Vztahy

Důchod – začátek konce?

 
Mým rodičům je 63 let. Před časem oba nastoupili do důchodu a ztratili zájem o cokoli, včetně svých dětí a vnoučat.

Je pravda, že nikdy nepatřili mezi nějak zvlášť aktivní lidi. Vždycky si vystačili sami, pravidelně se nestýkali ani s žádnými přáteli. Nechodili do kina a aby si třeba někdy zašli na večeři nebo jen tak hezky posedět, to vůbec nehrozilo.

V pětatřiceti letech si pořídili velkou zahradu a od té doby věnovali veškerý volný čas tomuto kusu země, který obdělávali.

My s bratrem jsme v té době byli již poměrně velcí, bylo nám 18 a 16 let, a tak nám přišel i docela vhod jistý nezájem našich rodičů o to, co děláme. V pátek se sebrali a odjeli na zahradu, vrátili se v neděli večer a my s bráchou jsme se o sebe starali sami. Ani nám to tehdy nepřipadalo, že o nás rodiče jaksi ztrácejí zájem.

Jistý zlom nastal ve chvíli, kdy jsme našim během 4 let “darovali” celkem tři vnoučata. Opravdu je milovali a táta – děda jim na zahradě udělal houpačky, pískoviště atd. Jak děti rostly, trávili tam hodně času. O prázdninách, občas o víkendech a spokojenost byla na všech stranách. Naši jakoby roztáli, děti se s nimi cítily báječně a my jsme byli rádi, že si naše ratolesti užívají tu pravou prarodičovskou lásku.

Jenže přišla doba, kdy i ta vnoučata vyrostla a pobyt na zahradě se pro ně stal nudným. Jezdili jsme tam za našima sice často, ale děti už u nich nezůstávaly.

Pak šli naši do důchodu a my s bratrem si o ně děláme opravdu starosti. Pravidelně jim voláme, navštěvujeme je, zajímáme se o ně, ale oni jsou jak v jiném světě. Jakoby úplně vyhasli. Pořád dokola říkají, že pro ně už nic nemá cenu, že oni si to už dožijí na té své zahradě a tak. Když je chceme vytáhnout někam na výlet, aby změnili prostředí a zažili něco jiného, nepochodíme. Nezajímají se o to, co děláme, jak se nám daří, jestli nás něco netrápí. Když třeba mám nějaký problém a chci ho s mámou probrat, jediné, co je schopná mi říct, je: “No to víš, to je těžký. To si musíš vyřešit sama, víš, že já jsem ti do ničeho nikdy nemluvila.”

Bratr má zase problém s otcem, který ho neustále slovně ponižuje a znevažuje. Pohrdá jeho prací (bratr je programátor), nemá radost z toho, že se mu třeba daří.

Je to celé strašně složité a strašně smutné.

Máme s bráškou svoje rodiče rádi, ale v poslední době nám na ně nějak docházejí síly. Když nezavoláme my jim, tak oni se nám nikdy neozvou, jako bychom jim ani nechyběli. Klidně i měsíc. Jednou jsem to schválně vyzkoušela.

Je jim něco málo přes šedesát a já se bojím, co bude za deset, dvacet let, když už teď jsou na tom takhle. Chtěli bychom je nějak probudit, nenásilně jim vnést do života něco, co by je zaujalo a trochu probralo. Ale jsme v koncích, protože všechny naše pokusy selhaly. Několik předešlých týdnů jsme už s nimi omezili styk, protože nás jejich přístup k nám i k životu vysává. Ale to není řešení, přestat se s nimi stýkat. Zkoušeli jsme i rozhovor na téma, že důchod přece ještě neznamená konec života. “Jen počkejte, až vám bude tolik co nám. To poznáte, jaký to je.” No, na tohle opravdu člověk nemá argument.

Máte taky rodiče v důchodu? A jak jsou na tom? Budu vděčná za jakoukoli radu, nápad, tip, co by našim rodičům pomohlo. Děkuji.

   
05.04.2005 - Láska a vztahy - autor: Jaroslava Machálková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [78] Kingoska [*]

    S rodičema to máš těžký. Mám v rodině dva protikladné případy. Moji rodiče v důchodu jezdí na jednodení zájezdy, chodí za kulturou i mimo město kde bydlí a starají se o zahrádku(a to jsem si myslela, že jsou domácký papučový styl). Zato manželovi rodiče nikam nechodí žijí pro sebe a svou zahradu a jsou ti praví papučoví důchodci(a to mají sježděnou celou republiku a dokud chodili do práce jezdily i do zahraničí). Nemá cenu se snažit o změnu jen jim být na blízku aby cítili vaši podporu a zájem.

    superkarma: 0 06.04.2005, 20:55:07
  2. avatar
    [77] Lhasa [*]

    Rikina: Smysl diskusí jsi zřejmě nepochopila ty.

    superkarma: 0 06.04.2005, 08:46:14
  3. avatar
    [75] karlik [*]

    Nevím proč se to objevilo dvakrát?

    superkarma: 0 05.04.2005, 23:13:23
  4. avatar
    [74] karlik [*]

    Žabina 61 Jane 11: Děvčata sousedka se mnoho let starala o svého manžela který jako nasazený v rajchu utrpěl jakýsi šok, nevím co za nemoc. Přebalovala ho krmila a já nevím co ještě. Nějaký čas po jeho skonu a pohřbu jsem se s ní dal do řeči u plotu a na její lkaní, že už děda není ji říkám babi dědovi je tam dobře a Vy si teď aspoň trochu od té veškeré dřiny a starostí odpočinete. Víte co mi odpověděla, karlíku já už tu dlouho nebudu, já už nemám pro koho žít. A šla za necelý čtvrt roku za dědou , bylo ji dvaaosmdesát.

    superkarma: 0 05.04.2005, 23:10:06
  5. avatar
    [73] karlik [*]

    Žabina 61 Jane 11: Děvčata sousedka se mnoho let starala o svého manžela který jako nasazený v rajchu utrpěl jakýsi šok, nevím co za nemoc. Přebalovala ho krmila a já nevím co ještě. Nějaký čas po jeho skonu a pohřbu jsem se s ní dal do řeči u plotu a na její lkaní, že už děda není ji říkám babi dědovi je tam dobře a Vy si teď aspoň trochu od té veškeré dřiny a starostí odpočinete. Víte co mi odpověděla, karlíku já už tu dlouho nebudu, já už nemám pro koho žít. A šla za necelý čtvrt roku za dědou , bylo ji dvaaosmdesát.

    superkarma: 0 05.04.2005, 23:08:59
  6. avatar
    [72] Audrey [*]

    Nyotaimori: Ty si asi zakládáš na tom,že jsi"provokativní,cholerická,cynická",že?

    superkarma: 0 05.04.2005, 22:20:34
  7. avatar
    [70] klér [*]

    možná si chtějí odpočinout, celý život kolem sebe děti a pak zase vnoučata... určitě je jim spolu takhle dobře, co jim organizovat život jinak ! Já vidím problém pouze v tom, že to bude průšvih až zůstane jen jeden, třeba se toho děsí už teď.

    superkarma: 0 05.04.2005, 19:46:52
  8. avatar
    [69] Žábina [*]

    Jane11: děkuju za milá slova ...já vím že to chce čas, ale je to těžký ...pro obě strany...dokonce mi řekla, že jsem dědu brzy oplakala ...přitom já na něj myslím každej den akorát že nepláču a nelamentuju jako ona...
    já vím mám svoji rodinu a to dělá hodně...ale ona se straní i ostatním lidem, když jí pozvala její známá tak tam odmítla jet na návštěvu, musela za ní přijet ona s francouzskými holem protože byla po operaci kyčlí
    třeba to spraví čas jak píšeš
    ještě jednou ti děkuju za naději

    superkarma: 0 05.04.2005, 18:23:58
  9. [68] Rikina [*]

    Jane11 67: bezva, no to jsem já, zapšklá individualistka

    superkarma: 0 05.04.2005, 16:18:23
  10. [66] Rikina [*]

    Lhasa 62: zřejmě špatně chápeš smysl diskusí - to má být výměna názorů, a každý má snad právo si na tom svém názoru trvat, ne ? To mám pokaždé, když ty napíšeš něco jiného než já, si říct "ta Lhasa je ale moudrá, jak jsem se mohla já tolik mýlit" a hned mám s tebou ve všem souhlasit, abys byla spokojená ? Vždyť já nikdy nikoho nepřesvědčovala, že si musí myslet totéž, co já, a je mi to jedno, tak proč má někdo přemlouvat mě ? Pochopitelně že když to někdo dělá, jako ty, tak na to nějak zareaguju. Co je špatného na tom, že si hájím svůj názor proti jiným ? Ukaž mi jedinou větu, kterou jsem napsala, a které význam je "všechny vaše názory jsou blbosti". Upřímně - kdybych si to myslela, tak to sem napíšu natvrdo, jako to občas dělají jiné...

    superkarma: 0 05.04.2005, 15:42:44
  11. avatar
    [64] Bobša [*]

    Jane11: taky vidím cestu v tom, že se rodiče-dědáčci zapojí v rámci svých možností do rodinného života. Když mají bližší kontakt (i kratší, ale aktivní) s vnoučaty, tak vydrží i tu chvíli, kdy vnoučata jsou hlučnější. Sice budou dva dny vyspávat únavu a tvrdit, že už je nechtějí dlouho vidět, ale v každém případě budou mít lepší pocity a hlavně jiné téma k debatě

    superkarma: 0 05.04.2005, 15:29:16
  12. avatar
    [62] Lhasa [*]

    Rikina: Já taky ne. Jenom vždycky najdeš tisíc a jeden důvod, proč jsou rady a názory ostatních špatné. Stejně jako nevím já, co je pravděpodobný u 63letých lidí, nevíš to ani ty. Ale neustále potřebuješ dávat najevo, že ti ostatní se pletou. Tady je x názorů na problém, s kterým se Slávka svěřila. (Mj. "Jakoby úplně vyhasli. Pořád dokola říkají, že pro ně už nic nemá cenu.."). 90% normálních ženských pocítí něco jako empatii a snaží se pomoct. Pak přijde jedna černá Rikina a obrazně řečeno napíše "jsou to blbosti".

    superkarma: 0 05.04.2005, 15:14:19
  13. avatar
    [61] Žábina [*]

    mně nejvíc mrzí, že moje maminka nechce být už ani na chalupě, kde to měla ráda
    prý tam všude vidí tátu a stýská se jí
    to ale v bytě kde spolu žili je podle mě to samý...ale nevyvracím jí to...když nechce, nechce...jen mě mrzí když tam jsme, je hezky a já vím že sedí sama v bytě

    superkarma: 0 05.04.2005, 15:08:58
  14. [60] Rikina [*]

    Lhasa 57: to si teda nevzpomínám, že bych komukoliv zde cokoli radila

    superkarma: 0 05.04.2005, 15:05:40
  15. avatar
    [59] Bobša [*]

    Nám kluk koupil ze svého prvního stálého výdělku jako dárek týdenní rekreaci v Tatranské Lomnici a přestože jsme tam jezdili mockrát s dětmi, tak tento pobyt byl od syna a moc na něj vzpomínáme, přestože jsem jela přímo z nemocnice a naše výšlapy byly omezené Byl to jeho způsob poděkování rodičům a tak to zůstane užili jsme si, ještě když jsme byli schopni si to užít a potěšilo nás to. Zatím nic nepotřebujeme, jsme soběstační, tak si to chceme patřičně vychutnat a užít. Kdo ví jak bude, že (ty obavy ve skrytu duše snad má každý )

    superkarma: 0 05.04.2005, 15:00:49
  16. avatar
    [58] *Kotě* [*]

    Slávko, příčinu jsi přece pojmenovala sama. "Je pravda, že nikdy nepatřili mezi nějak zvlášť aktivní lidi." Přesně tak. Je známo, že s pokračujícím věkem určité (zejména bohužel negativní) vlastnosti člověka nevymizí, nýbrž se naopak prohlubují. Proč jsi čekala, že se z tvých buchtoidních rodičů stanou náhle čiperní, aktivní penzisté?

    V rodině máme příklady oba. Moje již zesnulá babička byla celý život nesmírně činorodá, aktivní, zdravé a veselé mysli. Dokud žil děda, držel ji doma , ale jakmile zemřel, babička vylétla do světa jako motýl z kukly. Myslím, že za těch deset let od smrti dědy, než zemřela sama, procestovala snad více zemí než já. Jezdila s levnými cestovkami pro důchodce, vždycky si celý rok šetřila. Měla spoustu zážitků, spoustu kamarádů a kamarádek (a ctitelů - většinou o 10-15 let mladších ), prostě super ženská.

    Prarodiče z matčiny strany - celý život neznali nic než do práce-z práce-postarat o domácnost-zapnout televizi-spát. Děda odešel do předčasného důchodu asi v 58 letech a od té doby (nyní je mu 88 let ) HNIJE. Jinak se to nedá nazvat. Je to obtížný, nesnesitelný tvor, kterého už celá rodina svorně nesnáší. Ale - celý život to byl líný, protivný, sebelítostivý chlap. Proč by tedy měl být jiný jen proto, že odešel do důchodu? Zůstal pořád stejný a za těch 30 let se to zhoršilo do zcela nepředstavitelných rozměrů. Ničí nám život všem, ale zejména mojí matce a tetě, protože ač zcela zdráv, neustále simuluje choroby a vyžaduje nepřestajnou péči. Babička je na tom také špatně, celý život byla pesimistická a neaktivní, takže teď tomu není jinak.

    Celoživotně aktivní člověk zůstane aktivní i ve stáří. U lidí, kteří takoví nikdy nebyli, to ale ve stáří nelze očekávat.

    superkarma: 0 05.04.2005, 14:59:45
  17. avatar
    [57] Lhasa [*]

    Rikina: Máš pravdu Že my všichni se na ty svoje názory nevykašlem a nenecháme radit jenom tebe

    superkarma: 0 05.04.2005, 14:54:15
  18. [56] Rikina [*]

    Lhasa 53: co můžeš vědět, co je a není pravděpodobný, zvlášť když jde o lidi, o kterých víš jen z článku...

    superkarma: 0 05.04.2005, 14:51:52
  19. [55] Rikina [*]

    Jane11: no tak já jsem to psala obecně, ne o tvých rodičích konkrétně, to za prvé. Za druhé nemám ráda lidi, co se pořád snaží kafrat druhejm do života, řídit a směrovat je někam, kam by ti dotyční třeba sami vůbec nechtěli... a to je bohužel dneska běžné, ať už dirigujou rodiče děti nebo naopak. Je tak těžký chápat, že každý máme zodpovědnost jenom za svůj život, a ne za cizí ? Že jenom sami sobě můžeme něco předepisovat ? Já ti taky nepředepisuju, že nesmíš rodičům koupit lázně. Vždyť jim je kup třeba třikrát, mně je to jedno. Já tady obecně píšu svůj názor na daný problém, to se snad smí, ne ? Nakonec nejsem sama, kdo si tady myslí, že ti rodiče z článku jsou možná spokojení a o žádné zásahy zvenčí nestojí...

    superkarma: 0 05.04.2005, 14:47:32
  20. avatar
    [53] Lhasa [*]

    Rikina: Což je hodně pravděpodobný u 63letých manželů

    superkarma: 0 05.04.2005, 14:15:50
  21. [52] Rikina [*]

    Lhasa: právě že útulky jsou plný psů, kterým jejich páníček důchodce onemocněl, umřel, nebo se přestěhoval do domova důchodců, kde psa mít nesmí...

    superkarma: 0 05.04.2005, 13:58:31
  22. avatar
    [51] Lhasa [*]

    Rikina: Pořídit psa není totéž co pořídit štěně Útulky jsou plný i starších psů, kteří by byli rádi, kdyby zase mohli milovat někoho, kdo by byl jen "jejich". A psala jsem, že to není univerzální recept.

    superkarma: 0 05.04.2005, 13:51:55
  23. [50] Rikina [*]

    Kupovat rodičům psa nebo lázně, to se mi nezdá jako dobrý nápad. Pes je závazek na 15 let, že by to zvládali teď, neznamená, že na to budou stačit za rok nebo za pět let. A co potom s psem, jen na to doplatí, protože pokud si sami psa nepřáli, nebudou mít vůli to řešit. A lázně je zase riziko, že tam nebudou chtít odjet vůbec, nebo nebudou moci odjet v tom koupeném termínu, vracet už zaplacené nebo stornovat vždycky něco stojí, nehledě k tomu, že snad každý člověk by si raději vybral sám, kam pojede a jestli vůbec pojede, než aby to dostal nařízeno - "už jsme to zaplatili, tak pojedeš"...

    superkarma: 0 05.04.2005, 13:46:03
  24. avatar
    [49] alko [*]

    Tiny: Ta příprava na důchod musí být především psychická. Připravit se na to, že už člověk nebude tak potřebný, že skutečně ubývají síly - to si málokdo chce přiznat.
    Jinak souhlasím s těmi co psali - neorganizovat nikomu život! Snažit se pomoci, ale do ničeho nenutit.

    superkarma: 0 05.04.2005, 13:45:18
  25. avatar
    [48] Žábina [*]

    Tiny: ono jde o to když už není ta perspektiva, tak si něco vymyslet - nějakou blbost na kterou se budu těšit každej den...jeden den jít jinou trasou třeba z nákupu, druhej den si dát za úkol jet se někam podívat, koupit si nějakou blbůstku, která potěší...
    hezkou vázičku a do ní kytku na stůl
    všechno jde ale musí se CHTÍT

    superkarma: 0 05.04.2005, 13:42:29
  26. avatar
    [47] Tiny [*]

    bobsa:právě to, že člověk nevidí před sebou žádnou jinou perspektivu je na stáří, potažmo důchodu, to nejhorší. Tam chybí ta motivace (proč bych to dělala že, vždyť to stejně nemá cenu, dědkovi je to jedno, zmámí na mě kašlou a mladým nestojím za to, aby mi aspoň zavolali). Stará nejsem, je mi "teprve 35", ale umím si to představit.

    medved: Já totiž nechápu, jak by se člověk měl připravovat na důchod a už vůbec nechápu lidi, kteří se těší na důchod. Ti si zřejmě neuvědomují teď, když jim vlastně ještě o nic nejde, vše je ještě daleko, co to pro ně bude znamenat. Je ale super, jak píšeš, že si někdo dokáže udělat, ale též zrealizovat, všechny důchodcovské plány. Já prostě takové lidi obdivuju a fandím jim.

    superkarma: 0 05.04.2005, 13:33:56
  27. avatar
    [46] Žábina [*]

    mám už jen maminku je jí 67 let...loni zemřel tatínek, tomu bylo o rok víc...dokud byli spolu, tak to šlo...i když neměli žádné koníčky, nenudili se spolu, přes léto byli vždy na chalupě na Šumavě...
    zato teď je to hrůza...od smrti táty uplynul rok, máma jen sedí doma, kouří a pospává...teď jsem jí zrovna říkám jí co děláš, ale dřímu tady
    nejde ani ven, vždyť co by lidi řekli, že jde sama ven ...psa nemá, protože má ale s tou se ven chodit nemusí
    rezignovala na všechno
    a to je pak těžký

    superkarma: 0 05.04.2005, 13:22:20

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [42] rozina [*]

    Nechte je rozkoukat v tom důchodu, a dopřejte jim ODPOČINEK , nepsala jste jakou dělali práci, asi jsou unavení. Hlavně se nesnažte jim organizovat jejich čas, není nutno, jsou dospělí ať si život zařídí podle svých představ. Oni Vám také neorganizovali co a kdy máte dělat. Tak ať to dobře dopadne a jste klidná. Roza

    superkarma: 0 05.04.2005, 12:35:56
  2. [41] Rikina [*]

    Třeba jsou takhle opravdu spokojení, a práce na zahradě jim stačí. Že si nerozumějí důchodci s odrostlými vnoučaty, to je celkem pochopitelné. Ani si nemyslím, že by ztratili zájem o děti a vnoučata, třeba jenom nechtějí za ně řešit jejich problémy. Můžou mít i zdravotní potíže, o kterých nemluví, aby se zbytek rodiny zbytečně nezneklidňoval. Já bych je nechala žít, jak chtějí, kdyby chtěl někdo měnit život mně podle jeho představ, taky by se mi to nelíbilo.

    superkarma: 0 05.04.2005, 12:31:43
  3. avatar
    [40] gerda [*]

    něco jiného je, když starší lidi trápí nějaké nemoci a kvůli nim se musí omezovat. Ovšem, když jsou lidi v důchodu zdraví, tak mi přijde jako vyslovené rouhání, že je přestane bavit život. A v dnešním úvodním článku mi chybí informace, jak se k sobě rodiče chovají vzájemně - jestli se navzájem berou jako muž a žena, nebo "sourozenecky". To je taky dost důležité, když se přestane manžel chovat jako mužský, nesnaží se o sex, má z toho komplexy, že už je k ničemu a promítá se to do všeho.

    superkarma: 0 05.04.2005, 12:09:03
  4. avatar
    [37] alko [*]

    Každý je jiný a každému vyhovuje něco jiného, někdo se rád vááálí (na to se těším taky), někdo je činorodý. Ale hlavně se má každý na důchod PŘIPRAVIT a ne být zaskočen změnami a volným časem. Já se už těším, že budu mít čas na křížovky, znovu si přečíst některé knížky a konečně se naučit paličkovat

    superkarma: 0 05.04.2005, 12:02:33
  5. avatar
    [34] gerda [*]

    breberka: maminka vykonává fyzickou práci, nevím jakou, ale mám představu nějaké stereotypní, kterou zná zpaměti a už nemá potřebu cvičit mozek. Nemusí číst bůhvíjaké spletité a složité traktáty, třeba by jenom pomohlo luštit křížovky, koukat na televizní soutěže, aby se mozek zaměstnal. Je to jako se svaly, když se nenamáhají, nebudou. Věřím ale, že je po práci dost unavená a odpočinek potřebuje - jen by měl být protikladem tomu, co dělá jako zaměstnání. A je fakt hodně mladá na to, aby nějak chátrala:)

    superkarma: 0 05.04.2005, 11:25:14
  6. avatar
    [33] Janinas [*]

    Ahoj Slávko!
    Já mám stejně staré rodiče jako ty a tyhle problémy znám. Ještě, že šli oba dva do důchodu ve stejnou dobu, takže se mohli společně přizpůsobit nové životní změně. Nějaký čas měli také trochu deprese, ale potom zjistili, že důchodci mají i dost výhod - dost času na zahrádku, vnoučata, doktory a výlety. Začali jezdit každý týden společně autobusem na ty tzv. předváděcí akce spojené vždy s návštěvou nějakého města. Potom moc rádi jezdí na nákupy do supermarketů a zkoumají zde ceny některého zboží a pak mi oznamují, kde mají co levnější a co se vyplatí zrovna ten týden koupit - kde jsou slevy.
    Ale jejich největší radostí se určitě stalo narození jejich pátého vnoučete - moje sestra porodila dceru Elišku a to je jejich zlatíčko. Moc rádi si ji berou na hlídání a pak vidím, jak jejich život dostává smysl a oni jsou moc šťastní.
    Moje rada zní: pořiďte jim další vnouče nebo pravnouče. To určitě zabere a oni budou šťastni ,že můžou hlídat a být ještě co platní.

    superkarma: 0 05.04.2005, 11:22:10
  7. avatar
    [32] gerda [*]

    mam-ča: no a oni jsou takhle smíření, že to bude podle jejich dětí? Maně jsem si vzpomněla na pamětnický film Páté kolo u vozu, jak mladí zotročovali babičku. Proč si to nechají líbit? To je přece nad rámec jejich povinností a mladí to budou brát jako samozřejmost bez jakékoliv vděčnosti.

    superkarma: 0 05.04.2005, 11:21:14
  8. avatar
    [31] breberka [*]

    Já mám taky někdy obavy, co bude, až se moji rodiče přehoupnou k důchodovému věku.Moje mamka má fyzicky náročnou práci.Dělá 14dní vkuse noční šestnáctihodinovky, pak má týden raní a zase ta noční.Takhle už to je deset let, má přes čttyřicet, což je nejlepší věk si taky trošku užít a někam si i zajet, ale(bude to znít blbě)čím je starší, tím spíš, jako by hloupne.Má někdy úplně nemyslitelné dotazy, na spoustu věcí se ptá x-krát, jako by jí to už prostě nemyslelo jako dříve.Nemá dá se říct žádné koníčky, už si ani nepřečte knížku, jenom práce a nedokáže mluvit ani o ničem jiném.Teď jakoby žije pro ni,ale nevím, pro co bude žít, až půjde do důchodu.Doslova si ničí zdraví, u doktora nebyla ani nepamatuju a chřipku letos přešla asi po...Pořád si jen stěžuje, ale nic nedělá pro to,aby si nyšla něco nového.

    superkarma: 0 05.04.2005, 11:20:20
  9. avatar
    [30] mam-ča [*]

    Někdy je tenhle stav důchodcovské mysli navozen okolím. Moje sestra je velice aktivní, sportovně založená, kulturně na výši a do důchodu jí ještě pár let zbývá. Švagrovi zbývá do penze ještě 7 let. A přesto jejich oženěné a provdané dětičky automaticky počítají s tím, že až budou mít potomstvo, máma všeho nechá, a bude jim je vychovávat, aby nemuseli omezovat svou kariéru. Dokonce se mi sestra svěřila, že jí syn řekl, že ONI (jako staří rodiče ) už nic nepotřebují, že teď se MUSÍ všichni starat o ně, protože oni – mladí, teď potřebují…
    (Podotýkám, že rodiče zastavili dům ve kterém bydlí, aby si syn mohl koupit domek k trvalému bydlení.)
    Někdy nad sobectvím vzorně opečovávaných dětiček zůstává rozum stát. Tenhle trend, kdy rodiče (i důchodci) dotují své dospělé děti, je bohužel v Čechách velmi zažitý.

    superkarma: 0 05.04.2005, 10:58:31
  10. avatar
    [29] Lhasa [*]

    lucka_p: A proč nechtěj? Nemaj rádi pejsky?

    superkarma: 0 05.04.2005, 10:33:15
  11. avatar
    [27] gerda [*]

    přiznám se, že jsem překvapená. Neznám takové důchodce. U nás bydlí starší pár, taky sice nikam nechodí, ale v bytě mají 2 psy a 3 kočky, takže žijí pro tyhle živá stvoření. Pán stále venčí, paní jim vyvařuje. Moje maminka má 76. Celou sezónu je na pronajaté zahrádce, práce tam ji baví. Jinak chodí do spolků Kosmologie a Unitářů (což přijímám poněkud rozpačitě), ale ať, hlavně že chodí mezi lidi. Vdova je od svých 42 let, takže nemám zkušenost, jak by důchod prožíval můj táta. Ale jak jsem ho poznala, vášnivě by houbařil a rybařil. Kdo má rád přírodu, má vyhráno. Kdo raději sedí doma a šetří peníze, tak zas může navštěvovat třeba místní knihovnu a číst si. U ženy je vůbec zvláštní, když je bez zájmu. Žena má přece vedle zaměstnání spoustu dalších domácích činností - vaření, ruční práce, vylepšování domácnosti - prostě nechápu tu letargii. Já se do důchodu velmi těším, že budu mít konečně čas na výlety a na svá zvířata. I v paneláku se najde zábava, natož v domku se zahradou!!! Chápu, že s odrostlými vnuky není žádná velká zábava a komunikace, ale copak je to všechno?

    superkarma: 0 05.04.2005, 10:01:39
  12. avatar
    [26] medved [*]

    Tiny: ale ci je chyba, ze to maji tak jak to maji ? me prijde uplne prirozene, ze clovek si odchod do duchodu planuje, premysli o nem, pripravuje se na nej...a ne ze na to radsi nemysli a pak najednou bac a je prekvapeny a frustrovany a jak se pise, ze je jim 63...to je nejaky vek ? ...me prijde, ze od te doby co maji zahradu tj. nejakych 30 let uz vlastne zijou jako duchodci a to mi prijde dost desny takze tezko po nich chtit neco jineho
    ja tohle vubec neznam...moje babicka a deda byli porad moc aktivni, porad byli nekde na cestach s partou duchodcu a kdyz byli doma, tak meli furt plno prace kolem domu a na zahrade. a nasi rodice se uz taky zacinaji na duchod chystat, tchan uz ma vymyslene, co bude v duchodu delat -bude se naplno venovat organizaci sportovnich akci, coz delal leta, ale nemel na to dost casu...a moje mamka chce pracovat co nejdyl, ale kdyby to neslo, tak chce urcite studovat...prava ..no a urcite bude nejmin do sta let nekde cestovat se svym pritelem, taky jsou porad na cestach

    superkarma: 0 05.04.2005, 09:59:21
  13. avatar
    [25] Lhasa [*]

    Slávko, je to těžký, když rodiče celý život žili sami pro sebe, nepodnikali nic mimořádného a ani s přáteli se moc nestýkali Těžko po nich chtít, aby byli najednou aktivní důchodci...
    Rodiče mojí kamarádky byli v tomhle úplně dokonalí: jakmile byli oba v důchodu, začali tím víc jezdit po výletech, hradech a zámcích, do divadel, na koncerty a vůbec mohli jít ledaskterým lidem v produktivním věku příkladem. Jenže pro ně to byl jen přechod do věku, kdy na to, na co byli zvyklí, měli víc času
    Těžko radit, když staršího člověka už fakt nepředěláš. Jediný, co mě napadlo, je pořídit jim nějakýho pejska. Aby fakt museli několikrát denně třeba aspoň na tu procházku, aby je někdo potřeboval, někdo, kdo je bude bezpodmínečně a za všech okolností milovat Ale není to univerzální recept. Záleží to na povaze těch konkrétních lidí a někdo třeba zvířata nesnáší Znám ovšem nejeden případ, kdy člověk, kterej žil v pocitu, že už to do smrti nějak doklepe, a byl postaven před nutnost postarat se o nějakýho tvora, najednou ožil Moje máma ovdověla, my děti jsme dávno samostatný a vídáme se sice relativně často, ale ne denně. Čili na takový to každodenní bytí je v podstatě sama. A jak říká, nebýt jejích zvířátek ( + ), žilo by se jí těžko s pocitem, že ji každý den někdo nepotřebuje...

    superkarma: 0 05.04.2005, 09:57:51
  14. avatar
    [24] Bobša [*]

    Tiny: nevím, jak jsi stará a jestli víš o čem mluvím, ale můžu ti říct z vlastní zkušenosti, že je to hodně o životní síle. Pokud člověk "nesedí jedním zadkem na čtyřech židlích" za aktivního života tak v důchodě už opravdu němá síly se přizpůsobit aktivnímu stylu života ve stáří (myšlenkovému i tělesnému) a překonat psychické, fyzické a společenské bariéry a uzavírá se čím dál víc do sebe a jeho cílem je co nejméně obtěžovat a nějak to dožít nevidí před sebou žádnou jinou perspektivu

    superkarma: 0 05.04.2005, 09:53:12
  15. avatar
    [23] Tiny [*]

    Většina z vás píše, že jim to asi vyhovuje. Ale NEVYHOVUJE! A ani to podle mě není tím, že by došly síly nebo peníze. Jen si to trošičku představte. Vezmu za příklad chlapa. Dosud chodil do práce, kde byl aktivní, oblíbený, všichni na něj spoléhali, práci měl rád. Dojde přirozenou cestou k důchodu - v práci mu udělají rozlučku, poklepají mu po ramenou, předají dárek a on s krabicí vyklizených krámů ze stolu spočine doma, kde na něj čeká též novopečená manželka důchodkyně. Najednou život přestane mít řád; nemusí pravidelně vstávat, nikdo nespoléhá na jeho radu, nikdo nevolá. Co se stane? Ztratí motivaci a to ke všemu. Na co by se hrabal v hlíně, vždyť je to pořád do kola. Do divadla? Ale vždyť my jsme s babčou spokojený doma u televize? Výlet? Prosím tě, kdo by se někam štrachal. Skoro mě přijde, že se výmluva či vlastní zdůvodnění vždycky najde. Obdivuji lidi o jakých psal tomáš i další, co si najdou seberealizaci a životní náplň i v důchodu a nemají čas myslet na to, že to vlastně už nestojí za to.

    superkarma: 0 05.04.2005, 09:24:56
  16. avatar
    [22] Bobša [*]

    Juli: opravdu krásná perspektiva

    superkarma: 0 05.04.2005, 09:17:48
  17. avatar
    [20] tortora [*]

    v 63 letech snad ještě nejsou tak hrozně staří... no možná psychicky ale to se s nimi nejspíš táhne už spousty let,taťku už nemám,ale mamině je 65 a je stále aktivní,zajímá se o všechno,když taťka umřel tak samozřejmě taky podléhala splínům,ale naštěstí v sobě našla sílu,že takto to nejde a já s bráchem jsme se snažili ji zaměstnat a myslím,že se nám to podařilo chodím dělat pořadatele na různé sportovní akce,tak jsem ji vzala s sebou,sice protestovala,že je na to stará a že je to jenom pro mladý a dnes se vyloženě těší,ža zase začne jaro a s tím i různé závody,všichni ji říkají maminko,všechny děcka,co jsou s náma na stanovišti,závodníci v ní vidí takovou tu hodnou mámu,rádi si s ní povídají a ona vidí,že ještě není zbytečná a vlilo jí to další chuť do života a hlavně nesedí doma a nelituje se!!!mám z ní samozřejmě radost možná by t chtělo rodiče nalákat na něco,co by je mohlo bavit,kromě zahrady...

    superkarma: 0 05.04.2005, 09:12:16
  18. avatar
    [19] Clerenc [*]

    Rodice meho jsou ve veku Tvych rodicu. TEd v sobotu jsme je vezli na letiste a odletali na Djerbu. Oba si k duchodu prividelavaj Tata jeste vede sportovni klub a Mamina obrazi koncerty a ruzne poznavaci zajezdy. Jsou plni elanu a dobre nalady

    superkarma: 0 05.04.2005, 08:52:54
  19. avatar
    [18] Bobša [*]

    Takže tyto reakce (kromě Babči) tady jsou zřejmě tím obrazem toho, že se tvoji rodiče cítili tak jak se cítí. Prostě nejsme pro tuto dobu stvořeni. A věřím, že s tímto životem nejsou spokojeni (Alko) ale nic jiného jim nezbývá, protože přizpůsobit se mu již nemají čas, peníze ani síly. Na důchod se hrozně těším, mám připravenu spoustu práce a zájmů , je otázka jak to bude, až bude ten den D , doufám že mi zdravíčko vydrží aspoň tak jak je. Ale můj život byl věčný boj a změna

    superkarma: 0 05.04.2005, 08:52:10
  20. [17] kat [*]

    Slávko, to máš teda těžký....
    my tohle měli s manželovo rodiči..taky o vše stratili zájem...ale věděli jsme co je v mládí vždy bavilo a oni k tomu neměli prostředky....takže tatínek šel studovat na univerzitu třetího věku, a mamce jsme zaplatili zájezd...a jelikož byla na korunu, tak jela i když protestovala, protože přeci těch peněz co to stálo:-)
    No moc dlouho si to neužily, měli nakonec oba zhoubnou nemoc, které postupně podlehli ale nakonec si myslím byli rádi, že aspon něco z toho co jim život ještě nabídl mohli uskutečnit...

    Co jim také třeba zaplatit nějaký poznávací zájezd, třeba po čechách? to by nevyšlo na tolik peněz, kdyby nakonec odmítli...ale dárky se přeci neodmítají?
    a dobrý by bylo kdyby se tam ssešli i s jinými duchodci, aby viděli, že nemusejí rezignovat na život...63 přeci není žádný věk:))) držím palečky at se podaří

    superkarma: 0 05.04.2005, 08:47:54
  21. avatar
    [16] tomáš [*]

    Asi mám velkou kliku, ale naši si důchod opravdu užívají, a to už cca 15 let.Táta to měl horší, byl "odejit" a cítil nejdřív asi velkou křivdu, ale mamka se už vysloveně ze školy těšila. Jejich koníčkem byla zahrada a kytky, založili si firmu a pustili se do podnikání. Tím pádem byli stále mezi lidmi, za obchodem, vytvářeli vlastní výrobky (dušičky,ap).I když jim narůstající překážky jejich živnost zničily, je to možná i dobře (přeci jenom věk už přibýval a síly ubývaly).Teď jsou často na své malé zahrádce, udržují se fit prací, vnoučátka taky dávno vyrostla a "nemají čas", takže se vídáme tak 1x za 3 týdny. Ale co se týče kultury, strčí nás naši všechny do kapsy! Dokážou si najít levnější předpremiéry atd. a nezapomínají ani na dovolenou, navštíví místa kde se jim v mládí líbilo...ale je to určitě i tím, že do aktivního stáří je potřeba přejít z aktivního života! P.S. právě teď se vrhli na počítač (přes protesty jsme jim vnutili náš starý), našli si kursy, a dlouhé zimní večery - cha!

    superkarma: 0 05.04.2005, 08:35:19
  22. [15] polednice [*]

    Jako bych četla příběh mých rodičů.Jen zahradu nemají a prostě dny tráví doma.Žádná procházka,nic,jen do nejbližšího krámku.A to jde jen mamka,taťka prostě nevychází.V létě je moc teplo,v zimě zima,na jaře prší a na podzim je vítr.S dětmi tam nechodím,vyrušují a řekli mi na rovinu,že chtějí svůj klid.Od nikoho nic nechceme a vy nechtějte nic od nás.Mám 3 děti,bratr 2,mrzí nás to,ale co se dá dělat.

    superkarma: 0 05.04.2005, 08:21:55
  23. avatar
    [12] svetluszka [*]

    Crossik: Jo, já to taky chápu, ale určitě peníze nejsou hlavní důvod- do divadla sice nechodím, ale lístek do kina stojí 70,-Kč, to snad není taková hrůza, dvakrát do měsíce si to muže dovolit skoro každý.
    A těd pro Slávku: Před dvěma lety mi žemřel otec, už byl taky v důchodu a tím pádem pořád doma. Máti chodila do práce ale jinak byli stále spolu. Když umřel, bylo to hrozný, máma ztratila zájem o všechno. Více než rok, den co den, jsem za ní chodila- jedeme tam a tam, pojeď s náma, bubeme dělat to a to , poď taky ,, pořád dokola. Nakonec jsme ji zlomili, dneska už je to zas ta fajn babička.
    Přeju hodně štěstí, a taky to, až budeš v důchodu ty, aby tvoje děti měli stejnou starost o tebe. A nám ostatním taky..

    superkarma: 0 05.04.2005, 07:49:25
  24. avatar
    [11] catcat [*]

    Ještě doplněk, Slávko - ptáš se, jaké má kdo skušenosti s rodiči v důchodu. S maminkou máme běh na dlouhou trať, vážná choroba, kdy doufáme. A tatínka jsme donutili založit si firmu, jen co se odebral do důchodu. Remcá, ale jinak by remcal hůř a byl by pěkně protivný...

    superkarma: 0 05.04.2005, 07:44:41
  25. avatar
    [10] catcat [*]

    Slávko, rodiče nastoupili do důchodu zároveň? To by částečně mohlo vysvětlit tu náhlou vyhaslost... A vztah k dětem? prostě už jim vnoučátka vyrostla, tak jim přestávají rozumět. Holt, dětičkám už nestačí pískoviště a houpačka! No, asi budete muset spoustu věcí překousnout, ale jak znovu nastartovat rodiče, to nevím. Přesto držím palce!!!

    superkarma: 0 05.04.2005, 07:42:03
  26. avatar
    [9] alko [*]

    Ti rodiče v článku jsou v pohodě - ten způsob života jim vyhovuje a mají jeden druhého. Horší to ale bude, až jeden z nich odejde, pak myslím bude mít teprve Slávka starosti
    svetluszka: všechno souvisí se vším

    superkarma: 0 05.04.2005, 07:40:01
  27. avatar
    [7] Muška [*]

    Tvoji rodiče jsou takhle spokojeni.Možná vás rádi vidí okolo sebe na zahradě.Jsou asi unaveni dnešním životem.Ano dúchod neznamená konec života.Ale někdo ztratí kontakt s lidmi,když nechodí do práce.Asi stím nic neuděláš a budete se muset připravit na to ,že vaši rodiče budou potřebovat vaši pomoc.

    superkarma: 0 05.04.2005, 07:10:08
  28. avatar
    [6] svetluszka [*]

    Babca: Nechápu , co má výše důchodu společný se Slávčiným článkem.

    superkarma: 0 05.04.2005, 06:26:31
  29. avatar
    [5] kosmokosmo [*]

    Babca: muzes mi prosim Te napsat, kterej lek to je, co se na nej doplaci tisicovka na mesic a kterej je ten zadara? A kterej Ty beres?

    superkarma: 0 05.04.2005, 06:07:38
  30. avatar
    [2] Suzanne [*]

    Chápu, že jejich postoj je zraňující. Ale je to jejich volba, ne? Asi jim to tak vyhovuje

    superkarma: 0 05.04.2005, 00:45:45

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme