Bulvár

Eutanázie – ano nebo ne?


„Poslední věci člověka jsou trapné,“ píše Egon Bondy. Heparinový vrah dostal doživotí a mě napadá jediná otázka – eutanázie ano nebo ne?

Pracoval jsem jeden čas na interně a naše babička umřela v nedůstojných podmínkách jedné špatné LDNky. Musím říct, že na interně jsem to vydržel dva roky a utekl jsem – za tu dobu jsem viděl nespočet smutných osudů lidí, kteří musí snášet trapné situace nemohoucího těla… Často zcela zbytečně…

Zastávám názor, že pokud člověk trpí chorobou, na kterou je medicína krátká, má právo se rozhodnout odejít. Možná i proto nejsem věřící, křesťanské církve mají totiž názory, se kterými se vnitřně nemůžu ztotožnit. Zachování života má své meze, nemyslíte?

Nechaly byste svého příbuzného uspat, kdyby si to přál? A sama sebe, když už tělo vypoví poslušnost? A co eutanázie jako trest smrti pro vrahy?

   
22.02.2008 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [78] dtcalounictvi [*]

     Mám tři syny a jsem plně invalidní.Mám problémy s chůzí a stále jsem po nemocnicích.Vidím jak se stresují aby dva zvládly školu a jeden je v práci od večera do rána aby mě finančně pomohl.dnes je taková doba i když je člověk zdravý i nemocný práci 

     nelze sehnat, díky lékům a poplatkům nemocničním jsem s ostatními jeho bratry závislý finančně na něm.Ještě mě není padesát ale nevím co bude.Dnes mě dva synové potřebují ale za pár let budou mýt své rodiny a budu na obtíž.Již nyní to vidím když nemají náladu nakoupit se jim nechce ale já sama si některé věci neodnesu ale hlavě ty těžké.

    .Sice jim uvařím vyperu ,ale nákupy a úklid a ostatní věci musí zvládnout sami.Sml22Tím jsem Vám chtěla říct že radši odpojit protože by je to finančně zrujnovalo a akorát je člověk na obtíž a popel můj ať vysypou někam k řece.

    superkarma: 0 17.03.2011, 14:12:50
  2. avatar
    [77] Karmela [*]

    tyrkys:


    evelyn:

    superkarma: 0 25.02.2008, 13:40:48
  3. avatar
    [76] Blueberry [*]

    rumcajs.tm: Pise se "cynik".

    superkarma: 0 24.02.2008, 23:49:09
  4. avatar
    [75] evelyn [*]

    Karmela: navic jsou ty hovadiny plne gramatickych chyb

    superkarma: 0 24.02.2008, 21:44:28
  5. avatar
    [74] evelyn [*]

    Karmela: ty tvoje blaboly se nedaj ani cist, to je des

    superkarma: 0 24.02.2008, 21:42:56
  6. avatar
    [73] rumcajs.tm [*]

    Nechci být za rýpala,ale v určitých situacích, eutanasie ANO.Obracet člověka, kterému odpadává maso z přeležení,,není zrovna příjemné.A další věc, je strašná bolest,kterou ani morfium neutiší. zažil jsem to s tchánem,,a opravdu jsem se modlil,ať už umře.Nakonec to bylo vysvobození pro všechny. možná vypadám jak cinik,,ale je to tak.!

    superkarma: 0 24.02.2008, 17:44:04
  7. avatar
    [72] tyrkys [*]

    Karmela: ty máš dost .

    superkarma: 0 24.02.2008, 14:54:48
  8. [71] anavid [*]

    Eutanázie za určitých pravidel určitě ano,vždyť ani ta zvířátka se nemusí trápit, mají-li nevyléčitelnou a bolestivou nemoc. Jenom člověk si to musí všechno vytrpět až do konce a při úrovni našeho zdravotnictví věřím,že mu to v nemocnici zrovna moc neulehčí...

    superkarma: 0 24.02.2008, 14:49:44
  9. avatar
    [70] Karmela [*]

    Suzanne: moc to žeru?? ,no upřímě řečeno, lhostejné mi to není.Samozřejmě bible ma podobenství-(simboly),ale jen pro správné pochopení-(protože ne všichni by to pochopili).A beru to s nadhledem ,vždyt' v č.(59)to jasně píšu.Když mluvíme o očistci,tak jako doplněk chci říct,že *prostřednictvím odpustků mohou taky věřící získavat pro sebe,ALE I PRO DUŠE V OČISTCI prominutí časných trestů,následky hříchu*-(ODPUSTEK znamená,že se před Bohem odpouštějí časné tresty za hříchy ...) Suzann, o OČISŤOVÁNÍ by se mohlo ještě hooodně mluvit,vždyt' o tom se už napsalo knih.Doporučila bych ti také přečíst knihu: TEMNÁ NOC.-je to supééér kniha ,patří mezi moje nejvzácnější a nejoblibenější knihy.V ní se píše o očist'ování... .A přeložila ji Věra Kofroňová. Přeji hezkej den .

    superkarma: 0 24.02.2008, 11:55:58
  10. avatar
    [69] wich [*]

    Otázka eutanázie je natolik složitá a komplikovaná, že nelze vyslovit výrok ano/ne bezmyšlenkovitě bez přemýšlení na dámském serveru.

    superkarma: 0 24.02.2008, 10:10:37
  11. avatar
    [68] Ťapina [*]

    Vivian: No, ono plno lidí i s tou dnešní medicínou má pocit, že trpí tak, že se rozhodnou sami odejít. Jenže když člověk jen leží a největší pohyb, co zvládne sám udělat, je přitáhnout si deku, tak se neodchází důstojně. Znala jsem pána, který na tom byl takhle nějak a "odešel" tím způsobem, že si otevřel kanylu pro dialýzu a vykrvácel na podlahu. Mohl mít možnost odejít v celistvé podobě, ne?

    superkarma: 0 24.02.2008, 09:32:43
  12. avatar
    [67] Suzanne [*]

    majdulína:

    superkarma: 0 24.02.2008, 02:09:53

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [66] majdulína [*]

    Suzanne: Pravdu máš, nečtu pozorně

    superkarma: 0 24.02.2008, 01:12:30
  2. avatar
    [65] Suzanne [*]

    majdulína: zkus pořádně číst a pochopit, o čem níže píšu. "Poslední dny" se právě odhadnout nedají, myslím, že jsem to napsala poměrně jasně A tvoje připomínka ke rčení "Bůh suď" je fakt vtipná

    Karmela: moc to žereš a Bible je plná symbolů. Trochu nadhledu by to chtělo

    superkarma: 0 24.02.2008, 00:32:40
  3. avatar
    [64] majdulína [*]

    k článku a) to je velmi těžké - záleží na okolnostech
    b) určitě ano, pokud budu schopná o tom rozhodnout
    c) vrah je zrůda, nevím jak s ním naložit, záleží na
    případu - eutanazie by byla moc milosrdná

    superkarma: 0 23.02.2008, 23:55:43
  4. avatar
    [63] majdulína [*]

    Suzanne: pardon - odhadneš

    superkarma: 0 23.02.2008, 23:45:22
  5. avatar
    [62] majdulína [*]

    Suzanne: Ten Tvůj Bůh neposoudí nic.

    superkarma: 0 23.02.2008, 23:43:48
  6. avatar
    [61] majdulína [*]

    Suzanne: Jak odnadneš poslední dny?

    superkarma: 0 23.02.2008, 23:41:43
  7. avatar
    [60] Karmela [*]

    oprava- ...předkládání...

    superkarma: 0 23.02.2008, 23:35:21
  8. avatar
    [59] Karmela [*]

    Suzanne: ...jak není známo,co by se dalo prokázat?? Vždyt' katol.církev to už učí 1000-ce let.A Bůh sud' jestli je to pravda?? tak když jsi křest'anka tak se podívej do bible,kde se o tom píše-je to:Mt 13-41,42 : Syn člověka pošle své anděly,ti vyberou z jeho království každé pohoršení a každého kdo se dopouští neprávostí,a hodí je do OHNIVÉ PECE tam bude plač a skřípění zubů.(pro upřesnění,v bibli je to psáno v podobenství,aby to lidi pochopili).To co jsi napsala v č.54.-je promiň,nějakej nesmysl.Vždyt' jak může byt překladání teorie očistec?? - přelož mi to A budu se zase opakovat,že moje teorie není jenom moje pravda,je to pravda kterou učí křest'anství.Samozřejmě demagogie to není jsem si tim jistá,protože jsem se o to několik let zajímala-protože jsem chtěla vědět čemu,jako křest'anka věřím.

    superkarma: 0 23.02.2008, 23:30:40
  9. avatar
    [58] Suzanne [*]

    Karmela: není o něm známo nic, co by se dalo prokázat To, co předkládáš, je teorie, ale Bůh suď, jestli pravda. Jsem věřící, ale ve tvé teorii nacházím mnohé neshody s mým pojetím víry, tudíž moje pravda (resp.teorie) je trochu jiná. Proto jsem napsala č.54. Pokud bys tvrdila, že tvoje teorie je jediná pravda, byla by to demagogie.

    superkarma: 0 23.02.2008, 21:24:31
  10. avatar
    [57] Karmela [*]

    Suzanne: příště mluv konkrétně,ale když narážiš na moje psaní tak ti musím v tom případě pro UPŘESNĚNÍ říct,že když někdo předklada nějakou teorii (jako pravdu) např.o očistci,tak ten dotyčný musí o tom taky něco vědět...a samozřejmě není to jen moje teorie kterou ja předkládam jako pravdu -ta PRAVDA je už totíž stará několik 1000-síc let. Ale hlavně je tu to, o jakou teorii tu de,aby bylo jasné zda se předkladá jako pravda nebo jako lež.A o LEŽ by tu šlo,kdybych řekla že OČISTEC NEEXISTUJE ( PROTOŽE O NĚM JE PŘECE ZNÁMO ŽE EXISTUJE),tu- pri tyhle lži, by se mohlo říct že se to predkladá jako pravda.

    superkarma: 0 23.02.2008, 20:55:55
  11. avatar
    [56] Suzanne [*]

    Karmela: tolik sebekritiky? Nebo jak si to mám vysvětlit?

    superkarma: 0 23.02.2008, 20:19:19
  12. avatar
    [55] Karmela [*]

    Suzane: V tom případě se nejedná o OČISTEC ,ale o LEŽ.

    superkarma: 0 23.02.2008, 19:55:05
  13. avatar
    [54] Suzanne [*]

    Karmela: pro mě je očistec to, když někdo nějakou teorii předkládá jako Pravdu

    superkarma: 0 23.02.2008, 19:41:03
  14. avatar
    [53] Karmela [*]

    Blueberry: Neznamená to,že "všichni" ti, co před smrtí trpí jsou už připraveni pro další bytí - některi jo,ale některi ne.Tu de o to,kdo jak ŽIL -to je,když napr. v životě někdo někomu ublížil,někoho zabil ... tak ma nečisté svědomi a po smrti se sám ODSOUDI protože "POCHOPÍ PRAVDU -(člověk je inteligentní bytost,t.j.taky-DUCHOVNÍ BYTOST.) A ZJISTÍ,ŽE NENÍ PŘIPRAVENEJ PRO DALŠÍ BYTI...A proto je tu OČISŤUJÍCÍ POSMRTNÝ "STAV" DUCHA.Říka se tomu OČISTĚC.Ty co zemřou ve spánku...,ještě neznamená že jsou taky připraveni pro BLAŽENOST t.j.-pro další byti.Jak jsem říkala tu jde o to kdo jak žil-SKUTKY v našem životě budou mit velkou "VAHU".

    superkarma: 0 23.02.2008, 19:13:55
  15. avatar
    [52] Blueberry [*]

    Karmela: Takze jen ti, kteri pred smrti trpi, jsou ocisteni a pripraveni pro dalsi byti? Jak je to s temi, kteri zemrou klidne ve spanku bez predchozi nemoci?

    superkarma: 0 23.02.2008, 18:30:32
  16. avatar
    [50] Karmela [*]

    Blueberry: četla jsem to,slyšela jsem to a nakonec - věřím v to.Tak např. ja jsem se sice s "neočistěnou" duši nesetkala (to není jen tak jak se ti zažáda ) ale moji známi manžel byl sochář a zemřel.Po jeho smrti,moje známa pořád slyšela ten rachot v jeho pracovni,když byl doma a pracoval,proto si zavolala kámošku aby tam byla s ní...jestly se ji to náhodou nezdá...A NEZDALO.Taky jsem jednou slyšela,jak si nějaká pani stěžovala,že po smrti příbuzního nemají doma klid a pořád v určitou hodinu večer jim na sporáku -a v kuchyni dělají hrnce a pokličky rachot.Snad si nemyslíš že ty lidi si vymýšli?-Ty lidi byli z toho vyděšený. Taky jsem četla,že ve 12 století,nějakej vojak zavraždil hodně lidi a deti a ted - v naši době ještě pořád nemá pokoj-pořád snáší duchovní utrpení...říkal o tom člověk ,který se o tyhle skutečnosti zajíma.

    superkarma: 0 23.02.2008, 17:14:39
  17. avatar
    [49] Blueberry [*]

    Karmela: Jo, a jak to vis? Ty uz jsi se s nejakou takovou "neocistenou" dusi setkala?

    superkarma: 0 23.02.2008, 16:28:28
  18. avatar
    [48] Karmela [*]

    S eutanázii nesouhlasím ale chápu tak trochu lidí,který s eutnázii souhlasí a nedivím se tomu,protože některé BOLESTI jsou těžko snesítelné.

    Pan KOČI: chápu,že se nemůžete stotožnit s křest'anskými názory ohledně EUTANÁZIE,ale křest'anské církve teda alespoň ta katolická se snaží vysvětlit,že eutanázie není vysvobození z utrpení - ale,že v tompřípadě je to jen jakoby - "Z KALUŽE DO BLATA".Vždyt' člověk je nejenom TĚLO,ale má i DUCHA.A když se člověk rozhodne pro eutanázi,tak snad si nemyslíte že hned po smrti bude mit klid ? .Bohužel opak je pravdou,protože mu nebyla dopřána OČISTA,před smrtí v TĚLE, -s těla je síce vysvobozenej,ALE ta DUCHOVNÍ bolest je horší a nedá se zrovnat s telesnou...takže to je taky jedna z příčin,proč s tím křest'anské církve nesouhlasí.

    superkarma: 0 23.02.2008, 16:15:53
  19. avatar
    [47] Suzanne [*]

    Vivian: pokud někdo skutečně trpí a nechce tu být, myslím, že je důvod jeho přání respektovat. Existují lidé, kteří jsou tak unavení bolestí, že už nemají sílu tu sebevraždu spáchat sami. Tam já to prostě chápu jako vysvobození. A není pravda, že od každé bolesti lze ulevit. Někdy to nejde.

    ...kdyby je jejich příbuzní nenechávali umírat v různých ústavech a zařízeních a vzali si je na ty poslední dny... Když ti do života, který je prostě zařízen JINAK "vtrhne" nemocný nevyléčitelný člověk - nastěhuješ si ho do obýváku? Na poslední dny? A co když to nebude pár posledních dnů, ale vydrží to pár let? Kdo může s čistým svědomím říct, že to vydrží, obětuje svůj jediný prostor, soukromí, nervy, vztah, čas, práci...bla bla bla...? Že nedá svého blízkého do ústavu, kde jeho blízký těch pár let třeba nebude mít štěstí na dobré zdravotníky?
    ...Jen tak uvažuju...

    superkarma: 0 23.02.2008, 01:59:44
  20. avatar
    [46] Vivian [*]

    Jardine: s pasívní eutanazií bych taky souhlasila...

    superkarma: 0 23.02.2008, 00:53:04
  21. avatar
    [45] Vivian [*]

    Nyotaimori:

    superkarma: 0 23.02.2008, 00:51:53
  22. avatar
    [44] Vivian [*]

    karlik: (42) ano, takováhle eutanazie se tady praktikuje...
    Samozřejmě neoficiálně. Oficiální příčinou smrti pochopitelně není předávkování opioidy.

    superkarma: 0 23.02.2008, 00:47:23
  23. avatar
    [42] karlik [*]

    Vivian: A co vlastně je neustále se zvyšující dávka Morfinu k utišení bolesti?

    superkarma: 0 22.02.2008, 23:53:31
  24. avatar
    [41] Jardine [*]

    mimochodem (i když tím asi mnohé naštvu) ... mnohem víc než eutanázie mi vadí potraty zdravých plodů. Asi je to tím, že se mnou momentálně cloumají mateřské pudy

    superkarma: 0 22.02.2008, 23:48:03
  25. avatar
    [39] Jardine [*]

    Jsem křesťanského smýšlení, a proto cítím, co bych si "měla" myslet, ale úplně bez výhrad to nemyslím. Ono se o tom hezky vzletně vykládá, když člověk v té mezní situaci sám není. Na "uspání na přání" mám velmi rozporuplné názory a k nějakému jednotnému vnitřnímu závěru jsem zatím nedospěla (hlavně nemám ráda taková ta huráklišé typu "život jsme si nedali, tak nemáme právo si ho brát, halelujá ámen"). Rozhodně bych byla pro eutanázii pasivní .... nedržet člověka uměle a nepřirozeně na přístrojích při "životě", který už životem není, jen abychom si dokázali, co všechno medicína dnes umí ....

    superkarma: 0 22.02.2008, 23:43:16
  26. avatar
    [38] Vivian [*]

    Mimochodem, když je tu řeč o "právu rozhodnout se odejít", tak podotýkám, že právo spáchat sebevraždu máme všichni, sebevražda není trestná (logicky, že)...

    superkarma: 0 22.02.2008, 23:42:41
  27. avatar
    [37] Vivian [*]

    Ježiš, jsem se nějak rozepsala

    superkarma: 0 22.02.2008, 23:34:49
  28. avatar
    [36] Vivian [*]

    Já bych si netroufla rozhodovat o něčím životě/smrti... Leda snad o vlastní, kdybych na tom byla fakt strašně moc zoufale. Ale fakt si neumím představit, že bych byla doktorka, která má někomu pomoct na onen svět, to je dost brutální představa... Nebo že nechám uspat vlastní maminku... Zastávám spíš názor, že je hlavně potřeba nevyléčitelně nemocným umožnit důstojně a pokojně dožít, tzn. hlavně léčba bolesti a kvalitní ošetřovatelská péče, a ne "rána z milosti", smrtící injekce. Myslím, že současná medicína je na takové úrovni, že většina umírajících nemusí trpět. Nejsme na tom tak bídně, že by se to dalo řešit jen usmrcením.
    Chápu, že někdo trpí tak, že chce spáchat sebevraždu, ale uzákonění "asistované sebevraždy" se mi prostě nezdá jako optimální řešení. Možná existuje tisíc racionálně znějících důvodů pro, ale mě je to prostě pořád proti srsti. Legální zabíjení... No já nevím, no... Mám z toho prostě divný pocit. Hlavně si myslím, že spousta těch trpících by trpět nemusela, kdyby třeba jen měli štěstí na dobré zdravotníky, kteří by jim poskytli kvalitní ošetřovatelskou péči a nenechali by je umírat v lhostejnosti a nezájmu, nebo kdyby měli štěstí na doktora, který dobře ovládá léčbu bolesti a uměl by jim ulevit a umožnil jim umřít v klidu a ne v bolestech. Nebo kdyby je jejich příbuzní nenechávali umírat v různých ústavech a zařízeních a vzali si je na ty poslední dny domů a umožnili jim umřít mezi blízkými, ve známém prostředí... nebo kdyby jim aspoň zajistili místo v hospici, kde se o umírající umějí postarat.
    Myslím, že naše společnost se zoufale neumí postarat o umírající, máme ze smrti strach a vytěsňujeme ji tam, kde na ni nemusíme koukat a kde se jí nemusíme zabývat, bojíme se jí a tak nechceme přemýšlet ani o umírání a o tom, jak umírajícím ten odchod usnadnit, a tak ti umírající musí trpět a snad ani nevědí, že by mohli odejít pokojně, a domnívají se, že jejich jedinou nadějí je nechat si vstříknout jed do žil. Fakt nechci, aby se naše společnost ubírala tímhle směrem. Proč radši neřešíme, jak se dobře postarat o umírající, aby odcházeli v klidu a nemuseli prosit o ránu z milosti? Protože se té smrti bojíme tak, že nemocného raději zabijeme, než bychom mu pomohli důstojně odejít? Protože máme radši jednoduchá řešení?
    Trochu jsem nepochopila ten úvod. Nemyslíte si snad, Jakube D., že "heparinový vrah" praktikoval eutanazii, že ne? :) Ten citát ondyho je ovšem trefný, poslední věci člověka jsou opravdu trapné (v tehdejším smyslu toho slova), pročež se jimi nechceme zabývat a radši si to všechno zjednodušíme na jednu jedinou smrtící injekci.
    Ne, ne, tohle já asi prostě nedokážu strávit...
    Vím, že třeba moje máma by si to asi přála, ale já si opravdu neumím představit, že říkám doktorovi, aby ji "uspal". Jako když utratí toulavýho čokla...

    superkarma: 0 22.02.2008, 23:34:33
  29. avatar
    [35] karlik [*]

    Nejsem zrovna nejmladší, tři infarkty, trojnásobný bajpas, bajpas v noze, diabetické noha,a nějaké ty drobnosti. Kvůli srdeční aritmii jsem prodělal tak zvanou kardioverzi, to je zastavení srdeční činosti a opětovné nahození. Proto vím že takovéto uspání je nebolestivé a ne nepříjemné, rozhodně lepší než skákat z mostu a nebo pod vlak. Dělám si klidně na zahrádce, po všech stránkách se o sebe postarám ALE může přijít okamžik, že toto nebudu schopen zvládnout a dožít se toho být odkázán na pomoc druhých tak to ne to raději jsem pro eutanázii. Ovšem Šejkspírovské dilema nastává v okamžiku rozhodování zda ano nebo ne neboť vše je zneužitelné a toto je konečné a nevratné. Přes to doufám, že lidstvo jednou dospěje do stádia v kterém budou lidé moci odejít ze života bez bolestí a trápení. Moje teta (která v životě nekouřila) umírala tři měsíce na rakovinu plic, tu eutanásii by jsem ji tenkrát vřele přál.

    superkarma: 0 22.02.2008, 23:25:04
  30. avatar
    [34] OlgaMarie [*]

    1. Neodvážila bych se rozhodnout o životě či smrti.
    2.Představit si to neumím,tedy nevím.
    3.Souhlasím se zrušením trestu smrti. A nechci nikomu rozhodovat o životě a smrti. Ovšem nevím, zda pokud by někdo ublížil mému blízkému,zda bych do něho nebyla schopna vrazit kudlu.

    superkarma: 0 22.02.2008, 16:16:21

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme