Vztahy

Díte ze zemřelé matky?

 

Tak jsem si dnes ráno brouzdala po internetu a otevřela kromě jiného i stránky Blesku. A tam mě šokovala zpráva s názvem Mrtvá Američanka porodí v říjnu.

O co jde?

Začátkem května zemřela na krvácení do mozku těhotná Susan Torres, která byla v té době ve čtvrtém měsíci těhotenství. A lékaři její tělo udržují uměle na přístrojích a dodávají mu výživu – tak, aby děťátko, které se v něm vyvíjí, přežilo a mohlo se narodit.

Nevím, jak se na to budete dívat vy, ale mě je z toho nějak divně. Na jednu stranu si říkám, že co už není dnešní medicína schopná překonat, že pokud je šance to miminko zachránit, je to asi dobře, že dělají všechno možné… Na druhou stranu mi běhá mráz po zádech.

Je to vůbec dobře? Nepochybuji o tom, že až se dítě narodí, bude o něj postaráno s veškerou láskou a péčí jeho rodiny… ale nějak se nemohu zbavit dojmu, že něco takového je prostě proti přírodě. To miminko sice dostává všechno, co potřebuje, aby se správně tělesně vyvíjelo, ale na druhou stranu – roste a žije v děloze své mrtvé matky! Neslyší její hlas, necítí její lásku, nikdy nepozná jemné houpání při její chůzi. Možná, že to vidím přehnaně citlivě, nevím, ale je mi toho drobečka zatraceně líto.

Na druhou stranu také vím, že tohle je pro něj jediná šance na život. Nevím, jestli bych nebyla stejně v šoku, kdybych se dočetla, že matka zemřela, její dítě mělo šanci přežít, ale lékaři je nechali skonat zároveň s ní.

Je to určitě složitější, než aby člověk zaujal jedno jediné stanovisko. Pere se to ve mně a chvílemi se přikláním na jednu a chvílemi na druhou stranu.

Co myslíte vy? Je dobře, že lékaři dělají všechno možné i nemožné, aby toho človíčka zachránili? Nebo to považujete za jeden z dalších medicínských pokusů? Myslíte, že to miminko nebude mít žádné následky? Třeba z toho bude mít celoživotní psychické problémy... nevím, nejsem odborník. Mohu se mýlit.

Od chvíle, kdy jsem si to přečetla, ale na to musím pořád myslet….

Více na www.blesk.cz

 

 

   
18.06.2005 - Láska a vztahy - autor: Jaroslava Machálková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [77] gerda [*]

    já chápu tělo té matky jako inkubátor. Diví se dnes někdo tomu, když se předčasně narozené dítě nenechá umřít, ale nechává se v dozrát v umělém prostředí? Když bylo dítě v těle matky živé, podle mě udělali jedině správně, že mu zajistili podmínky pro přežití.

    superkarma: 0 20.06.2005, 11:31:16
  2. avatar
    [76] Kocicka [*]

    je to zvláštní,ale stejně tak mi to přijde zvláštní, že člověk jako terry se 20 let udržuje na umělé výživě a přitom je to taky vlastně ležící mrtvola? To mi přijde divné! Dnes může "přežít" celkem všechno...zdůraznuji "přežít" to není to samé co žít! A tomu děcku by se měla dát šance...nebo vy si myslíte,že ženy na rizikovém těhotenství co se nepohupují při chůzi dávají dítěti menší lásku...třeba má taky otce co po něm touží!

    superkarma: 0 20.06.2005, 09:31:33
  3. avatar
    [75] Smajlinka [*]

    Jestli je ta žena v podstatě mrtvá a navíc ještě má rakovinu - to opravdu to dítě vyrůstá ve "výživném" prostředí... Možná se narodí s poškozením psychiky a ještě k tomu s rakovinou...
    Chudák, fakt chudák...

    superkarma: 0 20.06.2005, 09:11:53
  4. avatar
    [66] peguša [*]

    evita_ij: Jestli jsem to dobře četla, tak snad už není ani v komatu. Vždyť jí mozek nahrazuje přístroj. Proto jí taky bije srdíčko. Ve chvíli, kdy by přístroj vypli, umře. Je to takové žití - nežití. V případě mozkové smrti je člověk prohlášen za mrtvého. A to je, myslím, případ té paní. Snad bude mimi v pořádku.

    superkarma: 0 19.06.2005, 19:42:54
  5. avatar
    [65] Galina [*]

    ahoj,nečetla jsem ohlasy ke článku...ale můj názor:Stejně jako Meryl,hned co mě první napadlo,jaké to dítě bude po stránce,že neslyší a necítí v tom matčině těle to,co cítí a slyší miminka v bříškách živých matek.Každopádně,pokud má rodinu,která na něj z láskou čeká,někoho,kdo ho i teď přes to bříško pohladí a popovídá sis ním...tak mu přeju hodně moc v životě,at toho nikdy nikdo nemusí litovat,že to dítko zůstalo naživu i proti přírodě.

    superkarma: 0 19.06.2005, 17:17:44
  6. avatar
    [64] kemy [*]

    Beruška Elliah: no to si děláš prdel! a jakej byl na šukátery ohlas???

    superkarma: 0 19.06.2005, 16:00:39
  7. avatar
    [63] kemy [*]

    Baronka z Kratihájů: no a tajto bude asi ten případ, že se uprdneš a než to napíšou v blesku, zesrala ses až na paty

    superkarma: 0 19.06.2005, 15:58:43
  8. avatar
    [62] kemy [*]

    Meryl: v pořádku

    superkarma: 0 19.06.2005, 15:56:02
  9. avatar
    [61] peguša [*]

    Řeknu vám, mám z toho podobně rozporuplné pocity jako Merylka. Na jednu stranu si myslím, že děťátko má nárok na život, ale vývoj v nehybném těle.... Nevím..... Srdce matce tluče a to je jediné, co může to mrně vnímat. O dalším psychickém vývoji po narození můžeme jen spekulovat.

    superkarma: 0 19.06.2005, 15:45:07
  10. avatar
    [60] Andula [*]

    evita_ij: já teˇdvůbec nehodnotím etickou rovinu toho příběhu, nato se necítím, ale z hlediska dnešní medicína mrtvá je, to se tu snažím napsat, já vím, že je to strašně smutné, ale je fakt něco jiného, zda tělo má nebo nemá mrtvý mozek.

    superkarma: 0 19.06.2005, 14:29:43
  11. avatar
    [59] Mirrule [*]

    Jsou tam trochu přesnější informace než v blesku http://www.novinky.cz/05/88/88.html

    superkarma: 0 19.06.2005, 14:28:30
  12. avatar
    [58] evita_ij [*]

    Andula: No dobře,není v komatu,ale jak psala Baronka - dokud není mrtvá jako taková: studená,nedýchající (svou silou nebo přístroji)apod.....tak NENÍ MRTVÁ. Když už tak umírající a na pokraji života,ale ne MRTVÁ, prosím!

    superkarma: 0 19.06.2005, 14:10:30
  13. avatar
    [57] Andula [*]

    evita_ij: ale ona není v komátu... fakt nechápete, v čem je ten rozdíl?

    superkarma: 0 19.06.2005, 12:47:50
  14. avatar
    [56] evita_ij [*]

    A jinak co se Blesku týče.....proč je berete za slovo????Vždyť je nad slunce jasné,že ke každé story si něco přimyslí,něco zveličí a dělají ze všeho senzaci!!!! Tak to berte s rezervou a jak už tu někdo říkal-čtěte i jiné noviny a články!!!

    superkarma: 0 19.06.2005, 09:07:05
  15. avatar
    [55] evita_ij [*]

    Souhlasím s Baronkou - není mrtvá!!!Je v kómatu a to je rozdíl!!! Já s tím souhlasím, i když to jistě není v souladu s přírodou...ale co dnes je,že jo.Držím miminku , manželovi a celé rodině palce,ať vše dobře dopadne a co vy víte,třeba se stane zázrak a paní se probudí!!!!Kéž by......

    superkarma: 0 19.06.2005, 09:05:24

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [53] Mirrule [*]

    Tak jsem si ten článek také přečetla a myslím si, že je správné to mimčo zachránit, když ta šance tu je. Je pravda, že během prenatálu
    neslyší hlas matky, necítí lásku matky a nezná houpání při její chůzi, ale slyší hlas a cítí lásku otce.Houpání si myslím taky užije až až...jakmile se narodí určitě půjde z náruče do náruče...
    Je zvláštní nad tím,tak přemýšlet ... co miminka v bříškách kuřaček, alkoholiček, feťaček..? Takové miminka si myslím mají
    větší šance na možné následky než mimčo zmiňované mrtvé američanky....

    superkarma: 0 18.06.2005, 21:41:24
  2. avatar
    [52] elfos [*]

    Merylko.......... článek v Blesku jsem nečetla, ani reakce pod tímhle tvým článkem. Ale, moje pocity při čtení tvého článku: je strašně, strašlivě smutné, že máma toho mrňouska zemřela, ale jsem moc ráda, že miminko má šanci přežít a narodit se.... vím, že ten malinký človíček bude mít spoustu lásky od svého táty a celé rodiny, a nepochybuji o tom, že je-li možné ho zachránit, je dobře, že ho zachrání, a že mu tu šanci žít dají.
    A.. jestli ho jeho máma bude moct odněkud vidět.. že se přes to všecko narodil, že žije.... určitě bude šťastná. Já bych byla.

    superkarma: 0 18.06.2005, 21:13:19
  3. avatar
    [49] About [*]

    Ja v tom vidim pozitivni vec prave pro otce. Vzdyt ta matka bude zit v tom diteti - treba to bude holcicka a bude ji podobna .. Je to preci nadherny dar. Videla jsem spoustu pribehu, kdy narozene dite bylo po smrti matky odmitnuto, ale takhle je to vlastne bajecne ... Myslim, ze i proto bylo naplanovane, aby zivot pokracoval...

    superkarma: 0 18.06.2005, 18:55:05
  4. avatar
    [48] Blueberry [*]

    Precetla jsem si ten americky clanek a tam pisou, ze manzel se nastehoval do jejiho nemocnicniho pokoje a mluvi k ni. To znamena, ze dite bude znat JEHO hlas. Cekaji do tricateho tydnu a pak dite vyjmou. Musi ovsem doufat, ze se rakovina nedostane az do delohy. Jeden den v nemocnici stoji rodinu 7 a pul tisice dolaru. Na svete bylo uz devet pripadu deti, ktere se narodily matkam v komatu, ne vsechny ovsem prezily.

    superkarma: 0 18.06.2005, 17:52:14
  5. avatar
    [46] Andula [*]

    Baronka z Kratihájů: od umělé výživy ... a to je něco sakra jinýho, než třeba dýchací přístroj a přístroj hlídající další životní funkce. Ona prostě byla "jen" v bezvědomí, což jí jaksi bránilo najíst se normální cestou.

    Takže čistě medicínsky je paní Torres podle všeho skutečně mrtvá, kdežto Terri byla v bezvědomí, o jehož přesné povaze nicméně lékaři nebyli sto se dohodnout.

    superkarma: 0 18.06.2005, 16:53:09
  6. avatar
    [42] Andula [*]

    Podle zpráv z agentur a z webu má ta žena skutečně mrtvý mozek a to se v mnoha zemích včetně Česka považuje za smrt jako takovou, není to tedy jen kóma, protože při něm mozek pracuje, viz třeba případ Terri Schiavo, která nebyla schopná normálního života a její mozkové funkce byly poškozeny, ale pokud šlo o funcke tělesné, ty byly v pořádku, ona byla v hlubokém bezvědomí, nikoli však na přístrojích.

    superkarma: 0 18.06.2005, 16:35:07
  7. avatar
    [41] Lotka [*]

    Tady na ženě je nějaká korektorka? To má ale velmi často volno, že?

    superkarma: 0 18.06.2005, 16:19:11
  8. avatar
    [40] Lotka [*]

    Meryl, kdyby mohla rozhodnout ta žena, určitě by chtěla, aby alespoň dítě žilo, musíš se na to dívat takhle. Bude mít rodinu. Určitě je na tom lépe takové dítě, které se narodí do láskyplného prostředí, než dítě. které matka sice donosí, ale pak dá do kojeňáku...

    superkarma: 0 18.06.2005, 16:18:12
  9. avatar
    [39] Nikusa [*]

    To dítě bylo počato z lásky, tak má právo žít. Už kvůli tomu, že na něj doma čeká tatínek a bráška. Kdyby mohla ted za sebe a své dítě rozhodnout ta matka, jistě by chtěla, aby žilo aspon ono.

    superkarma: 0 18.06.2005, 15:56:05
  10. avatar
    [37] Sfings [*]

    TAky bych asi byla pro přežití miminka.. čeká na něj jistě rodina a i když (jak psala Meryl) nevnímá projevy matky, má právo žít..

    superkarma: 0 18.06.2005, 15:48:20
  11. avatar
    [35] *modrá [*]

    To miminko má určitě právo na život! A tohle co jsi četla není první takový případ. Přišlo sice o maminku ale zůstal táta a jistě celá rodina, která se o něho dobře postará. Jen ať žije !
    Je dobře že ho lékaři dokážou zachránit a přivést na svět!

    superkarma: 0 18.06.2005, 15:22:47
  12. avatar
    [32] Lhasa [*]

    Baronka z Kratihájů: Tvoje hlody miluju!

    superkarma: 0 18.06.2005, 15:03:27
  13. avatar
    [26] evelyn [*]

    http://www.usatoday.com/news/nation/2005-06-15-saving-baby-cover_x.htm

    superkarma: 0 18.06.2005, 14:06:16
  14. avatar
    [25] bednaroi [*]

    kemy: co furt máš s těma chybama, třeba to je jen překlep, mě se kolikrát stane, že píšu tak rychle, že se mi přehodí písmenka

    superkarma: 0 18.06.2005, 13:53:12
  15. avatar
    [24] kemy [*]

    jo a nechci být kritická, ale vám nikdo nekontroluje, zda nejsou ve článku chyby? to neni poprvý!

    superkarma: 0 18.06.2005, 13:46:52
  16. avatar
    [23] kemy [*]

    Baronka z Kratihájů: no já už sem se lekla, co to má bejt. a právě blesku tolik taky nevěřim.
    tak nevim, uvidíme, jak to dopadne.

    superkarma: 0 18.06.2005, 13:46:13
  17. avatar
    [20] grice [*]

    asi bych si měla občas přečíst co píšu Polepším se ..

    superkarma: 0 18.06.2005, 12:45:35
  18. avatar
    [19] grice [*]

    evelyn: snad bude mít otce,prarodiče a salší lidi okolo? Nebo ho daj rovnou do děcáku? Je to určitě divný,ale přestože je matka mozkově mrtvá,tak tělo jí funguje dál,není to asi tak morbidní,jako kdyby to dítě bylo v mrtvole. Je to asi jako ty obrovský diskuse kolem Terry,jestli odpojit od výživy nebo ne? Vždycky je to těžký rozhodnutí,když by se dítě narosilo předčasně třeba v pátím měsíci,řekli byste že ho mají nechat zamřít? Určitě ne,každá matka by si přála aby jí dítě zachránili i se všemi možnými následky a že je takových hodně

    superkarma: 0 18.06.2005, 12:43:43
  19. avatar
    [17] Delli2 [*]

    Na jednu stranu chápu, že chtějí mít příbuzní památku na svou blízkou, ale na druhou stranu jima opovrhuju.... Na důsledky, které může mít dítě po psychické stránce, se vůbec nedívají. Miminko vnímá zvuky, které jsou blízko těla matky už v děloze a podle mě mu pípání přístrojů a to že neslyší hlas své matky mu moc po dobré stránce nepřidá...

    superkarma: 0 18.06.2005, 12:43:03
  20. avatar
    [16] sunnynka [*]

    evelyn:

    superkarma: 0 18.06.2005, 12:22:47
  21. avatar
    [14] evelyn [*]

    grice: nespravedlive, ze se uz narodi jako sirotek

    superkarma: 0 18.06.2005, 12:20:27
  22. avatar
    [12] sunnynka [*]

    Suzanne: možná by byla nějaká "umělá líheň", jak píšeš, přirozenější a normálnější (kdyby to šlo) než "mrtvá líheň"

    superkarma: 0 18.06.2005, 12:03:22
  23. avatar
    [11] sunnynka [*]

    Taky se mi to nelíbí Znám jednu paní, která čekala dvojčátka a jedno z nich asi měsíc nebo dva před porodem umřelo. Maminka od té doby ležela v nemocnici, aby ji hlídali, kdyby nastali komplikace a mohla případně předčasně porodit to druhé miminko. Takže zdravý chlapeček žil nějakou dobu vedle mrtvého sourozence. Dnes je mu osm let a má silné psychické problémy, které, podle psychologů pramení z toho, co zažil před příchodem na svět. Určitě je to tak, že dítě vnímá už v maminčině těle a tohle pro něj nemůže být dobré....teda podle mě

    superkarma: 0 18.06.2005, 12:01:11
  24. avatar
    [10] m.k. [*]

    Je to zvláštní a budí to ve mě smíšené pocity pro a zárověň i proti Podle mě všechno zhodnoti teprve až čas a ukáže se zda udělali dobře.

    superkarma: 0 18.06.2005, 11:56:30
  25. [9] japa [*]

    Tak to je síla,jezdí mě z toho mráz po zádech.

    superkarma: 0 18.06.2005, 11:50:49
  26. avatar
    [8] grice [*]

    Vuci diteti je nespravedlive ze muze zit dal a nemusi zemrit spolu s matkou?

    superkarma: 0 18.06.2005, 11:49:55
  27. avatar
    [7] evelyn [*]

    mozna, ze by to bylo pochopitelne, kdy by uz byla ve vysokem stupni tehotenstvi, ale takhle je to morbidni a vuci diteti nespravedlive

    superkarma: 0 18.06.2005, 11:37:51
  28. avatar
    [6] Suzanne [*]

    Mně se to zdá příšerný...divný...nepřirozený. Ale třeba bude jednou "umělá líheň" normální
    Pevně věřím, že můj muž by s něčím takovým nesouhlasil...

    superkarma: 0 18.06.2005, 11:06:20
  29. avatar
    [2] grice [*]

    Myslím že kdybych zemřela těhotná já,manžel by udělal všechno pro to aby miminko přežilo.Je to sice proti přírodě,ale to byste mohli říct i o transplantacích,nebo umělému oplodnění atd. Medicína je na mnohem vyšší úrovni než dříc a pokrok jde dál,myslím si že za pár desítek let budou uměle vytvářet orgány a využívat kmenové bunky k tomu aby obnovili poškozenou tkánˇ. Podle mě je to v pořádku a právo na život má každý..

    superkarma: 0 18.06.2005, 10:23:27
  30. avatar
    [1] jiti [*]

    Je to proti přírodě, co je moc to je moc.

    superkarma: 0 18.06.2005, 09:59:06

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme