Bulvár

Face to face ve třech

 

Na své pouti životem mám štěstí, že potkávám hlavně dobré a zajímavé lidi.

Dneska bych vám ráda představila dvě mladé ženy. Jsou sice rozdílné, ale přesto mají hodně společného.

Vlaďka pracuje jako asistentka (zdravotní sestra) domácí péče. Asistenti mají na starost několik lidí na vozíku. Pomáhají jim, jak kdo potřebuje – obléci, umýt apod.

Nad kávičkou mi vyprávěla o své práci:

V: „Zdravý člověk si opravdu spoustu věcí neumí představit. Moje velké štěstí bylo, že jsem se prvně dostala k Ivetě – jinak bych možná utekla. Iveta je úžasná osobnost, je nezdolně optimistická, každého ve svém okolí dokáže svým optimismem nakazit, má velké charisma."

 

K: S těmi vozíky máš pravdu. Když jsem se octla v Rehabilitačním ústavu v Kladrubech, taky jsem nejdříve honem nevěděla, jak reagovat. Já do té doby viděla vozík jen ve filmu. Tam na něm seděla nějaká důstojná stará dáma… a tady spousta mladých lidí. A tak jsem si říkala, proč je nevidím na ulici?

 

V: „Na to je jednoznačná odpověď – bariéry. Po revoluci se sice podmínky trochu zlepšily. Už jen to, že vozíčkáře společnost vzala na vědomí. Už to nejsou ti exoti, ukrytí v ústavech. Nové stavby s nimi začínají počítat, dělají se nájezdy na chodníky i k některým domům a úřadům. Ale i nadále jsou nedostupná nádraží, autobusy, některé stanice metra.

Ale mnohem horší jsou bariéry v lidech. Pamatuješ, jak ministr Škromach trávil jeden den na vozíku? Tak to zorganizovala právě Iveta. Hned se mnoho nezměnilo, ale bylo dobré, že si nejen on, ale i ostatní lidé okolo uvědomili, kolik doslova pastí na vozíčkáře v naší společnosti číhá.

 

Teď je na čase představit Ivetu, možná ji budete znát z TV.

Iveta Pešková se narodila 1961 s vrozenou vadou, všechny 4 končetiny má krátké. Základní školu absolvovala při Jedličkově ústavu. Potom nastoupila na Střední ekonomickou školu se zdravými studenty. Po maturitě pracovala jako účetní, potom postoupila na funkci ekonomického náměstka.

Po revoluci založila občanské sdružení pro sociální rehabilitaci zdravotně postižených PROSAZ, které nabízí zájmovou, sportovní činnost (třeba potápění), poskytuje asistenční službu v domech zvláštního určení v Praze 5 a 9, veřejnou tísňovou linku, rehabilitace a v plánu je i domácí péče.

V roce 1997 získala za práci pro postižené lidi cenu Olgy Havlové.

 

Iveto, co byste nám poradila, jak se k vozíčkářům máme chovat, jak pomoci?

I: „Předně bych byla moc ráda, kdyby si lidé uvědomili, že my jsme normální lidé, jen místo nohou máme kolečka. Umíme si ze sebe udělat i legraci.

 

Potom bych si přála, aby si lidi uvědomili, že nemáme zbytečně vymezená širší parkovací místa. Okolo auta potřebujeme více místa, abychom tam mohli zajet na vozíčku. Že je pro nás někdy nemožné otevřít dveře do budovy.

Že pokud nakupuji, vidím a dosáhnu jen na spodní regály a podobně.

 

Uvědomte si, že dnes kvůli dopravním nehodám či náročným sportům se můžete objevit na vozíku raz dva. A jak vám bude, když kamarádi, se kterými jste předtím trávili tolik času, se jaksi vytrácejí?

A potom – zdánlivá maličkost, ale všimli jste si, že skoro každý mluví s vozíčkářem shora? Prostě nikoho nenapadne přidřepnout a povídat si s námi jako rovný s rovným.

Mým snem je, aby se všichni vozíčkáři zařadili zpátky do života, mezi své, a aby se setřely ty rozdíly mezi námi.

Podívejte se na naši činnost na www.prosaz.cz a přijďte mezi nás.

A tak jsme se rozloučily, bylo to krásné slunné odpoledne.

                    
   
01.02.2005 - Společnost - autor: Jitka Kubíková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [46] next_way [*]

    kazde utery chodim na 4 hodiny do Jedlickova ustavu jako dobrovolnik a je to super straveny volny cas.. jinak lidi jako dobrovolniku je v techto institucich strasne malo.. ono kdyz ma clovek aspon zdrave dve ruce tak je to super ale bohuzel je hodne i takovych co sotva mluvi a to je obcas narocne (takhle jsem z jednoho chlapce udelala Ondru a on to je Honza.-)) ale je s nima sranda a kolikrat jsou moc chytry ale bohuzel cestovat a jit treba jen tak do galerie je problem ale mnohdy se lide zase hrozne snazi a casteji se na nas usmeji treba kdyz jdeme nakupovat:-)) no a dalsi problem je cas:-/ vsechno trva 10x dele.. a k otazce jak se chovat k postizenym je to snadne prirozene a nedelat za ne veci o ktere nepozadaji.. vsichni jsou od mala nauceni jak si rict o pomoc... samozrejmne se jim muzete nabidnout ale nevnucovat se..

    superkarma: 0 02.02.2005, 23:54:23
  2. avatar
    [45] zlato [*]

    Je to moje prace,staram se o Dicka,ktery je na voziku spousty let,prala bych ceske republice,aby meli moznost vozickari dostat se skutecne vsude,jako tady v USA.......

    superkarma: 0 02.02.2005, 00:22:05
  3. avatar
    [44] kubikm [*]

    petruška 2: s tou prací je to těžké...dříve totiž byla povinnost pracovat a tak se stát musel postarat...což tedy dneska není
    já pamatuju, byly různé dílny, šila se konfekce, navlékaly korálky...

    superkarma: 0 01.02.2005, 22:02:30
  4. avatar
    [43] kubikm [*]

    Mab: Markýza: to je príma, že alespoň někde to jde...jak říkám, všechno je v lidech
    díky

    superkarma: 0 01.02.2005, 21:58:04
  5. avatar
    [42] Markýza [*]

    petruška 2: taky jsem mu to říkala.
    Jinak - já bych to asi neměla moc veřejně přiznávat, ale nám na pomůcku stačí (a vodící pes je pomůcka) na jedné žádosti potvrzení od odborného lékaře o vhodnosti a potřebnosti pomůcky (schopnost ji ovládat/používat), potvrzení od pojišťovny, že na takovou pomůcku nepřispívá (nebo částečně u některých typů pomůcek), a potvrzení o výši ceny pomůcky. Zvlášť (a spíš pro formu - je to dávka sociální péče, že) si necháme doložit příjmy a majetkové poměry(čestné prohlášení), pro normální rodinu jsou to čtyři papíry včetně žádosti, a většině nevidomých je vyplním já.
    Vím, že někde s tím dělají hrozné cavyky, ale my se řídíme tím, že je to pro lidi, aby to postiženým spoluobčanům pomohlo překonat to postižení a zařadit se aspoň trochu do společnosti.

    superkarma: 0 01.02.2005, 19:29:13
  6. avatar
    [41] Mab [*]

    Když to tu čtu, tak musím pochválit svého tátu. Je ředitelem gymplu, budova je stará přes sto let, takže samé bariéry. Když se mu však přihlásil asi před 10 lety lektor z USA a řekl, že je na vozíčku, tak se koupila plošina, aby se vůbec do školy dostal a kousek od školy mu zrekonsruovali bezbariérově byt. Přitom mnohem snazší by bylo ho odmítnout. Ten lektor tu již dávno není, ale veškeré přestavby, které se dělají jsou již bezbariérové a to i WC ve vyšších patrech, kam se zatím vozíčkář nedostane, na výtah totiž peníze zatím nejsou.
    I náš primátor se snaží, nové chodníky mají všechny nájezdy a vodící linii pro slepce, centrum už je hotové a teď čeká rekonstukce i periferie města.
    Tak mimo, mě jako bariéra připadá, jak se odhrnuje sníh.Zásadně na okraj silnice, ať je tam přechod nebo není, pak tam ta hrouda zmrzne a i když je tam nájezd, tak překonat tu hroudu sněhu je někdy nemožné.

    superkarma: 0 01.02.2005, 17:22:52
  7. avatar
    [40] Klarchen [*]

    Kdyby měl někdo zájem si vyzkoušet - projekt se jmenuje Mezi koly - http://www.webpark.cz/proutek/index.htm

    superkarma: 0 01.02.2005, 16:18:34
  8. avatar
    [37] anitech [*]

    kubikm: to byl mimořádný pudlík,takoví se už nerodí

    superkarma: 0 01.02.2005, 15:13:49

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [36] kubikm [*]

    a ještě jednou pes a postižený
    známá měla pudlíka - ten poznal, že paní neslyší...když byla sama doma a někdo zvonil, nebo telefonoval, tak neštěkal, ale strkal do ní čumákem a hlavičkou ukazoval směr, odkud zvuk jde
    když potřebovala nastavit budíka, ukázala mu jednou, jak zvoní a pes jí budil...že je to zajímavé?

    superkarma: 0 01.02.2005, 14:53:41
  2. avatar
    [35] kubikm [*]

    Markýza: viděla jsem krásný pořad, jak cvičí ty slepecké psy....a někteří mají výcvik - umí otevřít lednici, umí nandat a vyndat prádlo z pračky...

    superkarma: 0 01.02.2005, 14:51:30
  3. avatar
    [34] kubikm [*]

    Markýza: holky tu nedávno psaly, že někde je slepec, má vodícího psa a dlouhé hodiny s ním žebrá, pes leží na studené zemi...takže to je zase odvrácená strana...

    superkarma: 0 01.02.2005, 14:49:56
  4. avatar
    [33] kubikm [*]

    Klarchen: to je moc zajímavé...s tím oblékáním máš pravdu...slyšela jsem o takovém případu
    navíc tedy obvykle, když se člověk dostane k wc, tak tam je cedule, že klíče jsou u....to je třeba i u pumpy...jestli je to ochrana před feťáky, tak je to blbost...

    superkarma: 0 01.02.2005, 14:48:30
  5. avatar
    [32] kubikm [*]

    petruška 2: s těmi auty...jsou vyhrazená parkoviště u obchodních center...aby mohl vozíčkář nastoupit do vohu, potřebuje tam mít docela velké místo, proto jsou 2 stání velká tak, že normálně by byla pro auta 3
    no a lidi to řeší tak, že prostě to jedno auto narvou mezi......někdy nejdou ani dveře otevřít...

    superkarma: 0 01.02.2005, 14:45:09
  6. avatar
    [31] Klarchen [*]

    S kamarádkami ze školy jsme jely na takovou akci s o.s.Proutek - spočívalo to v tom, že jsme 3 dny od rána do večera strávily na vozíku - první odpoledne bylo v Praze a každá dvojice (vozíčkář a asistent) dostali za úkol dojet někam do centra něco koupit, pak jsme odjeli vlakem na statek do Jižních Čech, kde byl další program. Nejhorší byla ta Praha - já jsem byla na vozíku. Kdykoli jsme se obraceli na lidi, vždycky se bavili jen s mojí asistentkou, jako kdybych já nebyla schopná komunikovat. Určitě to nemysleli zle, ale možná to k tomu svádí... Hrůzná cesta byla po eskalátorech, asistent musí mít sílu a stejně je to o život, problém byl i dostat se do tramvaje - když už nám přijela správná tramvaj museli jsme honem hledat někoho, kdo nám pomůže s nástupem, ale v davu se nelze moc rychle přemísťovat, tak jsme několikrát museli čekat až na další tramvaj, než se to povedlo...jednou nás zase řidič přivřel při výstupu Určitě to bylo hodně poučné, i když to bylo jen na chvíli...na to, aby člověku došlo jak moc to zasahuje do normálního života by bylo potřeba času víc - pokud byste měli zájem, mám pocit že Proutek tyto akce pořádá stále, snad mají někde na netu stránky...
    Ještě další zkušenost, kterou mám jsou záchody...když jdu na veřejný záchod jako zdravá, dělám co můžu, abych se nemusela ničeho dotknout, pokud je člověk na vozíku musí se dotýkat více věcí než by chtěl...navíc hodně vozíčkařů má kombinované postižení, takže třeba na WC potřebuje asistenci s oblékáním atd. Vůbec si to neumím představit, takový zásah do intimity - aby mi třeba asistent musel vyměňovat vložky atd. - i s tím se ale musí tito lidé vyrovnat... Před každým, kdo s tím bojuje - více či méně úspěšně, smekám a držím palce, aby se situace zlepšovala

    superkarma: 0 01.02.2005, 14:42:43
  7. avatar
    [30] Markýza [*]

    petruška 2: o ještě - on ne každý nevidomý vodícího psa chce, mám jednoho pánaco má doma tři podvraťáky, ale vodícího psa nechce.
    Mě spíš vadí takové samozdřejmosti, které si zdraví ani neuvědomí, např. kanálky na odvod vody od rýn - takové ty korátka - tam když zapadne kolečko od vozíku, tak už kolikrát bez pomoci ani nevyjede. Nedomyšlené nájezdy na chodník - chybející bezbariérové WC ve veřejných prostorách - restaurace, úřady, nádraží a pod. (Někde nenajdeš ani to "normální") Kámoš si zařizoval restauraci a strašně se chechtal,jak s úřadama vydrbkal - sice má "bezbariérové" WC, ale to je společné s dámskýma a navíc se ke dveřím nedostane ani chodící, protože je tam kulečník - tak jsem mu nadala, ale moc to nepomohlo. A tak je to pořád.

    superkarma: 0 01.02.2005, 14:33:45
  8. avatar
    [29] Markýza [*]

    petruška 2: na vodícího psa může dostat příspěvek do MěÚ - až do výše 100% nákladů spojených s výcvikem - teď jsme zrovna byly s kolegyní u jednoho takového předávání. (cca 80000,-)

    superkarma: 0 01.02.2005, 14:25:46
  9. avatar
    [28] vládík [*]

    petruška 2: to nebyla akce ministra Škromacha, ale byl vyzván Veronikou Žilkovou (a jejím pořadem v Radiožurnálu) a Prosazem .... více na
    http://www.rozhlas.cz/izurnal/porazdr/_zprava/100910

    superkarma: 0 01.02.2005, 12:45:36
  10. avatar
    [24] kubikm [*]

    Markýza: s těmi nevidomými si taky říkám - těch cedulí, co různě stojí po městě...a prý jsou pastí i ty nové budky bez dveří, protože vepředu nemají nohy a hůlka tedy neregistruje překážku...

    superkarma: 0 01.02.2005, 12:04:52
  11. avatar
    [23] kubikm [*]

    ani školy nepočítají s vozíčkáři - možná je někde výjímka - do té naší musí maminka své dítě vynášet a zase snášet...a už byly i hlasy, že je to hnus se dívat na dítě na vozíku a ať si ho někam uklidí...

    superkarma: 0 01.02.2005, 12:02:40
  12. avatar
    [22] kubikm [*]

    Markýza: přesně
    pan Škromach radostně jeden den jezdil na vozíku, potom řekl, že je to těžké a.....šmitec
    u nás ve spořitelně je pro vozíčkáře zvonek...musí sedět a čekat, až se někdo zvedne a dojde mu otevřít...

    superkarma: 0 01.02.2005, 12:00:33
  13. avatar
    [21] Wiki [*]

    Markyza: to driv udou vznaseci vozicky nez dodrzovani nutnych zakonu ;)

    superkarma: 0 01.02.2005, 11:46:44
  14. avatar
    [20] Markýza [*]

    teda já jsem tak rozhořčená, že je to samý překlep

    superkarma: 0 01.02.2005, 11:38:34
  15. avatar
    [19] Wiki [*]

    pridrepnout pri rozhovoru? To by mne opravdu ani nenapadlo, hlavne z toho duvodu, ze jsem si myslela, ze chteji, at je bereme jako sobe rovne. Kdyz nekdo bude sedet na zidli, taky nebude predpokladat, ze si k nemu budu drepat. Taky bych si myslela, ze jim to spis bude vadit

    superkarma: 0 01.02.2005, 11:36:58
  16. avatar
    [18] Markýza [*]

    kubikm: ono je těch bariér daleko víc, nejen pro špatně pohyblivé, ale i pro nevidomé, neslyšící, vem si třeba jak je město strašně bariérové pro nevidomé, vždyť mnohde nenají na zastávkách a v obchodech ani možnost dozvědět se co potřebují, bez toho, aby si někomu řekli, a kolik kin a divadel a kulturních domů je vybaveno indukční smyčkou, aby si mohl za kulturou, do kina nebo na koncert vyrazit i sluchově postižený občan.
    Kdo kdy přemýšlel o tom, jak je pro vozíčkáře nemožné vybrat si svoje vlastbí peníze z bankomatu, nehledě na nevhodné přepážky v bankách na poštách a podobně - když už teda má to štěstí, že se vůbec dostane dovnitř. A telefonovat z automatu - vsedě nedosáýhne ani na číselník ani na sluchátko.
    Já bych ty co o tom rozhodují uvázala na vozík a ne na den, ale aspoň na týden a tak, aby ty nohy nemohli použít ani omylem. A pak bych jim zavázala očí ať si vyzkouší nevidět a znemožnila slyšet a pak už by nebyly žádnéé vyjímky ze zákonů. To mě totiž sere nejvíc, že ty zákony máme, ale nedodržuí se.

    superkarma: 0 01.02.2005, 11:34:39
  17. avatar
    [17] kubikm [*]

    Markýza: a ještě jsem zapomněla dodat, že mnoho podlah strašně, ale strašně klouže....v obchodech, v pasážích...pořád musím pečlivě koukat, kam vlastně šlapu...jo a kloužou i zebry na silnicích...pozor na to

    superkarma: 0 01.02.2005, 10:03:24
  18. avatar
    [16] Susina [*]

    já mám tělesně postiženou kamarádku, nejezdí teda na vozíku, ale nemá levou ruku až k lokti, prostě se nevyvinula. Kámoška je neskutečně chytrá, advokátka, vdaná, má malou holčičku, chodíme spolu břišnit.. Prostě bere svůj handicap naprosto v pohodě. Hrozně se mi líbilo, když jsme byly spolu na keramice, tak protéza překážela, tak jí prostě odepnula, odložila do tašky a přidržovala si hlínu loktem.. jen byl úžasný pohled, jak z kabelky kouká ruka s prstama..hrozně jsme se tomu smály..

    superkarma: 0 01.02.2005, 09:34:29
  19. avatar
    [15] Žábina [*]

    p.Peškovou jsem viděla v nějakém pořadu v TV...myslím že její optimismus a dobrou náladu by jí mohli závidět i úplně zdraví lidé....

    superkarma: 0 01.02.2005, 08:49:23
  20. avatar
    [14] Markýza [*]

    Iveto - když jsem si při rozhovoru s jedním známým vozíčkářem přidřepla, tak mu to nebylo zrovna dvakrát milé, tak nevím. Já tyto lidičky beru úplně normálně a pak jsem měla pocit, že bych jim tím spíš ublížila, že by to bylo jako když mluvíte s malým dítětem a zohnete se k němu, nebo si přidřepnete.

    superkarma: 0 01.02.2005, 08:11:23
  21. avatar
    [13] Markýza [*]

    kubikm 8: Ferdicka 9,10: ono na tyto problémy by docela stačilo důsledné dodržování zákonů, vyhlášek a nařízení.
    Někdy se mi chce plakat, jak bezohlední a tupohlaví jsou radní a zastupitelé ve své omezenosti - při rozhodování o úpravách chodníků, nájezdů, silnic a pod.
    U nás už aspoň začali nakupovat nízkopodlažní autobusy na MHD, ale teď jde o to, aby se občané k tomu autobusu dostali a nepozabíjeli se na katastrofálních chodnících.

    superkarma: 0 01.02.2005, 08:04:47
  22. avatar
    [11] páťa [*]

    Jéé Ivetu Peškovou znám. Pracovala jsem jako zdr.sestra asi ve stejné agentuře jako Vlaďka. V domě kde Prosaz sídlí. Všichni z toho domu byli hrozně fajn .Všem přeju hodně .

    superkarma: 0 01.02.2005, 01:13:25
  23. avatar
    [8] kubikm [*]

    Gedžitka: už prostě to, že takový vozíčkář musí předem promyslet celou trasu, to je dost ponižující, víš
    já třeba chodím s holemi, ale musím přemýšlet, kde má tramvaj ostrůvek a kde ne...tam totiž nemůžu nastoupit, nedostanu se do té výšky...to jsou věci, které si zdravý člověk ani neuvědomí...

    superkarma: 0 01.02.2005, 00:54:29
  24. avatar
    [7] Gedžitka [*]

    kubikm: i když ono by to pro ně bylo těžký i tak, tady je všechno do kopce a zajet si jen tak do města, pro ně je asi dost náročný. Do obchodů se asi nedostanou. Navíc všude kočičí hlavy, po tom se musí pěkně blbě jezdit. Akorát ty obchoďáky (nákupní centra) sou přístupný.

    superkarma: 0 01.02.2005, 00:52:02
  25. avatar
    [6] Gedžitka [*]

    kubikm: no vidíš, na matky s tankem nikdo nemyslí

    superkarma: 0 01.02.2005, 00:49:55
  26. avatar
    [5] kubikm [*]

    Gedžitka: no práívě proto, že se většinou nikam nedostanou...u nás je nová stanice metra, tam je výtah přímo na nástupiště, to je príma i pro maminky s kočárky...ale tak mě napadá, jestli by projel kočárek na dvojčata....

    superkarma: 0 01.02.2005, 00:48:03
  27. avatar
    [4] Gedžitka [*]

    kubikm: je ale fakt, že jinde to tak jako u nás není a že maj si velký problémy třeba jít nakupovat do města, taky tam v podstatě nejsou vidět.

    superkarma: 0 01.02.2005, 00:42:33
  28. avatar
    [3] kubikm [*]

    iwy: to máš pravdu, většinou jsou to moc stateční lidé...ono je to těžké, když si představíš, že se třeba nikdy nerozběhneš za svým dítětem, že si nezatančíš, že si nezalyžuješ....a co víc, že se ne všude dostaneč do metra a o autobusu a tramvaji ani nemluvím...a co do vlaku? a do obchodu vedle? stát venku, zazvonit a poníženě čekat? je toho moc...

    superkarma: 0 01.02.2005, 00:39:40
  29. avatar
    [2] Gedžitka [*]

    Vozíčkáře vídám denně, vůbec mi nevadí. Ale na druhé straně je mezi nima i plno bezohledných, kteří myslí, že oni mají přednost, můžou zavazet... Taky vidím ty, co se jen opíjí do němoty. Ale je mezi nima i plno těch, co se baví normálně a sou fajn, chodí tu i na disco, nevím, že by tu někomu vadili. Tady se teda staví vše bezbariérově, ale to jen pro to, že tu je ten dům, kde bydlí, takže tu potřebují i nakupovat a bavit se. Jezdí tu i spešl autobus.

    superkarma: 0 01.02.2005, 00:37:35
  30. avatar
    [1] iwy [*]

    k zamyšlení..... Tuhle problematiku znám tak akorát z TV nebo z časopisů. Popravdě moc často lidi na vozíčku nepotkávám, spíš vyjímečně. A když - přiznám se že ani nevím jak se k nim chovat. Je dobře že se o nich v dnešní době víc píše - dřív jako by neexistovali.

    superkarma: 0 01.02.2005, 00:35:55

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme