Reklama

Nenechte se zmást pověstmi o tom, že je chřest neboli asparagus cizokrajnou lahůdkou boháčů a pro obyčejné smrtelníky je tabu. Chřest je rostlinou, jejíž úžasné léčivé a regenerační účinky znali již ve starém Orientu před mnoha tisíci lety.

Lidé si chřest jako lahodnou potravinu zamilovali už před přinejmenším 5000 lety, byl oblíbenou zeleninou už staré Číny a Egypta. Možná vás překvapí, že ještě na začátku 20. století se u nás pěstoval ve velkém a vydobyl si čest a slávu po celé Evropě. Postupně se ale od jeho pěstování ustupovalo a dnes se k nám většina chřestu dováží ze zahraničí, což je také důsledek jeho vyšší ceny. Existuje mnoho odrůd chřestu, u nás nejznámějšími druhy, určenými ke konzumaci, jsou chřest bílý, zelený a fialový, které se pěstují v Evropě, hlavně ve Francii, Belgii a Itálii.

 

Chřest je zásobárnou obrovského množství zdravých živin a lze ho bez nadsázky označit za „zeleninu mládí“. Je vytrvalá rostlina. Pěstování chřestu není úplně jednoduché a vyžaduje trpělivost, protože první výhony můžeme sklízet až třetí rok od výsadby. Má rád teplá a slunná stanoviště a přílišná zálivka mu škodí. Kdo se ho však naučí pěstovat a vydrží první dva roky bez sklizně, bude se z jeho zdravých výhonů těšit mnoho následujících let.

Jaké zdraví prospěšné látky obsahuje?
Chřest je opravdovým zdrojem mnoha prospěšných vitaminů, stopových prvků a látek s blahodárným vlivem na naše zdraví. Obsahuje velké množství betakarotenu – provitaminu vitaminu A, který je nezastupitelný pro zdravý zrak, kůži, obnovu sliznic, a je prevencí proti některým typům rakovinného bujení. Dalšími vysoce zastoupenými vitaminy jsou vitamin E a C a vitaminy skupiny B jako thiamin (B1), riboflavin (B2), pyridoxin (B6), biotin (H) a niacin (B3), kyselina pantotenová (B5) a velké množství kyseliny listové (B9). Ze stopových prvků je v chřestu hojně zastoupen draslík a zinek, dále fosfor, železo, jód a sodík.

Jaké má účinky na lidské tělo?
V některých zemích je chřest po mnoho generací považován za účinné přírodní tonikum a afrodiziakum. Vzhledem k jeho velice příznivým účinkům na zdraví a funkci mnoha orgánů lidského těla ho lze opravdu považovat za prostředek ke zvýšení libida. Vysoký obsah důležitých vitaminů a minerálů a jejich kombinace dělají z chřestu toho pravého přítele naší fyzické i psychické kondice, je bezesporu jedním z druhů zeleniny, které bychom nazvali elixírem mládí.

 

Chřest má stimulační účinek na krvetvorbu, pomáhá nám udržet zdravý cévní systém a silné srdce a zlepšuje zásobování mozku a jiných orgánů kyslíkem. Vysoký obsah vitaminů skupiny B, betakarotenu a zinku je ideální kombinace nejen pro zdraví, ale i pro krásu – zdravé a lesklé vlasy, čistou a pružnou pleť a pevné nehty. Obsahuje také velké množství kyseliny listové a niacinu, který je důležitý pro správné hormonální procesy v těle, obnovu a omlazování buněk a krvetvorbu, ale i pro naši mentální kondici, zdravý spánek, schopnost soustředění, paměť a pevné nervy.

Značný obsah vlákniny je prospěšný našemu zažívání, na které má kladný vliv v případě tzv. ochablosti střev. Povzbuzuje látkovou výměnu, čistí ledviny a podporuje vylučování vody z organizmu – působí močopudně a pomáhá tělo zbavovat usazených škodlivin. Jeho účinky ocení i lidé trpící kožními problémy, ekzémem, akné, cukrovkou a jinými potížemi spojenými s látkovou výměnou.

Zdravému člověku obecně nehrozí při jeho časté konzumaci žádné zdravotní potíže, jen lidé, kteří trpí překyselením organismu (dnou), by měli chřest konzumovat jen velmi zřídka nebo vůbec, protože obsahuje vyšší hladiny purinu, látky, která zvyšuje hladinu kyseliny močové v těle.

Chřest v kuchyni
Velkou výhodou chřestu je, že ho můžeme zpracovávat na mnoho různých způsobů. Velmi oblíbená je např. chřestová krémová polévka nebo chřest zapečený se sýrem, výborný je také do salátů, těstovin, na pizzu nebo jako příloha k masovým pokrmům. Zelený chřest často není potřeba loupat, pokud jsou jeho výhony mladé a křehké, bílý chřest loupeme nejlépe pomocí škrabky na brambory.

Pokud ho chceme uvařit vcelku jako přílohu, doporučuje se ho vkládat do lehce osolené vody svázaný dohromady, což zamezí jeho polámání a rozvaření. Takto povařený chřest pak můžeme použít pro přípravu dalších pokrmů, vynikající je ovšem i samotný, postrouhaný sýrem nebo přelitý trochou rozpuštěného másla.

Dalším pozitivem chřestu je, že má vysokou výživnou a přitom nízkou kalorickou hodnotu, je proto skvělý jako potravina při redukčních dietách, kdy nám dodá spoustu důležitých živin při nízké energetické hodnotě.

Chřest je zeleninou, která má velice pozitivní vliv na naši celkovou vitalitu a svěžest a je jedním z osvědčených přírodních prostředků pro omlazení těla, osvěžení mysli a udržení dobré kondice.

Už jste někdy chřest připravovala? Jaký jste měla u spolustrávníků úspěch? Má chřest trvalé místo ve vašem jídelníčku?