.

Dohodněte se, radí psychologové znesvářeným rodičům

Vztahy

Dohodněte se, radí psychologové znesvářeným rodičům

Zatímco v těch lepších případech mají oba bývalí manželé společný zájem na tom, aby dítě mohlo být co nejvíc i s tím rodičem, s nímž natrvalo nežije, není to ani zdaleka pravidlo. Najdou se totiž případy, kdy rodič, jemuž je dítě svěřeno do trvalé péče, bojkotuje z nejrůznějšího důvodu přání bývalého partnera být se svým dítětem, a to i navzdory rozhodnutí soudu.

 
Včera jsme tu zveřejnili Honzův příběh, který svého syna, ačkoli o to velice stojí, nemůže vidět tak často, jak by si přál. Je vydán na milost a nemilost své bývalé ženě. Ta mu často syna nedá tak, jak jí ukládá rozsudek okresního soudu, aniž by to řádně vysvětlila. Honza se v takovém případě místo devíti hodin vidí s Patrikem  dvě, tři minuty a pak s nepořízenou odchází. /Celý příběh si můžete přečíst ZDE ./

Jaký to může mít dopad na dítě?

Dejme slovo dětské psycholožce Marcele Pospíšilové:

Dítě by mělo udržovat kontakt s oběma rodiči. To, že tomu tak vždy není a jaké mohou mít porozvodové jevy podobu, je dobře popsáno v knize Dr. Richarda A. Warshala s názvem Rozvodové jedy. Rodičům, kteří trpí takzvaným syndromem zavrženého rodiče, bych doporučila, aby si ji přečetli.
Nerada bych rozebírala jednotlivé případy, ale obecně lze říci, že i navzdory nejrůznějším komplikacím ze strany matky, pokud má ona potomka v trvalé péči, by dítě mělo udržovat kontakt i s druhým rodičem. A to i v případě, že otec, dejme tomu, nějak selhal.


Matka by i navzdory tomu měla najít na otci dítěte něco pěkného, nějakou dobrou vlastnost. To je pro dítě velice důležité, neboť maminka tím přispívá k vytváření jeho sebevědomí.
Dříve či později totiž dítě pochopí, že má genetickou výbavu po obou rodičích, tedy nejenom po mamince, s níž žije. Proto je velice důležité, aby matka nemluvila o otci dítěte špatně a nezatracovala ho. Tatínek by měl mít možnost se se svým dítětem pravidelně setkávat. A je hodně otců, kteří o to opravdu stojí a usilují o to být se svým dítětem.
Pokud matka odpírá otci kontakt se synem či dcerou, tak to není dobré, ale je velice těžké obecně říci a poradit, jak citlivě postupovat. Vždycky záleží na jednotlivém případě. Proto je dobré v takové situaci navštívit dětského psychologa či odborníky v rodinné poradně, nebát se je kontaktovat a konzultovat to s nimi. Odborníci dokáží posoudit, jak se s ohledem na konkrétní podmínky chovat, aby se situace ještě více nekomplikovala.


Je důležité neztrácet ze zřetele zdárný vývoj dítěte. V případě, že rodiče nejsou schopni se domluvit, je důležité pracovat co nejvíce s maminkou, aby situaci neztěžovala.
Je rozhodně špatné, když matka své dítě negativně ovlivňuje, už proto, že se to jednou může obrátit proti ní. Vztah mezi takovou matkou a potomkem nemusí být totiž vždy pohodový, naopak, často se stává, že se dítě zavrženého rodiče zastává.
Nelze vyloučit, že se v určitém věku dítěte mohou objevit různé výchovné problémy, takže ho matka sama nezvládá. I proto je dobré, když kontakt mezi dítětem a biologickým otcem fungoval a funguje i nadále. Je pozitivní, když se oba rodiče v takovém případě dohodnou na jednotné výchově, když otec reaguje podobně jako maminka.
Ideální je, když se oba rodiče řídí rozhodnutím soudu, který vymezí, jak má vypadat kontakt dítěte s rodičem, s nímž natrvalo nežije. Pokud to maminka nerespektuje, tak soud jí může uložit pokutu, aby ji donutil respektovat soudní verdikt.


Ovšem nezbývá než připomenout, že cokoli, co se dělá pod nátlakem, není příliš ideální. Rodiče by měli pochopit, jaké dopady má jejich chování na své dítě a měli by mít na zřeteli především jeho harmonický vývoj.

 
   
16.04.2004 - Láska a vztahy - autor: Annamarie

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [42] Fifinka [*]

    * nebo arkan: a čím to, že máš takovou péči o moji osobu?

    superkarma: 0 18.04.2004, 23:04:53
  2. avatar
    [41] *Kotě* [*]

    * nebo arkan: Ty jsi magor, fakt...

    superkarma: 0 18.04.2004, 22:51:52
  3. avatar
    [39] Dickie [*]

    arkan50: hele, a dítěti s těžkou cukrovkou bys taky vrazila do jedný ruky sušenku a do druhý čokoládu, aby žilo jako zdravý normální dítě? pokud někde je zdravotní problém, nemůžeš se tvářit, jako by tam nebyl...

    superkarma: 0 18.04.2004, 14:47:59
  4. avatar
    [38] Fifinka [*]

    arkan50: to víš, že neuplyne, kdepák, já jsem posedlá

    superkarma: 0 17.04.2004, 22:19:30
  5. avatar
    [33] Fifinka [*]

    Luciš: no hele, já samozřejmě nevím..co myslíš tím vláčeli a nevláčeli to přece víš, že já jsem přecitlivělá, alergie je moje věčné téma to, se chytnu vždycky :-)
    Samozřejmě nevím, co to je za výraz "přetrpět pyly", ale i z lehké pylovky BUM a najednou můžeš mít astma ..nevím jak jsi na tom, zda teď někam chodíš na kontroly na alergo, ale jak píšu..alergie se často překlápěj do astmatu a to je životu nebezpečný stav, to bych si hlídala ..případně zkusila řešit vakcínama, aby k tomu astmatu nedošlo vůbec, či co nejpozději...vakcíny to mohou oddálit

    superkarma: 0 16.04.2004, 15:12:22

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [32] Žábina [*]

    teda samozřejmě tomu, co o to dítě zájem má, pro toho druhého by to byla spíš úleva....

    superkarma: 0 16.04.2004, 14:38:48
  2. avatar
    [31] Žábina [*]

    qvetinkova: č.18 - vy jste se asi rozešli relativně v dobrém viď? ale po každé to tak nebývá a pak podle mě nastupuje MSTA....a jak se nejlíp pomstít nenáviděnému manželovi - nepůjčím mu dítě a MÁ TO....

    superkarma: 0 16.04.2004, 14:38:07
  3. avatar
    [30] Suzanne [*]

    Jen nechápu jednu věc: když chce nějaká baba dítě bez chlapa, proč se kvůli tomu vdává???

    superkarma: 0 16.04.2004, 14:37:06
  4. avatar
    [29] Suzanne [*]

    Fifinka: Jééén jestli

    superkarma: 0 16.04.2004, 14:33:08
  5. avatar
    [28] Luciš [*]

    Tak jestli tohle chlap nerespektuje, tak je hlupák. To by ale potom měla žena u soudu říct, to je celkem závažný důvod.
    Můj přítel se na svého syna těší, staral se o něj dlouhou dobu sám. Jen je malý teď zpracovaný proti němu. Radši sedí doma a babička mu koupí sladkosti a čučí na TV, nikdo po něm nic nechce než aby šel do přírody na kolo a tak. Štve mě to no. Přítel odešel právě pro tu její laxnost a neochotu se dohodnout, sobeckost. lenost. A ona se mstí.

    superkarma: 0 16.04.2004, 14:23:44
  6. avatar
    [27] pajda [*]

    Luciš: u té kamarádky je to ještě liné - je tam diabetes...odtud to, že kluk má sladké na příděl.

    superkarma: 0 16.04.2004, 14:08:35
  7. avatar
    [26] Luciš [*]

    Ale on je zdravý kluk, žádné problémy nemá. Protože je matka přecitlivělá a myslí, že týdenní rýma jednou za půl roku či rok z nachlazení je alergie, tak s ním přítel byl asi dvakrát na kompletních testech a nic.
    Já jsem lehce alergická na pyly a na kočky a naši mě nikam pořád nevláčeli. Prostě kočky nesmím a pyly přetrpím, na jaře trochu venku smrkám a slzím, no. Pomáhá mi umývat si obličej vlažnou vodou.

    superkarma: 0 16.04.2004, 13:55:48
  8. avatar
    [25] Fifinka [*]

    Luciš: už i tady je debata o alergiích ?

    Luciš, alergie se může postupem doby zhoršovat, příklad: mám alergii na břízu..čili smrkám a pšíkám, když bříza kvete ..jenže... za nějakou dobu začnu reagovat na jablko..jablko je totiž s břízou do tzv. kříže...a to se pak třeba tomu tatínkovi těžko vysvětluje (samozřejmě někteří to třeba pochopěj ), když dosud bylo dítě alergické "jen" na inhalační alergen a najednou má alergii i na potraviny

    Já jsem SEM a to zcela mimořádně alergie nezatahovala tentokrát ne

    superkarma: 0 16.04.2004, 13:38:45
  9. avatar
    [24] pajda [*]

    Luciš: ne, ale prostě to neberou na vědomí...něco podobného má doma moje kamoška - realita je nezajímavá, jeho maminka ho to učila takhle...že mají děcko od narození postižené (což jeho maminka neměla), to už tatínkův rozum zpracovat nedokázal...

    superkarma: 0 16.04.2004, 13:17:11
  10. avatar
    [23] Luciš [*]

    Pajda: Proboha s tím dítětem před tím snad žili. Že by nevěděli o alergiích nebo mu tím chtěli ublížit? To snad ne
    Naše bývalka si zase při rozvodovém řízení vymyslela, že syn je alergik. K doktorovi chodil malý vždy s přítelem a nic mu tam nikdy nezjistili, žádné léky nebere. Takže tvrdí, že je alegrik, ale prý neví naco
    (asi na ni, když byla šest let skoro celý týden v tahu), prostě trapka.

    superkarma: 0 16.04.2004, 12:42:51
  11. avatar
    [22] Suzanne [*]

    Capelucita: Když tohle se mi taky nelíbí (ten soud). Buď spolu lidi vycházejí dobře, a pak žádný soud není potřeba. Pakliže mi chlap uteče a jeho rodiče jsou v pohodě, nevidím důvod, proč by se dítě s nimi nemělo stýkat. Když bych si ale s nimi nesedla, těžko bych přežila, že si přízeň dítěte vynucují tímhle způsobem. Radši bych se odstěhovala na Aljašku

    superkarma: 0 16.04.2004, 12:30:37
  12. avatar
    [20] Kocicka [*]

    a jak to dělat, když bývalý partner na dítě neplatí, tvrdí neustále že je v tíživé finanční situaci (i přes zjištěný opak) a chce dítě brát na víkendy? Je to správné svěřovat ho osobě, která údajně nemá ani na jídlo pro syna a schválně ho poštvává proti matce? A psychicky ho narušuje?

    superkarma: 0 16.04.2004, 11:56:59
  13. avatar
    [19] pajda [*]

    qvetinkova: možná si neuvědomuješ, že jsou i tatínkové, kteří nejsou schopni se o dítě postarat - ano, mají napečeno, ale "nevšimnou si", že dítě má sladké zakázané ze zdravotních důvodů...mají nachystané plyšáky, ale že je kluk alergik, to už není jejich problém...tím v žádném případě neříkám, že Honza taky takový, jenom to uvádím jako možnost. Pak matce nezbývá, než dítě bránit...a všem okolo to připadá jako hrozné bezpráví na bezbranném děťátku.

    superkarma: 0 16.04.2004, 11:55:48
  14. avatar
    [17] Deja [*]

    Ovšem žádný psycholog Vám neporadí, jak druhou stranu přimět k dohodě????
    Jako mám strašnou "radost" z rad pro unavené ženy "Je třeba se dohodnout s rodinou a manželem na rozdělení domácích prací apod..." Ale jak se mám dohodnout s pánem tvorstva, který nechodí do práce a leží na gauči a jeho jediná odpověď je "A od čeho jsem se tedy ženil". Teď už mi to sice neříká, protože ví, že bych ho na tom gauči nechala a odešla do svého bytečku. Ovšem jeho přínos pro domácnost je stále 00

    superkarma: 0 16.04.2004, 10:57:49
  15. avatar
    [16] medved [*]

    Fifinka: opravdu prinosny clanek, verim, ze kdyz si ho Honza precte, hned se mu bude zit lip

    superkarma: 0 16.04.2004, 09:59:42
  16. avatar
    [15] pohodarka [*]

    Suzanne: ja nahodou znam pripad, kdy zena si chlapa vzala jen proto, aby ji udelala dite a pak se jednoduse rozvedla a stale znemoznuje svemu byvalemu manzelovi pristup k JEJICH diteti.
    a jen pripominku, ta zena je mi blizsi nez ten muz...jen aby me nikdo nenarkl z podjatosti

    superkarma: 0 16.04.2004, 08:52:35
  17. avatar
    [14] werka [*]

    danca79: Souhlas - psala už jsem to včera - každý způsob vymáhání plnění soudního orzhodnutí o styku s dítětem nakonec dopadne negativně i na to dítě - exekutor , mamá do vězení , ono i to ukládání pokut v konečném důsledku snižuje i životní úroveň toho dítěte.
    Ne všechno jde prostě vyřešit skrz právo.
    Ikdyž na druhé straně je fakt, že by pomohlo, kdyby soudy fungovaly podstatně pružněji.

    superkarma: 0 16.04.2004, 08:41:27
  18. avatar
    [13] Suzanne [*]

    Fifinka: OK, souhlasím.
    Ale fakt bych moc ráda znala ten druhý úhel pohledu, co si ti dva udělali, co tam bylo dřív. Prostě jsem ještě neviděla chlapa (resp. je jich jako šafránu), který by na sebe vybalil na rovinu všechno. Tenhle je tak dokonalý...nikdy nic špatného neudělal, má napečeno... kruci, mně tam něco asi nehraje. Chci znát její názor, proč ho zavrhla. Byl tak dokonalý vždycky? Opravdu???

    superkarma: 0 16.04.2004, 08:39:34
  19. avatar
    [12] Žábina [*]

    Aja: hlavně že jste to s malou zvládli ...
    jinak tohle je opravdu začarovaný kruh a když se ti dva nedomluví, nehne s tím ani nikdo třetí....

    superkarma: 0 16.04.2004, 08:26:21
  20. avatar
    [11] Fifinka [*]

    Suzanne: ale ten článek je vlastně o naschválu matky , protože kdyby byla matka s velkým M tak by Patrikovi vysvětlila, že tuhle sobotu být s babičkou nemůže, že pro něj přijde tatínek..o naschválech otců tu už také určitě nějaký článek byl či bude..

    superkarma: 0 16.04.2004, 08:25:12
  21. avatar
    [10] Aja [*]

    Mě dělal problémy nebožtík. Dceru si brával každý druhý víkend a když zjistil, že mi to zřejmě vyhovuje, tak v tom na poslední chvíli dělal hokej. Byl to jeho problém, protože se tím dost týral a já se bavila... Ale je fakt, že holka se pokaždé vrátila pěkně zpracovaná a nadupaná jeho úvahama... Teď, když je dospělá, tak občas pustí nejakou udivenou vzpomínku a ptá se, jestli to bylo fakt...Dost se zasmějeme. Ale tenkrát to nebyla žádná prdel...tenkrát mi bylo krušno...

    superkarma: 0 16.04.2004, 08:14:39
  22. avatar
    [9] Suzanne [*]

    Mimochodem, tady se pořád mluví o naschválech matek. Ale jak dokážou masírovat tatínkové, to by taky stálo za článek. A že to dokáží

    superkarma: 0 16.04.2004, 08:14:33
  23. avatar
    [8] danca79 [*]

    *Kotě*: jo, přesně....soud s nikým nic moc nepohne (už v zájmu toho dítěte přece nezabásnou matku, že dítě nepůjčuje tátovi....). Je to začarovaný kruh.

    superkarma: 0 16.04.2004, 08:12:11
  24. avatar
    [7] Suzanne [*]

    Lotka: Jestli čekáš rady, tak tě paní psycholožka asi musí zklamat. Na tyhle situace neexistuje mustr. Leda ty dva znesvářené uvést do hypnózy a hledat ve vztahu, kde je zakopaný pes Do vztahu dvou totiž nikdo nevleze a jakákoli nutnost řešení zevnitř je špatná. Dobře, stalo se, je nutno řešit. Jenomže jak se dozvím, proč ta baba s tím chlapem nekomunikuje??? Co když se tam stalo něco, proč se takhle zasekla? (tím to neomlouvám, snažím se to pochopit) Tatínkové ve snaze domoci se práva někdy dělají takové věci, že je pak děti fakt nechtějí ani vidět a matka je vůbec nemusí ani ponoukat - pán z příběhu jistě nemohl říct všechno, protože každý (možná nejen muž) vypráví svůj příběh tak, aby z něj vyšel naprosto bez úhony. A já bych o tom příběhu musela vědět víc, takhle nemůžu jednoznačně říct, kdo je tam kráva (chudák zvíře... ) Ať je to jak chce, když je jeden zakousnutý, vyžaduje to od druhého trpělivost, trpělivost a trpělivost, protože ty scény, kdy exekutor vláčí dítě od jednoho k druhému se mi vůbec nelíbí a podle mě poškozují psychiku dítěte daleko víc, než když "odvržený" rodič čeká v ústraní.

    superkarma: 0 16.04.2004, 07:58:14
  25. avatar
    [6] pajda [*]

    *Kotě*: v tomhle nemáš tak docela pravdu - brácha viděl svého otce naposled v roce a půl, pak už matka kontakt nepovolila, ale přesto tátu v době své plnoletosti vyhledal a dneska se normálně stýkáme - te´d právě jsou s mou ségrou a se svými partnery na společné dovolené...jinak se spíš přidávám k Lotce - mnohem častější je, že otec nemá zájem. Kuriozní jsou i ty případy, kdy otec zájem má, ale soud z důvodu věku dítěte přiřkne dítě tomu, kdo je nechce - tedy matce...i takový znám ze svého okolí.

    superkarma: 0 16.04.2004, 07:32:36
  26. avatar
    [5] Lotka [*]

    Já bych čekala spíš rady od právníka, jak má např. Honza postupovat a ne se zase dovědět, že dítě potřebuje oba rodiče.
    Ale abyste věděly/i, opak je taky hrozný stav. Když děti chtějí za tatínkem a on na ně s**e. A maminka by si ráda odpočinula, ale tatínka nemůže k tomu, aby si děti vzal, donutit.

    superkarma: 0 16.04.2004, 06:45:27
  27. avatar
    [4] *Kotě* [*]

    danca79: Byl už v Čechách případ, kdy exmanželka dostala za nevydávání dítěte podmínku - a ani to s ní nehlo. V situaci, kdy je u nás vymahatelnost práva nulová, nemá Honza šanci. Navíc karty hrají do rukou jí - čím míň bude Patrika Honzovi půjčovat, tím míň ho chlapeček bude znát a nakonec se bude Honza muset v zájmu zdravé psychiky dítěte Patrika zcela vzdát, aby ho netraumatizoval.

    superkarma: 0 16.04.2004, 06:28:22
  28. avatar
    [3] danca79 [*]

    No, to je sice hezké, na druhou stranu kde je slovo o tom, jak to má Honza provést, když partnerka s ním odmítá z nějakého - nevíme jakého - důvodu komunikovat???? A pokud odmítne i spolupráci s psychologem, který by jí vtloukal do hlavy že by se s Honzou nějak dohodnout měla, tak Honza si může postavit betonovou zeď a nic nezmůže - upřímně řečeno ani přes soud.

    superkarma: 0 16.04.2004, 06:12:21
  29. avatar
    [2] Léthé [*]

    Fifinka:já to ale fakt nevěděla

    superkarma: 0 16.04.2004, 02:48:13
  30. avatar
    [1] Fifinka [*]

    No já tedy nevím, ale paní psycholožka jaksi neřekla NIC nového...to tu přece víme, všichni, že ideální by bylo, aby dítě i po rozvodu udržovalo kontakt s oběma rodiči..

    superkarma: 0 16.04.2004, 00:16:17

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme