Domácnost

Dům obrostlý vegetací. Škodí, nebo prospívá fasádě?

Nechat dům porůst popínavými rostlinami je velice populární, ale má i mnoho odpůrců. Který názor je správný? Kdy je možné nechat dům obrůst a kdy mu vegetace škodí? To se dočtete v tomto článku.

b

Obrostlé domy popínavými dřevinami mají své kouzlo. Připomínají nám historické usedlosti anglického venkova, vypadají záhadně a zároveň romanticky. Mají spoustu výhod. Popínavky zakryjí nevzhledná místa, opadanou omítku a částečně izolují. Některé druhy dřevin, třeba přísavník tříprstý, se s podzimem zabarvuje do červena, oranžova a žluta, takže i fasáda domu mění svou tvář.

m

Přísavník pětiprstý potřebuje částečnou oporu, ale na podzim se vám odvděčí překrásnými barvami

Horší je to s příchodem zimy. Listy opadají a dům je doslova omotán spletí větví, což není právě nejveselejší pohled. Ale příznivce tohoto druhu „zdobení“ tento fakt neodradí.

Existují i neopadavé stále zelené rostliny (jako třeba břečťan), které váš dům krášlí celoročně. Hodí se především na odstíněné strany fasád a daří se mu tam, kde jiné rostliny živoří.

Obrostlá fasáda má ale i spoustu odpůrců a je opředena řadou mýtů.

Abych věc uvedla na správnou míru, zeptala jsem se na názor zahradního architekta, Ing. Jakuba Víška.

Jaká jsou pozitiva a negativa obrostlé fasády?

„Ve své praxi se setkáváme spíš s názory proti. Pokud chceme takový prvek prosadit, lidé mají výhrady. Obávají se hlavně živočichů, kteří tyto vertikální porosty obývají. Největším strašákem jsou myši a různé druhy hmyzu, který v porostu přežívá a mohl by se snadno dostat do domu. To je ale přehnaná obava, většina těchto živočichů se cítí lépe v zeleni, než ve vašem bytě a dostane se tam spíš nedopatřením.

Další velkou fámou je to, že rostliny kumulují vodu, což je sice pravda, ale dobře ošetřenou fasádu nemůže toto množství vody ohrozit.

Jediným negativem jsou miniaturní kořínky, které se zachytávají v omítce a jdou těžko odstranit, pokud se rozhodnete pro změnu fasády. Ale i tady máme řešení,“ říká ing. Víšek. „Aby se zabránilo přímému kontaktu s fasádou domu, navrhujeme podpůrné konstrukce nebo sítě, po kterých se můžou rostliny pnout.

Mezi domem a vegetací tak vznikne prostor, který má vynikající izolační schopnosti a zabrání tak i průniku nežádoucích živočichů.“


Dovolte, abych se s vámi podělila o své zkušenosti:

Obrostlé domy se mi hodně líbí a dá se říct, že jsem jejich velkou fanynkou. Ale jen za určitých okolností. Rozhodně bych popínavky nedoporučila na dřevostavby. Nechali jsme roubenou chalupu obrůst břečťanem, a když jsme ho potřebovali odstranit, zjistili jsme, že příchytné „kořínky“ se doslova zažraly do dřeva, a tím ho nenávratně poškodily. Takže nikdy více.

n

Kamenná stodola. Přísavník tříprstý je dokonalý šplhavec a na stěnu se doslova přilepí

Určitě bych popínavky doporučila na kamenné domy, kterým dodají úžasnou atmosféru a oživí velké plochy. Nechali jsme takto obrůst stodolu a fasáda vypadá úžasně. Posuďte sami.

Foto: facebook Veranda a autorka

   
03.09.2014 - Dům a byt - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [39] kobližka [*]

    bobani — #38 Není s ním práce,ale jak psáno,dost se podepíše na svém "hostiteli".Byla bych opatrná.

    superkarma: 0 10.09.2014, 16:28:51
  2. [38] bobani [*]

    To je můj sen - dům obrostlý třeba vistárií. Obdivuju anglické domy , celé zelené , nádhera . A třeba břečťan neopadá takže s tím není žádná práce .

    1. na komentář reaguje kobližka — #39
    superkarma: 0 10.09.2014, 16:22:02
  3. avatar
    [37] kobližka [*]

    macasev — #36 To jsi dobře vymyslela,za to tě chválím.

    superkarma: 0 03.09.2014, 19:28:47
  4. avatar
    [36] macasev [*]

    kobližka — #27Já břečťan nasadila ke staré tuji, prapodivně stříhané, kterou jsem nechtěla shodit, protože hezky stíní výhled z ulice do pokoje. Rok a půl chytal dech, ale teď jede jak blesk, už je v koruně. No a u plotu se mi objevilo psí víno, samo a tak ho namotávám do pletiva (starého samá díra) a vůbec to nevypadá špatně.

    1. na komentář reaguje kobližka — #37
    superkarma: 0 03.09.2014, 19:16:00
  5. avatar
    [35] marianaant [*]

    Břečťan je pěkný , ale hrozně rychle se rozrůstá . Máme ho na plotě od sousedů, kdybych ho nestříhala tak už ho máme plnou zahradu.

    superkarma: 0 03.09.2014, 17:11:10
  6. avatar
    [34] kobližka [*]

    slávenka — #31 Já si ho trhám celoročně do vázy.

    superkarma: 0 03.09.2014, 17:09:15
  7. avatar
    [33] Pimpa M [*]

    A takhle zelený je náš balkon, díky břečťanu, i v tuhé zimě.Sml16

    superkarma: 0 03.09.2014, 17:07:31
  8. avatar
    [32] Pimpa M [*]

    My máme dům obrostlý už téměř celý, vždy jsme to tak s manželem chtěli. Z jedné strany roste přísavník, z druhé strany břečťan, za chvíli se to spojí a prorostou do sebe. V břečťanu hnízdí kosi, dokonce i naše kočky po něm vyšplhají až nahoru do patra. Jsou v tom pavouci, ale naštěstí do baráku nelezou. Jedná nevýhoda je zarůstání oken, musíme stále vystříhávat, abychom doma vůbec viděli. Ale nechtěla bych to strhat, byla by to škoda.

    superkarma: 0 03.09.2014, 17:03:35
  9. [31] slávenka [*]

    kobližka — #30souhlasím, že je břečťan krásnou rostlinouSml22, minulý týden jsem v jednom krámku čichala k vonnému oleji do aromalampy s vůní břečťanu, byla svěží, překvapila mě...

    1. na komentář reaguje kobližka — #34
    superkarma: 0 03.09.2014, 16:43:32

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] kobližka [*]

    slávenka — #29 Já teda břečťan miluju,ale je dobré ho dát někam,kde nemůže škodit.

    1. na komentář reaguje slávenka — #31
    superkarma: 0 03.09.2014, 15:57:41
  2. [29] slávenka [*]

    kobližka — #27 Lenka Kolková — #28jejda holky Vy mě ničíte, jdu pro rýčSml22, "to", kam jsem toho lotříka zasadila, by za pár let mohlo spadnout pantátovi na hlavuSml14Sml30

    1. na komentář reaguje kobližka — #30
    superkarma: 0 03.09.2014, 15:26:31
  3. avatar
    [28] Lenka Kolková [*]

    kobližka — #13 břečtan jsem sundavala s maminkou ze dřevníku na kterém byl brizolit a už nikdy více břečtan se sundaval i s omítkuSml31

    1. na komentář reaguje slávenka — #29
    superkarma: 0 03.09.2014, 15:09:45
  4. avatar
    [27] kobližka [*]

    slávenka — #23 Nestraším,viděla jsem to na vlastní oči u kamarádky,měla břečťaněm obrostlou "jenom" pergolu,ale bylo nutné jí opravit,tak břečťan musel dolů.Dřevo bylo ale tak zničené,že se musela zbourat celá.Já jsem si kdysi koupila sazenici břečťanu za 40Kč a dala jsem ho do velké skalky ke vzrotlé jedli.Asi za 4-5 let jí celou krásně obrostl a vyšplhal se až do koruny.Stomu to nevadilo byl už asi 50ti letý,tak ten jsem tam nechala.Oběma to spolu moc slušelo.Vždycky je dobré uvážit,tak toho lotra zasadit Sml16

    1. na komentář reaguje slávenka — #29
    2. na komentář reaguje macasev — #36
    superkarma: 0 03.09.2014, 15:06:38
  5. avatar
    [26] polla [*]

    ToraToraTora — #24 ono jak kde. Ale chtěla jsem tím jenom říct, že nestojí za to se s ním vlastnoručně rozmnožovat, ale je lepší ho koupit.

    superkarma: 0 03.09.2014, 13:37:54
  6. [25] slávenka [*]

    polla — #22no jo, právě, listí opadá, vítr a já s ním "uděláme pořádek"Sml16a stonky a hrozny fialových kuliček zůstanou. Ptáci něco ozobou, ale kuličky usychají a opadávají. Ale taková rozmáčklá fialová kulička ta umí pěkně obarvit žlutou dlažbuSml22...

    superkarma: 0 03.09.2014, 13:24:50
  7. avatar
    [24] ToraToraTora [*]

    polla — #21 v zahradních centrech a školkách je cena přísavníku kolem 40,-Kč. letos jsem zrovna zakoupila několik sazenic s plánem nechat porůst jednu stěnu domu. Skvěle se chytl.

    1. na komentář reaguje polla — #26
    superkarma: 0 03.09.2014, 13:19:59
  8. [23] slávenka [*]

    kobližka — #13nestrašte kobližko, protože jsem asi na dost nevhodném místě zasadila břečťan, sice už asi 4 roky "čučí" a moc neroste, ale asi ho ještě dnes vyryju a dám do skalky na břeh mezi velké kameny...

    1. na komentář reaguje kobližka — #27
    superkarma: 0 03.09.2014, 13:18:47
  9. avatar
    [22] polla [*]

    slávenka — #20 tak plody jsem ještě nikdy samostaně neuklízela. Ty co opadají se uklidí společně s listím a ostaní ozobe practvo. Také je legrační, že na podzim nejprve opadají listy a až potom stopky.

    1. na komentář reaguje slávenka — #25
    superkarma: 0 03.09.2014, 13:08:50
  10. avatar
    [21] polla [*]

    Klára Křížová — #18 psí víno není přísavník! To zakořeňuje. A protože mohutně roste, tak se na něj přísavník roubuje. Přísavník naopak nezakořeňuje vůbec. Nejde to z řízků ani hřížením. Dá se rozmnožit pouze naroubováním na psí víno a nebo výsevem ze semínek. Ale to trvá dlouho, než začne pořádně růst a nikdy předem nevíte, jaké přesně bude mít zabarvení listů a jestli budou lesklé nebo matné. Takže pokud chcete přísavník vysadit, tak je lepší ho koupit. 100 - 200,- Kč podle velikosti není zas tak moc. Ale je pravda, že se přísavník musí stříhat, aby nerostl tam, kam nemá.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #24
    superkarma: 0 03.09.2014, 13:04:29
  11. [20] slávenka [*]

    Také se mně moc líbí "zelené" fasády a teď budu opakovat slova v článku, připomíná mi to anglický venkov.Sml16 Přísavník tříprstý na Vaší kamenné stodole vypadá moc dobřeSml67. Před lety jsem si koupila přísavník a zasadila ho u našeho sklípku, časem porostl celou jeho fasádu. Druhý jsem zasadila u schodiště do sklepa na brambory, ten se taky plazí po stěně, která byla kdysi z bílých cihel. Je to opravdu ale bezohledná rostlina, vyhání šlahouny, kde se dá, v létě je plná vos a včel, ale mně to nevadí. Přísavník je krásný, když je v létě zelený a na podzim, když se začíná vybarvovat do červena. Akorát s opadaným listím je práce a pak ještě s úklidem kuliček-fialových plodů velikosti bezinek, které rády barví dlažbu, ale to já ráda uklidím.Sml16

    1. na komentář reaguje polla — #22
    superkarma: 0 03.09.2014, 13:00:58
  12. avatar
    [19] kobližka [*]

    polla — #16 S tím přísavníkem máš pravdu,můžu to potvrdit z vlastní zkušenosti.A jak píšeš,v době drobounkých květů tam včelky pořádají "nálety" a jejich bzukot je hotový koncert basového orchestru Sml16

    superkarma: 0 03.09.2014, 12:50:06
  13. [18] Klára Křížová [*]

    Dřív se mi to strašně líbilo. Když jsme ale měnili dřevěný plot také kvůli tomu, v jakém byl stavu díky břečťanu, tak už nikdy. Máme na zahradě psí víno - přísavník a musím ho stále stříhat, protože roste fakt jak lijána a během chvíli koření všude.... Porůstá nám starší smrk a díky letošní čistce si myslím, ten strom oddechl. Je to zamořující plevel. Sml30

    1. na komentář reaguje polla — #21
    superkarma: 0 03.09.2014, 12:44:02
  14. [17] Dana Haklová [*]

    polla — #16děkuji za zkušenost a rozšíření Sml67

    superkarma: 0 03.09.2014, 12:37:47
  15. avatar
    [16] polla [*]

    Břečťan je nebezpečný, protože zakořeňbuje do čehokoliv. Ale je stálozelený. Přísavník je naprosto bezpečný, ten nezakořeňuje, jenom se drží drobounkými přísavkami. Když se sundá, omítka je i po 60 letech jako nová. Mám vlastní zkušenost. Vlhko se u přísavníku na domě nedrží, naopak i starší vlhký dům vysuší. Kromě vrabců v tom žádní živočichové, ani hmyz, kteří by lezli do bytu nebydlí. Ale je to medonosná rostlina a tak v době květu je na ní spousta včel. Ale ty do domu nejdou, pokud mají někde v okolí přístup k vodě. Naopak to listí pochytá spoustu poletujícího prachu, který pak nenapráší do bytu. Je to obdobné jako trávník versus betonová plocha. U betonu sice můžete tvrdit, že se dá umýt a co všechno žije v trávníku, ale ve výsledku se práší a víří špína z betonové plochy a ne z trávníku. Přísavník vytváří příjemné mikroklima, kdy se dům v parmém létě vůbec nepřehřívá a v chladných dnech zase rychle nevychladne. A i když opadá, tak ta dřevěná síť větviček bez listí celkem slušně izoluje. Také po celé vegetační období perfektně chrání fasádu proti dešti, kdy listy, které se přirozeně skládají jeden přes druhý, dokonale svedou vodu a na fasádu ani nekápme. Jediná ne úplně příjemná je nutnost likvidace velkého množtví listí, které hodně pomalu tleje a tak není vhodné ho dávat do kompostu. Celý život žiji v domech obrostlých přísavníkem. Takže z vlastní zkušenosti můžu říct, že nemá žádná negativa a při rozhodování, jestli nechat obrůst dům anebo ne, mám jediné kriterium. Buď se mi to líbí a nebo nelíbí.

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #17
    2. na komentář reaguje kobližka — #19
    superkarma: 2 03.09.2014, 12:07:05
  16. avatar
    [15] Danila [*]

    na svojom dome by som to nechcela ani za zlaté prase Sml22Sml68

    superkarma: 0 03.09.2014, 10:44:26
  17. avatar
    [14] OlgaMarie [*]

    kobližka — #13 Břečťan na hřbitově dokáže časem pohnout i dvoutunovou deskou!

    superkarma: 0 03.09.2014, 09:57:35
  18. avatar
    [13] kobližka [*]

    Je to krásné,ale jestli jste někdy sundavali břečťan z čehokoliv,uvidítě,jak dokáže poškodit cokoliv,kde byl uchycený.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #14
    2. na komentář reaguje slávenka — #23
    3. na komentář reaguje Lenka Kolková — #28
    superkarma: 0 03.09.2014, 09:44:43
  19. [12] MaVy [*]

    já jsem to vždycky hrozně chtěla, ale máme dům, na který to nejde, tak si nechám aspoň obrůstat ostatní stavby na zahradě Sml16

    superkarma: 0 03.09.2014, 09:35:11
  20. [11] Helena Svatková [*]

    U nás ve městě máme také takový obrostlý dům a vždy ho obdivuji. Na zimu ztratí porost a z jara vždy obroste zeleně.Sml16

    superkarma: 0 03.09.2014, 09:29:02
  21. avatar
    [10] Suzanne [*]

    Miluju to, jako dítě jsem záviděla sousedům, že mají kouzelný zelený dům. A až si jednou pořídíme domek, může být obrostlý. Sml16

    superkarma: 0 03.09.2014, 09:15:57
  22. avatar
    [9] buldok [*]

    Některé domy vypadají pěkně obrostlé, některé to ale hyzdí.

    superkarma: 0 03.09.2014, 08:19:09
  23. avatar
    [8] misa.35 [*]

    Jsem milovník zelených fasád.....mají své kouzlo . A zeleně není níkdy dost Sml67

    superkarma: 0 03.09.2014, 07:53:54
  24. [7] DCOlga [*]

    Na některých domech se mi to líbí, ale ta havěď, co v tom žije. Děkuji nechci, to radši hezkou fasádu bez kdejakých breberek.

    superkarma: 1 03.09.2014, 07:28:31
  25. avatar
    [6] OlgaMarie [*]

    A co obrůstající panelák?

    superkarma: 2 03.09.2014, 07:01:52
  26. [5] Rikina [*]

    Souhlasím, že na dřevěný dům ne, dřevo je potřeba pravidelně ošetřovat. Zejména starou roubenku. To jsem lítala kolem chalupy pořád s plechovkou něčeho v ruce, přes břečťan by se to dělalo špatně. Sml57 Jinak se mi to líbí, viděla jsem dost obrostlých domů, a myslím, že to zas tak tragické není s těmi zvířátky, co by případně v tom porostu žila. Sml80

    superkarma: 0 03.09.2014, 06:37:20
  27. avatar
    [4] Májík [*]

    No nějak nemusím mít všechno, teda já nemám ani ten barák Sml30,ale nelíbí se mi to a už z logiky věci by mě tedy nikdy nenapadlo si to dát na dřevostavbu.

    superkarma: 1 03.09.2014, 06:36:46
  28. avatar
    [3] Eliana [*]

    Pěkně to staré domy izoluje od vlhkaSml16...naši mají takto porostlou tátovu dílnu, kde léta opadávala omítka a bylo vlhko. Teď přistavek dostal nový háv a je tam sucho, omítka pěkně drží a celkově esteticky to za každého ročního období vypadá krásněSml16

    superkarma: 0 03.09.2014, 06:32:03
  29. [2] janavys [*]

    Nemám to ráda. Vypadá to sice hezky, ale těch parazitů, broučků, dům může vlhnout, záleží,jak hustý porost na něm je a tím už je jenoum krůček k plísním, které třeba na dřevu udělají své. A nátěry např. proti škůdcům a houbovým chorobám, těch se musíme vzdát. Sml68

    superkarma: 1 03.09.2014, 06:10:12
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    Mně se tyhle "fasády" velice líbí, odmalinka. Je to hezké, romantické a viděla jsem to jak na venkově, tak i ve městě na vilce ve starší čtvrti. Rozhodně lepší, než ty šílené barvy omítek, co jsou leckde. Jedovatě růžová, řvavě zelená...radši listí od hlavy k patě domu!Sml67

    superkarma: 0 03.09.2014, 05:59:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme