Psaní či kreslení je jedna z nejzákladnějších a nejběžnějších lidských činností, se kterou se setkáváme již od útlého dětství.

Ergonomie (z řečtiny ergon práce a nomos zákon) je věda zabývající se optimalizací lidské činnosti, a to zejména vhodnými rozměry a tvary nástrojů. Její snahou je, aby používané předměty svým tvarem co nejlépe odpovídaly pohybovým možnostem případně rozměrům lidského těla. Například vhodně navržená ergonomická tužka či pero má nenuceně napomáhat vytvoření správných návyků psaní.

Zejména u malých dětí bychom měli dbát na to, jak mají správně držet tužku či pero, zda při psaní netlačí na papír apod. To, jak držíme v ruce pero nebo tužku má velký význam při efektivitě psaní a fyzické zátěži ruky. Při správném – tzv. špetkovém úchopu pera, by tužka či pero mělo ležet na posledním článku prostředníčku a shora by ji mělo přidržovat bříško ukazováčku a z boku bříško palce. Ukazováček by neměl být prohnutý a celá ruka by měla být uvolněná, bez křeče. Děti by proto měly používat pero, které jim ihned bezvadně padne do jejich nezkušené ruky a pomůže jim intuitivně v hledání správného úchopu. Je zcela logické, že délka a síla tužky/pera pro začátečníky by měla být kompatibilní s anatomií dětské ruky. Pero pro dospělé není vhodným perem pro dítě. Psací pomůcka by měla být přizpůsobena pravákovi či levákovi.

Ohlídat správné držení pera by měli nejen učitelé, ale i rodiče. Mezi speciálními pedagogy, kteří se zaměřují na grafomotoriku a ergonomii psaní u dětí je i PaedDr. Yveta Heyrovská, která říká: „Do poradny mi přicházejí rodiče s malými školáčky, začínáme řešit grafomotorický problém, ale výuka mezitím běží dál a dítě nestíhá. Proto upřednostňujeme spolupráci s paní učitelkami v mateřské škole. Zda má dítě problémy s úchopem tužky, vyhýbá se malování apod., umí paní učitelky velmi dobře rozpoznat a erudovaně vše rodičům vysvětlit. Pokud problém vyřešíme před nástupem do školy, je to pro dítě mnohem lepší.

Nedílnou součástí kvalitního psaní je zrak. „Vhodné je zavést ve školkách ortoptický screening“, říká doktorka Heyrovská. „Jsem velmi ráda, že se v ČR tento systém postupně zavádí. Ortoptici nás informují, kolik očních vad se včas zachytí a v případě spolupráce rodičů i řeší ještě dávno před nástupem do 1. třídy. Nejlépe je odhalit zrakovou odchylku ve věku 2-3 let. Teprve potom je vhodné zabývat se řešením grafomotoriky u dětí. Mnohé příznaky: psaní nad linku, pod linku, neudržení proporcionality písma, natáčení rukou, hlav, mnohdy celého těla, předloh, zmíněná nechuť k malování atd. jsou společné jak pro oční vady, tak pro grafomotorickou nedostačivost“.

Aby se problém dal řešit, je ovšem kromě práce s dítětem vhodné poskytnout mu také ergonomické pomůcky (např. STABILO). K tomu paní doktorka říká: „V tomto případě vedeme děti k tomu, že individualizovaná výbava je pomůckou osobní potřeby, stejně jako brýle, rovnátko apod., která se nepůjčuje. Vysvětlit rozdíl mezi tímto a lakomostí je pedagogický oříšek. Proto vždy doporučujeme jedno řešení – nakoupit kvalitní pastelky a tužky pro všechny.“

Špatné držení pera totiž vede ke spoustě negativních důsledků, jak vysvětluje PaedDr. Yveta Heyrovská: „Vadný úchop nebo jiná nedostačivost v jemné motorice ruky může zapříčinit značnou bolestivost ruky, její rychlou únavu s následnou chybovostí v psaní, pocení, stres a tím i velmi nepříjemné pocity dětí u psaní a kreslení. V případě neporušeného vývoje jemné motoriky může být vadný úchop zapříčiněn imitací nevhodného vzoru držení psacího náčiní, tj. vzoru rodičů, sourozence či pedagogů. Důsledky jsou ale stejné.“

Učitelé i rodiče by měli dbát na to, aby stopa pera po papíře lehce klouzala. Hrot, který při psaní „škrábe“, nutí dítě na pero přitlačit, ruka se dostává do napětí a brzy se tak unaví. Nehledě k tomu, že neurovnané písmo se po nějaké době stane návykem, kterého se dítě jen těžko zbavuje. Paní doktorka Heyrovská k tomu dodává: „Pero v první třídě může při nerespektování individualizace vývoje grafomotorických dovedností způsobit negativní zkušenost do vyšších ročníků.

Jak si vybrat to své správné pero?

PaedDr. Yveta Heyrovská dává jednu obecnou radu. Výrobců ergonomických pomůcek je více a trh je již dnes dostatečně zásoben, takže si dítě může vybrat. Aby byl výběr co nejlepší doporučuje rodičům navštívit kamenné obchody, kde si mohou s dětmi pomůcku vyzkoušet, ideální je u tohoto zkoušení sedět u stolečku. Další možnost je poradit se s kolegy v mateřských a základních školách, na co se má rodič s dítětem soustředit. Vytipuje-li pedagog konkrétní pomůcku, lze ji koupit v kamenném obchůdku i v supermarketech.

„Prevence není nikdy dost a ergonomický program nemůže škodit dítěti zdravému a naopak může pomoci řešit počínající problém u dítěte jiného,“ říká paní doktorka Heyrovská.

Širokou nabídku ergonomických psacích pomůcek od útlého věku dítěte má v nabídce například firma STABILO a její řada Easy Ergonomics Experts.

Tip:

Ergonomicky tvarovaný roller STABILO EASYoriginal z produktové řady EasyErgonomics expert by neměl chybět v penálu žádného školáka. Vyrábí se v 10 veselých barevných kombinacích a každé z nich obsahuje políčko pro umístění jmenovky. Pero si tak dítě může doslova „podepsat” a neztratit.

Doporučená MOC:

Roller EASYoriginal            189 Kčstabilo

Náhradní náplň                     16 Kč

Reklama