.

Dvě ze tří jednočlenných domácností mají problém vyjít se svým příjmem

Novinky

Dvě ze tří jednočlenných domácností mají problém vyjít se svým příjmem

Naprostá většina lidí hledá v tíživých finančních situacích podporu u svých nejbližších – tedy partnerů či manželů/manželek. Vyplývá to z výsledků průzkumu agentury STEM/MARK realizovaného pro společnost KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK). Existují ovšem i lidé, kteří žijí sami a musí se spolehnout pouze sami na sebe, tzv. singles. Právě oni podle ČSÚ představují rizikovou skupinu, která se může dostat do dluhů. Potvrzuje to také fakt, že až dvě třetiny z nich mají problémy vyjít se svým měsíčním příjmem.

dvě třetiny Čechů žijících samostatně v domácnosti mají potíže vyjít se svým čistým měsíčním příjmem (71 %). Ten v loňském roce činil průměrně 16 100 korun. Dokládají to data ČSÚ. Obdobně jsou na tom také lidé žijící v domácnosti se svým partnerem či manželem/manželkou. Problémy vyjít s měsíčním příjmem pociťuje 67 % z nich. Jejich měsíční příjem v loňském roce dosahoval průměrně částky 12 200 korun na osobu, tedy o 3 900 korun méně než v případě jednočlenných domácností. Možnost sdílet příjmy se svým partnerem jejich finanční situaci značně vylepšuje.

zena

„Výhodou lidí, kteří žijí se svým partnerem či manželem/manželkou ve společné domácnosti, je, že společné výdaje, např. nájem či energie, mohou hradit ze dvou měsíčních příjmů. I když je pak průměrný příjem na osobu nižší, než u singles, po zaplacení společných výdajů zbývá párům více peněz na uspokojení dalších životních potřeb. V neposlední řadě mohou lidé, žijící ve společné domácnosti, čerpat morální a duševní podporu od svého partnera. Prokázal to i náš průzkum, podle kterého hledá naprostá většina lidí v tíživých finančních situacích citovou (96 %) i finanční (82 %) podporu u svých nejbližších,“ uvádí Markéta Fixová ze společnosti KRUK.

Složitou finanční situaci tzv. singles potvrzuje také fakt, že více než polovina z nich si nemůže dovolit neočekávaný výdaj přesahující částku 9 600 korun (53 %). Důvodem jsou zejména neexistující finanční rezervy vytvořené pro případ budoucí potřeby. V případě lidí žijících v páru se jedná pouze o každého třetího člověka (38 %).

Zadluženější jsou lidé žijící v páru

Kvůli potenciálním finančním problémům se snaží jednočlenné domácnosti vyhýbat jakýmkoliv formám půjček, ať už se jedná například o spotřebitelské půjčky či hypotéky. Půjčky má pouze každý čtrnáctý z nich (7 %). Převládají přitom spotřebitelské půjčky a úvěry (8 %) nad hypotékami a úvěry na bydlení (6%). Pro dvě pětiny z nich představuje splácení těchto spotřebitelských půjček a úvěrů velkou zátěž (43 %). Vstřícnější k půjčkám a úvěrům jsou lidé žijící v partnerském či manželském svazku. Alespoň jednu půjčku má až pětina z nich (19 %). Častější jsou přitom hypotéky a úvěry na bydlení (21 %), spotřebitelské půjčky a úvěry má 17 % z nich.

muz

Typický singles je muž ve věku 30 let

Jako singles žije v České republice přibližně desetina lidí ve věku 20 až 39 let. Častěji vstupují do domácností singles muži (62 %). Je to dáno tím, že po rozpadu rodiny zůstávájí jako „single” obvykle právě oni, zatímco ženy vytváří spolu s dětmi neúplnou rodinu a stávají se z nich matky samoživitelky.

Jak ukazují data ČSÚ, typickým „singles” je muž ve věku třicet let. Z interních statistik společnosti KRUK vyplývá, že muži kolem třicátého roku života průměrně dluží částku ve výši 35 000 Kč.

   
17.07.2015 - Redakční novinky - autor: Kristina Vodičková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [36] Marika11 [*]

    nuz kruta realita.... my máme tiez byt na hypoteku....

    superkarma: 0 27.12.2015, 10:53:36
  2. avatar
    [35] v.poho [*]

    Altamora — #34No vždyť já mám taky naprosto shodné skušenosti.Sml22

    superkarma: 0 20.07.2015, 17:48:10
  3. avatar
    [34] Altamora [*]

    v.poho — #33Máš naprostou pravdu. Znám rodinu, ve které dva dospělí a dva studující mají celkový měsíční příjem přibližně dvacet tisíc, a nestěžují si. (Oba dospělí pracují, aby nedošlo k mýlce.) A znám ženu, která má skoro třicet tisíc jen pro sebe a fňuká furt. Je to otázka nátury.

    1. na komentář reaguje v.poho — #35
    superkarma: 1 20.07.2015, 14:23:27
  4. avatar
    [33] v.poho [*]

    Keltka — #32Nikdy se nebudou mít dobře všichni.Sml58 To je utopie. Vždycky to bude o tom, jak umí kdo hospodařit, zda myslí nebo myslel na zadní kolečka apod. Paradoxně to se skutečnými příjmy souvisí maximálně s 50.%, protože často hekají i lidé, kteří mají objektivně výplatu vyšší než ti, co jsou spokojení.

    1. na komentář reaguje Altamora — #34
    superkarma: 1 20.07.2015, 13:33:36
  5. [32] Keltka [*]

    v.poho — #31 Asi jsem to špatně popsala, ale naopak jsem psala, že jim to přeju a že bych byla ráda, kdyby tak žili všichni! Jen jsem tím reagovala na příspěvky níže, kde někdo psal, že se důchodcům u nás žije špatně, tak to si tedy nemyslím (asi jak kterému z nich). Jinak to s bytem 3+1 je svobodné rozhodnutí, taky jsem uvedla, že je to samozřejmě dobře a že se paní nemusí omezovat a jít do menšího bytu, když to není zcela nezbytně nutné. Takže jinými slovy-důchodcům to moc přeju a doufám, že se takhle jednou budou mít dobře všichni.

    1. na komentář reaguje v.poho — #33
    superkarma: 0 20.07.2015, 12:52:53
  6. avatar
    [31] v.poho [*]

    Keltka — #29Víš, já si myslím, že sledovat, jestli důchodce jede na dražší dovolenou, je trošku mimo mísu. No, tak jede, no. Já mu tleskám. Třeba nebyl v mládí tak pasivní a finančně se zajistil. Nebo dokáže líp hospodařit....

    Stejně tak - bydlení v důchodu ve 3+1. Ani já se jednou, až budu na penzi, nemám v plánu stěhovat do menšího. Proč bych to dělala? Byt je můj a poplatky neplatím vyšší,než když jsem bydlela v menším.

    Trochu nechápu, proč bych měla sledovat, jestli se nějaká skupina obyvatel nemá líp než já. Zajímá mě to jedině, pokud budeme sledovat čerpání nějakých těch příspěvků na bydlení apod.

    Osobně jsem také podobně jako holky dole pro to, aby bylo zdanění co nejnižší a lidé se o sebe starali více sami. Tj. co nejméně různých příspěvků na cokoliv. Jenže to je asi v dnešní socialistické Evropě fata morgana.

    1. na komentář reaguje Keltka — #32
    superkarma: 1 20.07.2015, 10:27:30

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Keltka [*]

    Spíše si myslím, že u nás je jiný problém a to našich politiků - sami si s prominutím nakradou a hlavně, že se sami mají dobře, ale aby mysleli na lidi, tak to ne - vysoké daně a neustálé zdražování (potraviny, atd.), žádné výhody (porodné, příspěvky pro mladé či pro mladé rodiny nebo zajištění práce pro důchodce, atd.. Pak se nedivme, že tolik domácností nevyjde se svým příjmem (to by je mělo zarazit, ale asi se to jaksi neděje).

    superkarma: 0 20.07.2015, 09:04:32
  2. [29] Keltka [*]

    Samozřejmě je to dobře a přejeme jí to - kéž by tak mohl žít každý Sml16 Důchodci je asi zvláštní skupinka sama o sobě, rozdělila bych ji na dvě: ti, co jsou ještě soběstační a dokáží si přivydělat a postarat se o sebe - tzv. aktivní důchodci - těch mám ve svém okolí celkem dost a skutečně nežijí nějak pod poměry. Pak jsou pasivní důchodci - u těch je to horší (například jsou nemocní nebo už tak staří, že nic nezmůžou a jsou odkázaní na pomoc ostatních - například svých dětí nebo na lékařskou aj. pomoc). Ti bych řekla, že jsou na tom hůř. Ale nemůžu to takhle pochopitelně jen jednoduše rozdělit. Znám i jednu aktivní důchodkyni a nijak si nevyskakuje, ale pak několik těch, kteří skutečně jezdí 2x do roka do lázní jako samoplátci nebo na slušenou dovolenou nad 25tis. za jednu osobu s all inclusive a opravdu si důchod užívají. Těch je asi míň. Pak mám kamaráda-tedy známého-je to starý pán, žije sám v bytě a je po operaci, ten je na tom finančně hůř a opravdu žije skromně, nicméně už mu to ani nevadí a klidně se omezí - po velkém cestování ani netouží, chodí na procházky a na výlety po okolí. Omezuje se trochu v jídle (jí například půlku kuřete s rýží tři dny za sebou). Naštěstí má přátele a to mu trochu pomáhá-pozvou ho, dají mu dárek, atd., myslím si, že vzájemná pomoc je hodně důležitá.

    1. na komentář reaguje v.poho — #31
    superkarma: 1 20.07.2015, 08:57:04
  3. [28] Keltka [*]

    gerda — #26 Tak o tom žádná, souhasím Sml16. Ale znám pár důchodců-někteří z nich bydlí sami v bytě 3+1 a platí vysoké poplatky. Mohli by třeba vyměnit byt-jít do menšího, ale v pohodě to zaplatí, takže se neomezují. Také znám paní, která bydlí v rodinném domě a část domu pronajímá (bydlí v Praze) a tím se jí celkem slušně alespoň část nákladů snižuje. Chci tím říct, že si určitě nějak nevyskakují, ale třeba konkrétně tato paní jezdí každý rok na drahou leteckou dovolenou k moři a my mladí se máme pomalu hůř - my si to nedovolíme :D.

    superkarma: 2 20.07.2015, 08:50:53
  4. [27] gazdina [*]

    Rodinný rozpočet je nie ľahká domáca úloha pre rodičov, však....????

    superkarma: 0 20.07.2015, 06:15:41
  5. avatar
    [26] gerda [*]

    Keltka — #22důchodci ale musí taky platit byt. I v osobním vlastnictví. Když máš domek, zas platíš daň, opravy, topení...z toho se nedá vymotat.

    1. na komentář reaguje Keltka — #28
    superkarma: 0 20.07.2015, 05:17:15
  6. [25] Keltka [*]

    Eva_Fl — #6 pravda pravdoucí Sml22Sml22Sml22Sml59

    superkarma: 0 20.07.2015, 00:11:28
  7. [24] Keltka [*]

    gerda — #11 On je problém jinde, když začneš dělat podřadnou práci té svojí kvalifikaci (nemluvím o studentech-tam to pochopitelně je běžné), ale u pracujících na HPP, když vezmou třeba jen na čas nějaké hrozné místo oproti svému původnímu, tak se těžko z takové praxe v životopise vyhrabou zase zpátky do toho svého oboru.

    superkarma: 1 20.07.2015, 00:10:45
  8. [23] Keltka [*]

    Leena — #7 Vyjdou s tím, ale nesmí mít hypotéku přes 10 000,-, pak je jim ten příjem ani ne na přežití.

    superkarma: 0 20.07.2015, 00:09:19
  9. [22] Keltka [*]

    Eva_Fl — #1 Souhlasím, že 12 tis. na osobu je málo. To má moje máma v důchodu a já to neměla ani když jsem byla na rodičovské dovolené a nemám to teď ani po rodičovské (zatím), než najdu práci. Takže bych to shrnula-pro mladé lidi a lidi s dětma je to skutečně málo. Věřím, že důchodci (pokud neplatí nájem pochopitelně) s tím v klidu vyžijí a mají se ještě dobře, ale my mladí máme víc výdajů a koho to pořád má bavit se do nekonečna omezovat, nikam nejet, nikam nejít, nic si pořádného nedopřát a pořád spořit a splácet hypotéku .... i všechno pro děti, lékařská péče, zubaři, atd. je hrozně drahé, takže je třeba myslet na budoucnost a nedá se žít bohužel dobře v přítomnosti, to by člověk musel mít příjem opravdu těch 30tis. čistého, aby to bylo k něčemu.

    1. na komentář reaguje gerda — #26
    superkarma: 0 20.07.2015, 00:07:49
  10. avatar
    [21] Eva_CZ [*]

    gerda — #19Sml67 jo.

    superkarma: 0 19.07.2015, 14:14:33
  11. avatar
    [20] Eva_CZ [*]

    risina — #13 no ver tomu, nebo ne, ale tady to lidi povinne platej taky a nikoho by ani nenapadlo, ze by meli dostat PORODNE, ci ze by meli byt placene doma jen proto, ze si poridej dite. Sml23 A lidi v nouzi dostavaji potravinove listky s velmi prisnym omezenim. Zadny $ na ruku! Sml23

    superkarma: 0 19.07.2015, 14:14:17
  12. avatar
    [19] gerda [*]

    Rikina — #15to je i můj názor. Některé skupiny obyvatelstva by konečně přestaly mít jako zdroj obživy vlastní děti (čím víc, tím líp)Sml57

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #21
    superkarma: 2 19.07.2015, 10:24:35
  13. [18] Rikina [*]

    risina — #17 Sml22 to jo, nejspíš by to vůbec musel být úplně jiný systém než jak to funguje teď...

    superkarma: 1 19.07.2015, 08:38:50
  14. avatar
    [17] risina [*]

    Rikina — #16 souhlasim, ale zaroven bych zrusila nebo vyrazne snizila prave to solidarni socialni pojisteni, ktere plati vsichni, kdo pracuji Sml22.

    1. na komentář reaguje Rikina — #18
    superkarma: 2 19.07.2015, 08:34:24
  15. [16] Rikina [*]

    ... a když už jsme u toho rušení, tak bych zrušila i doplatky na bydlení. Sml80 Holt kdo na to nemá, tak musí bydlet skromněji, a ne žudlat o sociální dávku. To se dá uznat jedině u velmi malé části obyvatelstva, která to skutečně z objektivních důvodů nemůže řešit sama, protože má nějaký handicap, který si nezavinila. Zbytek se postarat může, akorát proč by to dělali, když systém nabízí takové výhody, to by byli blbí, kdyby je nevyužívali - a ještě se smějí těm, co na ně vydělávají a platí daně. Sml15

    1. na komentář reaguje risina — #17
    superkarma: 1 19.07.2015, 08:02:01
  16. [15] Rikina [*]

    risina — #13 To je sice fakt, ale stačí to sociální pojištění platit rok - a pak dotyčný vyčerpá o dost víc, než zaplatil. Pak jsou taky lidi, kteří platí sociální pojištění jak mourovatí, ale na mateřskou nikdy nepůjdou - tímhle se argumentovat nedá. Sml80

    Já jsem pro - kdo chce mít děti, tak za svoje, aspoň by si to každej líp rozmyslel, kdy a s kým si dítě pořídí.

    1. na komentář reaguje gerda — #19
    superkarma: 0 19.07.2015, 07:53:35
  17. [14] Rikina [*]

    Mno, problém "vyjít s příjmem" má skoro každý, často i lidi s příjmem vysoko nad statisticky uváděným průměrem. Protože úměrně k příjmu mívají i vyšší výdaje a nároky na to, co všechno je třeba platit. Ohledně těch půjček pak v tom jistě hraje roli i fakt, že osamocený člověk není pro banky zas tak zajímavý - chtějí buď spoludlužníka, nebo nějaké záruky. Když nic takového není, výrazně se snižuje výše částky, kterou je banka ochotna půjčit. Sml80

    superkarma: 0 19.07.2015, 07:50:27
  18. avatar
    [13] risina [*]

    Eva_Fl — #8 Evi, na placenou mateřskou/rodičovskou je nárok, pokud žena nebo její patrner před porodem platili sociální pojištění. A pokud se pak vrátí do práce, tak se ještě sociálního pojištění naplatí ažaž.

    1. na komentář reaguje Rikina — #15
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #20
    superkarma: 1 19.07.2015, 00:14:11
  19. avatar
    [12] gerda [*]

    Leena — #712 čistého je pro náš region opravdu dost. Já žiju za mnohem méně.

    superkarma: 1 18.07.2015, 09:58:52
  20. avatar
    [11] gerda [*]

    No, a pak jde v televizním zpravodajství info o letních brigádách, o které nikdo nestojí kvůli tomu, že jde o manuální práciSml80 Opravdu nerozumím, proč - když si chce někdo vydělat peníze a ne dělat kariéru - nejde na krátkou dobu tam, kde je nabízejí?Sml80 Mně můj nízký příjem opravdu stačí, jsme nenároční. Ale kdybych potřebovala přivýdělek, už jsem v kuchyni restaurace, kde jsem včera četla na vývěsce, že hledají paní na výpomoc. Myslím, že kdo chce opravdu práci najít, najde.

    1. na komentář reaguje Keltka — #24
    superkarma: 0 18.07.2015, 09:57:46
  21. avatar
    [10] hubajda [*]

    myska1 — #5moje znama chodi do prace a ma 12-14 tisic a jeji muz je doma a nikde neni veden maji dve deti a jak dojde domu tak dela druhou praci ze picha kulicky pro rybare za smesne penize plus veme kazdou druhou praci co se ji naskytne uklid a podobne na vanoce jeste pece cukrovi na zakazku dela honi se aby byla nejaka koruna a ten jeji sedi doma u pocitace a ceka na vhodnou praci nejlepe reditele ,je to moc smutny pohled jak ziji

    superkarma: 1 18.07.2015, 09:16:32
  22. [9] ZdenaZ [*]

    ještě že si občas mohu přivydělat coby důchodceSml16

    superkarma: 0 18.07.2015, 06:15:14
  23. avatar
    [8] Eva_CZ [*]

    Leena — #7na PLACENY matersky? Tu bych zrusila. Sml22Sml24 At jde bud delat a normalne si vydelava, nebo at je doma s detma, ale zadara. Sml80

    1. na komentář reaguje risina — #13
    superkarma: 0 18.07.2015, 03:07:08
  24. [7] Leena [*]

    Chápu, že třeba sám důchodce blbě vychází s penězma, když bere třeba něco přes 10 tisíc a šest dá za bydlení...

    A 12 tisíc na osobu mni přijde celkem dost. Vezměte si třeba, že chlap vydělává 25 čistýho, manželka je na mateřský a maj dvě děti. Na osobu to vychází 8125 korun – takhle to má hooodně rodin okolo mě. A vyjdou s tim.

    a plat 12 tisíc čistýho? myslim, že v nekterejch chudších krajích to je pro ženskou úplně běžnej plat.

    Jen bych už byla ráda, kdyby se nepoužíval průměrnej plat, je to informace k ničemu a lidi akorát mate. Kurňa kdy začnete uvádět modus nebo medián, abysme se něco opravdu dozvěděli?? Jenže to by byla o odst nižší částka než průměr, takže by to pro politiky nebylo tak lákavý.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #8
    2. na komentář reaguje gerda — #12
    3. na komentář reaguje Keltka — #23
    superkarma: 2 18.07.2015, 01:29:01
  25. avatar
    [6] Eva_CZ [*]

    kobližka — #3 tohle neni normalni mzda! To je na chcipnuti! Hlavne ze soudruzi poslanci a senatori si vychrapou mesicne statisice!Sml31Sml31Sml31Sml31Sml31Sml31

    1. na komentář reaguje Keltka — #25
    superkarma: 2 17.07.2015, 22:33:06
  26. [5] myska1 [*]

    no je to zlé, i já jsem byla na pracáku a měli jsme jen jeden příjem................je to těžké..................tohle nikomu nezávidím............

    1. na komentář reaguje hubajda — #10
    superkarma: 0 17.07.2015, 21:46:43
  27. [4] Roland [*]

    bobani — #2Já taky.

    superkarma: 0 17.07.2015, 21:08:23
  28. avatar
    [3] kobližka [*]

    Eva_Fl — #1 Pro mnoho lidí je to normální mzda Sml80

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #6
    superkarma: 1 17.07.2015, 19:19:05
  29. [2] bobani [*]

    znám to

    1. na komentář reaguje Roland — #4
    superkarma: 0 17.07.2015, 18:21:07
  30. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    12 200[/b] korun na osobu Sml14 Tak malo jsem tam nemela ani pred tim, nez jsem odesla.... Sml23

    1. na komentář reaguje kobližka — #3
    2. na komentář reaguje Keltka — #22
    superkarma: 0 17.07.2015, 17:42:08

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení

Náš tip

Doporučujeme