Reklama

Jód je nezbytným stopovým prvkem, tvořícím asi 60 % objemu hormonů štítné žlázy, které jsou významné pro proces růstu a vyzrávání kostí. Působí v růstových chrupavkách během dětství i puberty. Jód je pro naše děti nezbytný.

jód

Důležitost jódu pro těhotné ženy a kojící matky

Jód je významným prvkem pro vývoj orgánů již v mateřském lůně. V prenatálním stádiu a časném kojeneckém věku je klíčový pro vývoj centrální nervové soustavy. Je tedy velmi důležité, aby matka během těhotenství a pak i během kojení měla zajištěn dostatečný přísun jódu.

Nedostatek jódu u dětí a dospívajících

„Děti s dlouhodobým nedostatkem jódu mohou mít skrytě nedostatečnou funkci štítné žlázy, která se může projevovat sníženou koncentrací a schopností si pamatovat. Bývají také rychleji unavené, spavé a zimomřivé.
Nedostatek jódu, případně i selenu, se může podílet také na zvýšeném vypadávání vlasů, což se projevuje poměrně často u dívek v pubertě. U některých dívek může nedostatek jódu způsobovat také poruchy menstruace, později i možnou infertilitu (neschopnost ženy donosit dítě),“
uvádí MUDr. Jiří Jackl, praktický lékař pro děti a dorost. „Pokud si rodiče nejsou jistí, co jejich dítěti je, rozhodně by měli navštívit lékaře, zejména tam, kde se už v rodině onemocnění štítné žlázy vykytuje,“ doplňuje lékař.

Kde najdeme jód?

Jód se nachází v mořských rybách a řasách, v mléčných výrobcích, v menším množství pak ve vejcích, čokoládě, sušených houbách, sterilovaném zelí či masných výrobcích. Kojenci přijímají jód v mateřském mléce, Jedním ze snadno dostupných zdrojů tohoto prvku může být i minerální voda (např. Hanácká kyselka nebo Vincentka).

Význam jódu pro lidský organismus

  • podporuje tělesný růst
  • udržuje zdraví kůže, nehtů, vlasů a zubů
  • pomáhá uvolňovat tělesnou energii
  • stimuluje přímé využívání tuků a reguluje splavání energetických zdrojů

Při nedostatku jódu štítná žláza neprodukuje dostatečné množství hormonů, dochází k nepříznivým změnám v celém organismu, zvětšuje se a uzlovatí štítná žláza, vzniká struma (lidově řečeno vole).

Choroby z nedostatku jódu se však dají léčit a dá se jim předcházet, už od dětství. Stačí zvýšit přísun jódu do organismu.

Obsah jódu v potravinách
Název potraviny Obsah jódu
(μg /100g)
Úhrada DDD
(200 μg) v %
Makrela uzená 145 73
Rybí filé mražené 21 – 77 11 – 39
Losos 200 100
Hanácká kyselka 16 8
Vincentka 659 330
Mléko plnotučné 5 – 19 2 – 9
Tavený sýr Apetito 18 9
Eidamská cihla 11 5
Bílý jogurt smetanový 9 4
Rohlík obyčejný 2 1
Chléb 31 16
Vejce 18 9
Brambory 0,4 0,2

Použitý zdroj: www.stitnazlaza.estranky.cz, www.celostnimedicina.cz

Čtěte také: