Zdraví

„Exotika“ v potravinách

Palmový olej – v posledních měsících strašák číslo jedna. Ve světě roste jeho spotřeba, na obalech potravin je více vidět. Má své odpůrce i zastánce. Ekologové bijí na poplach, technologové vyzdvihují jeho vlastnosti, v oblasti výživy je to půl na půl. Komplexní pohled z úhlu technologického, zdravotního a zároveň výživového shrnuli odborníci Fóra zdravé výživy.

Výsledkem je doporučení: vysoká konzumace palmového oleje může škodit, na druhou stranu palmový olej v potravinách/jídelníčku nemusí znamenat nutně problém. Záleží na tom, jaký tuk nahrazuje, jaký je celkový obsah nasycených mastných kyselin ve stravě a v neposlední řadě, jak vypadá celkové složení jídelníčku. Jako velmi problematické bychom měli začít vnímat ostatní exotické tuky, např. kokosový.

V roce 2013 se celosvětová spotřeba palmového oleje vyšplhala na 55 milionů tun, což je téměř čtyřikrát více než před dvaceti lety. V zemích původu (Malajsie, Indonésie) roste jeho spotřeba významně rychleji než v Evropě. „Protože u nás mají výrobci povinnost uvádět na obalu druh rostlinného tuku od 13. 12. 2014 (dříve uváděli v surovinovém složení pouze rostlinný olej nebo tuk), v roce 2015 se výrazně zvýšil, resp. zviditelnil počet výrobků obsahujících palmový olej,“ uvádí prof. Ing. Jana Dostálová, CSc., členka Fóra zdravé výživy. „Nicméně konzumace palmového oleje se zvyšuje i u nás, se zvýšenou konzumací zejména sladkého trvanlivého a jemného pečiva, bohatého právě na palmový olej,“ doplňuje prof. Dostálová. 

palms oil

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Palmový olej je technologicky velmi výhodný a zároveň velmi dostupný, pokud jde o množství i cenu, proto je v potravinářském průmyslu používán ve velké míře. Problematická může být jeho nadměrná konzumace, zejména s ohledem na příjem nasycených mastných kyselin, které by měly tvořit maximálně třetinu všech přijatých tuků. „Je třeba si uvědomit, že určité množství nasycených mastných kyselin přijímáme i v dalších potravinách, které jsou jejich přirozeným zdrojem. Jedná se přitom o potraviny pro naše zdraví velice důležité – maso, mléko a mléčné výrobky,“ vyjmenovává Mgr. Tamara Starnovská, členka Fóra zdravé výživy a dodává: „mnohdy zapomínáme na další z tropických tuků, zejména kokosový, který je ještě bohatším zdrojem nasycených mastných kyselin (obsahuje jich 90 %) než palmový olej (50 %) a který je v poslední době neprávem vyzdvihován.“

Samotné přítomnosti palmového oleje ve složení výrobků se bát nemusíme. V případě použití minimálního množství palmového oleje (z technologických důvodů) může mít výrobek ve výsledku pozitivně nízký obsah nasycených mastných kyselin, což je informace, kterou vyčteme z tabulky nutričních hodnot na obalu výrobku a která by pro nás měla být směrodatná. Na trhu najdeme výrobky s palmovým olejem, které jsou bohatým zdrojem nasycených mastných kyselin, i takové, které jsou pro nás výhodnější. Stejně jako tučné maso vs. libové nebo smetanové mléčné výrobky vs. méně tučné, u nichž se obsah nasycených mastných kyselin významně liší. Záleží tedy na celkovém složení jídelníčku (který může být i bez palmového oleje naprosto nevyhovující),
na množství palmového oleje, ale i dalších zdrojích nasycených mastných kyselin v něm.

„V poslední době je v souvislosti s vyšší konzumací palmového oleje diskutována i problematika n-6 (omega 6) a n-3 (omega 3) nenasycených mastných kyselin,“ uvádí dále RNDr. Pavel Suchánek, člen Fóra zdravé výživy. Při zvýšené konzumaci palmového oleje se zvyšuje podíl nejen nasycených mastných kyselin v jídelníčku, ale také n-6 masných kyselin. „Ty mají obecně pozitivní vliv na naše zdraví, ale jejich konzumaci je třeba kompenzovat vyšším příjmem zdrojů n-3 masných kyselin, aby nedocházelo k některým negativním vlivům na náš organizmus,“ doplňuje RNDr. Suchánek. Mastné kyseliny n-3 jsou přitom v naší stravě dlouhodobě nedostatečně zastoupené. Jejich nejdůležitějším zdrojem jsou zejména ryby, některé rostlinné tuky a oleje, některé ořechy a semínka.

Z hlediska vyšší konzumace palmového oleje v poslední době je třeba věnovat pozornost jeho obsahu v potravinách. Nicméně v souvislosti s palmovým olejem záleží i na celkovém obsahu nasycených mastných kyselin v jídelníčku, a to ve všech zdrojích. Důležité je také to, jaký tuk nahrazuje použití palmového oleje ve výrobcích. „V některých případech je však použití palmového oleje z výživového hlediska výhodné. Je to v případě, že ve výrobcích nahradí částečně ztužený tuk bohatý na trans-nenasycené mastné kyseliny,“ shrnují odborníci z Fóra zdravé výživy.

Více informací a praktické tipy najdete na www.fzv.cz.

   
31.05.2016 - Zdraví - autor: (red)

Komentáře:

  1. avatar
    [5] RenataMor [*]

    asi se tomu coby spotřebitelé neubráníme

    superkarma: 0 31.05.2016, 15:51:04
  2. [4] janavys [*]

    Palmový olej je velmi levný, proto se hromadně používá jako náhražka tradičních olejů atuků. Jde jen o kšeft o nic jiného. A ještě je to prezentováno jako přání zákazníka. Sml15

    superkarma: 2 31.05.2016, 14:56:48
  3. avatar
    [3] Mariena47 [*]

    Mylím,že nejde ani tak o škodlivost palmového oleje,jako o to,že se kvůli němu ničí příroda.

    superkarma: 0 31.05.2016, 10:56:47
  4. [2] bobani [*]

    už se vidím jak v brýlích a s lupou studuji složení výrobků

    superkarma: 0 31.05.2016, 09:11:06
  5. [1] Andreadornova [*]

    Sml67

    superkarma: 0 31.05.2016, 06:50:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme