Vztahy

Emancipovaná žena a partnerské vztahy.

Každá emancipace má tvář prostředí, ve kterém probíhá. A z mého hlediska je dobrá a prospěšná jen ta emancipace, která zvýší úctu ženy ve vašich očích, aniž by snížila její přitažlivost pro jiné vaše orgány. Ženská, o kterou nikdo nestojí, přece nemůže mít z emancipace žádnou radost.

Jan Werich
  

 Alexandra byla vždy velice hezká dívka.
Dnes je z ní krásná vyzrálá žena s velkým majetkem a vysokým postavením. Má však jeden velký problém, který jí její emancipovaný životní styl nedokáže vyřešit, ba právě naopak. Je totiž velice osamělá.

Chytrá, se sportovní postavou, cílevědomá a až nesportovně sebevědomá. Toto spolu s tatínkovou výchovou ve stylu "ostrých loktů" dovedlo Alexandru až do nejvyššího managementu jedné proslulé reklamní společnosti.
Když Alexandru zahlédnete v luxusním autě, kterak vystupuje v reprezentativním kostýmku, pomyslíte si nejspíše, a možná s trochou závisti, něco o vašich nesplněných snech. Avšak budete se velice mýlit.
Alexandře se splnil sen o krásných šatech, spoustě šperků a zlatém kočáře. Princ však odešel a zanechal princeznu i s jejím kralováním v její zlaté kleci. Neměla pro něho dost lásky a času. Bylo to takhle...

Když se s Davidem potkali, byla Alexandra po četných a víceméně za nic nestojících známostech.
David viděl Alexandru jako svou vysněnou lásku a po čase se zdálo, že jsou nerozdělitelní. Také ona zažívala pocity, které jí vyplnily naprosto mezery v duši.
Ale i v tomto vztahu přišlo po zamilovanosti vystřízlivění a David si začínal uvědomovat, jak málo času pro něho jeho přítelkyně dokáže vyšetřit. Začal podvědomě podřizovat své povinnosti a záliby jejím a stávalo se, že mnohokráte zůstal sám. Alexandra na poslední chvíli změnila plány. Práce je přednější.

Ano, v dnešním světě, kde v práci vládne rivalita, flexibilita a obětavost, je to potřeba. Ale je to opravdu tak důležité?

Začalo se také stávat, že Alexandra předávala na bedra Davida své povinnosti, které kvůli své pracovní vytíženosti nezvládla zařídit. Tu dojdi na poštu, tu dojdi na nákup a zalij prosím kytky, apod.
Tak se tedy snažil bránit. Snažil se hlavně bránit jejich vztah. Věděl totiž, že on má také svou cenu a nechce dělat své partnerce asistenta. Začal vysvětlovat, diskutovat, trucovat, nemluvit, domlouvat...

Vztah skončil a Alexandra osaměla. Uvědomila si, že i kdyby snad měla znovu možnost
"volit mezi Davidem a svou prací", není si jistá, zda by dokázala  opustit svou pozici a časem snad být doma s vařečkou v ruce a dítětem v ruce druhé...
Ale občas se cítí hrozně a je jí často ve svém úspěšném životě velice smutno. Tak jak dojít svému štěstí?

Ale vše má své pro a proti.
Zde to zřejmě emancipace trochu přehnala a snad bychom se měli trochu držet tradic. Vždyť žena se stará o domácnost a děti od nepaměti a není to tedy přirozené?
A co o tom soudíte vy?

   
25.02.2004 - Láska a vztahy - autor: Jindřiška Kleknerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [168] Ťapina [*]

    gryzli: To je hezký, že jí zřídili doma PC pracoviště. Jenže ono se nedá ve všech oborech pracovat z domova

    superkarma: 0 29.02.2004, 12:16:06
  2. avatar
    [167] Denča [*]

    Terezo, já jsem se ale neptalta, jesli jste samy, nebo vdalé,ale jesli JSTE vdané a nebo s neým chodíte!!! a tím jsem chtěla říct, že jestli ano, tak proč o partnerech tak hnusně některé píšete. Nevim, proč bys měla zapomenout na realitu, když se vdáš, vdávat se nemusíš a i kdyby, realita zůstane stejná, mužská a ženská role taky!

    superkarma: 0 28.02.2004, 07:35:36
  3. avatar
    [166] risina [*]

    A ještě poznámku ke stylistice: "Ale občas se cítí hrozně a je jí často ve svém úspěšném životě velice smutno. Tak jak dojít svému štěstí?" To je strašně napsané - jednak by mělo být - je jí v JEJÍM úspěšném životě velice smutno, jednak (když už se autorka chce tak melodramaticky ptát) - jak dojít SVÉHO štěstí. To nemá zena-in korektora?

    superkarma: 0 27.02.2004, 23:55:15
  4. avatar
    [165] risina [*]

    Tak mi připadá, že gryzli jen tak provokuje a "za pochodu" si vymýšlí, jak má všechno dom ai v práci skvěle zařízeno. Suhlasím se všemi, kdo tu psali/y, že o domácnost mají pečovat všichni, kdo v ní žijí - tedy parneři, manželé a později i děti, a že žena má stejé právo na zaměstnání, které jí přináší uspokojení (a peníze) jako muž.

    superkarma: 0 27.02.2004, 23:48:52
  5. avatar
    [163] Camuska [*]

    V podtstatě musím v hodně věcech souhlasit s Gryzlim. Je to prostě tak - ženská (a de facto i chlap)si opravdu musí vybrat co chce - jestli šťastnou rodinu nebo úspěšnou kariéru - není reálný chtít oboje - to prostě není možný. Moje představa sice je mít slušně placenou práci (průměr)ale především chci být šťastná s mým milým a později i s našima dětma. Jen si strašně moc přeju, abych neskončila tak, že budu do mýho milýho hučet ať nosí větší prachy, když on už je dnes rozhodnutý se věnovat předeším rodině. Holt nikdy nebudem patřit mezi well-off rodiny :) ale snad to zvládnem ukočírovat abychom si žili slušně.

    superkarma: 0 26.02.2004, 16:24:02
  6. avatar
    [146] Kocicka [*]

    myslím si že není přirozené,že by žena měla sedět doma s dítětem...jen je to automatické, prostě si ženská tak ses narodila k vařečce! KAŠLU NA TO!

    superkarma: 0 26.02.2004, 09:53:55
  7. avatar
    [139] Dudlajlama [*]

    werka, ja mam taky exota a sama jsem pro zmenu exotka , my se nejak vubec nehadame a kdyz uz, tak rozhodne ne proto, ze se po baraku bezcilne potuloval zapomenuty chuchvalecek, ktery mel ten druhy za ukol zpacifikovat .

    superkarma: 0 25.02.2004, 23:11:18
  8. avatar
    [138] Denča [*]

    Werka, já mám taky exota nebo jsem ten exot já? My sice paní na úklid nemáme, jelikož náš mini byteček zatím zvládáme. a taky ještě ne. (zatím)

    superkarma: 0 25.02.2004, 22:42:42
  9. avatar
    [137] werka [*]

    jak to tak čtu, tak mám pocit, že můj je exotické zvíře - my totiž chod domácnosti zajišťujeme spolu. Úklid nás nebaví ani jednoho, tak máme paní na úklid, o to, kdo bude vařit se občas pohádáme (baví nás to oba, tak se vzájemně vystrkujeme z kuchyně), s se učí, kdo má zrovna čas nebo kdo je na ten který předmět lepší, nakupovat chodíme někdy spolu, někdy já, někdy on, po úřadech většinou běhá , já zas třeba žehlím ... My jsme fakt teda divná domácnost

    superkarma: 0 25.02.2004, 22:29:43
  10. avatar
    [135] Denča [*]

    Přečetla jsem si reakce:
    Holky a vy s někým žijete, nebo chodíte? Že o těch chlapech tak nehezky píšete...
    Ten můj mi doma normálně pomáhá, žádný z nás se nechlubí uklizenou kuchyní a vaří ten, kdo má čas a nebo se něco vezme z ledničky? Nevím, jestli jsou všichni chlapi takové paka, nebo jsem měla štěstí jen já co má skvělého muže?

    superkarma: 0 25.02.2004, 20:29:27
  11. avatar
    [134] Denča [*]

    Já se článkem souhlasím. i když je psaný jak telenovela,ale je to pravda. Práce není vše a já budu mít raději toho prince a sama zajdu na poštu, protože ten můj princ se o mě stará jak o princeznu a proto jsem ráda, že jsem žena a nemusím se hnát po kariéře

    superkarma: 0 25.02.2004, 20:09:35
  12. avatar
    [133] Dudlajlama [*]

    Eveli 111," z ele" nema chybu . Ja mam taky sestru, ktera nejen, ze byla "mala", byla navic jeste hubenoucka , dopadla podobne jako ta tvoje. Jinak se musim pridat k tem, kteri tvrdi, ze chlapi v CR jsou mamankove (tedy vetsina). Tady je ustaleny uplne jiny rodinny model, nerikam, ze je zrovna ten nejlepsi, podobne problemy jako u teto diskuse se tu ale snad vubec neresi, prace se delaji spolecne asi jako u Capelucity. Nekdy to jde az tak daleko , ze kdyz chlap zaskuhra, ze ma hlad, mu partnerka mile odpovi, at si neco vezme v lednici a je to.

    superkarma: 0 25.02.2004, 19:07:22
  13. avatar
    [127] Žábina [*]

    Natalie: evidentně nebyla chyba na tvé straně ...i rodiče se někdy seknou, ale málokdy to přiznají...

    superkarma: 0 25.02.2004, 15:19:35
  14. avatar
    [116] Žábina [*]

    Teda já nechci svýho vychvalovat, ale nákupy a mytí oken dělá jen on....a nepřijde mu to nijak divný, prostě ví,že je to i jeho rodina...o víkendu se střídáme jednou vaří on, jednou já....

    superkarma: 0 25.02.2004, 14:48:34
  15. avatar
    [115] Luciš [*]

    Anonym: To mi něco připomíná. Taky jsem byla tak hloupá. Když jsme přišli naráz, já letěla dát nákup do lednice a mražáku, aby se neroztekl, dát vařit těstoviny, vodu psovi... Bývalý se šel vy...., napít, vysléknout a k TV.

    superkarma: 0 25.02.2004, 14:42:47
  16. avatar
    [104] k@tchabinka [*]

    alpi: ale i to se casem zmeni :)

    superkarma: 0 25.02.2004, 14:09:46
  17. avatar
    [102] alpina [*]

    nevím, jestli to tady už někdo nepsal, ale můj názor je, že jediná "čistě ženská práce" je rodit děti, o vše ostatní by se měli partneři dělit, takže nechápu, co chtěla autorka tímto článkem vlastně říci????

    superkarma: 0 25.02.2004, 14:00:43

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [94] xenie [*]

    Capelucita: Španělsko bude asi osvícenější země než ČR... někdy mám pocit že muži tu mají silně předpotopné názory, ale nakonec, proč b yje měnily, když jim tak vyhovují...

    superkarma: 0 25.02.2004, 13:37:01
  2. [92] xenie [*]

    tereza: nápodobně, já nevěděla teda 2 výrazy z testu výrazů v kuchyni, to bude asi tou emancipací

    superkarma: 0 25.02.2004, 13:34:14
  3. avatar
    [88] k@tchabinka [*]

    ja nevim, proc se tu skoro vsichni podivuji nad tim, jaka je ta Alexandra divna holka :)))
    Skoro vsechny jste tu zamestnane, vydelavate, mate rodinu,starate se o domacnost,deti, manzela, pritele a rikate, ze si povinnosti delite mezi sebe.
    No to koneckoncu Alex chtela ze :)
    ale narazila na blbouna nejapneho.
    Divna je ta, co se tvari, ze neni jako Alexandra, aby nevypadala moc EMANCIPOVANE, protoze to je stejny cerveny hadr jako FEMINISMUS:)

    superkarma: 0 25.02.2004, 13:24:43
  4. avatar
    [81] Luciš [*]

    Jó, tak chlapi jsou ti, co musejí makat od nevidim do nevidim a čeká je další směna doma beze slova děkuji???

    superkarma: 0 25.02.2004, 12:55:17
  5. avatar
    [74] Luciš [*]

    Jo a taky mě naštval nadpis. Emancipovaná žena a part. vztahy.
    Je to psáno, jako by většina žen nebyla emancipovaná. Proboha, vždyť máme všechny zaměstnání na 8 a více hodin! A přispíváme stejným dílem do domácího rozpočtu. Tohle bych v článku od ženské fakt nečekala.

    superkarma: 0 25.02.2004, 12:30:22
  6. [71] xenie [*]

    Eva Fi: úpřímně závidím a přeji Ti to... o domaci nudu take nestojim, ale jelikož můj bývalý si to tak představoval, už je bývalý :)

    superkarma: 0 25.02.2004, 12:20:36
  7. avatar
    [70] Eva_CZ [*]

    xenie: ziji s ceskym muzem. Protoze jsem to ja, kdo vede 2 firmy, je pro nej naprostou samozrejmosti, ze se se mnou podili na vsem ostatnim....
    A ze se malo vidime?
    No - me by vubec nebavilo trcet doma a vyvarovat, ve tri odpoledne by nakracel VON a prozivali bychom spolu vsechen volny cas - treba pred TV.
    Ja mam o svem zivote uplne jine predstavy a domaci nuda me teda vubec nelaka.

    superkarma: 0 25.02.2004, 12:13:49
  8. [69] xenie [*]

    Capelucita: můžu vědět kde žiješ ? vše co jsi napsala mi také připadá normální, ale českým mužům evidentně ne... a já žádnému muži náhradní maminku dělat nehodlám

    superkarma: 0 25.02.2004, 12:10:16
  9. avatar
    [66] Eva_CZ [*]


    To je zase ulet!

    superkarma: 0 25.02.2004, 11:49:45
  10. avatar
    [65] Luciš [*]

    Gryzli: Moje starší sestra taky bydlela s bráchou, když odešla od manžela, co je na tom divného?
    Jen je sranda to, že dokud bydlel bratříček s nama doma, musel mít kompletní servis od ženských. Jak začal bydlet sám, musel se taky začít starat a teď ženatý je větší pedant na pořádek než švagrová.

    superkarma: 0 25.02.2004, 11:47:16
  11. avatar
    [62] *Kotě* [*]

    gryzli: miluju demagogy... Indiáni, kteří žijí ve venezuelských pralesích, to mají například tak, že žena prvního asi půl roku dítě kojí - a nosí ho s sebou na lov na zádech - a pak ho předá do péče mužům - svým bratrancům.

    superkarma: 0 25.02.2004, 11:17:55
  12. [61] xenie [*]

    "Zde to zřejmě emancipace trochu přehnala a snad bychom se měli trochu držet tradic. Vždyť žena se stará o domácnost a děti od nepaměti a není to tedy přirozené?"
    To myslíte vážně, paní Kleknerová, anebo jsem nepochopila ironii ? Toto bylo přirozené naposled před 50 lety...

    superkarma: 0 25.02.2004, 11:13:00
  13. avatar
    [57] *Kotě* [*]

    womanka: nemyslím, že by paní Kleknerová prezentovala jen nějaký obecný názor. Předpotopnost a konzervativnost jejího vlastního názoru jasně projevila na konci článku:
    "Zde to zřejmě emancipace trochu přehnala a snad bychom se měli trochu držet tradic. Vždyť žena se stará o domácnost a děti od nepaměti a není to tedy přirozené?"

    Ne, paní Kleknerová, to rozhodně není přirozené. V rolích mužů a žen v dnešní společnosti není přirozeného prakticky nic. Doporučila bych vaší pozornosti například vynikající knihu socioložky Ann Oakleyové "Pohlaví, gender a společnost". Tam se dozvíte, že až na zcela základní biologické skutečnosti je rozdělení mužských a ženských rolí ve společnosti čistě sociální konstrukt. Neexistuje žádné "přirozené" rozdělení mužských a ženských rolí ve společnosti. Jsou kultury, kde muži vychovávají děti a ženy loví!

    Já nevím, jestli očekávám od dámského internetového magazínu trošku moc, ale aspoň základní informovanost o problematice emancipace a společenských rolí žen a mužů při psaní takového článku by byla fajn - toto je jen taková dojmologie, navíc podaná opravdu odstrašující formou.

    superkarma: 0 25.02.2004, 10:59:01
  14. avatar
    [44] Luciš [*]

    Petruška: Dneska už znám málo chlapů, kteří nejsou přístupní a nepomůžou v domácnosti, když vidí, že to žena nezvládá. A rozhodně pro okolí nepůsobí, že jsou pod pantoflem. Vždyť se o domácnost dělí rovným dílem a bydlí tam oba, děti chtěli oba (až na výjimky)...
    Kluci mé generace už takoví nejsou. Můj táta takový trochu byl, co se týká domácnosti, ale zas to vynahrazoval starostí o tři děti, máma na nás většinou neměla čas. I nás přebaloval a koupal a pral plíny. Chodil s nama na procházky a četl nám.

    Teď co doma nebydlím, jsem hleděla. Normálně myje nádobí a vysává. Máma má časově náročnější povolání, chodí na směny. Proč by měl být teda v nepořádku? Radši si uklidí

    superkarma: 0 25.02.2004, 10:28:57
  15. avatar
    [42] Lhasa [*]

    petruško, napsalas to naprosto přesně!

    superkarma: 0 25.02.2004, 10:21:57
  16. avatar
    [39] Luciš [*]

    Vina není na žádné straně. Každý jsme takový, jaký chceme být. A hledáme protějšek, který by k nám zapadl. Někdo jej najde v 18ti, někdo ve 45 letech. A Alexandra jej taky najde.
    Je snad jedno, kdo umývá nádobí a kdo živí rodinu, když s tím oba souhlasí, ne?
    Každý by měl mít prostor s partnerem nějakou dobu žít, než si s ním pořídí děti. Aby poznal, jak na tom je. A když se mi něco nelíbí, tak mluvit a mluvit... a když to nepomůže nebo to bude závažnější nedostatek, který bych nepřekousla, tak jít o dům dál.
    I to mluvení trochu přetváří charakter, člověk si musí uvědomit, že není na světě sám a netočí se vše kolem něj. Trochu se změnit může, ale v zásadních věcech ne.

    superkarma: 0 25.02.2004, 10:16:37
  17. avatar
    [28] pohodarka [*]

    baby, berte to trošku s nadsázkou a nechytejte se za každé slovo, zalívání kytek a hned se do Jindřišky pustíte...samy tohle nesnášíte, když vás chytají za slovo a potom to tady rozbalíte ve stejném stylu
    jo, může tady hrát velkou roli pocit méněcennosti muže, ale dámy, ruku na srdce, když je to naopak, cítíte se vy méněcenné a taky hledáte, jak se z toho dostat, naznačujete, nadáváte, pláčete...
    Ka: taky si myslím, že Jindřiška těmi tradicemi nemyslela přesně to, co tady píšeš, že to bylo nějak víc obrazněji, spíš v duchu citátu pana Wericha

    superkarma: 0 25.02.2004, 09:23:11
  18. avatar
    [17] Žábina [*]

    Ale ten David se s ní seznámil už s jako úspěšnou podnikatelkou, byla taková od začátku, takže pokud mu to vadilo, neměl do toho vztahu jít...
    Prostě se k sobě nehodili

    superkarma: 0 25.02.2004, 08:07:40
  19. avatar
    [16] Gabi [*]

    Bohužel je příběh trochu zjednodušený. Zrovna "povinnosti" typu "zalít kytky" mi tedy nepřipadají jako ženský úkol . Proč úspěšná žena ve vysoké manažerské pozici nemůže trávit hodně času v práci a jakýkoliv muž může? Pokud David nechtěl doma nic dělat, měl to říct na rovinu - určitě by se domluvili na nějakém řešení (asi "paní na úklid"). A proč by žena, která založí rodinu musela "opustit svou pozici a časem snad být doma s vařečkou v ruce a dítětem v ruce druhé..."?
    No jo, nejdřív Davidovi imponovala krásná a úspěšná žena, a pak možná začal hlodat červíček pocitu méněcenosti nebo vyplavalo na povrch zasuté klišé, že úkolem ženy je "vařit a starat se o domácnost" ...

    superkarma: 0 25.02.2004, 08:03:20
  20. avatar
    [15] Kacule [*]

    Souhlasím s Womankou - opravdu se musí potkat ti praví, kteří se budou podporovat i tolerovat. Ale všeho s mírou. Nevím jestli to Alexandra už trošku nepřeháněla a nebyla prací posedlá.

    superkarma: 0 25.02.2004, 08:02:10
  21. avatar
    [14] Aja [*]

    A co ten David vlastně dělal? On na ni pořád JENOM čekal? To si jen někde posedával a kousal si nehty? Jak se podílel na běžných denních záležitostech...?

    superkarma: 0 25.02.2004, 07:47:18
  22. avatar
    [11] kosmokosmo [*]

    No jo, clovek nemuze mit vsechno............ani ja

    superkarma: 0 25.02.2004, 04:41:00
  23. avatar
    [10] Dudlajlama [*]

    No jo, sotek tu dneska radi . Jeste ke clanku, kazdy sveho stesti strujce .

    superkarma: 0 25.02.2004, 03:02:28
  24. avatar
    [9] Vivian [*]

    Galadriel: to mi ale nemusíš říkat ke každé pochvale zvlášť

    *Kotě*:

    superkarma: 0 25.02.2004, 02:18:42
  25. avatar
    [8] *Kotě* [*]

    Kdyby se takto choval muž, nepřišlo by to jistě nikomu divné. Ale že je to žena, píšou se o tom články do ženy-in. A ještě je píše žena. Jak smutné.

    superkarma: 0 25.02.2004, 02:06:06
  26. avatar
    [7] Dudlajlama [*]

    Vivco, tys mi to ukradla z , myslim pochvaleni citatu pana Wericha, takze jsem dnes az druha .

    superkarma: 0 25.02.2004, 02:05:44
  27. avatar
    [6] Dudlajlama [*]

    Vivco, tys mi to ukradla z , myslim pochvaleni citatu pana Wericha, takze jsem dnes az druha .

    superkarma: 0 25.02.2004, 02:05:02
  28. avatar
    [5] Vivian [*]

    btw.- ten citát od Wericha je opravdu přesný

    superkarma: 0 25.02.2004, 01:44:18
  29. avatar
    [4] Vivian [*]

    Ad poslední odstaveček - podle mě to nepřehnala emancipace (copak je to svébytný tvor?), ale ženy, které se za svým cílem vydaly trochu špatnou cestou... jestli Alexandra touží po štěstí v podobě lásky a domova, kde nebude sama, měla by se nad svým životem trochu zamyslet a nejspíš přehodnotit své postoje.
    Je-li domácnost společná, pak musí být i společná péče o ni. Myslím, že žena s příjmy, jaké má podle článku Alexandra, si bude klidně moci dovolit zaplatit paní na úklid či později paní na ledasco jiného. A bude-li toužit po šťastném a spokojeném soužití, bude si muset uvědomit, že takový dobrý vztah se neudělá sám, ale že jej vytvářejí (spolu vytvářejí) dva lidé. Oba. Takže i ona bude muset přiložit ruku k dílu. Samo to nepůjde.

    superkarma: 0 25.02.2004, 01:42:44
  30. avatar
    [1] Lotka [*]

    Jindřiško, zdá se mi, že jsi poněkud předpotopní ve svých názorech. Bohužel, někteří mužové je sdílejí také

    superkarma: 0 25.02.2004, 01:01:23

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme