Přestože jsme již změnili v posledních letech spoustu stravovacích návyků, ze současných průzkumů je zřejmé, že první denní jídlo – snídani – stále podceňujeme.

Lidské tělo spálí během průměrného osmihodinového spánku přibližně 1800 kJ. Proto je nutné hned po ránu „dotankovat palivo“. A stejně jako auto nenastartuje bez benzinu, tak ani tělo a lidská mysl nenaskočí bez pořádné porce energie. Podle toho by také měla snídaně vypadat.

První jídlo po ránu by mělo pokrýt přibližně 25 % denní dávky energie. Platí to jak pro děti, tak i pro dospělé. Přesto má mnoho lidí tendenci z různých důvodů snídani odbývat nebo ji dokonce ze svého jídelníčku vypouštět úplně. Vynechání snídaně není vhodné pro dospělé, natož pak pro děti. Ovšem záleží také na tom, co si k snídani naservírujeme.

Co si dáme dobrého?
Klasická snídaně – například rohlík s máslem a džemem nebo croissant s čokoládou – nejsou rozhodně to pravé, i když možná ořechové. Tyto pokrmy totiž mají velmi vysoký obsah tuků a cukrů, navíc mají vysoký glykemický index – to znamená, že se brzy po jídle dostaví opět hlad. Správná snídaně by měla obsahovat především hodně bílkovin a vlákniny.

Ideální snídaně pro děti i dospělé by měla vypadat zásadně jinak. Měla by se skládat z celozrnných cereálií v kombinaci s mléčnými výrobky. Jejich výhodou je nejen rychlá a snadná příprava, ale především složení. Celozrnné cereálie díky obsahu vlákniny a bílkovinám obsaženým v přidaném mléce či jogurtu skvěle a na dlouho zasytí. Vláknina v cereáliích pomáhá zajišťovat správnou funkci zažívacího traktu a vyvolává prodloužený pocit sytosti, a proto jsou cereálie důležitou součástí redukčních diet. Navíc jídelníček bohatý na celozrnné potraviny pomáhá udržovat zdravé srdce.

Srovnání
Snídaňové cereálie si mezi spotřebiteli získávají stále větší oblibu a jejich spotřeba u nás neustále roste. Radost z toho mají především lékaři i odborníci na výživu. Porovnáme-li energetickou hodnotu typické snídaně pro děti s energetickou hodnotou snídaně s cereáliemi a mlékem, zjistíme, že cereální snídaně má nižší energetickou hodnotu. Například bílý rohlík s máslem a marmeládou obsahuje 981 kJ. Zatímco 30 g běžných cereálií se 125 ml polotučného mléka má energetickou hodnotu 729 kJ.
 
K podobnému zjištění dojdeme při srovnání energetické hodnoty klasické snídaně pro dospělé s energetickou hodnotou celozrnných cereálií s mlékem. Například párek s hořčicí a dvěma bílými rohlíky vydá za 2680 kJ. Naproti tomu například 40 g běžných cereálií s ovocem a 125 ml mléka má energetickou hodnotu jen 789 kJ.

Výrazný rozdíl je také patrný v zastoupení jednotlivých živin, které se podílejí na celkové energetické hodnotě porovnávaných snídaní. Bílý rohlík s máslem a džemem obsahuje 3,79 g bílkovin, 43 g sacharidů a 5 g tuku, 30 g cereálií s 125 ml polotučného mléka má 6,4 g bílkovin, 29,6 g sacharidů a 3,7 g tuku. Párek s hořčicí a dvěma rohlíky má 23 g bílkovin, 61 g sacharidů 27,24 g tuku.

Je tedy zřejmé, že oproti klasické snídani obsahují cereálie mnohem méně tuků a sacharidů. Jejich dalším benefitem je, že jsou jako jedny z mála na trhu skutečně celozrnné a navíc jsou obohaceny o celou řadu vitaminů, o vápník a železo.

Snídáte? Jíte v klidu nebo za poklusu? Dopřáváte si po ránu snídani na vidličku, nebo zbaštíte misku ovesné kaše? Nahrazujete snídani až obědem?

Reklama