O tom, že feminismus měl a má své opodstatnění v historii a dnes v jiných zemích, píše čtenářka V.poho. Ale u nás a v této době je již jeho význam minimální...

Kdyby žila čtenářka V.poho v devatenáctém století, stála by v čele feministického hnutí. Dnes je ale spokojená. Více už v jejím příspěvku k tématu: Vy a feministky.


Kdybych se narodila o dvě století dříve, určitě bych držela vlajku a stála v první řadě.
Kdybych se narodila jako muslimka, určitě bych okázale strhla šátek z hlavy, postavila se do čela tohoto hnutí a čekala, kdo po mně jako první hodí kamenem.
Ano, byly a jsou chvíle, kdy měl feminismus své opodstatnění.

Nejsem si ale jistá, že je to tak právě tady a teď.
Samozřejmě, ženy to mají v životě v jistém ohledu těžší. Mají děti a tak se jim hledá hůř zaměstnání. Nemají takovou sílu a tak se jim poněkud obtížněji jezdí na traktoru a pracuje v dolech. Často mají nižší plat. Není jich v politice tolik jako je tam mužů. A není jich tolik ani ve vedoucích funkcích. To všechno je samozřejmě pravda.

Otázka ale zní, milé dámy, jestli to chceme jinak.

Vždyť nás nikdo nenutí mít děti nebo nedělat kariéru. Nikdo nám nebrání v tom, abychom zakládaly firmy nebo vstupovaly do politiky. Nejsou k tomu potřeba žádné stanovené kvóty. Silně pochybuji, že by se většina žen nedokázala prosadit ve světě mužů. Myslím, že máme možná prořízlejší pusy než leckterý muž. A když chceme, tak víme. Nebo se doučíme.

No, možná bychom měly trochu problémů v těch dolech. Ale upřímně řečeno, mě to ani nijak nemrzí. Jsem ráda, že až se dostanu na úřad práce, nikdo mně nebude moci strčit do ruky těžké kladivo, jen ať se živím, jak umím.

Nezlobte se na mě, ale já si myslím, že je to především naše volba a že máme takový život, jaký si ho uděláme. Myslím si, že nám dneska už nikdo nebrání, abychom dělaly, co chceme. Pokud na to máme vědomosti, schopnosti a hlavně chuť. A že to za nás žádný -ismus nevyřeší.

Podle mého názoru už je v naší společnosti prostě dobojováno a feminismus jako takový je přežitek. Já bych řekla, že už jsme prostě my ženy vyhrály, že jsme rovnoprávné a pokud budeme chtít urvat ještě větší kus koláče, budou muset vyrazit do boje zase pro změnu muži. V naší společnosti jsem se opravdu nesetkala s nějakým utlačováním. Žena je plně schopná postarat se o sebe a nikdo na ni nekouká skrz prsty, pokud zůstane sama. Je to jen její rozhodnutí, zda se bude nebo nebude chtít vdát nebo rozvést, mít děti a pokud ano, zda se o ně bude starat sama anebo společně s partnerem, partnera si vybírá sama, není nucena spojit svůj život, s kým jí je poručeno.

Tak co bychom vlastně chtěly víc?

Vždyť všechno ostatní už si musíme vybojovat ve své rodině, ve svém zaměstnání, na tom našem malém písečku samy. To za nás žádné hnutí rozhodně neudělá. Ani muži přece nemají uhlazenou cestu a své postavení si musí zasloužit. Tak snad bychom nechtěly, aby se s námi jednalo jinak?
:-)

V.poho

Pozn. red.: Text neprošel jazykovou korekturou.

Téma dne 7. prosince 2011: Já a feministky

  • Jaký je váš názor na feministky?

I když se zdá tahle otázka položená mužem v ženském magazínu trochu odvážná, nemyslím si, že je od věci. Extrémní názory vyvolávají v lidech reakce. Stejně, jako máme každý, napříč věkem, pohlavím i rasou svůj názor třeba na židovství, tak máme názor i na feminismus. A mě zajímá ten váš, milé čtenářky! Posílejte mi ho na e-mail uvedený níže jako příspěvek k tématu a nezapomeňte, že pokud chcete mít šanci na získání krásného dárku, který se hodí pro každého chlapa a feministku, totiž hry POKER deluxe od Albi, musí váš text být dlouhý alespoň jako tento odstavec.

Chcete-li mít šanci na zveřejnění, posílějte své príspěvky nejpozději 7. 12. 2011 ve 14.30 hodin.

poker

Hrajte ŠŤASTNOU VÁNOČNÍ SOUTĚŽ o ceny v hodnotě 30.000 KORUN! Více zde...

   
07.12.2011 - Příběhy - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [67] Jarkkka [*]

    Nemyslím si, že muži a ženy jsou si ve všem rovní. Každý vyniká v něčem jiném. Feminismu nerozumím, myslím že každé pohlaví má svoji roli.

    superkarma: 0 22.02.2014, 16:41:53
  2. avatar
    [66] v.poho [*]

    Rikina — #64 S tím se mohu jenom ztotožnit. Ale to se nedá paušalizovat jen na ženy. Týká se to obou pohlaví rovným dílem.Sml22

    superkarma: 0 08.12.2011, 09:29:17
  3. [65] mapela [*]

    Tohle vůbec neřeším.

    superkarma: 0 07.12.2011, 23:44:56
  4. [64] Rikina [*]

    No jo, ale za ten "rovný plat" se taky musí odvádět srovnatelná práce. A já jsem za svou poměrně pestrou praxi v mnoha firmách a zaměstnáních viděla hodně "pracantek", co by chtěly stejný plat jako jejich kolegové muži, ale půl měsíce mají PMS, druhou půlku měsíce migrény, nemocné děti, třídní schůzky, alergii, preventivní gynekologickou prohlídku, případně zubaře, a pracovat můžou přesně jenom od osmi do čtyř, z čehož ale třetinu stráví vařením kafe, obědem, svačinama, a stěžováním si na všelijaká bezpráví, která se jim dějí ze strany mužů. Sml57 Nějaká práce přesčas nebo o víkendu nepadá na váhu. A něco jako loajalitu k firmě, to snad 80% žen vůbec nezná, zato přesně znají ty paragrafy zákoníku práce, kde se píše o tom, jaké mají ženy úlevy a na co všechno mají "nárok". A pak se divěj, že nemají ten rovný plat. Sml80 Že tímhle ztěžují pozici obecně všem ženám, protože každej zaměstnavatel si po takových zkušenostech šestkrát rozmyslí, koho přijme, to jim nedochází. Ž většina z nich by přitom byla feministkami, kdyby se jich člověk optal, o tom nepochybuji. Sml57 

    1. na komentář reaguje v.poho — #66
    superkarma: 0 07.12.2011, 23:09:23
  5. avatar
    [63] v.poho [*]

    risina — #62 Proti osvětě nic nemám. Akorát upřímně řečeno, jsem se s žádnou ze strany feministek ještě nesetkala.Sml32

    superkarma: 0 07.12.2011, 22:39:41
  6. avatar
    [62] risina [*]

    v.poho — #61 Já si představuju feminizmus jako hnutí, které bude kromě prosazování dělat i osvětu - a tam je mylím ještě práce dost  Sml22.

    1. na komentář reaguje v.poho — #63
    superkarma: 0 07.12.2011, 22:34:25
  7. avatar
    [61] v.poho [*]

    risina — #60 Jenže to už je spíš o lidech. Vždycky se najde nějaký šéf, který bude odměňovat podle toho, jestli je někdo žena, muž, má pěkné nohy nebo mu na všechno přikyvuje.... To žádný zákon nezmění. V zákoně máte právo na rovnou mzdu. Ale ženy si o ni neumí říct, to opravdu vídám dnes a denně. Ony samy si neřeknou o to, o co chlap. A nikdo jim sám víc nenabídne.

    Pokud jste četla celý můj článek, nikde jsem nepsala, že feminismus je špatný. To rozhodně není. Nakonec i já i vy jsme produktem feminismu předchozích let, proto se nebojíme mluvit, vyjádřit svůj názor bez ohledu na to, že se nebude líbit.

    Jenomže já si představuji feminismus jako hnutí, které bude něco měnit. Zákony například. Ale my už máme právo volit, chodit do školy, pracovat, rozvést se, je v zákoně, že se vás nikdo nesmí při pracovním pohovoru ptát na děti (že jste žena těžko utajíteSml16), máme právo na rovnou mzdu.... Tahle všechna práva prostě už máme. Tak za co chcete všechny bojovat? Já o žádné kvóty na poměr žen v parlamentu, ve vládě, v řídících funkcích atd. opravdu nestojím.

    Musíme se svá práva jenom naučit používat. Některé to umíme a některé ne. Ale to za nás žádné hnutí neudělá, to prostě nejde. To musí vyjít z každé z nás.

    1. na komentář reaguje risina — #62
    superkarma: 0 07.12.2011, 22:29:29

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] risina [*]

    v.poho — #54 Když se to týkalo mě, tak jsme se ozvala, zrovna tak když zaregistruji, že je tomu tak u mých podřízených, a navrhuju jim odměny pdoel toho, jak vnímám jejich práci, ne podle toho, jakého jsou pohlaví (ovšem přesně jejich osobní ohodnocení ani odměny neznám, konečné slov má právě ředitel). Vadí mi ten princip a myslím, že to je právě to, co musíme pořád dokola připomínat.

    1. na komentář reaguje v.poho — #61
    superkarma: 0 07.12.2011, 21:59:26
  2. avatar
    [59] femme [*]

    risina — #52  jj, to znám, bylo to tak, bohužel, v každém podniku, ve kterém jsem pracovala Sml22 Sml68

    superkarma: 0 07.12.2011, 20:37:51
  3. [58] jithule [*]

    PRAVDA

    superkarma: 0 07.12.2011, 20:02:32
  4. avatar
    [57] hubajda [*]

    jo jo pravda Sml22

    superkarma: 0 07.12.2011, 19:52:11
  5. avatar
    [56] babicka11 [*]

    dobře napsáno ...

    superkarma: 0 07.12.2011, 19:40:14
  6. [55] 636363 [*]

    JOJO

    superkarma: 0 07.12.2011, 19:39:34
  7. avatar
    [54] v.poho [*]

    risina — #52 Pak nezbývá než se ozvat nebo změnit zaměstnání....

    To je stejné jako v soukromém sektoru. Sml79

    I když uznávám, že se změnou zaměstnavatele bych počkala až po krizi.

    1. na komentář reaguje risina — #60
    superkarma: 0 07.12.2011, 19:27:34
  8. [53] helešicová [*]

    Pracovala jsem 8 roků v kolektivu mužů ,byla jsem spokojená.

    superkarma: 0 07.12.2011, 18:03:52
  9. avatar
    [52] risina [*]

    v.poho — #50 Pracuji ve státním sektoru, základní platy máme tabulkové, ale osobní ohodnocení a odměny přiděluej ředitel. A setkávám se přesně s tím, co tady někdo psal - "jemu musíme dát víc, on živí rodinu". Přitom "on" v té době (spolu)živil 2 děti, já 3, jeho manželka a můj muž měli přibližně stejný příjem a hlavně on pracoval s mnohem menším nasazením než já...

    1. na komentář reaguje v.poho — #54
    2. na komentář reaguje femme — #59
    superkarma: 0 07.12.2011, 18:00:38
  10. avatar
    [51] risina [*]

    Lukáš Čejka — #42 Právě ten nedostatek dosavadních tradičních pracovních sil (=mužů) způsobil, že si ženy víc a víc uvědomovaly, co zvládnou a co můžou...

    superkarma: 1 07.12.2011, 17:57:31
  11. avatar
    [50] v.poho [*]

    A ještě k těm nižším mzdám u žen:

    on ten problém, že pobíráme jako ženy nižší plat si bohužel děláme často samy. Dneska jsou už mzdy smluvní a většina žen se bojí si říct o podobnou mzdu jako chlap, protože si myslí, že by jí pak tu práci nedali. Ale to není vždycky pravda.

    Kolikrát jsem byla na nějakém výběrovém řízení. VŽDYCKY se ptali, kolik si představuji plat já. Nikdy to nebylo o nabídce z jejich strany. Tak jsem si ho vždycky řekla. Takový jaký bych chtěla já. A ne takový, o jaký si řekla většina žen. Někde to byl, pravda, problém....Sml57 Ale ne všude. Pokud jsem měla nejlepší výsledky v testech, vzali mě i za mou cenu. A to dělám celkem normální práci. Žádná vrcholová funkce.

    Prostě se my ženy nesmíme podceňovat a není důvod, abychom si říkaly o nižší mzdu jenom proto, že jsme ženy.

    Ale to už není o nějakém hnutí. Tohle si musíme vybojovat každá sama v sobě.Sml80

    1. na komentář reaguje risina — #52
    superkarma: 0 07.12.2011, 14:57:53
  12. avatar
    [49] v.poho [*]

    ToraToraTora — #39 Díky. Nikdy jsem si o sobě nemyslela, že bych schopná rozumně argumentovat nebyla. Sml16 Což se nedá upřít ani tobě.

    Sml16

    superkarma: 0 07.12.2011, 14:48:43
  13. [48] myska1 [*]

    žena nikdy nebude tady na Zemi rovnoprávná, máme to zakořeněný..........

    superkarma: 0 07.12.2011, 14:07:54
  14. avatar
    [47] yutinkaca [*]

    dobrej článek, souhlasím...dokonce by se mi občas líbilo, aby se mnou někdo jednal v rukavičkách, chtělo by to i změnu

    superkarma: 0 07.12.2011, 14:04:50
  15. [46] FAXÍK [*]

    jsme bojovnice celý život a nevzdáváme se Sml22

    superkarma: 0 07.12.2011, 13:33:32
  16. [45] macamala [*]

    ženy a muži jsou odlišní, právě proto se tak skvěle doplňují - jako den a noc, prostě dialektika všude. Feminismus je dnes trošku přežitý - ženy (alespoň v našich podmínkách)svých práv už dosáhly. Nedávno jsem se dostala ke knize, ve které naopak autorka útočí do "vlastních řad" - kritizuje současné soužití žen a mužů (zlatokopky, vnímání muže jen jako dárce genetického materiálu atd.)

    superkarma: 0 07.12.2011, 13:31:02
  17. [44] magic11 [*]

    Pracovala jsem 25 roků v převážně mužském kolektivu a aby se to dalo přežít, musela jsem být mnohdy chlapem...Sml68

    superkarma: 0 07.12.2011, 13:01:43
  18. avatar
    [43] Suzanne [*]

    Lukáš Čejka — #42 ruku v ruce. Sml54Sml52 a to máš fuk, jdu budovat kariéru.Sml30Sml60Sml61

    superkarma: 0 07.12.2011, 12:42:19
  19. avatar
    [42] Lukáš Čejka [*]

    Suzanne — #41 ne, to je prirozeny vyvoj, ve skutecnosti to byl nedostatek pracovnich sil po valce, resp. uz v prubehu valkySml54

    1. na komentář reaguje Suzanne — #43
    2. na komentář reaguje risina — #51
    superkarma: 0 07.12.2011, 12:35:52
  20. avatar
    [41] Suzanne [*]

    Lukáš Čejka — #20 ano, ano, ano, souhlasím! a tu změnu ve vnímání žen ve společnosti způsobila vlna feminismu Sml16

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #42
    superkarma: 0 07.12.2011, 12:33:29
  21. avatar
    [40] átéčko [*]

    kareta — #25 Tady s tebou souhlasímSml67

    superkarma: 0 07.12.2011, 12:32:07
  22. avatar
    [39] ToraToraTora [*]

    v.poho — #32 OK, jsem ráda, že jsi příspěvek nenapsala jen pro výhru a ačkoliv mám názor jiný, jsem ráda že pro svůj jsi schopna rozumně argumentovat. Běž fachat, jdu dělat též.

    1. na komentář reaguje v.poho — #49
    superkarma: 0 07.12.2011, 12:31:16
  23. avatar
    [38] v.poho [*]

    monkee — #36 Myslíš?

    Možná se jen snažím dívat na věci z více stran.

    A nesvádět všechny neúspěchy a to, že si na mě někdo otevře hubu, na to, že jsem žena.

    Ale možná jsem jen naivní.Sml24

    superkarma: 0 07.12.2011, 12:30:16
  24. avatar
    [37] Lukáš Čejka [*]

    kareta — #35 a ted si predstav jak by to s takovym materialem vypadalo ve vedeni statu Sml57Sml54

    superkarma: 0 07.12.2011, 12:25:41
  25. avatar
    [36] monkee [*]

    Poněkud naivní pohled na věc, bych řekla.

    Ještě jsi neprošla žádnou závažnou situací, ve které "vadí", že jsi žena. Pořád ještě existují situace, kdy "muž je muž a žena je jenom žena"Sml80Sml68

    A to je špatně, to slovo JENOM tam nemá být.

    1. na komentář reaguje v.poho — #38
    superkarma: 0 07.12.2011, 12:24:06
  26. avatar
    [35] kareta [*]

    aviaki — #34 obecně je problém právě s ženami na vedoucích místech...dělala jsem ve státní správě a tam se kvotovalo...a šéfovaly tam ženy. NEZAŽILA jsem jedinou, která by měla na vedení vlohy!Sml80

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #37
    superkarma: 0 07.12.2011, 12:17:42
  27. avatar
    [34] aviaki [*]

    Já myslím, že největší problém je právě v té komunikaci a velmi často jsou, jak již tady bylo níže řečeno ženy proti ženám. Zažila jsem situaci, kdy naše ředitelka (žena!!) se obrátila na kolegu s nabídkou přivýdělků (jednalo se o přesčasy) se slovy "ty potřebuješ peníze, živíš rodinu". Já jsem seděla hned vedle, v té době jsem byla samoživitelka (s většími dětmi, tudíž tu nebyl ani časový problém). A vůbec jí to nedošlo. Dokud ve slabikáři bude Máma mele maso, táta čte noviny, tak bude feminismus potřeba.

    1. na komentář reaguje kareta — #35
    superkarma: 1 07.12.2011, 12:11:04
  28. avatar
    [33] Hanula [*]

    Sml22je to pravda

    superkarma: 0 07.12.2011, 12:03:36
  29. avatar
    [32] v.poho [*]

    ToraToraTora — #30 Jsem ve 40.i svobodná, bezdětná a zaměstnaná.Sml52Sml52Sml52 Ne vážně, nejsem žádná kariéristka a prostě se to stalo. Samozřejmě jsou tací, kteří na mě koukají podivně... Ale nemyslím, že bych se cítila odsouzeníhodně...

    Co se týče znásilnění, máš pravdu. Bohužel.

    Ale nemyslím, že pokud udáš psychické týrání jako muž, budou se na tebe dívat s pochopením.

    Jinak týrání jako takové je problém. U žen, na které můžeš vyrukovat silou, větší. Ale vždycky budou psychopati. To přece nemá s feminismem nic společného....

    Jinak holky, v diskusi budu moci pokračovat až večer, jinak ze mě nebude kariéristka, ale nezaměstnaná...

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #39
    superkarma: 0 07.12.2011, 12:02:54
  30. avatar
    [31] marcela-1 [*]

    Sml80

    superkarma: 0 07.12.2011, 12:00:41

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme