Domácnost

Dokážete žít bez automatické pračky? A umíte vůbec něco vypěstovat?

Mám takový sen. Totiž - bydlet s rodinou ve starším domě se zahradou. V té mít studnu a pěstovat zde ovoce a zeleninu. V garáži kolo a v kůlně dříví na zimu. Vše si vypěstovat a žít ekolologicky a v souladu s přírodou. Žít mimo ruch velkoměsta.

Realita je však taková, že stále bydlím v paneláku, před domem máme auta dvě a na balkoně tak akorát muškáty. Nádobí myjeme v myčce a topení máme ústřední.
Pokud chci žít v Čechách, větší město, než ve kterém žiji, zde už nenajdete.    

Cesta za mým snem je hrbolatá.
Hrboly a výmoly na ní si vytvářím já sama, a to svou pohodlností a jakýmsi strachem. Strachem, že mi bude scházet praktično a příjemno života ve velkoměstě.  

Nedávno jsem četla zajímavý článek, ve kterém je řeč o lidech s podobnými sny či záměry.
Ti ale neměli strach krátce po revoluci opustit pohodlí života ve městech a dobrovolně, a většinou i s malými dětmi, začali žít na venkově. Samozřejmě  v pokud možná největším souladu s přírodou.
Vařili na kamnech, pili vodu z pramene a místo v autech jezdili na koních .

Po dobu deseti let tyto lidi sledovala Prof. RNDr. Hana Librová, CSc.
Po této době zjistila, že se vesměs  jejich životy změnili, jejich domy jsou zrekonstruovány, částečně upraveny k modernímu stylu, a před některými z nich dnes dokonce stojí automobil.
Záměry mladých ekologů a příznivců této "dobrovolné skromnosti" se po deseti letech zmírnily, přizpůsobily  nebo přirozeně upravily dle potřeb rodin. Někteří dokonce zbohatli, i když teď peníze utrácejí nejvíce za bioprodukty. To je totiž pro ně luxus.

Závěrem je tedy jakýsi kompromis, ke kterému díky okolnostem dospěla většina pozorovaných. 

Prof. RNDr. Hana Librová, CSc., se narodila v roce 1943 v Brně. Studovala biologii a sociologii. Od roku 1968 učila na katedře sociologie brněnské filozofické fakulty. Od roku 1997 je profesorkou sociologie a působí na fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity, kde založila obor humanitní environmentalistika. Dlouhodobě se věnuje otázkám ekologicky příznivého životního způsobu, o nichž napsala knihy Pestří a zelení (1994) a Vlažní a váhaví (2003).

Jak lze jednoduše vysvětlit termíny dobrovolná skromnost a ekologický luxus?

Je třeba rozlišovat mezi skromností dobrovolnou a záměrnou. Dobrovolná skromnost je ochota žít s malým příjmem a malou spotřebou. Je ekologicky příznivá, ale nemá ekologický záměr. Prostě mě nebaví nakupovat. Tímto typem skromnosti jsem se zabývala ve výzkumu pestrých v roce 1992. Dodatečně jsem si uvědomila, že dobrovolně skromní žijí příjemně, ba luxusně. Začala jsem se zamýšlet nad podstatou a povahou luxusu. Luxus je to, co estetickou a duchovní dimenzí přesahuje fyzickou reprodukci našich životů. Ekologický luxus obsahuje záměrné sebeomezení, které chce být příznivé přírodě. 

Jak odhadujete budoucnost těchto trendů?

Myslím, že dobrovolná skromnost ve společnosti existovala, existuje a bude existovat. Byť třeba v zeslabené míře. Ekologický luxus se může stát příznivou módou. Nároční lidé začínají pociťovat, že nakupování není tak půvabná záležitost, jak se jim jevilo, a že vzácná a žádoucí je naopak příroda.

Plánujete třetí průzkum, "po dvaceti letech"?

To už sotva. Ale kdybych za deset let mohla, zajímaly by mne děti pestrých z roku 1992. Dnes je jim třináct patnáct a nutně ještě žijí životem své rodiny. Co se stane, až opravdu dospějí? Asi nebudou stejní jako jejich rodiče, ale předpokládám, že budou podstatně jiní než většinová společnost.

 
A co vy?
Uvažujete o budoucnosti planety, na které budou žít vaše děti a vnuci ještě dlouho po vás?
Chováte se ekologicky a jste skromní?
Nebo jste pouze konzumenty a díváte se krátkozrace..

Jaké tedy budou jednou naše děti?
 

Zdroj - David Musil, Jana Dostálová, časopis Reflex 19/20004, "Rozumně konzumně"    

                   
   
27.05.2004 - Dům a byt - autor: Jindřiška Kleknerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [69] Léthé [*]

    gerda:To co tady popisuješ“ krmení zvířat, péče o zahradu“
    to já mám i když žiji ve městě a miluji luxus. Máme zahrádku na kraji města,kde tohle všechno provozujeme,ale tak nějak rekreačně . Pro radost .Máme slepičky,králíky,měli jsem i kachny a krůty…jenže .Nikdo to nechce zabíjet.Takže momentálně nám slepičky umírají tak akorát stářím,králíci začínají být pamětníci a i když u zasazených semínek zpíváme „vstávej semínko holala ,bude z tebe fiala“ ,tak jsem ráda že to vše si mohu koupit i v supermarketu,abychom nepošli hlady.
    Já ale opravdu nevidím nic pozitivního v tom,že by jsme se měli vzdát všech vymožeností a přehánět to ze skromností.Pryč je naštěstí doba,kdy ženy které máchali své prádlo ve studeném potoce trpěli ve stáří jako pes na revmatické a různé jiné nemoce.Pryč je doba,kdy člověk ze špatnou ledvinou a ze srdíčkem musel zemřít.A doufám že není daleko doba,kdy se konečně přestane válčit a zabíjet(hlavní hrozba lidstva) a naše vnoučata a jejich děti si budou vybírat na kterou planetu se chtějí podívat.To je má touha,to je mé přání pro další pokolení .

    superkarma: 0 28.05.2004, 16:02:38
  2. avatar
    [66] Nanet [*]

    medved: souhlasím s Lethé, i já chci, aby moje děti, jejich děti a děti jejich dětí atd. nežili jednou v měsíční krajině, ale co jako jednotlivec zmůžu? Můžu třídit odpad, ovšem těžko zachráním deštný prales.
    návrat do pravěku to neřeší, i ti ekologové v článku se smířili s tím, že bez některých věcí v dnešním století žít nelze.

    superkarma: 0 28.05.2004, 10:35:51
  3. avatar
    [65] Šmudlík [*]

    como_ves_chido: Bomba! Pěkně jsi to vystihla! Souhlasím také s Léthé, nechci se vracet zpět, pořád mluvíme o dětech co jim tu "zanecháme". A co nemocné děti? Zaplať pánbůh, že máme takové vymoženosti, které žádá civilizace. A že dřív bylo méně vážných nemocí? To je omyl. Všichni ti nemocní lidé neměli dýky přírodě šanci se uzdravit. To raději zajdu k lékaři, než sbírat bylinky a šetřovat třeba dítě s cukrovkou!

    superkarma: 0 28.05.2004, 07:51:58
  4. avatar
    [64] Vivian [*]

    medved: ty píšeš "extrém" (to, jak psala mam-ča), ale třeba naši takhle normálně žijí, mají dům (vlastně dva) na venkově, pěstují si zeleninu a ovoce, každý večer zalívají zahradu (do sudu chytají dešťovou vodu a tu pak tahají v konvích do skleníku, jinak zahradu kropí vodou z potoka, kterou tahají čerpadlem) mají slepice, které každý večer shánějí do kurníku, králíky, pro které táta chodí sekat trávu a každý srpen poseče celou zahradu a naplní celou půdu voňavým senem, štípou dříví, chodí s uhlákem pro uhlí, zatápějí v kamnech, perou si v obyčejné neautomatické pračce, dívají se na černobílou televizi, žijí si šťastně a spokojeně i bez videa, auta, počítače... a já v tomhle vyrůstala. (Tenkrát jsem to sice nesnášela, ale s odstupem času si říkám - byla to nádhera... ráno se nechat probudit sluncem, vyběhnout naboso na zahradu a posnídat čerstvé maliny a jahody, v létě se přecpávat rajčaty, stanovat na zahradě a na půdě hledat poklady... žila jsem bez supertechniky, stačily mi výpravy se sestřenicemi na hřbitov či války s klukama )

    Teď žiju v Praze, v civilizaci ale zjistila jsem, že žiju "dobrovolně skromně" a nekonzumně, aniž bych o tom přemýšlela, aniž bych o tom vedla diskuse a psala články... prostě mi ke štěstí stačí dost málo věcí. A mezi ty věci moc elektronických vynálezů nepatří.

    superkarma: 0 28.05.2004, 00:05:58
  5. avatar
    [63] Léthé [*]

    medved: Hele medvídku .Já asi těžko změním to,co nejvíc naši zemi ohrožuje.A to nejsou nějaké ty bezvýznamné ptákoviny jako pet láhve a uranový odpad,ale VÁLKY.Bojím se jen jedné věci a to aby nějaký pošuk někde něco neodpálil. A co se týče té skromnosti a zpět na stromy? Já svým vnoučatům spíš přeji to,aby se již bez problémů mohli podívat do vesmíru a na jiné planety a ne aby se vraceli zpět do jeskyní. Aby třeba měli nějaký ten kouzelný prsten,který veškerý sajrajt odpálí někam do kosmu,anebo na nějakou jinou planetu,do té doby než jim dají na prdel UFOUNI .Nejsem pro couvání ….spíš pro KUPŘEDU LEVÁ .

    superkarma: 0 27.05.2004, 23:03:10
  6. avatar
    [61] elfos [*]

    Zajímavý článek, Jindřiško

    superkarma: 0 27.05.2004, 21:57:47
  7. avatar
    [52] medved [*]

    docela neprijemne me prekvapilo, jak vsichni pisete, ze je Vam vlastne jedno, co se se Zemi stane civilizacni luxus je Vam drazsi nez zivoty vasich milovanych deti, vnoucat, pravnoucat ?
    ja myslim, ze neni treba hnat to do extremu, jak tady popisovala mam-ca...ekologicky nebo alespon ekologicteji se da prece zit vsude...tridit odpad, kupovat si spotrebice s rozmyslem a pokud mozno nejmensi moznou spotrebou, jezdit v maximalni mire MHD, zajimat se o to, v cem peru, cim myju podlahu, pomoct pri nejake akci typu cisteni lesa, kupovat si veci, ktere skutecne potrebuju a to bez ohledu na finance (jak se nahore hezky pise...dobrovolna skromnost ) vest deti k zodpovednosti k prirode...to prece neni malo...mozna to neni ani moc, ale kdyz se to da dohromady...
    nejsem nejaky velky ekolog, ale snazim se zamyslet nad dusledky svych cinu a ne rict, zlata civilizace...po nas potopa

    superkarma: 0 27.05.2004, 15:45:31
  8. avatar
    [51] Brett [*]

    Samozrejme, ze clovek dokaze byt nejakou dobu bez luxusu civilizace. Jeste si troufnu jet pod stan (i kdyz mam problemy s pateri), na kratkou dobu je to fajn. Ale nedovedu si predstavit, ze bych zila bez teple vody, splachovaciho WC, pracky, lednicky, mikrovlnky, mycky, auta naporad. Ale treba k tomu dospejeme, diky nizkym duchodum a slavne socialni politice naseho statu. To pak ale bude nedobrovolne a proto o to neprijemnejsi. Treba nas to ceka vsechny, a mozna driv, nez nam bude prijemne. Ale konec pesimistickym uvaham, na ty je odbornik muj . Preji vsem, aby se jim splnil sen zit tak, jak si preji.

    superkarma: 0 27.05.2004, 15:12:11

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [48] brouk [*]

    Ja jsem na venkove vyrostla a musim rict ze potom v mestske skole jsem nechapala ze nekteri mi spoluzaci netusily jak vypada krava,prase nebo dokocne ziva husa.Myskim ze tet uz jsem hodne pohodlna ale pri vzpomince na detstvi i velice vdecna za ten "luxus" kterym je pitoma automaticka pracka.Jo a letos jedem pod stan a to se zas na 3 dny v prirode moooc tesim.Ale pak zas hura do civizace

    superkarma: 0 27.05.2004, 14:49:03
  2. avatar
    [47] Vera1 [*]

    trochu mě udivují některé nározy na život na venkově...neznamená to přeci žít bez pračky, ale prát v ní alespoň s práškem bez fosfátů...proč né topení, zas taková divočina mi ten náš venkov nepříjde...

    superkarma: 0 27.05.2004, 14:35:15
  3. avatar
    [44] Šmudlík [*]

    ..a co kadeřník? To bych se asi musela válet v roští abych si mohla natupírovat vlasy, nehty bych si musela obrušovat o dřevo, nejlépe o francouzké, abych měla tento styl manikůry, a nahánět v dlouhé (to aby mi nebyly vidět chlupy na nohou) ušmudlané zástěře haranty , aby slezly ze stromů, neboť učení by jim asi moc neříkalo...bez auta, města, školy....to je však pro lesní dobrodruhy detail , hlavně že aspoň onen bude mít dočasný klid na duši, že mu ten jeho les vykácí později, takže holky já téma příroda ADIÓZ"

    superkarma: 0 27.05.2004, 14:10:37
  4. avatar
    [43] Nanet [*]

    mam-ča:

    superkarma: 0 27.05.2004, 14:10:17
  5. avatar
    [42] mam-ča [*]

    Nanet: Já takřka něžnou závislost. Naše pračka se jmenuje "Koukrová".
    (Služebná ze seriálu Sága rodu Forsytů)

    superkarma: 0 27.05.2004, 14:08:51
  6. avatar
    [41] Nanet [*]

    Chtěla jsem říct takřka

    superkarma: 0 27.05.2004, 13:31:14
  7. avatar
    [40] Nanet [*]

    Ať žije civilizace, k pračce, teplé vodě, ústřednímu topení a splachovacímu WC mám takřa citový vztah

    superkarma: 0 27.05.2004, 13:30:11
  8. avatar
    [39] Drahuška [*]

    Na venkově jsem žila, sami jsme si topili, řezali dřevo, pumpovali vodu ze studny, pěstovali veškerou zeleninu a ovoce pro vlastní potřebu, chovali různou zvířenu pro maso, vejce a kožešiny. Ale TV, ledničku i vířivku (tedy pračku) jsme měli.
    No a teď si spokojeně bydlím ve městě

    superkarma: 0 27.05.2004, 13:23:13
  9. avatar
    [38] Vivian [*]

    Myslím, že jsme hodně skromní, žijeme prostě i přesto, že slušně vyděláváme... nepotřebujeme auto, televizi, video, mikrovlnku... Ale jsou technické vymoženosti, bez nichž bych si i ten náš skromný život neuměla představit. Třeba počítač, můj (i jeho) zdroj obživy i kontakt se světem. Pračka. Nůžky z manikúry . Teplá voda. Sporák...
    Jasně, že by to šlo i bez toho všeho (teda až na ty nůžky), ale proč se toho vzdávat?

    superkarma: 0 27.05.2004, 12:35:01
  10. [37] Hanule [*]

    Myslím, že žít skromně neznamená vzdát se všech civilizačních vymožeností. Podle mne to znamená, tam kam dojdu pěšky jdu po svých a ne autem (např. do krámku za rohem), na pěkný výlet se dá jet vlakem ap. Ale naopak, když potřebuji do nemocnice - využiji auto.

    superkarma: 0 27.05.2004, 11:57:06
  11. avatar
    [36] hanika [*]

    no já jsem do svých 18 let žila s našima v Jeseníkách v baráčku.No to je špatnej pojem,je to barák jako kráva,k tomu stodola a docela velký pozemky.Topení na plyn se zavedlo když mi bylo 17,do té doby jsme chodili do stodoly a nosili kýble s uhlím .Automatická pračka se u nás koupila ještě později,takže se pralo v klasické staré pračce a ždímačce.Nic příjemnýho.Okopávala se zahrada a dělalo se prostě dost věcí okolo baráku i v něm.Takže teď jsem ráda,že žiju ve městě v bytě,kde mám na okně pár kytek a ústřední topení a automatku a prostě pohodičku.Na 14 dní se vždycky jedu podívat k našim,ale hrozně ráda se pak vracím zpátky do svýho bytečku.

    superkarma: 0 27.05.2004, 11:49:36
  12. avatar
    [33] alko [*]

    mam-ča: líčíš to přesně. Já na venkově vyrostla a docela bych se tam i vrátila. Ale s pořádnou rentou a vlastním autem. Protože když v tom konzumu (pokud tam vůbec je) něco nemají, aby se to dalo obstarat jinde. A taky občas vyjet za kulturou ap., protože s veřejnou dopravou je dnes na vesnici problém.

    superkarma: 0 27.05.2004, 11:17:43
  13. avatar
    [30] Žížala [*]

    Mě se tohle zdá jako trochu blbej příklad, protože myslim že "ekologicky, skromně a nekonzumně" se dá žít i s pračkou...

    superkarma: 0 27.05.2004, 11:10:19
  14. avatar
    [29] anava [*]

    A proč si myslíte, že všechny ty pračky, myčky, šicí stroje, auta atd. vznikly? No protože si lidé chtěli život zjednodušit. Já osobně jsem za ty vynálezy vděčná. Taky by se mi líbilo žít v přírodě, ale potřebovala bych tam mít chaloupku s většinou těch vymožeností, abych měla čas se jít do přírody kochat, zkrátka abych na ni měla čas.

    superkarma: 0 27.05.2004, 11:02:09
  15. avatar
    [28] Eva_CZ [*]

    mam-ča:
    Uzila jsem si zivota na horach, uzila jsem si v byte s topenim na uhli - a uz ani omylem!
    A dovca? Jedine s komfortem, na ktery jsem si zvykla... Bajecna postel, vzorna obsluha, fajn kuchyne....
    Zivot na samote u lesa ? Jasneeeeeee, ale s prackou, myckou, lednici a proste vsim, co normalne zivot ULEHCUJE!

    superkarma: 0 27.05.2004, 10:58:30
  16. avatar
    [27] Petique [*]

    Samozřejmě by se každá ženská obešla bez pračky, mikrovlnky, myčky atd.Musela by. Ale proč??? Když je ta možnost.
    Já jsem v dětství jezdila i na tábory na penziony a ubytovny. V životě jsem nebyla pod stanem, ale nevidím problém. Kdyby nebylo zbytí, i pod stan. Zpohodlňujeme si tím život, tím pádem máme víc šasu na sebe a své blízké, což je lepší než ztrávit den u plotny.

    superkarma: 0 27.05.2004, 10:58:22
  17. avatar
    [26] Hanela [*]

    mam-ča:

    Ale holky, vždyť takhle ti lidi ještě nedávno žili!!! A taky to přežili, to jen my jsme teď asi tak zhýčkaní, že nám to přijde jako nějaký extrem

    superkarma: 0 27.05.2004, 10:56:57
  18. avatar
    [25] Léthé [*]

    mam-ča:tááák tak dávám ti za pravdu

    superkarma: 0 27.05.2004, 10:55:28
  19. avatar
    [24] mam-ča [*]

    Jindřiško nemudruj a vyzkoušej si to. Nic tak člověka neobohatí, jako vlastní zkušenost. Rozhodně se nebudeš nudit. Jenom než ráno zatopíš (budeš-li mít připravené dřevo) upečeš nebo skočíš pro rohlíky k snídani, po snídani poklidíš po světnici a začneš vařit oběd. Nepředpokládám, že si půjdeš napřed chytit a zabít něco z vlastního chovu, ale ono to na těch kamnech déle trvá. Pak umyješ nádobí, vypereš, vyžehlíš, obstaráš hospodářství a zahrádku, skočíš do konzumu, protože ráno něco neměli, a je tu večer. Vrátí se ti muž z pole-role a bude žádat večeři a servis. Pozavíráš slepice, sebereš vejce, zaliješ zahradu, (nataháš konve z té zmiňované studny) nakrmíš zbytek hladovců a padneš za vlast. A ráno raníčko nanovo. Pokud k tomu budeš mít ještě pár nezbedných dětí, obezita ti určitě nehrozí.

    superkarma: 0 27.05.2004, 10:52:02
  20. avatar
    [21] sharonka [*]

    mam-ča:

    Já už jsem taky asi lenošná, nebo co, ale přesně jako Jana007 - když příroda, tak se vším komfortem. Dřív jsem přežila dovolenou na chatě ála zemljanka, bez tekoucí vody,splachovacího záchodu apod., ale po týdnu už jsem si připadala jako pračlověk a vizáží jsem k němu jistě neměla daleko. Už se tomu vyhýbám. Když to jde, volím dovolenou s polopenzí a ostatními vymoženostmi a když už musím vařit a starat se, tak si chci dovolít aspoň takový luxus jako je tekoucí voda a splachovací záchod.

    superkarma: 0 27.05.2004, 10:34:07
  21. avatar
    [20] mam-ča [*]

    Žít se tak dá, ale není to žádná procházka růžovým sadem. Zažila jsem to, když byly děti malé. Měly zdravotní potíže, tak jsem se s nimi na jaře odstěhovala na chatu. Prádlo a plínky jsem prala v malé příruční pračce, vodu nosila od nádrže, kam jsem jí vždycky načerpala ze studny. Na zahradě jsem pěstovala brambory, zeleninu a jahody. Také spoustu kytek, jen tak pro radost. Mimo třech dětí, jsem chovala hejno slepic. Přiznám se, že mi to na podzim už vždycky lezlo na mozek a chodila jsem si popovídat se slepicemi. Štěstí, že se děti daly zdravotně dohromady a mohly jít do školky a já do práce. Jinak bych vám tady dneska nepsala žádné ko ko ko komentáře.

    superkarma: 0 27.05.2004, 10:17:11
  22. avatar
    [17] Dašenka [*]

    anze: přeji ti, aby vydrželo zdravíčko a síly na to štípání dříví a rytí zahrádky. Dokud toto člověk má, je to v pohodě, ale v momentě,kdy se objeví zdravotní problémy je to PROBLÉM. Zažila jsem to u rodičů. Za hezkého počasí v létě je to paráda, jistě, ale když přijde zima, sníh, závěje... pak už je to daleko horší. Také záleží, jestli jste přímo v centru vesnice nebo na samotě.

    superkarma: 0 27.05.2004, 10:07:25
  23. avatar
    [14] Žábina [*]

    mě stačí dovolená 3 týdny na chalupě a už šupajdím do svého pohodlného panelákového bytečku...přírodá je hezká, ale žít natrvalo se v ní nedá....

    superkarma: 0 27.05.2004, 09:23:24
  24. avatar
    [13] Lilijka [*]

    TV taky nemám, ani mít nebudu. Dostatek informací mám z netu, novin a radia...

    superkarma: 0 27.05.2004, 09:19:25
  25. avatar
    [12] Lilijka [*]

    vlcice: Tak kolej sem vubec nepocitala. Tam jsme bez lednicky byly bez problemu - maslo atd. jsme si kupovaly dohromady, takze se to zvladnout dalo.
    Jinak k Léthé, oceňuju tvou upřímnost...ale to je asi tak všechno!

    superkarma: 0 27.05.2004, 09:18:20
  26. avatar
    [11] Léthé [*]

    Já bych bez všech těch moderních vymožeností,smogu ,dopravního kolapsu určitě do týdne pošla. A pokud chci být upřímná,tak nějaké ty úvahy co bude s naší planetou jsou mě osobně u ele.Promiňte mi to,ale nebudu si tu hrát na nějakého ekologa,když tohle všechno jde nějak mimo mě. Nejsem skromná a ani nechci být skromná

    superkarma: 0 27.05.2004, 08:56:58
  27. avatar
    [8] vlcice [*]

    Bydlela jsem na kolejich a rok jsem neměla ledničku. Na venkově to možná jde, ale na kolejich určitě ne. Ono je potřeba skladovat taky potraviny, které se nedají hned spotřebovat. Zlášť, když žije člověk sám. Například máslo (margarín) nelze snís na posezení a v teple se rychle kazí. A takových potravin je více. Byl to docela problém, ale přežila jsem to.
    Na venkově je to mnohem snazší. Lidé mají většinou sklepy, nebo nějakou chladnější místnost, tak to lze bez problému realizovat. Zažila jsem to u babičky. Ta skutečně ledničku nepotřebovala. Ale ve městě to fakt nejde.
    Bez pračky jsem se obešla 5 let (taky na kolejích). TV prakticky nepotřebuju (beztak tam nic není). Oblíbila jsem si rádio. Ale teď bydlím na privátě, kde TV je, tak se kouknu aspoň na zprávy.
    Auto nemám, i když mám řidičák. Bojím se řídit, tak doufám, že ho nikdy nebudu potřebovat. Vystačím si s vlaky (cesta bývá vždy velmi zajímavá, člověk potká spoustu zajímavých lidí...atd). Občas mají zpoždění, ale když s tím člověk počítá, tak je to v pohodě. Beztak většinou není zpoždění chyba železničářů (obvykle se něco semele vinou cestujícíh nebo jiných lidí, případně se zblázní počasí).

    superkarma: 0 27.05.2004, 08:46:00
  28. avatar
    [5] Kelly [*]

    1. otázka: NE
    2. otázka: ANO =

    superkarma: 0 27.05.2004, 08:41:53
  29. avatar
    [4] Lilijka [*]

    Lilijka: No jo...nebyly peníze... Musíš si prostě kupovat jen tolik jídla, kolik spotřebuješ brzo...A v zimě za okno. Nedalo se nic dělat.

    superkarma: 0 27.05.2004, 08:26:57
  30. avatar
    [1] Lilijka [*]

    Shodou okolností jsme minulý týden pořídili pračku a ledničku . Jinak jsem asi 6 let žila bez pračky a celkem asi 3 roky bez ledničky. Dalo se to zvládnout.

    superkarma: 0 27.05.2004, 08:16:34

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme