Nebezpečné či nekvalitní výrobky, obzvláště potraviny, dovedou rozzlobit nejednoho zákazníka. Jedná se však o nejpalčivější problém českých spotřebitelů? dTest nyní vyhlašuje všelidové hlasování, které má pomoci takový problém označit.  

Alkoholtestery, které neměří správně, dětské hračky plné jedovatých ftalátů či kečupy bez rajčat. Z praxe spotřebitelské poradny časopisu dTest vyplývá, že nejčastějším předmětem stížností českých zákazníků je nekvalitní zboží. S tím souvisí následné reklamace, dohadování se s nepoctivými prodejci či výrobci a někdy řešení zdravotních problémů. 

Také společenská debata se při zmínce o úrovni českého trhu a nabídce v obchodech často zaměří na kvalitu, především pak potravin. „I pro nás jsou testy potravin velmi důležité téma. Jen za poslední rok jsme objevili během testování mnohé výrobky, které nelze s čistým svědomím doporučit ke konzumaci,“ říká vedoucí spotřebitelské poradny Lukáš Zelený a doplňuje: „Namátkou lze vyjmenovat nálezy pesticidů v černých čajích, insekticidní přípravek DDT v olivovém oleji, kávu s rezidui jedovatých plísní či mražené filety, u kterých platíme především za vodu.“

Pracovníci spotřebitelského časopisu dTest jsou si ovšem vědomi, že spotřebitelských problémů je mnohem víc a chtějí dát lidem šanci na ně upozornit. Lukáš Zelený říká: „Zorganizovali jsme všelidové hlasování, ve kterém může každý vyjádřit názor na situaci spotřebitelů v České republice. Informace o hlasování přijde mnohým lidem písemně do poštovní či e-mailové schránky. Nejjednodušším způsobem je pak hlasovat na www.dtest.cz/hlasovani. K dispozici je výběr ze sedmi kategorií, případnou osmou kategorii může doplnit každý sám podle svých zkušeností.“

Hlasování probíhá do 15. ledna a jeho výsledky mají sloužit nejenom jako sonda do problémů českých spotřebitelů, ale především pro stanovení toho, kterým oblastem se budou právníci a redaktoři časopisu dTest primárně věnovat. „Nemůžeme zaručit, že odstraníme všechny nepoctivé obchodníky a nekvalitní potraviny z trhu. Budeme ale závažné případy medializovat, vyzveme nepoctivé výrobce a prodejce k nápravě, budeme trvat na potrestání ze strany státních orgánů a zveřejníme návody, jak se v problematické situaci zachovat,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Reklama