Rodina

Důchodová reforma: Založte si penzijní připojištění se stávajícími výhodami

Důsledky probíhající důchodové reformy pociťujeme již nyní. Stát bude nadále vyplácet důchody, ale možností, jak šetřit na penzi, bude více. Co je výhodné a co není, to nám prozradila nezávislá finanční poradkyně Jana Syrovátková.

Od 1. ledna 2013 vstoupí v platnost v plné síle výsledky probíhající důchodové reformy. Naše penze bude rozdělena do tří pilířů, za kterých bude možné čerpat finanční prostředky.

  • Prvním pilířem je povinné „důchodové zabezpečení“, které odvádí většině lidí zaměstnavatel přímo při vyplácení mzdy - o to se tedy starat nemusíme, pokud nejsme osoby samostatně výdělečně činné.
  • Druhý pilíř představuje nové „důchodové spoření“. V něm si může každý člověk spořit ze své hrubé mzdy na speciálním účtu. Kdo se pro tento pilíř rozhodne, sníží své odvody státu do průběžného důchodového systému, ale musí přidat i část peněz ze svého. Je to vlastně taková malá domů, která ovšem sníží váš aktuální příjem a stejně tak váš budoucí důchod vyplácený státem. Peníze se budou z tohoto spoření čerpat formou renty, a když do systému jednou naskočíte, nelze z něj už vystoupit .
  • Třetím pilířem je „penzijní připojištění“ které prochází značnou transformací. Právě o ní jsme se bavili s nezávislou finanční poradkyní Janou Syrovátkovou...

duch

Probíhá důchodová reforma, co se mění v penzijním připojištění? Myslím tím pro normálního smrtelníka...
V tuhle chvíli nelze dělat převody mezi stávajícími penzijními fondy. Ale ještě stále, konkrétně do 30. listopadu 2012, lze uzavírat nové smlouvy penzijního připojištění za stávajících podmínek.
Od 1. ledna 2013 se stávající fondy stanou tak zvanými fondy transformovanými a nebude do nich už možné vstoupit.

Týká se to i smluv, které si lidé založí do 30. listopadu?
Přesně tak.

A to po 1. lednu tedy nepůjde založit penzijní připojištění?
Půjde, jen se to už nebude jmenovat penzijní připojištění, ale doplňkové penzijní spoření.

V čem bude jiné a v čem stejné?
Stále budou možné daňové úlevy a příspěvky zaměstnavatele. Změní se však výše státního příspěvku - bude od 90 do 230 korun.

Státní příspěvky do PP nyní a do DPS po reformě
Příspěvek účastníka Státní příspěvek nyní Státní příspěvek po reformě
100 Kč 50 Kč bez příspěvku
200 Kč 90 Kč bez příspěvku
300 Kč 120 Kč 90 Kč
400 Kč 140 Kč 110 Kč
500 Kč 150 Kč 130 Kč
600 Kč 150 Kč 150 Kč
700 Kč 150 Kč 170 Kč
800 Kč 150 Kč 190 Kč
900 Kč 150 Kč 210 Kč
1000 Kč 150 Kč 230 Kč

Kolik budou mít příspěvek staré smlouvy penzijního připojištění?
Také se změní. Ale částku, kterou do něj posíláte, můžete v průběhu nadále měnit.

Takhle to tedy vypadá, že se jen změní název toho produktu a státní příspěvek, změní se ještě něco?
U doplňkového penzijního připojištění půjde volit investiční strategii. Agresivní s možností vyššího zhodnocení, nebo konzervativnější, která bude podobná té stávající. Také nadále nebude možné po patnácti letech vybrat polovinu peněz, jak je to možné u penzijního připojištění (tedy budoucích transformovaných fondů).

Teď tomu nerozumím, takže se výše státního příspěvku bude měnit podle zvolené strategie?
Ne, strategie se týká dalšího zhodnocení vkladu, tedy v podstatě úroků. U Agresivní strategie je vize lepších úroků, ale větších rizik.

Mohu tedy i o své vložené peníze přijít, jako je tomu u investování třeba do akcií?
Ano, nicméně podstatou investování je nechat peníze uložené na dlouhý čas, čímž se veškeré riziko výrazně sníží.

Pro koho se vyplatí založit si penzijní připojištění, respektive doplňkové penzijní spoření?
Každý člověk, který vydělává, by jistě měl myslet na svou penzi a část peněz odkládat. Běžně se uvádí, že by se mělo odkládat minimálně 10 % příjmu, svobodní lidé bez rodiny až 40 %. Otázkou je, kam své peníze odkládat.

To je přesně to, na co jsem se chtěl ještě zeptat, proč třeba neinvestovat do zlata, ale do penzijního fondu?
Zlato je v tuto chvíli velmi oblíbené, nicméně jako moudrá hospodyně nedá všechna vajíčka do jednoho košíku, tak i moudrý investor by neměl mít všechny prostředky v jednom produktu. Osobně proto doporučuji penzijní připojištění každému, protože stávající podmínky jsou výhodné a přestoupit do doplňkového penzijního připojištění z transformovaných fondů bude možné. Byť u lidí do 35 let je výhodná pouze symbolická částka, tedy 300 korun. Lidé, kterým je dnes 50 let a víc, by neměli váhat investovat do penzijního připojištění nejméně 1.000 měsíčně. V tuhle chvíli ještě nikdo stoprocentně přesně neví, jak budou vypadat fondy po 1. lednu 2013, ale je možné, že po té začnou být zajímavé i pro mladší lidi s agresivními strategiemi, které v delším časovém horizontu mohou vydělat několikanásobek toho, co vydělávají strategie konzervativní (tedy stávající).

Jestli to dobře chápu, mladí lidé do 35 let by měli investovat do penzijního připojištění nyní, protože smlouvy jsou výhodné, ale minimum, protože mají mnoho dalších zajímavých, nebo i zajímavějších investičních příležitostí. A lidé nad 50 let mohou díky velkým investicím do penzijního připojištění získat nyní maximum státních příspěvků, kdežto dlouhodobé investice pro mladé by pro ně už byly vzhledem k věku bezpředmětné?
Přesně tak.

Jana SyrovatkovaVIZITKA

Mgr. Jana Syrovátková

nezávislé finanční poradenství

jana.syrovatkova@centrum.cz

Kam dál?

   
04.05.2012 - Finance a práce - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [123] Marika11 [*]

    radsej investujem do nehnutelnosti to je vzdy istejsie :)

    superkarma: 0 21.06.2014, 18:54:35
  2. [122] AlenkaS. [*]

    Já doporučuju investici do zlata Podle mě se to vyplatí nejvíc.

    superkarma: 0 10.03.2013, 20:13:04
  3. [121] babočka12 [*]

    jerenika — #119 toho se právě moc bojím.

    superkarma: 0 28.09.2012, 21:29:03

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [120] saruz [*]

    Na důchod si spořím už spoustu let, ale ne v této zemi.

    superkarma: 0 25.09.2012, 23:17:47
  2. [119] jerenika [*]

    Ono to zas tak výhodné není. ..Si to založím, aby to pak někdo vytuneloval? Ne!

    1. na komentář reaguje Juričková — #121
    superkarma: 0 16.09.2012, 22:51:14
  3. [118] babočka12 [*]

    příspěvek klienta - tzn.příspěvek můj i příspěvek od zaměstnavatele? znamená to celkovou částku,která mi přichází na penz.každý měsíc? Anebo je to jen můj samotný příspěvek? Nevíte někdo...děkujiSml80

    superkarma: 0 31.07.2012, 23:06:55
  4. avatar
    [117] LudPa [*]

    Už jsem si to z té ubohé 100 zvedla na ty 300

    superkarma: 0 04.07.2012, 19:18:29
  5. avatar
    [116] Bugy [*]

    Mně penzijní fond zkrachoval, byl vytunelován. Přestože stát dával měsíční příspěvky, náhradu peněz negarantuje. Hlídat hospodaření fondů? - to je málo.... na ministerstvu financí dostanou ročně nějaké výsledky, zprávy o hospodaření a samozřejmě, že je nikdo nekontroluje.

    superkarma: 0 24.05.2012, 15:08:23
  6. avatar
    [115] denkas [*]

    mamaoma — #112 To máš pravdu.Taky lituju dnešní mladý,ty nemají žádné dobré vyhlídkySml68

    superkarma: 0 14.05.2012, 12:16:08
  7. avatar
    [114] lalica [*]

    Senioři dnes určitě trpí hmotnou nouzí, tedy velká část z nich. Na praxi jsem se setkala s paní po těžké onkologické operaci, které sebrali ten nejnižší příspěvek na péči, tedy 800 kč, vše si platí ze svého nízkého důchodu.Je jí skoro 80 let, doplácí za léky. Říkala, že není náročná a někdy vystačí s polovinou rohlíku na den......

    superkarma: 0 10.05.2012, 12:28:36
  8. [113] cilani [*]

    mamaoma — #112 tenhle stát zajistí jen nadité kapsy zlodějů a prázdné peněženky pracujících

    superkarma: 2 09.05.2012, 14:57:06
  9. [112] mamaoma [*]

    Důchodkyně už jsem a jsem tomu ráda. Důchod sice nic moc - není "k žití", ale k přežívání od termínu k termínu.     Ale aspoň nemám strach - jako lidi, co budou spořit - že "nějaký fond apod." s penězi někam  z d r h n e  a  nenajde se !!      Mne už pro to asi "hlava bolet nebude", ale předem každého lituji !!   Kvůli mladým jsem "absolvovala" jednu besedu o reformě, kde v závěru bylo řečeno:   stát nemůže zajistit, že se budoucí důchodci budou mít lépe než současní - opravdu "vyhlídka" - ale tak maxim. z okna!!

    1. na komentář reaguje cilani — #113
    2. na komentář reaguje denkas — #115
    superkarma: 0 09.05.2012, 14:51:31
  10. avatar
    [111] Lukáš Čejka [*]

    Alka1 — #108 Hmm, ted uz moralizuje i Huml? Tak to je opravdu konec sveta Sml54Sml57

    superkarma: 2 06.05.2012, 22:16:21
  11. [110] Reni [*]

    Sml68 Je to jen vydírání - z obyč.lidí vytáhnout peníze a stát pomalu nic. Myslím ani ty záruky. Chudácí mladší generace. Nemusejí se toho důchodu ani dožít. Sml22

    superkarma: 0 06.05.2012, 22:10:56
  12. avatar
    [109] marianaant [*]

    Alka1 — #108 Máš pravdu, ale ještě tak blbě, to mně naštvalo ještě víc.Sml31Sml31

    superkarma: 0 06.05.2012, 20:03:47
  13. avatar
    [108] Alka1 [*]

    marianaant — #107 Blablabla, vyslovená slova se zpět nevrátí, může to teď okecávat jak chce...Sml68

    http://stanislavhuml.blog.idnes.cz/c/262934/Diky-pani-kolegyne-Peckova-diky-za-cestny-pristup.html

    1. na komentář reaguje marianaant — #109
    2. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #111
    superkarma: 0 06.05.2012, 19:56:16
  14. avatar
    [107] marianaant [*]

    Děvčata napsala jsem paní doktorce na její stránky a toto mi odpověděla:

    Vážená paní,

    Velmi mne mrzí, že myšlenka mého

    vystoupení nebyla správně pochopena díky tomu,  že jsem zvolila

    pro svůj apel výraz, který který může mít celou škálu zabarvení-od

    pejorativního k pochvalnému. Nemohu se tedy divit že byl některými občany

    nesprávně pochopen a opozicí okamžitě zneužit..

    Mluvím li o “ přizpůsobení se

    situaci “, není za tím z mé strany arogance, ale naopak úcta a pokora

    před těmi, kteří dokáží vyjít s málem , jak prokázali v dobách opravdu

    zlých, a pro budoucnost

    svých vnuků udělají prakticky

    cokoli.

    Cesta do pekel je dlážděná dobrými

    úmysly,  a tak se stalo, že kvůli této dezinterpretaci zapadlo to,

    k čemu jsem chtěla  obrátit pozornost posluchačů.

    Upozornit totiž na komplexnost

    problému seniorů. Zabývám se touto problematikou dlouho a ze své profese

    k ní mám velmi blízko,  a tak i  semináře , které ve Sněmovně

    organizuji, se často věnují právě této problematice.

    Poselstvím přednesené zprávy  bylo

    upozornit na  potřebu změny společenské postoje k této stále početnější

    skupině obyvatel, neredukovat problém na čistě finanční a vést se seniory

    dialog jako s partnerem, který , jak jsem uvedla, nabízí i oprávněně

    žádá.

    Naprosto tím nepodceňuji materiální

    zabezpečení této skupiny . Sama se dlouhodobě věnuji mezigenerační

    solidaritě a koncepci vzdělávání seniorů v oblasti tzv. Finanční gramotnosti,

    aby dopady těchto nutných přechodných opatření byly co nejmenší.

    Děkuji za pochopení

    Gabriela Pecková

    1. na komentář reaguje Alka1 — #108
    superkarma: 1 06.05.2012, 18:11:23
  15. avatar
    [106] Eva_CZ [*]

    Suzanne — #104 nesoudim lidi v tech ,,jinych" ctvrtich. Protoze jsem nikdy nebyla v jejich kuzi a neznam jejich zivotni pribehy, ale spousta si za to muze sama. Drogy, kradeze a jina kriminalita, odpad. Sml22

    superkarma: 0 06.05.2012, 17:48:16
  16. avatar
    [105] peetrax [*]

    Eva_Fl — #100 myslím, že kdo to nezažil nebo se do toho nedokáže aspoň trochu vcítit, nemůže ani zdaleka pochopit. Sml15 První den jsem z toho byla vzteklá, teď už je mi z takových omezených lidí jako je ta doktorka jen hrozně smutno a jaksi bezmocno. Sml68

    superkarma: 0 06.05.2012, 17:45:14
  17. avatar
    [104] Suzanne [*]

    Eva_Fl — #102 viděla. Ale asi ne všichni, jeli jsme i kolem jiných čtvrtí, že... A hloupých výroků politků, resp.výroků, kde se jedna věta dá krásně vytrhnout a poházet hovnama, najdeš po celým světě stovky. I v Americe. Zrovna mě napadlo kouknout na jeden web. A nikdo neodstupuje. Prostě asi vím, jak to ta baba myslela. A už mlčímSml30

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #106
    superkarma: 0 06.05.2012, 17:44:36
  18. avatar
    [103] Eva_CZ [*]

    ....... dikuse neni o shode, ale o ruznych nazorech. Sml58

    superkarma: 0 06.05.2012, 17:41:46
  19. avatar
    [102] Eva_CZ [*]

    Suzanne — #101 samozrejme se muzeme shodnout v tom, ze se nekteri lide citi zbytecni, osameli, jsou nemocni a svetlo na konci tunelu? Smrt. Ale rozhodne se jim zije lip, kdyz maji penize. Vzdyt jsi sama videla, jak duchodci ziji tady.... To je naprosto nesrovnatelne.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #104
    superkarma: 0 06.05.2012, 17:41:00
  20. avatar
    [101] Suzanne [*]

    Eva_Fl — #100 Ne, opravdu se tentokrát neshodnem. Ale řekla to blbě, to jo.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #102
    superkarma: 0 06.05.2012, 17:36:48
  21. avatar
    [100] Eva_CZ [*]

    Suzko NE! At uz to ta krava myslela, jak to myslela, at to bylo vytrzeno z jakehokoliv kontextu, tohle rekla. 

    Hysterie kolem toho? A ze se nedivim. 

    Myslis, ze mi chybela LASKA, kdyz jsem zila v 18 m2 s malym klukem a po zaplaceni uctu mi zbyvalo na mesic 260 Kcs? Velky hovno, mne chybely penize. A umim si predstavit, jak je vsem, at uz to jsou mladi lide, kde jeden prisel o praci a prisli tim padem o strechu nad hlavou, at uz je to starousek, kterej susni v penezence par drobnejch na jidlo. Hovno laska. Nouze. Jasne, dedousek je zvyklej, vsak prozil valku.

    K zbliti. A pani doktorce se mozna dobre povida o potrebe lasky - s plnym zaludkem.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #101
    2. na komentář reaguje peetrax — #105
    superkarma: 2 06.05.2012, 17:07:50
  22. avatar
    [99] Suzanne [*]

    cicinka — #97 Ano, má dávat pozor na to, co říká.

    peetrax — #98 S tím spořením to mám stejně.

    Jen ještě k paní poslankyni a už se k tomu nebudu vyjadřovat, protože bych jí pak musela napsat, ať mi něco pošle za obhajobuSml30 Zde:

    http://eportal.parlamentnilisty.cz/Articles/4666-co-vysilujete-vzdyt-poslankyne-peckova-mela-o-duchodcich-pravdu.aspx

    superkarma: 0 06.05.2012, 17:06:18
  23. avatar
    [98] peetrax [*]

    cicinka — #97 já vím, že se musejí udělat nepopulární opatření a škrty. Ono to bez toho nepůjde, bohužel. Mě rozčílilo hlavně to tvrzení, že oni byli zvyklí na válku atd., tak to nějak přežijí i teď a to o naplnění duše celý proslov korunovalo. Sml15 Já si na důchod spořím, sama nevím, jestli peníze budou k dispozici, až je budu potřebovat, ale zas bych měla divnej pocit, kdybych si nedávala bokem vůbec nic. Tak u toho zatím zůstávám, dokud to jde.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #99
    superkarma: 0 06.05.2012, 16:55:29
  24. avatar
    [97] cicinka [*]

    Alka1 — #85 peetrax — #86 peetrax — #95 Suzanne — #96 Souhlasím s tím co píše peetrax. A paní poslankyně a Mudr. je snad natolik inteligentní, že by si měla dávat pozor na to co říká. takhle si to můžem max. vyložit my doma. A na ona do éteru. No a když jsou zvyklí důchodci, tak na co si mají zvykat ostatní? Válku jsme nezažili a máme se úplně stejně. A to prosím máme veliké štěstí, že máme práci. Ale čeká nás vyučení syna...kam se pak vrtne ví jen Pán Bůh. Plat nám stojí na místě a výdaje rostou a už není kde brát. Z čeho ulívat. A tímto se vracím na začátek tohoto článku. Sice si něco ukládáme, ale je to tak málo, že stejně jednou chcípnu hlady a pod mostem. Dost blbé vyhlídky.Sml24

    1. na komentář reaguje peetrax — #98
    2. na komentář reaguje Suzanne — #99
    superkarma: 0 06.05.2012, 16:20:32
  25. avatar
    [96] Suzanne [*]

    peetrax — #95 Ale v tomhle s tebou naprosto souhlasím. Pouze tvrdím, že ten výrok chápu v jiném kontextu, chápu, jak to myslela a odmítám tu hysterii kolem toho. Nic víc, nic míň.  Druhá věc je, že dnešní politik má předvídat, že jeho výroky budou s nadšením použity, jakmile budou jen trochu vyložitelné špatně.

    1. na komentář reaguje cicinka — #97
    superkarma: 0 06.05.2012, 16:09:50
  26. avatar
    [95] peetrax [*]

    Suzanne — #94 já taky vím, uši a sluch mi slouží, ale přesto trvám na tom, že když senior žije bohatým duševním životem a při tom nemá na nájem nebo energie nebo léky nebo nadstandardní péči, kterou by nutně potřeboval atd., tak je mu ta bohatá duše na dvě věci, když pojde hladem někde ve špíně. Za tím si stojím a nikdo mi to nevymluví. A fakt si myslím, jak už jsem řekla, že to jde ruku v ruce. Člověk, nejen senior, kterej ví, že se mu nedostává peněz, nemůže být duševně v pohodě, pokud ano, tak jen krátkodobě a omezeně (potkalo to i mě, tak vím, o čem mluvím). Ale já jsem nezažila vládu komoušů a nacistů, tak si holt na to ještě neumím tak pěkně zvyknout. Sml15

    1. na komentář reaguje Suzanne — #96
    2. na komentář reaguje cicinka — #97
    superkarma: 0 06.05.2012, 15:58:08
  27. avatar
    [94] Suzanne [*]

    peetrax — #93 Vzhledem k tomu, že mám jisté zkušenosti s péči o devadesátiletou babičku po mrtvici, nepotřebuju slyšet řečičky o zkušenostech. Přesto vím, jak to ta "zlá baba" myslela.Sml24

    1. na komentář reaguje peetrax — #95
    superkarma: 0 06.05.2012, 15:32:27
  28. avatar
    [93] peetrax [*]

    Suzanne — #91 to jsem se špatně vyjádřila - on když jde člověk k lékaři, tak se kouká aspoň trochu obléct, umejt, učesat atd., což platí i u seniorů, kteří se dokážou o sebe ještě trochu postarat - paní MUDr. zákonitě vidí tu lepší stránku života seniorů. Myslím to, co se děje, když se za těmi staroušky zavřou dveře bytu. TO je ta každodennost, o které mluvím. Ale je zbytečný o tom někoho přesvědčovat, protože zkušenosti jsou nepřenosný...

    Myslím, že kdo to dlouhodobě s někým z blízkých zažil, tak ví, o čem mluvím, ostatní ať si meldují to svoje a doufají, že je nic takového nepotká.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #94
    superkarma: 2 06.05.2012, 15:27:32
  29. avatar
    [92] peetrax [*]

    Suzanne — #89 no vidíš, já jsem to nejen četla, ale pro případ, že by mě přechodně postihla selektivní slepota, pro jistotu i slyšela a viděla a přesto, že nejsem opozice, tak to tam prostě bylo... Sml80

    superkarma: 0 06.05.2012, 15:19:05
  30. avatar
    [91] Suzanne [*]

    peetrax — #90 Ale ona není tupá a JE se seniory v každodenním kontaktu. Mě děsí, jak se lidi rádi nasírají kvůli nesmyslům a jak se bulvarizují články v seriozních periodikách.

    1. na komentář reaguje peetrax — #93
    superkarma: 0 06.05.2012, 15:18:52

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme