Bulvár

Dvanáctiletý vrah čeká na popravu

Je mu dvanáct a čeká na popravu, stejně jako řada dalších dětí a mladistvých v zemích, kde se žije podle pravidla „oko za oko, zub za zub", za mrtvé se platí cena krve a dospělý je každý, kdo dokáže uzvednout zbraň. Tenhle chlapec je z Rijádu a v hádce zabil svého vrstevníka. Na rozdíl od řady jiných odsouzených (například dívky, který zabila v sebeobraně násilníka, který ji přepadl) o jeho vině nikdo nepochybuje. Přesto se většina Evropanů zděsí – vždyť je to ještě dítě!

Je ale dvanáctiletý kluk v zemi, jako je Saúdská Arábie, skutečně ještě dítě? Většina semitských národů tradičně považuje chlapce za dospělé od deseti až dvanácti let. Jsou tak vychováváni. V řadě zemí Afriky se pro změnu podobně staré děti sdružují do bojových jednotek, zabíjejí se navzájem, unášejí zahraniční turisty nebo pozorovatele OSN – zkrátka účastní se války stejně jako jejich starší vrstevníci. A podle výpovědí těch, kteří setkání s nimi přežili, bývají mnohdy ještě krutější a bezohlednější.

Můžeme protestovat proti trestu smrti jako takovému. Můžeme mít výhrady proti případům, kde je vina nejasná – a mezinárodní organizace Stop Child Executions jich eviduje celou řadu. Ale většinu Evropanů dojal případ dvanáctiletého vraha...

Chlapec má šanci přežít – pokud jeho matka zaplatí pozůstalým oběti cenu krve – tři miliony rijálů, což je zhruba 16 milionů korun. Na shromáždění peněz má chudá vdova, která musí živit další děti, tři roky. A tak organizuje sbírku...

Zdroj: aktuálně.cz, www.stopchildexecutions.com

Co si o případu myslíte Vy, ženy-in? Přispěly byste na vyplacení chlapce? Je podle Vás „ještě dítě“, nebo „vrah“? Má vůbec Evropa zasahovat do zvyků a tradic zemí, jako je Saúdská Arábie? A co čeští -náctiletí vrazi – měli by být trestáni stejně jako dospělí?

   
18.09.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [36] Gwendy [*]

    http://archiv.newton.cz/pr/2004/09/03/4644b37f743f1d63307eb1f3460f7feb.asp Pamatujete si jeste na tohle?

    superkarma: 0 18.09.2007, 19:48:57
  2. avatar
    [35] Gwendy [*]

    Suzanne: v tom pripade by si meli nekteri novinari ujasnit pojmy zabiti a vrazda. Kupodivu se domnívám, že soud o om bude mít bližší info než my tady.

    superkarma: 0 18.09.2007, 19:23:01
  3. avatar
    [34] Suzanne [*]

    Pohled z druhé strany... četla jsem v novinách rozhovor ... prý se ten kluk dostal do strkanice a stala se nešťastná náhoda.
    V šedesátých letech (tuším v padesátém šestém) bojovali chlapečkové z Nuslí proti chlapečkům z Pankráce, do bitvy se dle dobových pramenů zapojilo 2000 kluků. Taková knoflíková válka. Bylo tam pár desítek vážně raněných a dva mrtví. Měli jejich "vrahy" odsoudit na doživotí?
    Kluci se běžně perou a je jen otázka náhody, kdy někdo blbě spadne. Je potřeba ho popravit????????

    superkarma: 0 18.09.2007, 19:03:51
  4. avatar
    [33] Gwendy [*]

    Lucrecia: klid, napsala jsem podobny nazor a jeste mne nerozcupovali

    superkarma: 0 18.09.2007, 18:45:44

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [32] Lucrecia [*]

    na sbirku za vraha bych urcite neprispela a je mi jedno jestli je mu 12 nebo 60...ve 12 uz dobre vi,co dela,kor kdyz je tak vedeny uz od mala,ze uz je vlastne dospely a ma odpovednost.Je to jedna z mala veci z techto zemi s kterou svym zpusobem souhlasim.Je to drsne,ale poradek to udrzi.To jenom nase "vyspela" kultura porad pokvokuje kolem svych spratku.A co se tyce trestu smrti jsem pro,ale jen u 100% pripadu popr nejakeho velice sadistickeho fujtajblu.(juuu a ted cekam,jak se do me vsichni pusti)

    superkarma: 0 18.09.2007, 17:48:04
  2. [31] gentiana [*]

    Mickey Mouse: Kromě lidských práv by se měly učit i lidské povinnosti. Když teda díťátko má právo na svobodný vývoj, což v praxi znamená třeba fialové vlasy, roztrhané džíny a elektrickou kytaru, tak ať mají rodiče právo nechat dítko na kadeřníka i kytaru vydělat. To tomu svobodnýmu vývoji pomáhá taky. nemluvě o tom, že když dítko v potu tváře měsíc leští jabka v zelinřství a pak zjistí, že ty kůl boty, bez kterých nemůže žít, protože by se mu spolužáci vysmáli, stojí jeho měsíční výdělek, tak si třeba ty hodnoty trochu přerovná.

    superkarma: 0 18.09.2007, 17:40:27
  3. avatar
    [30] Mickey Mouse [*]

    ivana.kuglerova: To byl úmysl. Ale jinak to myslím vážně. Myslím si, že rozsah lidských "práv", jak je dneska chápeme, je příliš široký - chrání jedince před společností, ale nikoliv společnost před jedincem. Rozhodně by mohla být práva udělována nejen podle věku, ale také podle splnění určitých podmínek. Navíc se dnes příliš nemluví o omezení práv (kromě vězení a zákazu výkonu činnosti/povolání), přitom odnětí práv by bylo velmi vhodným trestem za některé trestné činy.

    superkarma: 0 18.09.2007, 16:06:35
  4. avatar
    [29] idiska [*]

    kareta: taktéž není co dodat

    superkarma: 0 18.09.2007, 16:01:12
  5. avatar
    [28] idiska [*]

    gentiana: není co dodat...vystihla jsi to naprosto správně

    superkarma: 0 18.09.2007, 15:56:11
  6. avatar
    [27] Solei [*]

    12 letý chlapech je podle islámského práva již dospělý muž.

    superkarma: 0 18.09.2007, 15:50:08
  7. avatar
    [26] Solei [*]

    Nejsem si tak úplně jistá tou dívkou. Co jsem zatím slyšela o postavení ženy v islámských státech by měla hodně velké štěstí kdyby ji nepopravili.

    superkarma: 0 18.09.2007, 15:49:08
  8. avatar
    [25] ivana.kuglerova [*]

    Mickey Mouse: Uf, při slovním spojení "společnost je využívala k všeobecnému blahu a pokroku" se mi málem udělalo nevolno . Ale v podstatě souhlasím s tím, že plná občanská práva by neměla být samozřejmostí, závisející pouze na věku...

    superkarma: 0 18.09.2007, 15:41:44
  9. avatar
    [24] ivana.kuglerova [*]

    gentiana:

    superkarma: 0 18.09.2007, 15:40:01
  10. avatar
    [23] Mickey Mouse [*]

    gentiana: Ono se tady jaksi hraje na to, že nikdo za nic nemůže. Takže ani dospělý, a logicky ani dítě. Ono se vůbec příliš hledí na lidská "práva". Dřív právo bývalo výsadou, kterou dala společnost jen tomu, kdo si ji zasloužil. A ostatní prostě práva neměli a společnost je využívala k všeobecnému blahu a pokroku.

    superkarma: 0 18.09.2007, 15:38:10
  11. avatar
    [22] wich [*]

    gentiana: Kam se můžu podepsat? Do puntíku souhlasím

    superkarma: 0 18.09.2007, 15:29:54
  12. [21] gentiana [*]

    Osobně si myslím, že to s tím dětstvím přeháníme. Děcka bychom měli učit být dospělými, tedy nést odpovědnost za své činy, učit je předvídat důsledky... proč by nemohlo desetileté dítě pracovat, nakládat se svým časem, dodržovat morální pravidla podle svých schopností? Školák sice možná nechápe obchodní zákoník, ale to, že lidi se nezabíjejí a že se nekrade, není tak složité.
    Připadá mi, že současná posedlost omlouvat hajzly všeho druhu, že jsou vlastně chudáčci, měli težké dětsví a maminku alkoholika, proto vlastně nemůžou za to, že vraždili stařenky, je zcestné. Společnost, ačkoli je to dost nedefinovatelná věc, by se měla chránit. Takže občas zlikvidovat nějakého toho hajzlíka. Mnohdy by stačilo půjčit ho na pár dní poškozeným s tím, že ho nemusí vracet v jednom kuse.

    superkarma: 0 18.09.2007, 15:17:22
  13. [20] mindulinka [*]

    Mě není ani moc líto jeho mámy. Určitě ho mohla vychovávat k určité odpovědnosti, a že za své činy se musí platit. I když to asi nefunguje nikde.

    superkarma: 0 18.09.2007, 15:14:34
  14. avatar
    [19] Irena1 [*]

    jestli se už ve dvanácti umí rozzuřit tak, že zabije, co bude dělat ve dvaceti? Rozhodně potrestat, a to podle jejich zákonů, nám do nich nic není.

    U nás projde každému cokoli a podle toho to tu vypadá - asi bych hlasovala pro trest smrti (všeobecně, nikoli konkrétně pro toho kluka).

    superkarma: 0 18.09.2007, 14:38:44
  15. avatar
    [17] kareta [*]

    Díky tomuto právu je v zemích, kde se praktikuje, velice nízká kriminalita, takže zrovna my bychom jim do toho kafrat neměli. Kluka mi líto není, rodičů ano. Co se týká afrických dětí, kdysi byl v TV dokument o zabijácích ze Sierra Leone- ty malé děti mačetama usekávaly končetiny odpůrcům (heslo voleb "Budoucnost máte ve svých rukou" tím zparodovaly) a zabíjely úplně bez výčitek. Později je ukazovali v terapeutických lágrech s psychiatrama a ti se vyjádřili, že to jsou trvale narušené osobnosti bez možnosti soucitu, ...sociopati. Nevěřím, že se tyto zrůdičky někdy spraví, a kde je chcete držet, aby nezabíjely dál? Oni to dělaly i 6 týdenním novorozencům!!!!

    superkarma: 0 18.09.2007, 14:16:39
  16. avatar
    [16] Dášule [*]

    Kolik známe případů, že dítě, které není trestně zodpovědné krade pro dospělé, dokonce se ví pro koho a nic se neděje. Také souhlasím s výrazným posunutím trestní zodpovědnosti. Nevíme nic bližšího o tom jak ta hádka probíhala. Na sbírku bych ale nepřispěla.

    superkarma: 0 18.09.2007, 14:15:08
  17. avatar
    [15] pohodarka [*]

    jedno co vim urcite je, ze my nechceme, aby oni jakymkoliv zpusobem zasahovali do deni v nasich zemich a to stejne bychom tedy na oplatku meli udelat my...a tady je asi zakopany ten pes(chudak :) jde o to, ze vlastne nikdo z nas nevi, jak to tam chodi, ale soudit bychom chteli vsichni...nesouhlasim s trestem smrti, ale v zadnem pripade nehodlam vynaset soudy

    superkarma: 0 18.09.2007, 14:05:47
  18. avatar
    [14] Gwendy [*]

    A lito mi je jen pozustalych a matky toho dvanactileteho.

    superkarma: 0 18.09.2007, 14:00:56
  19. avatar
    [13] vininka [*]

    vininka: s tou druhou...opr.

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:55:53
  20. avatar
    [12] vininka [*]

    Mickey Mouse: Souhlas.... s toudruhou částí...ve věci trestu smrti nemám úplně jasno.....

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:55:01
  21. avatar
    [11] Gwendy [*]

    Proti trestu smrti nejsem. Rozhodne by se k nemu nemelo uchylovat casto, ale podle mne uz hrozba trestu smrti by mela preventivni charakter.
    A je mi jedno, jestli mu je 12 nebo 18. Jako polehcujici okolnost bych podle clanku videla tu hadku - pokud to tedy chapu, bylo to neplanovane a v afektu. Pokud je tomu tak, nezda se mi trest smrti to prave. Ale rozhodne nikam nepovede, kdyz mladistvim vse projde. Pak to dopada tak, ze dospeli vysilaji na lup mladistve - jim preci "nic" nehrozi

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:51:20
  22. avatar
    [10] gerda [*]

    Vivian: no o tom není pochyb, ale tomu žádná poprava už nepomůže.

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:46:09
  23. [9] Andulína [*]

    kominice: souhlasím, i když nejvíc nešťastní budou jeho rodiče. Ale dvanáctiletý vrah mne nedojímá. A pokud jde o Evropu - ve Velké Británii je trestní hranice 10 let, tam asi tak zděšení nejsou

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:45:37
  24. avatar
    [8] tyrkys [*]

    Hmm, matka ho vykoupí a on bude vesele pokračovat dál jelikož zjistí, že po zločinu nenásleduje trest .

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:43:53
  25. avatar
    [7] OlgaMarie [*]

    Pokud by pozůstalí po oběti chtěli,aby malý vrah přežil,stanovili by "cenu krve" úměrně k možnostem matky.
    Proti trestu smrti jsem.Ale tam ho stanoví jejich kultura,jejich výchova,jejich tradice a pokud jsou učeni "oko za oko..." ,musí znát i následky svých činů.Mě děsí i daleko starší vrazi bez jakéhokoliv soucitu,natož dítě.

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:40:12
  26. avatar
    [6] Meander [*]

    Mickey Mouse: Pod to se podepíšu.

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:39:20
  27. avatar
    [5] kominice [*]

    Většinu Evropanů příběh dojal.Ano je to ještě dítě.Ale co kdyby zabil vaše děcko? Bylo by vám fuk jestli to je nebo není dvanáctiletý kluk. V té zemi mají své zákony a tak ať se řídí pogle nich.Jsou podle nich i vychováváni.

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:38:58
  28. avatar
    [3] Vivian [*]

    gerda: a toho zavražděnýho ne? :)

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:38:42
  29. avatar
    [2] gerda [*]

    Nevím, co na to říct. Je to strašné, kluka je mi líto, ještě víc jeho mámy.

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:35:26
  30. avatar
    [1] Mickey Mouse [*]

    Jsem zásadně proti trestu smrti.

    Ale naopak jsem přesvědčený, že mladiství by měli být stejně zodpovědní před právem jako dospělí. Čili tam, kde je podle toho vychováván, má být i 12tiletý potrestán za své viny.

    superkarma: 0 18.09.2007, 13:32:30

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme