Bulvár

Do blázince s ní!

„Pan Fiala pokousal soudce!“
„Paní psycholožka je feminonacistka!“
„Mgr. Sládek je nezralá osobnost a má problémy ve vztahu s vlastní matkou!“
Takové a další osobní útoky padají v dalším z mediálně populárních případů – v případu desetileté Terezky Smutné, která byla rozhodnutím soudce Mgr. Sládka umístěna nejprve na psychiatrii v nemocnici v Motole a posléze do Olivovy léčebny v Říčanech u Prahy, kam mají být mimo jiné hospitalizovány děti, trpící takzvaným syndromem zavrženého rodiče.

Případem zmítají emoce jak lidské, tak politické, ze sporu rodičů o lásku dítěte se stal nejen spor o práva všech dětí vyjadřovat svůj názor a nemít někoho rád, ale také spor o pravomoci a nezávislost soudců a o právo politiků vyjadřovat se k jejich rozhodnutím. Pojďme se tedy podívat na některé méně známé skutečnosti, týkající se tohoto případu.

Syndrom zavrženého rodiče
Syndrom zavrženého rodiče (The Parental Alienation Syndrome) – přesněji syndrom odcizeného rodiče – je termín, který do psychologie vnesl americký odborník R. A. Gardner. Stručně řečeno jde o to, že dítě vychovávané jedním rodičem může být tímto rodičem vědomě, ale i nevědomě naprogramováno k tomu, že druhého rodiče vnímá jako špatného, vytváří si k němu negativní vztah a odmítá ho. Takovéto naprogramování je pak Gardnerem klasifikováno jako porucha a má být v neutrálním prostředí terapeuticky odstraněno a dítěti má být umožněno vytvořit si vlastní, nikým neovlivňovaný postoj k oběma rodičům.

Gardner sám ovšem považuje PAS za pracovní konstrukt, který vytvořil pouze na základě vlastní praxe – nejedná se o psychodiagnostický termín, který by bylo možno užívat v medicínské či soudní praxi. V USA je dokonce užívání tohoto termínu v opatrovnických sporech zakázáno a i mezi psychology je řada jeho odpůrců. Přesto byl tento pojem použit jako argument k umístění desetiletého, podle vyjádření odborníků zcela normálního dítěte do léčebny.

Jediná chyba
Terezka je, nejen podle své matky Mgr. Markéty Smutné, zdravá a na svůj věk inteligentní holčička. Učí se se samými jedničkami, má řadu zájmů a koníčků a jen jednu jedinou chybu. Nemá ráda svého tátu. Lubomír Choc se se svou ženou rozvedl ještě před narozením dcerky a podle výroku poslankyně Mgr. Anny Čurdové hrálo svou roli v rozchodu manželů i násilí ze strany pana Choce. Podle psycholožky, která s Terezkou pracovala, je pan Choc sociálně neobratný a místo toho, aby si nechal poradit, jak si dcerku získat, snaží se ji pomocí soudních rozhodnutí přimět, aby ho měla ráda.

Dvě dimenze
Případ má tedy dvě dimenze – zaprvé tu máme konkrétní situaci - otce, který touží po lásce dcerky, ale nedovede ji získat normálními prostředky, a tak volí nešťastný postup, který mu dítě ještě víc odcizuje. Na druhé straně je matka, která, možná nevědomky, pomohla své dceři vybudovat si ne zrovna pozitivní postoj k otci, čemuž se, na druhou stranu, vzhledem k násilnému chování otce v minulosti, nemůžeme divit. A mezi nimi stojí desetileté dítě, které už chtě nechtě má svůj vlastní názor a přikázané „vězení“ v léčebně neprospívá jak jeho psychickému zdraví, tak jeho důvěře v právní a demokratický stát.

Druhou dimenzí případu je úsilí Koordony – koalice organizací proti domácímu násilí – zcela zrušit možnost hospitalizovat dítě „jen“ proto, že nemá rádo jednoho z rodičů, a to bez ohledu na to, jestli skutečně dochází k programování dítěte jedním z rodičů, či nikoliv. Zajímavým návrhem, který zazněl z úst právničky Mgr. Ing. Ivany Spoustové, je změnit hospitalizaci za nějaký méně traumatizující pobyt v neutrálním prostředí – ať už půjde o dětský tábor, rekreační pobyt a podobně. Kdo by ovšem takové umístění dítěte do neutrálního prostředí financoval, je další otázkou.

Co si o případu myslíte Vy? Sledujete ho? Domníváte se, že matka Terezku „naprogramovala“ nebo že je chybou otce, že si dítě nedokázal získat? Myslíte, že „naprogramované“ děti mají být hospitalizovány a „odprogramovány“, nebo že se jedná o příliš velký zásah do práv a svobod dítěte, který už stejně postoj staršího dítěte nezmění?

   
16.07.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [62] vodněnka [*]

    Je to těžké soudit,ale pokavad Terezka neví kudy kam,tak si myslím že vinu mají oba rodiče.Tahat jí ale po psychiatrech od takových let,je to smutný přeji Terezce at se vše vyřeší a at nestrádá,je mi líto když od dospělých lidí musí trpět dítě doufám že to moje dítě nikdy nepotká

    superkarma: 0 08.12.2007, 00:02:05
  2. [61] xxx-evy [*]

    Myslím, že je to do nebe volající blbost.Přece nikdo na světě nemůže nikoho nutit, aby měl někoho rád, když nechce.A vynutit si lásku hospitalizováním na psychiatrii?To přece nemůže udělat normální člověk.A chtěla bych vidět i soudce, který vynesl takovýto rozsudek.

    superkarma: 0 24.07.2007, 11:13:27
  3. avatar
    [60] Meander [*]

    Tobbi: Kolem mě je to samý "furt-mele-a-nepřestane-dokud-jednu-nedostane".

    superkarma: 0 18.07.2007, 11:36:31
  4. [59] Tobbi [*]

    Meander: Piští? Ó ty mistře eufemismů Většin a dětí co znám jsou řvišťoni

    superkarma: 0 18.07.2007, 10:49:11
  5. avatar
    [58] Meander [*]

    Tobbi: No co asi, leží to a piští to, co je to? No přece piskoř, tedy mimino.

    superkarma: 0 17.07.2007, 16:21:10
  6. [57] Tobbi [*]

    Meander: Co je to piskoř?

    superkarma: 0 17.07.2007, 16:13:10
  7. avatar
    [56] Meander [*]

    Irena1: Co je na svatbě romatnického? A já s tím parchantem snad měla děti? Nikoliv, já se s ním rozvedla včas.
    S tebou ty hormony mlátí až hrůza, děvče nešťastné. Pořiď si už nějakého toho piskoře.

    superkarma: 0 17.07.2007, 15:07:03
  8. [55] Vláďa [*]

    Já nevím, nemám vlastní zkušenost, ale byla jsem svědkem, když má rozvedená přítelkyně dostala dopis, že si její bývalý bere dceru na prázdniny. Vím, že špatně o jejím otci nikdy nemluvila, že se nesnažila vztah rozbít. Přesto dcera k otci nechtěla. Nevím jak se choval, ale vzhledem ke genetickému mixu, šlo dceři na otci na nervi přesně to co matce. Třeba neměla nejlepší vztah s dalšími členy otcovi rodiny, ti také hrají velkou roli. Ale řeknu Vám, že obdivuji ukázněnost a odvahu každé matky, která pošle své naříkající a kvílící dítě někam, kam to dítě zásadně nechce a ona možná není ani přesvědčená že to ratolesti prospěje. Nikdy jsem nebyla tak dojatá a tak zničená, jako když jsem pozorovala to také asi 10leté děvčátko utápět se v tichých slzách s odevzdaným výrazem, že musí, protože jinak by přišel soud a bůh ví co ještě. Je to hrozné a to jsem byla prakticky neúčastna. Nedovedu si představit, jak balím kufřík svému dítku a přes jeho pláč a nářek ho posílám na měsíc tam, kam nechce!!! Pokud by byl takto proti své vůli manipulovaný dospělý, pravděpodobně by to řešil zákon, jako nějaký zásadní přestupek jako omezování osobní svobody, či šikanování, zneužívání a pod. a dětem se to ve jménu spravedlnosti a zákona děje. Vím, že je to těžké, že ten druhý z rodičů také chce svůj nárok. Ale nedohodli se a je to jejich vina. V tom sporu nemůže nikdo vyhrát a nejvíc poškozený zůstává ten nejslabší, dítě.

    superkarma: 0 17.07.2007, 15:06:41
  9. avatar
    [54] Irena1 [*]

    Meander: co blbneš, ty sis přece taky vzala parchanta..a nepoznala jsi to předem, ne? A když haníš romantiku, budeš rušit svatbu?

    Dítě ani nemusíte očkovat, ono vycítí, že vám někdo leze na nervy a máte averzi i z jeho SMSky, natož představě, že mu svěříte dítě...
    A taky už jsem zažila, že exka dávala bývalému dítě naschvál jedině v době, kdy on už měl zaplacenou dovolenou, odjížděl na služebku apod. - prostě soudní termíny neplatily, ale styk přece "umožňovala", ne? A nebo se dítě podstrčí jen o Vánocích, narozeninách nebo když potřebovalo nové kolo, playstation, PC....na to byl tatínek dobrej, jinak ne.

    superkarma: 0 17.07.2007, 14:49:43
  10. avatar
    [53] idiska [*]

    pajda: šikana je zase druhá věc, ale řekla bych, že mnohem závažnější...u segry byl přestup z podobných důvodů velice rychlý, ale přeci jen okolnosti byly proti učitelů...tam to bylo jednoznačné...proto se asi nebránili přestupu...ale nikdo mi nevysvětlí, že ta dívka skončila v ústavu, jen vinou matky, jak se to většinou udává...prostě mi to příjde, že ted na sebe ti rodiče hážou špínu, jen aby byli zajímaví a aby je asi někdo politoval, nevím...matka háže špínu na otce a otec zas na matku...spíš bych řekla, že pro blázinec jsou zralí oni, ne dítě...ale máš pravdu, tyhle věci nedokáže náš právní systém řešit...a navíc ta diagnoza...syndrom zavrhnutého rodiče...kdyby jí tam dali, protože jí matka proti otce navádí, nebo psychický týrá (ale to by asi nebyl pravý termín)...to by mi nepřišlo divné, ale sorry, udělat z dítěte blázna ...takhle to vidím já

    superkarma: 0 17.07.2007, 08:38:40
  11. avatar
    [52] pajda [*]

    ...pardón...soudce. Doktoři asi byli jen další instance.

    superkarma: 0 16.07.2007, 21:53:15
  12. avatar
    [51] pajda [*]

    idiska: ten doktor. Taky jsem měla syna "preventivně" v ústavu - a taky to bylo v situaci, kterou naše právo neumí řešit. Syn byl ve škole opakovaně fyzicky napadaný, bylo tam vážné podezření na šikanu, jenže škola to popírala (dokonce zapřeli i vážný úraz, který se stal přímo v budově - syna prostě vyhodili před budovu a řekli, že se porval venku), a protože podle zákona jsi povinna posílat dítě do školy, bylo jediné možné řešení - dát jej dočasně do léčebny, než se vyřeší přestup jinam. Nemysli si, že to bylo rozhodnutí lehké, ale po konzultaci s právníky a psychology bylo jediné možné, pokud jsme se nechtěli vystavit trestnímu stíhání. Takže ano, tam, kde hrozí poškození psychiky dítěte se opravdu takto postupuje. Pokud by ses chtěla zeptat trošku víc, napiš mi, proím, do vzkazů - klidně ti odpovím cokoliv, ale veřejně to moc psát nechci.

    superkarma: 0 16.07.2007, 21:51:03
  13. avatar
    [50] idiska [*]

    pajda: pozor!...tím se nezastávám matky...lepší než soudy je, samozřejmě, vzájemná domluva...ale jestli to třeba vůbec jde...mě spíš vrtá hlavou, když ne otec, tak kdo přišel s tou geniální myšlenkou?

    superkarma: 0 16.07.2007, 21:09:27
  14. avatar
    [49] idiska [*]

    pajda: víš, já to znám z pohledu dítěte...táta se stará, jen když se potřebuje vyzdvihnout před kamarádama...a nejsem navedená mamkou...kdyby jí měl tak rád, NIKDY by nedopustil, aby ji zavřeli...viděla jsem reportáž a z toho otce přímo čišelo to, že mu to vyhovuje, že je tam, kde je...asi jsem možná neměla moc dobré zkušenosti s tímhle tématem, taky chápu, že se na to díváš z jiného uhlu...ale prostě jedno je fakt: léčit někoho, že nemá rád otce, je nesmysl...proč si teda spíše nevymohl svěření ditěte do péče...o tom jsem nikde nečetla...ale v jednom máš pravdu-jak to celé probíhalo...to ale ani jedna nevíme...takže co si člověk přečte nebo uvidí v televizi je to jediné, co zná...a tohle je prostě můj názor na věc...že je to dítě zbytečně v ústavu

    superkarma: 0 16.07.2007, 21:03:50
  15. avatar
    [48] pajda [*]

    idiska: a na tom jsi byla kde? On ji nechtěl "hned zavřít do ústavu", on se řadu let pokoušel s dítětem normálně komunikovat. To, že mu to matka dítěte úmyslně znemožňovala, je jeho vina? A proč teda ona platila pokuty za nedodržování soudního rozhodnutí? Protože on o dítě nestál? Zkus se nejprve podívat, jak to celé probíhalo a pak teprve soudit.

    superkarma: 0 16.07.2007, 20:10:38
  16. avatar
    [47] idiska [*]

    a propos...druhá věc: proč se nesnažil o získání zájmu Terezky jiným způsobem...proč jí hned chtěl zavřít do ústavu...jj, zájem se hned pozná...udělat z dítěte blázna a z matky trýznitelku, aneb naučte moje dítě, aby mělo rádo jenom mě a jeho matka je jen intrikánka...

    superkarma: 0 16.07.2007, 19:26:51
  17. avatar
    [46] idiska [*]

    prece ja: ha ha...otec se začne zajímat o dítě jen, když se mu to začne hodit, ale vina je na straně ženy...no z nějakého důvodu ho to dítě nemá rádo...a to že se s ním neviděl...kdyby o to tolik stál, tak mohl

    superkarma: 0 16.07.2007, 19:23:35
  18. avatar
    [45] prece ja [*]

    mě se tady teda docela líbí ta dvojjakost. Na jednu stranu chudákovi otci dítě nepůjčí a on by tolik chtěl, na druhou stranu názor č, 33. Takže veškerá zodpovědnost je jen na straně žen?

    superkarma: 0 16.07.2007, 19:19:57
  19. avatar
    [44] idiska [*]

    Meander: romantika je pěkná třeba na dovolené na procházce při západu slunce, ale ne co se týká např. peněz...romantika tě neuživí...může být, ale zdravý rozum být musí...

    pajda: aha, takže zájem jen v případě, že je dítě moje a aby ho neměla manželka, protože mi byla nevěrná...no dobrý...jak říkám, jestli to tak půjde dál, tak ...no však už jsem psala...ale to dítě ho bude asi moooc milovat, když ví, že je v blázinci kvůli němu

    tomáš: no právě, jak přinutíš mít někoho rád...na to každý zákon krátký

    superkarma: 0 16.07.2007, 19:07:44
  20. [43] Tobbi [*]

    pajda: vždyť už ti podruhé říkám, že mluvíš o něčem jiném

    superkarma: 0 16.07.2007, 19:06:39
  21. avatar
    [42] pajda [*]

    Tobbi: tohle dítě ale žádný "dobrý" důvod nemá - kromě tvrzení své matky, že se s otcem nemá stýkat. Tady nejde o přeprogramování dítěte, ale o to, že pokud mu bude maminka celý život vykládat, že "všichni mužští jsou podrazáci a tvůj táta je ten nejhorší", tak děcko bude neurotik, neschopný založit vlastní rodinu a vychovat svoje děti. A to ti připadá normální? Takhle malé děcko nemá žádnou obranu, to bude prostě věřit tomu, co mu jeho vychovatel namluví. Podle toho, co se o celém případu ví, se dá soudit, že ženská měla milence a když to prasklo, tak se s ní chlap rozvedl, přičemž požádal o určení otcovství dítěte, které už bylo na cestě. Jakmile zjistil, že děcko je jeho, začal se starat - jestli by se staral dobře nebo špatně nemůžeš posoudit, protože děcko nikdy půjčené neměl, aspoň ne bez důkladné předchozí masáže ze strany "mámy"...a to je to, o co jde - zjistit, jestli se dítěti opravdu někdy něco stalo, nebo jestli mu jen bylo důkladně vysvětleno, že se mu určitě stane, když se nepřestane stýkat s tátou. Právě proto, že jsem to zažila u svého bráchy, tak o tom vím svoje...

    superkarma: 0 16.07.2007, 18:40:50
  22. avatar
    [41] tomáš [*]

    před mnoha lety jsme měli v práci krátce kolegyni, již manžel opustil a odvezl syna do Francie, kde pracoval.Kluk tam chodil do školy.Možná si žili fajn a tahle maminka jim nijak nechyběla...Byl to uzlík nervů, svůj život zasvětila jen psaní petic, soudům a boji o syna, kterému už bylo 14 a neměl tu už žádné vazby...Patrně to už nikdy nevyhrála, patrně to prohrála už na startovní čáře, nevím, tolik jsme ji nepoznali. Ale coby soudce nevím, jak bych "naprogramovala" takové dítě, aby mělo svoji pravou maminku rádo...

    superkarma: 0 16.07.2007, 18:31:17
  23. avatar
    [40] Meander [*]

    idiska: Jsem všemi deseti pro potírání romantiky v těchno věcech.

    superkarma: 0 16.07.2007, 18:19:31
  24. avatar
    [39] idiska [*]

    sakryš...jestli se to ujme, tak už abych si koupila do blázince pantofle...jj, syndrom zavrženého švagra...to bude dlouhá léčba ...s nejistým výsledkem ...a až bude syndrom zavžené tchýně...tak se nás tam sejde...beru karty

    superkarma: 0 16.07.2007, 17:34:55
  25. avatar
    [38] idiska [*]

    Meander: bohužel...když ptáčka chytají, pěkně mu zpívají...to se těžko odhadne...navíc člověk se mění...ale faktem je, že by si lidi měli dávat větší pozor...na cokoli...třeba předmanželská smlouva sice není moc romantická, ale realita je realita...a život není romantika

    superkarma: 0 16.07.2007, 17:31:50
  26. avatar
    [37] idiska [*]

    ale když nad tím tak přemýšlím, aby mě jednou nezavřelí do cvokhausu za syndrom zavrženého šefa nebo syndrom zavženého manžela, kamaráda, kamarádky, sousedky apod....to je totiž stejná blbost...když někoho namám ráda, tak ještě nejsem blázen...hlavně, že pedofilové jsou jen na podmínce

    superkarma: 0 16.07.2007, 17:29:29
  27. avatar
    [36] prece ja [*]

    no možná máš pravdu. na druhou stranu ten můj byl 15 let normální, pak se chytil automatů.To jsem v době početí děti jaksi nemohla tušit. na druhou stranu , co jeho odpovědnost, jako otce dětí? Že by u toho nebyl?

    superkarma: 0 16.07.2007, 17:28:59
  28. avatar
    [35] Meander [*]

    idiska: Fakt? Mně přijde, že tak defektní chlap se musí nějak defektně projevovat předem.

    superkarma: 0 16.07.2007, 17:28:36
  29. avatar
    [34] idiska [*]

    Meander: to, že je krétén, se bohužel ve valné většině projeví až potom

    superkarma: 0 16.07.2007, 17:27:20
  30. avatar
    [33] Meander [*]

    Stejně si myslím, že by ženské měly ty hormony trochu držet na uzdě a drobet přemýšlet, od koho se nechají zbouchnout. Možná by to bylo moudřejší, než pak lkát, že otec jejich dítěte je kretén, co neplatí alimenty a o dítě se nezajímá.

    superkarma: 0 16.07.2007, 17:23:28

Další příspěvky

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme