S cvičením Pilates jsem se poprvé setkala v roce 2002, kdy jsem si jako fyzioterapeut dělala licenci na cvičení fit-ball ve sportovní medicíně. V kurzu jsem se obeznámila se stručnou historii tohoto cvičení, jeho účinky a pochopitelné ze základními cviky, které se daly provádět při cvičení s fit-ball (velký míč z měkkého plastu na cvičení).


 

O dva roky později jsem působila ve Španělsku, kde jsem narazila na skupinu zahraničních nadšenců, kteří Pilates pravidelně cvičili s trenérem i doma.
Když jsem se jich ptala, proč se mnou nezajdou do posilovny formovat si postavu, řekli mi, že Pilates je Pilates a zůstanou mu věrni… 

 

 

 

Co je to Pilates

Pilates je speciální sestava cviků, které vyvinul  Joseph Hubertus Pilates před více než 100 lety.

Motivem pro cvičení byl jeho zdravotní stav, který se rozhodl překonat. Je známo, že Pilates trpěl  revmatickou horečkou, astmatem a křivicí, které byly v dané době téměř neléčitelné.

Jeho vůle však překonala všechny překážky a už ve 40. letech si cvičení získalo značnou popularitu.

 

Základem jsou východní i západní formy cvičení včetně jógy, Zenu a životosprávy dle starých Řeků a Římanů. Snahou cvičení je harmonizovat tělo a mysl a přitom správně pracovat s dýcháním.

Cvičení má komplexní charakter. Soustředí se na posílení a protažení svalů celého těla, dále rozvíjí  koordinaci, sílu, rovnováhu, flexibilitu a dýchání. Významně působí na zádové, břišní a hýžďové svalstvo jako základ správného držení těla.

Účelem je posílit centrum našeho těla “power house”.

 

Pravidelné cvičení vypracovává dlouhé, štíhlé svaly, vede ke správnému dýchání, které okysličuje svaly a podporuje cirkulaci krve.

 


Na rozdíl od ostatních cvičení Pilates nevyčerpává, spíše dodává energii. Mnoho lidí tvrdí, že cvičení  obnovuje celkovou vitalitu, člověk se cítí svěží a tělo se stane silné a ohebné.

 

Každé cvičení se sestavuje individuálně, dle vašich potřeb a nesmírnou výhodou je to, že se provádí na zemi. Pilates se může cvičit i s pomocí zvláštních konstrukcí, které vypadají jako kombinace žebříků a hrazdy s pojízdnými deskami.

Cvičení není náročné ani na čas - optimální dávka je 2x týdně.

Literatura říká, že při tomto cvičení se budete cítit rozdílně po 10 cvičení a po 30 týdnech si všimnou změny i jiní…

Základní principy:

·         Dýchání
dýchaní zlepšuje krevní oběh a odstraňuje nadbytečné svalové napětí

·         Pečlivost provedení
cvičení se soustředí na kvalitu provedení, ne na počet opakování!

·         Zacentrování
pohyb vychází a je řízen středem těla „power house“

·         Plynulý pohyb
spolu s dýcháním redukuje stres a snižuje riziko zranění

·         Řízení pohybu
plná kontrola pohybu je nezbytná

·         Soustředění
každý pohyb je uvědomělý. Tělo a mysl úzce spolupracují.

 

Pro koho je cvičení určeno
Pilates je určen pro všechny! Toto cvičení nedělá rozdíly mezi věkem, kondicí a zdravotním stavem. Cvičení může mít charakter léčebný nebo preventivní. Výborně se osvědčil i pro ženy, které se chystají otěhotnět.

Pilates je vhodný pro tyto skupiny lidí:

·         umělci, tanečníci, pro které je důležitá koncentrace a dobrá kondice

·         sportovce

·         lidi s chronickou bolestí zad

·         lidi s nadváhou

·         lidi s opakovaným napěťovým zraněním

·         lidi trpící stresem

·         lidi trpící astmatem nebo alergií

·         lidi se zájmem o prevenci osteoporózy

·         ženy ve všech fázích těhotenství, i po tomto období

·         senioři

 


Cvičení dále doporučuji pro ty, kterým nevyhovují veřejná cvičiště, jako je například posilovna.

 

Pokud máte zájem o cvičení Pilates, můžete se přihlásit do speciálních kurzů (zkuste přes internet) nebo si zakoupit knihy a kazety ve vybraných knihkupectvích a prodejnách se zaměřením na zdravý životní styl.

 

Reklama