Snídaně

Dny se krátí, ale energii potřebujeme stále!

Podzim je v plném proudu a kromě chladného počasí s sebou přinesl i kratší dny. Alespoň co se světla týče. Aktivní den pro většinu z nás zůstává pořád stejně dlouhý, a to je třeba mít na paměti. Znamená to totiž, že ve dnech, kdy nemůžeme čerpat energii ze sluníčka, jak jsme to dělali v létě, musíme víc dbát na to, abychom dodali tělu tolik energie, kolik potřebuje.

Možná právě teď prožíváte takovou podzimní únavu a potřebujete „nakopnout". Víte, jak získat energii?

bebeKdyž jsme unavení, jdeme spát. Spánek je základní fyziologickou potřebou nezbytnou pro správnou funkci organismu. Ve spánku naše tělo odpočívá, regeneruje a připravuje se na další den. Další z možností znovunabytí sil je odpočinek, relaxace, meditace. Ale energii potřebnou pro správný chod organismu, nám dá jenom potrava.

Doporučený denní příjem není pro všechny stejný. Záleží také na věku, pohlaví či fyzické aktivitě. U dětí se doporučený denní příjem energie pohybuje v rozmezí 5 800 až 13 000 kJ, u mužů mezi 9 240 až 11 340 kJ a konečně u žen mezi 7 560 kJ až 9 240 kJ

Hlavními zdroji energie jsou cukry, bílkoviny a tuky. Tuky jsou však zdrojem energie, s nímž je třeba zacházet opatrně. Jedním z důvodů, proč jsou ve zdravé výživě preferována nízkotučná jídla je fakt, tučná jídla, oproti těm nízkotučným ve stejném množství, mohou obsahovat až dvojnásobek kalorií. Je to proto, že bílkoviny a cukry obsahují 4 kcal na každý gram, tuky obsahují 9 kcal na každý gram.

Rovněž s cukry to není tak jednoduché. Rozlišujeme sacharidy s krátkým a dlouhým řetězcem. Když potřebujeme rychle dodat energii do těla nebo ji rychle doplnit například po namáhavém výkonu, vezmeme si „rychlé" sacharidy ze sladkostí, ovoce, brambor, medu či bílého pečiva. Tyto sacharidy však tělo rychle vstřebá a brzy se přihlásí o další dávku energie. „Pomalé" sacharidy nám zase poskytnou energii pozvolna, zato však na delší čas. Najdeme je v celozrnných výrobcích (například v sušenkách BeBe Dobré ráno) a luštěninách.

Energii tělu dodejte hned ráno!

Energii bychom měli tělu začít dodávat už od samého rána. Tělo se totiž po celonočním hladovění nachází na samém dně svých energetických zásob, a proto potřebuje doplnit „palivo". Váš organismus zároveň potřebuje zaměstnat, aby se po několika hodinách spánku pořádně probudil. Obojí může vyřešit zdravá vyvážená snídaně

bebeTip na zdravou snídani: Sušenky BeBe Dobré ráno, kelímek bílého jogurtu, jablko, ovocný čaj 250 ml. Díky tomuto složení snídaně získáte potřebné množství energie a k tomu vyvážený příjem bílkovin, tuků i sacharidů. Výhodou je vyšší příjem vlákniny z celozrnných sušenek a ovoce. Důležité je nezapomínat na bílkoviny (jogurt, mléko, pro zpestření tvaroh), které spolu s vlákninou velmi dobře zasytí.

   
09.12.2009 - Energie - autor: Komerční článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme