Cestování

Ekologické letadlo

EasyJet, přední nízkonákladová letecká společnost v Evropě, představil svůj koncept ekologicky šetrného letadla nové generace, tzv. „ekoletounu“, který by mohl začít létat na krátkých tratích do roku 2015.

„EkoJet“ od easyJet, jak byl prototyp budoucího letounu pojmenován, by měl být až o 25 procent tišší a vydávat o 50 procent méně emisí oxidu uhličitého a o 75 procent méně oxidů dusíku než dnešní nejmodernější letadla boeingů řady 737 a airbusů A320.
Při výrobě nového ekologického letounu budou zohledněny poznatky z výzkumů od předních leteckých konstruktérů a vývojářů z celého světa. Plán na snížení emisí CO2 předpokládá jejich redukci o 15 procent u motorů, o 15 procent díky použití lepší konstrukce trupu letounu a o dalších 10 procent při vylepšení technologii ovládání a designu.

Při současném nastavení a provozu linek společnosti easyJet by takový ekologický letoun vydával méně než 47 gramů oxidu uhličitého na jednoho pasažéra a kilometr. Přitom, pro srovnání, v současné době produkuje letoun easyJet 97,5 gramů oxidu uhličitého na jednoho pasažéra a kilometr. Například vůz Toyota Prius generuje 104g CO2 na kilometr. Celkově byla v nedávné době stanovena horní hranice tohoto limitu na 130g CO2 na kilometr.

Design „EkoJetu“ by měl zahrnovat několik nových prvků, které budou podstatně ohleduplnější k životnímu prostředí. Například trup letounu bude vyroben z vyspělých odlehčených materiálů , které se používají například na výrobu boeingu 787, který údajně produkuje až o 27 procent emisí méně než některé současné letouny ve flotilách různých leteckých společností.

Poptávka po letecké přepravě dospívá do fáze zralosti a s tím souvisí i nutnost učinit několik ekologických opatření, aby se množství produkovaných emisí snížilo do roku 2050 pod hranici z roku 2005. EasyJet chce být vlajkovým dopravcem v této oblasti a se svým ekologickým letounem plánuje dosáhnout snížení množství emisí pod limit z roku 2005 už v roce 2035.

Generální ředitel easyJet Andy Harrison při představování modelu nového ekologického letounu řekl:

„Letecký průmysl učinil obrovský pokrok ve snižování ekologického dopadu letadel. Dnešní letouny jsou většinou o 70 procent čistší a o 75 procent tišší než jejich předchůdci ze šedesátých let. Nyní plánujeme novou generaci letounů, která nám pomůže emise vydávané letadly minimalizovat.

Generální ředitel easyJet Andy Harrison se k novému „ekoJetu“ vyjádřil:
„easyJet nastavila ekologickou laťku v leteckém průmyslu hodně vysoko. Naše flotila čítající 131 letadel má průměrné stáří 2,3 roku, což z ní činí nejmladší flotilu mezi významnějšími evropskými aeroliniemi. Nedávno jsme vyzvali k tomu, aby 700 letadel, která nejvíce znečišťují životní prostředí, byla stažena z provozu v Evropě a aktivně podporujeme jak program EU na obchodování s emisemi, tak projekt jednotného evropského nebe.“

„Příklad letounu, který jsme dnes představili, představuje další významný krok k vývoji technologií trupu a motoru. Lehký trup a motor s otevřeným rotorem vycházejí z technologií, které se právě nacházejí ve fázi vývoje. Projekt takového ekologického letounu je realistický a dosažitelný. Kdyby takový letoun byl k dispozici dnes, okamžitě bychom si jej objednávali po stovkách, nahrazovali jím své stávající stroje a přispívali tak k „zelenému vývoji“ v odvětví letecké dopravy.“

Více na www.easyJet.com

   
15.06.2007 - Zahraničí - autor: Ivana Kuglerová

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme