Bulvár

Dřív nebylo nic, teď je všeho moc

Velmi skepticky přistupuje k 17. listopadu ´89 čtenářka Prvosenka: „Připadá mi, že si lidé byli víceméně rovni, protože zkrátka zboží bylo stejné, takže nikdo neměl druhému co závidět. Dnes jsou velmi znát rozdíly mezi jednotlivými rodinami...“

Jak vnímá dobu před sametovou revolucí a po ní čtenářka Prvosenka? Dnešek je pro ni nerovný, více se dočtete v jejím příspěvku k dnešnímu tématu níže...

17. listopad 1989

Tak v té době jsem se rozhodovala o svém budoucím povolání, tudíž jsem si volila školu, která ovlivní můj další život. Ale jelikož došlo k událostem, ke kterým došlo, pár dnů před odevzdáním přihlášky jsem pod „nátlakem" svých rodičů své rozhodnutí musela změnit a napsat školu, na kterou jsem jít nechtěla. V té době se totiž začalo hodně propouštět z kanceláří a míst typu administrativní pracovnice, takže jsem zvolila tedy jinou školu. A dodnes lituji, protože mě škola vůbec nebavila a s ekonomickou školou bych měla rozhodně větší šanci práci najít, protože když hledám v nabídkách práce, tak převažuje požadavek ekonomické vzdělání.

Pamatuji si zprávy v televizi z demonstrací, kdy studenti stáli proti řadám policistů, kteří do nich mlátili hlava nehlava. Dodnes si pamatuji husí kůži a slzy v očích, které jsem při sledování těchto záběrů měla.

Za sebe musím říct, že mi dřívější doba na jednu stranu přišla ale taková klidnější, bez stresů dnešní uspěchané doby, vánoce pro mě byla opravdu vánoce se vším všudy - těšili jsme se na pohádky, které se vysílaly jen o vánocích (ne jako teď, že je dávají několikrát do roka, takže mi pak vánočně nepřipadají), na ovoce, které s nimi bylo spojené a i na ty fronty, které s nimi byly spojené. Teď nám obchody cpou vánoční sortiment už počátkem září, takže mě ta atmosféra nějak pomalu ale jistě mizí.

Pamatuji si fronty na prací prášek a dámské vložky (to bych rozhodně vrátit nechtěla), přišlo mi, že lidé, když chtějí, tak mají práci, teď i když chcete sebevíc, tak vás nikde nechtějí, jedněm nevyhovuje, že máte děti, v jiném případě jste pro druhé stará, dnešní doba opravdu není vůbec jednoduchá. Vymizel takový ten rodinný život, přibývá rozvodů, což se vůbec nedivím, protože když jsou manželé od nevidím do nevidím v práci sedm dní v týdnu, tak to rodinný život rozhodí, i kdybyste sebevíc nechtěli.

A hlavně mi připadá, že si lidé byli víceméně rovni, protože zkrátka zboží bylo stejné, takže nikdo neměl druhému co závidět. Dnes jsou velmi znát rozdíly mezi jednotlivými rodinami a děti ve škole dokážou být vůči sobě dost kvůli tomu zlí. A hlavně se tak potom i nekradlo a nezabíjelo i kvůli dvacetikoruně, takže další mínus dnešní doby je velká kriminalita.

Jistě má dnešní doba i své klady - možnost cestování, spousta všeho možného zboží, na které si člověk jen vzpomene, ale za sebe mohu říct, že já bych radši volila dobu klidu, bez stresu a závisti.

Hezký den přeje,
Prvosenka

Pozn. red.: Příspěvek neprošel jazykovou korekturou.

Téma dne: Jak se žilo za komunistů a jak se žije dnes

Jak se vám žilo před sametovou revolucí a jak se vám žije dnes?

Zhodnoťte s odstupem, zda se naplnila vaše očekávání po listopadu ´89. Jak se vám žilo za komunismu a jak se vám žije dnes? Jste spokojená? Vyhovují vám možnosti, které dnešní svoboda a volný přístup k informacím poskytují, anebo vás přivádějí do stresových stavů a bojíte se třeba o práci, důchod...? Chvalte či haňte stav demokracie v Česku: Vaše názory nás zajímají! Posílat je můžete k tématu dne na úterý 16. listopadu 2010. Příspěvky ať jsou dlouhé alespoň jako tento odstavec, tedy pokud chcete mít šanci na získání jednoho ze tří dévédéček s takřka hororově laděného thrilleru Loď smrti, jedna z vás k němu obdrží i třpytivý sprchový gel s diamantovým práškem a minerály Skin so soft od Avonu. Své příspěvky posílejte na redakční e-mail!

Loď smrti

   
16.11.2010 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [67] wich [*]

    peetrax — #55 Sml67

    superkarma: 0 18.11.2010, 11:08:19
  2. avatar
    [66] wich [*]

    kareta — #65 Určitě je Sml22 Člověk žije 30 let se stresem, ve strachu o zaměstnání, co by bylo, kdyby se něco stalo apod. Já dluhy nesnáším a jsem ráda, že jsme postavili za vlastní a nemuseli se zadlužovat Sml67 Podnájem ale taky nic moc. Možná pro člověka, co ještě neví, kam se sebou, kde by chtěl žít, co by chtěl dělat. Ale pro rodinu s dítětem (což příklad mé kamarádky je) to není Sml23

    superkarma: 0 18.11.2010, 11:06:26
  3. avatar
    [65] kareta [*]

    wich — #64 já to nezavrhuju...když nelpíš na vlastním bydlení, jsi flexibilnější- není to pro každého, ale osobně nesouhlasím s hypo za každou cenu, v mém okolí to lidi momentálně pokládá, ničí to vztahy (dluhy)...je to vysoká stresová zátěž.

    1. na komentář reaguje wich — #66
    superkarma: 0 17.11.2010, 21:27:44
  4. avatar
    [64] wich [*]

    Altamora — #60 Podnájem je forma bydlení bez dlouhodobých vyhlídek Sml80 Smlouvu ti majitel může ukončit kdykoli, když byt bude potřebovat (samo dle pokynů ve smlouvě) a stěhovat se celý život z bytu do bytu. V podstatě jde o takové polobezdomovectví, protože pořád jsi na půli cesty, nejsi ve vlastním. Neumím si takové žití představit.

    1. na komentář reaguje kareta — #65
    superkarma: 0 17.11.2010, 21:18:27
  5. [63] magdulali [*]

    Lidé si byli rovni, nebylo toliká násilí, nezáviděli si pomalu nos mezi očima, je pravda je všechno, ale někteří nemají pomalu ani na chleba a přišli o práci, soc. jistotu nééééé svou vinou. Není dobrá doba - tohle když lidé cinkali klíčema určitě netušili, že to dopadne takhle. Jsme v pr....

    superkarma: 0 17.11.2010, 17:41:08
  6. [62] macamala [*]

    enka1 — #40 Přesně tak to bylo s byty. Moji rodiče si ho museli postavit, někdo ho dostal, protože byl tam a tam nebo znal někoho nahoře. Někdo dostal podnikový byt - to byl už takový zvyk, ale u nás dostávali byty hlavně vojáci. Často pak měli předchozí byt a pak ten vojenský. Takže dnes ve finále mají dva byty, ale jsou to ti, co si pořád stěžují.

    superkarma: 0 17.11.2010, 14:26:00
  7. [61] ivetinkav [*]

    hm.......

    superkarma: 0 17.11.2010, 09:52:19

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] Altamora [*]

    wich — #47 Rychlá ruka, holé neštěstí. To zadarmo v příspěvku 47 patřilo do uvozovek. Ty jsi psala, že jsme měli byt zadarmo. My ho neměli zadarmo, nýbrž za nájem. Stejně zadarmo jako tenkrát my si může byt najmout kdokoliv, tedy i tvoje kamarádka. Není třeba kapitál, stačí platit nájem. Opravdu si každý nemusí kupovat byt. Jsou dokonce města, kde není rozumné strkat peníze do vlastnictví bytu, když to pak brání v tom, aby se člověk mohl odstěhovat za lepší prací a jeho byt je v některých lokalitách neprodejný a někdy i nepronajmutelný. Chceš říci, že lidé v nájemních bytech jsou bezdomovci? To snad neSml15

    1. na komentář reaguje wich — #64
    superkarma: 0 16.11.2010, 23:34:54
  2. avatar
    [59] denkas [*]

    Tanzánie — #58 máš pravdu. Vše je o lidech.Tenkrát i dnes.Sml80

    superkarma: 0 16.11.2010, 22:20:11
  3. avatar
    [58] Tanzi [*]

    Svůj první byt 1+1 jsem dostala ještě jako svobodná 25letá od podniku a zadarmo. Stačilo pohrozit výpovědí, protože byty byly, dostalo se i na mne. Ano zavázala jsem se na nějaké roky - už nepamatuju kolik, ale mě to nevadilo, neb se mi práce líbila a byla dobře placená.

    Pak když jsem se vdávala, tak jsem "svatebním darem" dostala byt 1+2Sml32. Ano měla jsem kliku, že zrovna se jeden uvolnil, ale zase nebyl problém.

    Nikdy jsem nebyla ve straně (otec byl vyloučen, tak jsem měla klid) a přesto to šlo. 

    Ono hodně záleželo, kde jste pracovali a zda si vás podnik chtěl udržet.

    Když se nám později narodilo post. děcko, tak byl s prací konec a přesto se nestalo, že bych byt musela vrátit.

    Později jsme ho (jako ostatní) odkoupili.

    1. na komentář reaguje denkas — #59
    superkarma: 1 16.11.2010, 22:14:56
  4. avatar
    [57] kareta [*]

    Juana — #53 ano, šila jsem od 12ti, háčkovala od 8mi...sekáče vítám a recykluju oblečení. Kamoška mi minule dovezla samý značkový hadry...já prostě armaniho nevyhodím, abych mohla nosit OP pROSTĚJOVSml52

    superkarma: 1 16.11.2010, 21:24:27
  5. avatar
    [56] peetrax [*]

    denkas — #41 Sml14

    superkarma: 0 16.11.2010, 20:52:29
  6. avatar
    [55] peetrax [*]

    "Lidé si byli rovni, protože zboží bylo stejné" - tak to snad ne?! O stejnosti zboží polemizovat nebudu, ale každý to holt neměřil jen na toaletní papír nebo kus žvance. Sml28

    1. na komentář reaguje wich — #67
    superkarma: 2 16.11.2010, 20:48:56
  7. avatar
    [54] peetrax [*]

    maje — #8 asi tak. Sml22

    superkarma: 0 16.11.2010, 20:48:06
  8. avatar
    [53] Juana [*]

    denkas je totální mimoň

    Asi jsem žila v jiném Československu. Byt byl družstevní, rodiče zaplatili 25 tisíc jako vklad do družstva a údajně ještě někoho podplatili, aby jim byl byt přidělen ještě v době, kdy to bylo potřeba, a ne po dvaceti letech (i tohle jsme zažili, když se k nám přistěhovala sousedka, dvacetiletá holka, jejíž rodiče se stali členem družstva, když se jim narodila). Nájemné - ono to nebylo přímo nájemné, ale anulita (splátka úvěru) plus služby spojené s provozem družstva dělaly 600 Kčs měsíčně, přičemž ve vedlejším paneláku platili nájem za stejný byt v poloviční výši.

    Matka šila, pletla, háčkovala, abychom měli co na sebe, a v rámci paneláku jsme postupně předávali oblečení dál a dál, takže sice nebyly second handy, ale oblečení se samozřejmě recyklovalo tímto způsobem taky. A bez mučení se přiznám k tomu, že v sekáčích nakupuju už léta a nikomu z mé rodiny to nevadí. Rozhodně si kvůli tomu nepřipadám nějaká méněcenná. Sml30

    1. na komentář reaguje kareta — #57
    superkarma: 2 16.11.2010, 20:02:38
  9. [52] jamb [*]

    Ten nadpis mluví za všechnoSml22

    superkarma: 0 16.11.2010, 19:50:31
  10. avatar
    [51] wich [*]

    Zuzice82 — #50 Slečna asi moc dlouho nepobyla na hodinách českého jazyka Sml32

    superkarma: 0 16.11.2010, 16:36:08
  11. [50] Zuzice82 [*]

    rozhodne souhlasim s nadpisem dneska je toho az prilis ne ze by mi vyber nevyhovoval ale odsud podsud 50 druhu jogurtu ruznych znacek je to neskutecne a naco to nam nastaci zaklad ?

    1. na komentář reaguje wich — #51
    superkarma: 0 16.11.2010, 16:34:19
  12. avatar
    [49] enka1 [*]

    wich — #48 Sml22Sml67

    superkarma: 0 16.11.2010, 16:29:04
  13. avatar
    [48] wich [*]

    enka1 — #40 Ony v podstatě všechny totalitní režimy začínaly tak, že diktátoři manipulovali předměty základních lidských potřeb (zázemí, jistota...) a tím získávali voliče a zacpávali ovečkám huby. A je úplně jedno, jestli to byli komouši nebo fašisté. Všichni měli stejnou počáteční strategii, která k nalákání jednoduchých lidí stačí.

    1. na komentář reaguje enka1 — #49
    superkarma: 0 16.11.2010, 16:24:03
  14. avatar
    [47] wich [*]

    Altamora — #46 Já jsem se ale neptala na podnájem, nýbrž na byt zdarma, který adresuješ v příspěvku č. 24, kamarádka má zájem o byt do OV, nikoli o polobezdomovectví, což podnájem v soukromém bytě je.

    1. na komentář reaguje Altamora — #60
    superkarma: 0 16.11.2010, 16:16:17
  15. avatar
    [46] Altamora [*]

    wich — #28 Ať se podívá na server sreality.cz nebo třeba na jiný realitní server. Byty k pronajmutí jsou. A nemusí se upisovat ve fabrice na n let ani nemusí čekat několik let v pořadníku. Jak jsem už psala - když dcera potřebovala po odchodu z podnájmu byt, do dvou týdnů ho měla. Kolegové zrovna tak. Je nesnadné kápnout na slušnou čtvrť a slušnou cenu, ale kdo nehledá, nenajde. Ostatním se to po nějaké době podaří.

    1. na komentář reaguje wich — #47
    superkarma: 1 16.11.2010, 16:11:08
  16. avatar
    [45] denkas [*]

    átéčko — #43 ha ha ,jako proč? že nechci nosit hadry po někom? To sou komunistický názory? Sml80

    superkarma: 0 16.11.2010, 16:10:22
  17. avatar
    [44] denkas [*]

    átéčko — #37 Jako ,co mě nevěříš?

    superkarma: 0 16.11.2010, 16:08:35
  18. avatar
    [43] átéčko [*]

    denkas — #41 Máš fakt komunistické názory. Nezlob se. V tobě je to hluboko

    1. na komentář reaguje denkas — #45
    superkarma: 0 16.11.2010, 16:03:19
  19. avatar
    [42] kareta [*]

    denkas — #41 Sml80

    superkarma: 0 16.11.2010, 16:03:11
  20. avatar
    [41] denkas [*]

    kareta — #39 To se na mě nezlob ,ale kam to spěje!! Teď v sekáči a pak na smetišti! Hlavně ,že máme pomeranče!Sml59

    1. na komentář reaguje kareta — #42
    2. na komentář reaguje átéčko — #43
    3. na komentář reaguje peetrax — #56
    superkarma: 0 16.11.2010, 15:58:45
  21. avatar
    [40] enka1 [*]

    Souhlasím s TTT, wich  a dalšími................kdo nedal úplatek na OPBH nebydlel, dneska jdou ty peníze na hypotéku. O každé námitce oponentů by se dalo dlouze diskutovat.

    Kdo chce staré časy požádejte o azyl na Kubě, v Číně,Korei..........

    1. na komentář reaguje wich — #48
    2. na komentář reaguje macamala — #62
    superkarma: 0 16.11.2010, 15:56:02
  22. avatar
    [39] kareta [*]

    átéčko — #37 no...se sekáčem mají některé paničky problém, musí mít vše nové, nic po někom...Sml80

    1. na komentář reaguje denkas — #41
    superkarma: 0 16.11.2010, 15:53:42
  23. [38] DCOlga [*]

    Plně souhlasím.

    superkarma: 0 16.11.2010, 15:48:49
  24. avatar
    [37] átéčko [*]

    denkas — #29 Nezlob se , ale já ti opravdu nevěřím!Druhá věc je to, že pro každého z nás je výraz hezké oblečení úplně jiný pojem.

    1. na komentář reaguje kareta — #39
    2. na komentář reaguje denkas — #44
    superkarma: 0 16.11.2010, 15:47:23
  25. avatar
    [36] denkas [*]

    dadma — #35 dadma — #34 souhlas!

    superkarma: 0 16.11.2010, 15:29:38
  26. [35] dadma [*]

    Rikina — #30 Dneska by jste se možná rádi upsali na 10 let,protože by jste měli práci.Samozřejmě, že se platilo nájemné, ale bylo v takové výši, že se dalo zaplatit.Od nového roku bude vše jinak ,myslím, že hodně lidem přibude další starost.

    1. na komentář reaguje denkas — #36
    superkarma: 0 16.11.2010, 15:22:32
  27. [34] dadma [*]

    wich — #31 To, že každá doba má své v tom s tebou souhlasím.Co  desetiletí, tak jde svět kupředu.Ale s tím, že nám nyní naše dovolené zadarmo platíte s tím nemohu souhlasit.My jsme také pracovali a v privatizaci byl ten majetek prodán i Rusko nám vrátilo velký dluh a vše je prayč, kam se ty peníze ztratily? Myslím že na tom mají svůj díl viny všechny vlády od roku 1990 až po tu nynější.A možná tak platíte dovolené panu Topolánkovi a jachty panu Řebíčkovi ......a temn seznam by byl za těch 20 let hodně dlouhý.

    1. na komentář reaguje denkas — #36
    superkarma: 1 16.11.2010, 15:18:39
  28. avatar
    [33] kareta [*]

    denkas — #29 no jo, v Praze...tam byl docela výběr, u nás to byla nutnostSml80

    superkarma: 1 16.11.2010, 15:11:20
  29. avatar
    [32] denkas [*]

    Rikina — #30 Jak kde! My neplatili nic ,nájem sme měli 79korun a zas nám podnik vše opravil kamna ,sporák vyměnil. Jo a podepsali sme oba na 10 let ,mužskej odešel asi po 2 letech a nic se nedělo.Sml80řikám ,jak kde!

    superkarma: 0 16.11.2010, 15:10:57
  30. avatar
    [31] wich [*]

    dadma — #22 Moje babička vždycky dává k dobru, kolik režimů zažila - 1. republika, válka, komunismus, listopadová revoluce. A dodává, že komunismus byl ze všech nejhorší (předesílám, že nepatřila k těm, co se angažují proti režimu, jen rodina pracovala sama na sebe, tvořila hodnoty a dávala práci lidem ve městě - velkostatkáři, podnikatelé v autodopravě...). A vždy své děti a vnoučata před totalitními režimi varovala Sml22 Tak nevím Sml80

    Každá doba má něco, ani teď, kdy je všeho všude dost a je svoboda, nemáme na růžích ustláno, ale totalitní režimy v globálu ještě nikdy nic dobrého nepřinesly Sml23

    btw. však my vám teď ty dovolenky zadarmiko zpětně doplácíme Sml32

    1. na komentář reaguje dadma — #34
    superkarma: 0 16.11.2010, 15:06:31

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme