Bulvár

Evropský film žije!

Od 11. března se celých deset dní mohli diváci kin Aero a Lucerna přesvědčovat o tom, že film - nerovná se jenom produkt Hollywoodu, akční krváky, ztřeštěné komedie nebo romantické zamilovanosti.

Že evropské filmy jsou jako pestrá louka plná nejroztodivnějších květů a vůní. Že skvělé filmy vznikají ve Francii, Anglii, Španělsku, na Slovensku, v Lotyšsku...

Jak se filmy pro přehlídku vybírají? Paní Eva Kačerová, ředitelka festivalu, k tomu řekla:

Po celý rok získáváme tipy od filmových kritiků, recenzentů a jiných filmových odborníků. Seznam, vytvořený na základě jejich doporučení, předložíme na podzim zástupcům ambasád. Ti ho mohou ještě doplnit vlastními tipy.

Letos měli diváci (a brněnští filmoví fanoušci do 30. 3. ještě mají) možnost shlédnout 43 celovečerních a 16 krátkých filmů z celkem 27 zemí evropských a dvou mimoevropských. 16 celovečerních filmů je koprodukčních.

Na promítání některých filmů se diváci mohli seznámit i s jejich tvůrci, například s režisérem Christophem Loizillonem (Má kamera a já) nebo s režisérkou Zitou Furkovou a herečkou Ester Geislerovou.(Podzimní (zato) silná láska).

Nenasytní diváci absolvovali v Praze  dva filmové maratony, během nichž mohli shlédlnout až čtyři filmy v "jednom tahu" 

Z filmů, které jsem viděla sama, bych určitě mohla doporučit francouzskou komedii kamera a já. Hlavní hrdina snímá svůj život od šesti let kamerou, aby pak došel v závěru k poznání, že život by se měl žít, ne točit. Jemný francouzský humor je ochucen trochou melancholie. Film byl zakoupen i pro distribuci do českých kin.

Šokující byl příběh matky ve stejnojmenném filmu (Matka, Velká Británie). Nenápadná, právě ovdovělá důchodkyně, která má už všechno krásné za sebou (alespoň si to zpočátku myslí ona i její děti) prožije bouřlivý milostný vztah s milencem své dcery. Komorní a velmi autentický příběh obyčejné rodiny působí zdánlivě všedně, ale vyvolává  řadu otázek o vztahu dospělé dcery k matce, o vhodnosti (či nevhodnosti?) milostného poměru starší ženy s mužem téměř o polovinu mladším.

Podobný vztah, jenže obrácený,  řeší slovenský  film Podzimní (zato silná) láska. Stárnoucí skladatel prožívá silnou a velmi komplikovanou lásku s mladou básnířkou. Snímek je  poeticky laděný, krásné jsou záběry současné  Bratislavy.     

Strhující byl příběh dvou žen, které se v dětství musely odloučit. Dvojčata (Nizozemí) je velmi hluboký příběh o lásce a nenávisti, o nenaplněných touhách a zklamání, o tom, jak politika dokáže rozvrátit životy obyčejných lidí. Zestárlé sestry se po padesáti letech  náhodně setkávají v lázních a my máme možnost se vnořit zpět do jejich dětství a mládí, sledovat, jak odlišně se vyvíjely jejich osudy. Anna vyrostla ve fašistickém Německu. Její muž, důstojník SS, zemřel na východní frontě, zatímco  Lotte zůstala v Holandsku a velkou lásku k  židovskému muzikantovi  krutě ukončila Osvětim. Lotte z jeho smrti viní Annu, Anna naopak touží po smíření. Dojemný a velmi silný příběh byl letos nominován na Oscara.

11. dny evropského filmu skončily, ať žijí ty dvanácté! 

           
   
24.03.2004 - Společnost - autor: Mirka Kožušková

Komentáře:

  1. avatar
    [2] mirrea [*]

    Ferdička: doufám, že se ti bude líbit - mně MOC!

    superkarma: 0 24.03.2004, 18:55:54

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme