Zdraví

Dlouhověkost zajišťují proteiny

WASHINGTON - Přísné dodržování zásad správné životosprávy zřejmě nemá takový vliv na délku lidského života, jak se obecně soudí. Naznačují to alespoň výsledky výzkumů amerických vědců zabývajících se problematikou dlouhověkosti, které byly zveřejněny v nejnovějším čísle lékařského časopisu JAMA.
Při rozboru vzorků krve lidí, kteří se dožili zhruba jednoho sta let i jejich potomků zjistili, že disponují výjimečně velkými bílkovinnými částicemi, tedy lipoproteiny, které jsou, laicky řečeno, odpovědné za transport "dobrého" a "špatného" cholesterolu v lidském organizmu.

Z 213 účastníků testů, jejichž průměrné stáří bylo 98 let, se jich plných osmdesát procent pyšnilo nadměrně vyvinutými lipoproteiny. Stejně tomu bylo také zhruba u poloviny z jejich 216 dětí, jejichž věk činil zhruba 68 let.
Obdobné hodnoty však naměřili jen u osmi procent příslušníků kontrolní skupiny.

"Průzkum prokázal, že lidé s obřími lipoproteiny jen vzácně trpí hypertenzí, a rovněž choroby srdce a krevního oběhu se u nich vyskytují jen zřídka," informují američtí vědci. Proč tomu tak je, vysvětlit nedokážou. Podařilo se jim však odhalit gen, který nese odpovědnost za velikost částic lipoproteinu v lidském těle.
"Právě díky němu se nezvykle vysokého věku dožívají také lidé, kteří nikdy nevedli zdravý způsob života," konstatují.

Současně však vědci naznačují, že výsledky, k nimž dospěli, v žádném případě neznamenají, že zásady správné životosprávy jsou samoúčelné.
"Právě jejich dodržováním se zvyšují vyhlídky na dlouhověkost u těch, kteří ji nemají zakódovanou v genech. A těch je mezi příslušníky lidského rodu většina," zdůrazňují američtí vědci.   

      
   
22.10.2003 - Zdraví - autor: Pluspress.cz

Komentáře:

  1. [34] dana11 [*]

    Přesně tak kvalitní proteiny jsou základem

    superkarma: 0 31.12.2012, 08:23:22
  2. avatar
    [33] Landriel [*]

    Máme dlouhověkost v rodině, ale vidím to jako Léthé - taky tu nechci strašit do 90, protože pak už bych neviděla na monitor.

    superkarma: 0 22.10.2008, 08:04:52
  3. avatar
    [32] Ťapina [*]

    Andula: Jo, někdo se má.

    superkarma: 0 09.12.2003, 20:29:36
  4. avatar
    [31] Andula [*]

    Pavoucek: byl prostě jako Churchill, to jsou geny, jiného by to zabilo v 50

    superkarma: 0 17.11.2003, 22:32:10
  5. [30] Ronnie [*]

    člověk stejně předem neví, co mu budoucnost přichystá a je-li vůbec na co se těšit...

    superkarma: 0 28.10.2003, 17:46:52
  6. [29] Ronnie [*]

    já zastávám názor, že žít se musí naplno a každý den...

    superkarma: 0 28.10.2003, 17:46:16
  7. [28] Ronnie [*]

    někdo na to má a někdo ne...

    superkarma: 0 28.10.2003, 17:45:53
  8. [27] tventula [*]

    Geny jsou geny,ale proč si pomáhat do hrobu dřív než je to nutné.

    superkarma: 0 28.10.2003, 17:23:27
  9. avatar
    [24] Vivian [*]

    blesksoft: alibismus. o tuhle berličku /podle mě trapnou/ se opírají lidé, kteří nemají vůli se sebou cokoliv dělat a říkají: To nemá cenu, vždyť už je to stejně předem daný..." Poslouchej se! Nepřipadá ti to postavený na hlavu? Proč se teda rozhlížíš než přejdeš silnici?? Proč nejedeš s autem přes koleje, kde bliká červený výstražný světlo?? Můžeš mi to vysvětlit? Vždyť tomu stejně neujdeš tak proč se tomu snažíš vyhnout??
    Já ti řeknu proč. Protože nechceš odejít dřív, než budeš muset. A protože chceš odejít v klidu a bezbolestně. Ne? A ze stejnýho důvodu dělám já to, co dělám. A nekomplikuju si život nezdravou stravou, šílenými stravovacími návyky, hodně spím, nepiju kafe a nejsem závislá na žádným jiným jedu... Chchi si to tady ve zdraví užít, to je celý. Ale každej máme možnost volby. Jaký si to uděláš, takový to budeš mít.

    Ale souhlasím s tím, že dlouhověkost není jen o jídle a spánku... V popředí stojí naše duše.

    superkarma: 0 22.10.2003, 21:35:18
  10. avatar
    [22] janinkab [*]

    Souhlasím s tím, že za svůj život jsme sami zodpovědní. Škoda, že nemám dlouhověkost v genech. Předci většinou odešli na onen svět poměrně brzy.

    superkarma: 0 22.10.2003, 19:31:42
  11. avatar
    [21] Gumídek [*]

    Moje babička nikdy zdravě nejedla adožila se 82 let.U lékaře neměli ani její kartu,tak byla fit.

    superkarma: 0 22.10.2003, 18:11:32
  12. avatar
    [20] blesksoft [*]

    Já se řídím tím, že každý to máme daný a ať děláme co chceme tomu konci se stejně nevyhneme.

    superkarma: 0 22.10.2003, 18:10:02
  13. avatar
    [19] Exupery [*]

    katka.re: No já nevím, na nikoho se neohlížet, žít jenom podle sebe... to mi moc pěkný nepřipadá. Diety kvůli někomu? Řekla bych, že je lidi většinou drží kvůli sobě, i když proto, aby se líbili někomu jinýmu, je to vlastně pro sebe samý, ne? Nechci, aby mi zdrhnul manžel s mladší? No tak bych asi neměla vážit 150 kg a mít vyhulenej šedivej obličej.

    superkarma: 0 22.10.2003, 17:47:25
  14. avatar
    [18] Ladia [*]

    Tajemství zdravého a dlouhého života ... pravidelný spánek... cvičení a zdravé jídlo... čistota... ...ale tajemství šťastného života je úplně jiné... ... ponocování ... sladkosti a alkohol ... vášnivé milování a divoké večírky!

    superkarma: 0 22.10.2003, 17:13:17
  15. avatar
    [17] Vivian [*]

    katka.re: tvůj defétismus považuji za trochu nešťastný. já sice také neuznávám něco jako je "náhoda", vím o osudové předurčenosti, ale také věřím, že člověk je do jisté míry SÁM strůjcem svého osudu a nemůžeš všechny svoje prohry, neúspěchy a nemoci prostě svádět na někoho imaginárního (osud, Bůh...jak mu kdo říká...), to je hrozně jednoduchý alibismus. Pokud se budeš cpát hamburgery a kolou a za pár let zhebneš na infarkt, nebude to vinou osudu ani Boha, ale TVOJÍ... takže pouvažuj trochu o tom, kam a jakou cestou jdeš...

    superkarma: 0 22.10.2003, 15:16:06
  16. avatar
    [16] Vivian [*]

    katka.re: jenže většina z nás neví, kdy zemře a tak je lepší si ten život úmyslně nezkracovat a nekomplikovat si ho nemocemi a chorobami, které si způsobujeme sami, chápeš? no ale jak říkám, všichni máme možnost volby. kdo chce být obézní a nemocný, má možnost...

    k případu ročního dítěte, které zemřelo na leukémii se nehodlám vyjadřovat. to se totiž netýká životosprávy, to je otázka z jiné oblasti. o tom můžeme podebatit na jiné úrovni...

    superkarma: 0 22.10.2003, 15:11:16
  17. avatar
    [13] Žížala [*]

    Vivian: trochu mimo téma: jakouže smrt si zasloužilo např. roční dítě který umřelo na leukémii ?

    superkarma: 0 22.10.2003, 13:03:04
  18. avatar
    [12] Vivian [*]

    ale kdo tvrdí, že sádlo není zdravé? (záleží taky na tom, kolik ho sníš a s čím...)

    ať každý žije jak chce... hřbitovy jsou plné těch, kteří "nemohli žít" bez pečený kachny s deseti knedlíkama...
    sama jsem některé z nich viděla umírat nehezkou smrtí...
    každý máme možnost volby a každý máme takový život a takovou smrt, jakou si zasloužíme. každý.

    superkarma: 0 22.10.2003, 12:59:33
  19. avatar
    [11] JK [*]

    Aja: asi je za to někdo platí

    superkarma: 0 22.10.2003, 12:12:39
  20. avatar
    [10] Simba [*]

    ValinaK: naprosto souhlasím

    superkarma: 0 22.10.2003, 11:38:40
  21. avatar
    [9] ValinaK [*]

    na dlouhověkost musí člověk geny a z pr...e kliku

    superkarma: 0 22.10.2003, 09:47:12
  22. avatar
    [8] Aja [*]

    Ten Pluspress furt něco zkoumá co?

    superkarma: 0 22.10.2003, 09:36:28
  23. avatar
    [6] sarobrouk [*]

    Žížala: No vždyť je to v článku napsaný. Přestože nežijí extra zdravě a cpou se sádlem, tak mají ten správný gen, který jim ten věk zaručí, jsou to tvoji pokrevní příbuzní, tak máš šanci tu strašit taky dlouho

    superkarma: 0 22.10.2003, 08:49:33
  24. [5] helip [*]

    Myslím si, že dlouhověkost máme každý danou dědičně, ale spolehnout se na to nedá, podle mě je životospráva velice důležitá.

    superkarma: 0 22.10.2003, 08:08:28
  25. [4] zindule [*]

    Každý dlouhověký má svůj "zaručený " recept.

    superkarma: 0 22.10.2003, 07:04:00
  26. avatar
    [3] vládík [*]

    Správná živitospráva má na délku životu jistě vliv, my se ale stejně učili, že věk dožití je limitován délkou telomer (koncových částí chromozómů), které se samozřejmě dědí, čili je pravděpodobnější, že děti dlouhověkých rodičů budou nejspíš žít déle (pokud je tedy nepřejede tank )

    superkarma: 0 22.10.2003, 06:49:40
  27. avatar
    [2] Žížala [*]

    Moji prarodiče jsou devadesátníci a cpali se celej život sádlem a vším nad čím "odborníci na výživu" omdlívají...a pokaždý když je v televizi nějakej stoletej a víc, tak vždycky žil podle zdravýho selskýho rozumu

    superkarma: 0 22.10.2003, 06:44:18
  28. avatar
    [1] Léthé [*]

    ím na životosprávu.Já se nechci dožít 98 let Už teď se ráno vždy příšerně leknu sama sebe když jdu kolem zrcadla. Já nechci tady strašit tak dlouho a proto jdeme na pivo

    superkarma: 0 22.10.2003, 01:32:27

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme