Zdraví

Dodejte tělu minerály

 

Dospělý zdravý člověk by měl denně vypít 2-3 litry tekutin. Kromě toho, že občas zapomínáme na množství, tak nevěnujeme pozornost správnému složení pitného režimu. Podle odborníků by největší část měla tvořit čirá, nízce mineralizovaná pramenitá nebo minerální voda. Můžeme doplnit přírodními ovocnými a zeleninovými šťávami ve formě džusů nebo nektarů, které dodávají organismu rozpustnou vlákninu a některé vitamíny - malým dětem je vhodné šťávy ředit nízce mineralizovanou pramenitou nebo minerální vodou. Pitný režim se dá zpestřit též zelenými, ovocnými nebo bylinkovými čaji.

Potřeba tekutin je ale také ovlivněna způsobem života, práce a tělesné aktivity. Při zvýšené tělesné námaze potřeba tekutin stoupá, hlavně u dětí.  Se ztrátou vody, která tvoří až 70 % lidského těla, přichází totiž náš organismus i o mnoho minerálů.

Minerály jsou důležité. Některé vody pro svůj vysoký obsah minerálů mohou organismus zatěžovat,
a proto se nehodí pro každodenní konzumaci. Nejvhodnějším zdrojem tekutin pro náš organismus jsou pramenité vody s nízkou mineralizací a minerální vody v rozmezí 150-400 mg/l. Zásobují tělo optimálním množstvím potřebných látek (vápník, hořčík). Vody s mnohem vyšší mineralizací mohou pomáhat při léčení chorob nebo při větší fyzické námaze.

 

Jaké minerály potřebujeme spolu s tekutinami doplňovat?

Vápník je důležitý nejen jako stavební materiál kostí a zubů, ale spolupracuje také na regulaci srdeční činnosti, při srážení krve, podílí se na udržování svalového tonusu a na nervovém přenosu. Zdravý člověk by měl upřednostnit vodu, která obsahuje v jednom litru 80 mg vápníku.

 

Sodík - jeho hlavní funkcí je regulování distribuce tělesných tekutin a rovnováhy pH. Optimální vody by však neměla obsahovat více než 10 mg sodíku v 1 litru. Nadměrný příjem sodíku může u lidí trpících onemocněním kardiovaskulárního systému a ledvin vést k hromadění tekutin v těle a otokům. Do celé denní spotřeby by se měly započítat i soli, které vypijeme v minerálních vodách. Vody s vyšším obsahem sodíku jsou vhodné jen při stavech spojených se zvýšenými ztrátami tekutin a minerálů, např. zvýšeným pocením (při namáhavé fyzické práci, při sportování a pobytu v sauně) nebo při průjmových onemocněních.

 

Hořčík se v těle nachází hlavně v kostech. Je důležitý pro správnou činnost nervové soustavy a srdečního svalu. Předpokládá se, že pomáhá v prevenci kardiovaskulárních onemocnění tím, že předchází srážení krve v tepnách a způsobuje rozšiřování cév. Pro zdravého člověka stačí 20 mg v jednom litru vody.

 

Draslík je rozpuštěn v krvi a hraje důležitou roli při regulaci osmotického tlaku ve vnitrobuněčné tekutině. Je zapotřebí pro správné fungování svalové hmoty, chrání organismus před škodlivinami, zajišťuje správnou funkci nervů, srdce a mozku. Je nutný pro správné fungování buněk. Mění krevní cukr na glykogen. V těle funguje společně se sodíkem.

   
18.06.2008 - Zdraví - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [2] ToraToraTora [*]

    Rajec dobrý, ale takové pivko je na tom ohledně minerálů a vitamínů určitě líp.....

    superkarma: 0 18.06.2008, 11:22:26
  2. avatar
    [1] wich [*]

    A hlavně vyvážená strava

    superkarma: 0 18.06.2008, 09:01:02

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme