Bulvár

Dobrý den, kontrola jízdenek!

Dobrý den, kontrola jízdenek! Tak tuhle větu asi znají z vlaku všichni. Já jezdím vlakem skoro každý den, slýchám ji tedy opravdu často. Někdy zní znuděně, jindy vesele. I tady totiž platí: také průvodčí mívají různé nálady.

Častěji se setkávám s tím, že se průvodčí netváří moc příjemně. A ani se tomu nedivím, protože být průvodčí je docela náročné povolání. I když se to možná nezdá...

tramvaj

Když jsem se nedávno dala do řeči s jednou průvodčí (říkejme jí třeba Eva), zajímalo mě nejvíc to, jak si dokáže poradit s problémovými cestujícími. Stalo se mi totiž už několikrát, že jsem ve vlaku procházela kolem opilého, špinavého nebo smradlavého člověka, a napadlo mě: chudák průvodčí, co bude dělat? Jednou jsem byla svědkem toho, jak průvodčí - statný, silný muž - takového cestujícího popadl za bundu a v nejbližší stanici ho prostě vysadil. Co má ale dělat průvodčí - žena, z které si dotyčný navíc dělá legraci a uráží ji? I to už jsem zažila.

Eva podobné situace většinou řeší rychle. „Mám zásadu: radši si takových lidí nevšímat, je to bezpečnější. Takže řeknu jako u ostatních „Kontrola jízdenek“, a když ten cestující spí nebo nijak nereaguje, odejdu a dál jako by tam nebyl. Mám s takovými lidmi špatné zkušenosti...“ Evě se do povídání moc nechtělo, aby neměla problémy, ale nakonec jsem ji přesvědčila pod podmínkou, že nenapíšu její pravé jméno ani trasy, na kterých jezdí. „Už víckrát jsem zažila, že byl některý cestující agresivní, jeden mě dokonce uhodil, když jsem po něm chtěla jízdenku. A to nemám zapotřebí.“

Na ženskou si troufají víc

Ono totiž není tak jednoduché přimět člověka bez jízdenky, aby ji zaplatil, nebo dokonce na nejbližší stanici vystoupil. „Pokud někdo takový ve vlaku je, musím mu nejdřív domluvit, pokud odmítá, upozornit ho, že na nejbližší stanici musí vystoupit. Pak jsou reakce různé, lidi mi tvrdí, že nemají peníze ani doklady, že si všechno zapomněli doma... to jsou ti slušnější. Občas musím pohrozit, že zavolám policii, která by na nejbližší stanici měla čekat. Ale nikdy to nenechám dojít do extrému, nechci, aby mě zase někdo napadl. Dobré je, když je ve vlaku ještě vlakvedoucí - muž, to na některé platí. Na ženskou si troufají víc. A to ještě musíme být za každé situace slušní,“ dodává Eva.

Dělat průvodčí ale neznamená jen dohadování se s cestujícími. Je to taky brzké vstávání, noční služby, občasné spaní v nádražních ubytovnách, neustálé chození, z kterého bolí nohy i záda a tak dále. „Já zatím nemám děti, takže mi to moc nevadí, ale s dětmi si to představit nedovedu ... Když jedu čtyřikrát stejnou trasu večer, tak se třeba z posledního spoje už nedostanu domů. Někdy pro mě přijede přítel, ale jen když to není moc daleko, jinak přespávám na ubytovně a jedu domů druhý den. Když mám službu v prvním ranním vlaku, tak zase musím vstávat třeba v půl čtvrté ráno. Je to nepravidelné, nevím, jak bych k tomu zvládla péči o malé děti. Už delší dobu přemýšlím, že to není zaměstnání pro mě, mně ti cestující občas tak hrozně lezou na nervy! Uvidím, jak dlouho to ještě vydržím.“

Tedy: žádné povolání není jednoduché. Ale já už vím, že průvodčí bych dělat nechtěla. A co vy?

Psali jsme v magazínu:

   
04.04.2013 - Společnost - autor: Lucie Paličková

Komentáře:

  1. [18] Trefa [*]

    Trefa:jezdi hodne cernych pasazeru.je jim to jedno.dobre si pamatuji kontroly z trolejbusu,kdyz jsem jezdila.

    superkarma: 0 06.04.2013, 14:24:36
  2. [17] zorro4 [*]

    Jana 01 — #15 Jano, díky za průvodčí jako jste Vy.

    I podle mého paní "Eva" nedělá svou práci dobře. Pokud není schopna problémové zákazníka zvládnout, nechť přivolá policii. Přístup, že na to kašle, mě jako poctivě platícího zákazníka opravdu hodně naštval.

    superkarma: 2 05.04.2013, 08:51:50
  3. [16] xenie [*]

    chápu že prác enic moc, ale za a ji dělat nikdo není povinen  za b) "a když ten cestující spí nebo nijak nereaguje, odejdu a dál jako by tam nebyl." - super návod pro ostatní, proč si mám kupovat jízdenky, když stačí dělat že spím ? Sml31

    superkarma: 2 04.04.2013, 13:07:29
  4. [15] Jana 01 [*]

    Dělala jsem tu práci (vlakvedoucí) asi 10 let, asi rok po MD jsem toho kvůli rodině nechala. Jezdila jsem jak např. v mezinárodních nočních rychlících, tak i u osobních vlaků (ty v noci nejezdí).  Nikdy jsem neměla nějak velké problémy a nenechávala jsem černé pasažéry bez povšimnutí (!!!) jen proto, že dělá, že spí. Naopak, opilí a pochybní cestující museli z vlaku jako první s ohledem na ostatní slušné cestující a pro jejich komfort a bezpečnost!!!  Byla to moje práce, v předpise stálo, jak často má vlakvedoucí provádět revizi jízdních dokladů a v jaké kvalitě (to znamená prohlížet i záchody atd.). Placené to bylo opravdu dobře, tak jsem i tak odváděla práci. Více problémů měli spíše muži, k ženám se chovají s pocitem "ženu ani květinou neuhodíš"  - opravdu mají zábrany ženě ublížit a naopak, když se do toho chtěl začít míchat kolega, spíš on chytil pár facek. Taky je to o nanejvýš diplomatickém chování té obsluhy vlaku a o psychologii - velice záleží  na těchto schopnostech zaměstnance. Pokud bych se chovala arogantně či nadřazeně, křičela na ně... atd., tím spíše by mi dělali naschvály a nerespektovali mě. Ale pokud jsem se chovala příjemně - rozhodně a současně s taktem, vždy téměř vždy mi pokutu zapalatili. Je ale pravda, že spousta kolegů to neuměla a mívali s tímto větší problémy.

    1. na komentář reaguje zorro4 — #17
    superkarma: 2 04.04.2013, 11:18:03
  5. [14] JanaFricova [*]

    No rozhodně to teda nemají lehké... nevím jestli bych to chtěla dělatSml80.Asi záleží kde a na jaké trase. Vlakem jezdím celkem dost a to i s dětmi a je to někdy mazec,hlavně v sezoně prazdnin....

    superkarma: 0 04.04.2013, 10:40:35
  6. [13] Anime Otaku [*]

    My asi neudělali radost jednomu průvodčí v pondělí. Jeli jsme na výlet se psy - takže asi 15 lidí a 17 psů a ten chudák nás chytl i když jel zpátky. Ale byli jsme slušní, měli jsme jízdenky i pro pejsky a hlavně všichni hafani byli onáhubkovaní a vychovaní, ale překážková dráha to pro něj byla pěkná - on 70kilovej berňák prostě zabere dost místa i když leží nebo sedí Sml30

    superkarma: 0 04.04.2013, 10:35:01
  7. [12] Rikina [*]

    Mě by to bavilo. Taky jezdím vlakem denně, většina průvodčích jsou muži, ale i pár žen, z toho i křehké něžné dívky. S některými se za ty roky znám, leccos povyprávějí, a není to zas tak strašné. Ovšem tu policii je dobré skutečně zavolat a nemazat se s delikventy osobně - na co by přece ta policie byla? Sml80 Párkrát jsem to viděla, a nepatřičný pasažér jel jak namydlený. Horší je to třeba v případě romského gangu. To je průšvih. Sml15

    Ale jezdit dlouhé trasy v rychlících, od Šumavy k Tatrám, to by nemuselo být špatné. Nebo naopak na malé vesnické trati, jeden motoráček za den tam a druhej motoráček večer zpátky Sml57 jenže tyhle tratě už jsou buď zavřené nebo se tam jezdí bez průvodčích. Sml80  Nejhorší asi bude příměstská doprava - pendl každých 20 minut a furt hafo lidí - no, jako na nádraží. Sml16 

    superkarma: 0 04.04.2013, 10:14:21
  8. avatar
    [11] gerda [*]

    Na tuhle pozici by podle mého žena vůbec nastupovat neměla. Je to práce nebezpečná, tudíž pro silné chlapy. Doba je zlá a není čas na hrdinství. Kde jsou ty časy, kdy na železnicích fungovala Ozbrojená železniční stráž? Všecko, co dobře fungovalo, se pozrušovalo, pak to nemá vypadat jak vypadá.Sml68

    superkarma: 0 04.04.2013, 09:38:18
  9. [10] majhol [*]

    já jsem dokonce ve svých studentských letech průvodčí v trolejusech dělala brigádně; ale to byla v té době ideální brigáda, finančně pro studenty moc výnosná a také byla jiná doba, lidé byli mnohem slušnější (podotýkám, že dnes jsem důchodkyně); za všechny ty prázdninové jízdy jsem si užila i dost legrace s cestujícími a to hlavně s malými dětmi a také se svými profesory

    superkarma: 1 04.04.2013, 09:03:23
  10. avatar
    [9] Hanula [*]

    Sml16i mně se to stalo - znáte to měnění kabelek a průšvih je na cestě.... mám open card, tas se to řeší jen papírkem a pokutou 50,- Kč....

    tohle povolání bych také nechtěla dělat - když to vidím kolem sebe v MHD....

    superkarma: 0 04.04.2013, 08:45:08
  11. [8] dadma [*]

    Tohle povolání nebylo moc bezpečné nikdy.A co teprve v dnešní době,když si někteří lidé nedělají nic z Policie ,natož z nějaké průvodčí.Dříve bývala přímo železniční policie,ale dnes.Nejsou peníze na nic.Škoda mluvit.

    superkarma: 1 04.04.2013, 08:40:57
  12. [7] sisinapipi [*]

    Na to musí být silné nervy

    superkarma: 0 04.04.2013, 08:39:19
  13. [6] honzule8 [*]

    tohle bych tedy taky zrovna dělat nechtěla, zvlášť v dnešní doběSml22

    superkarma: 0 04.04.2013, 08:35:28
  14. avatar
    [5] Věrulinka [*]

    Sml15

     v dnešní době, já nevím, jaké povolání je bezpečné, snad už žádné Sml15

    jako malé holce, mě se tak líbilo povolání průvodčí, nejen ve vlaku, ale i v tramvajích, autobusech Sml67Sml30

    superkarma: 1 04.04.2013, 08:17:28
  15. avatar
    [4] enka1 [*]

    Ani za nic.

    superkarma: 0 04.04.2013, 07:42:21
  16. [3] murat [*]

    mám v blízké rodině průvodčího a zažil už vyhrožování nožem, napadení...nemluvím o železničních nehodách, nebo sebevrazích. docela silný tabák i pro chlapa

    superkarma: 0 04.04.2013, 07:12:39
  17. avatar
    [2] lenig [*]

    já bych to nedělala, neměla bych nervy se dohadovat s lidmi a že to někdy opravdu stojí za to Sml80. V Liberci jsem jezdila tramvají mnoho let...Sml14

    superkarma: 0 04.04.2013, 06:51:52
  18. [1] lidicka [*]

    Průvodčí  bych nechtěla dělat ani za nic. Měla bych strach.Sml22

    superkarma: 1 04.04.2013, 06:37:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme