Zažívací problémy dnes sužují téměř 80 % populace. Mezi nejběžnější obtíže patří nadýmání, zácpa a plynatost. Přestože tyto komplikace dokážou znepříjemnit každodenní život, mnozí lidé je považují za normální. Z tohoto důvodu při příležitosti 29. května, který je Světovým dnem zdravého zažívání, připravila Světová gastroenterologická organizace (WGO) dlouhodobou osvětovou kampaň „Hýčkejte své bříško“ s cílem zvýšit povědomí široké veřejnosti o významu zažívacích obtíží a zdraví trávicího systému.

V České republice je projekt veden Českou gastroenterologickou společností ČLS JEP a je podporován společností Danone. Řadu užitečných rad a tipů, jak otestovat své zažívání či upravit jídelníček i celkový životní styl, lze nalézt na webových stránkách www.hyckejtebrisko.cz.

Dlouhodobá kampaň Hýčkejte své bříško upozorňuje na řadu důležitých faktů, které si mnozí z nás neuvědomujeme, například to, že se zažívací problémy mohou promítnout i do duševní pohody. Zažívání ovlivňuje naši náladu více, než si myslíme. 95% serotoninu, hormonu dobré nálady, je produkováno právě ve střevech. Není divu, že problémy se zažíváním velmi podstatně ovlivňují také naši psychiku.

S přibývajícím věkem dochází ke změnám trávicího systému. Stárnutí může mít negativní vliv na to, jak organismus zpracovává konzumované potraviny. V pokročilejším věku se snižuje schopnost vstřebat některé živiny, může rovněž dojít ke snížení sekrece trávicích enzymů. Díky změnám chuti a čichu se jídelníček starších osob stává omezenějším a méně výživným. Ačkoli jsou změny trávicího systému vnímány jako přirozený důsledek stárnutí, lze jejich dopady zmírnit. Existuje úzký vztah mezi konzumovanou stravou, mikroflórou a zdravotním stavem. Zdravý a pestrý jídelníček může pomoci udržet normální mikroflóru a podporovat tak zdravější stárnutí.

S kampaní byly spuštěny webové stránky www.hyckejtebrisko.cz, kde lze najít mnoho užitečných rad a tipů, jak se zažívacími problémy bojovat a jak jim předcházet. Návštěvníci stránek si mohou otestovat, zda je nevědomky nesužují zažívací obtíže, nebo si stáhnout stravovací deník, který je skvělým pomocníkem při kontrole zažívání a určení potravin, které způsobují našemu bříšku problémy. Stránky budou pravidelně aktualizovány o nové zajímavosti.

10 obecných tipů pro zdravé zažívání

1.     Jezte méně, ale častěji, přičemž však nezvyšujte celkový příjem kalorií.  Nevynechávejte snídani; pozdě večer nejezte těžká jídla.

2.     Do svého jídelníčku zařazujte potraviny bohaté na vlákninu, 5 porcí ovoce a zeleniny denně, celozrnné potraviny nebo luštěniny.

3.     3 až 5 krát týdně jezte ryby.

4.     Omezte příjem potravin s vysokým obsahem živočišného tuku, mastná a smažená jídla.

5.     Konzumujte fermentované mléčné výrobky obsahující probiotika s prokázanými prospěšnými účinky na zdraví a zažívání.

6.     Dávejte přednost libovému masu (například kuře, krůta, králík), popřípadě libovému hovězímu, vepřovému nebo jehněčímu masu.

7.     Pijte 2 litry vody denně a omezujte konzumaci nápojů obsahujících kofein, alkohol a cukr. 

8.     Nejezte ve spěchu a jídlo pomalu a důkladně žvýkejte.

9.     Žijte zdravým životním stylem, pravidelně cvičte a nekuřte.

10.  Udržujte si zdravý index tělesné hmotnosti, snažte se mít ideální tělesnou váhu.

Reklama