Rodina

Dítě – vizitka rodičů?

Každá maminka si přeje mít to nejkrásnější a nejchytřejší miminko pod sluncem. Krásnou živou panenku, kterou si nazdobí do nažehlených oblečků, a její šarm a kouzlo ukáže celému světu.

To se daří celkem snadno v úvodních měsících života dítěte. Avšak pak se postupně z čistého, navoněného miminka stává zablácené a čokoládou opatlané dítě, které projevuje své nálady, které nechceme ukazovat vůbec nikomu.

Současná společnost nakládá na rodiče veliké břemeno a častokrát je uvězňuje do pocitu, že dítě je vizitkou jejich kvalit.

  • Rodiče jsou hodnoceni za to, jak své dítě oblékají, stravují, materiálně zabezpečují, vzdělávají či k jakému názorovému přesvědčení je vedou.

Jsou souzeni za křik vztekajícího se dítěte v obchodě, kde se s maximálním úsilím snaží zvrátit právo dítěte, nevzít si to, co momentálně vidí, ač je síla jeho vrozeného vědomí, že svět je místem pro uspokojování jeho potřeb, nezvratitelná.

Je tedy opravdu dítě vizitkou rodiče?

Ze své mnohaleté zkušenosti vedení jesliček a školky postupně docházím k přesvědčení, že dítě není vizitkou rodiče. Je vždy jen vizitkou sama sebe. Ano, rodič musí dbát na to, aby ho dobře živil, pečoval o něj a pomáhal mu utvořit správné návyky, avšak dítě je dítě.

  • Vždy bude dítětem, ať se narodí v jakékoliv zemi či jakkoliv významným rodičům.

Vždy bude zkoumat svět všemi smysly a vracet se domů špinavé a zablácené, se slovníkem bližším světu zvířat a s myšlenkami na to přeskládat vše, co jste si doma právě urovnali.

Každý rodič by se měl tedy zamyslet nad tím, co pro něj dítě znamená. Jakou úlohu v jeho životě zastává, proč ho vychovává a co vlastně dítě v jeho životě dělá.

  • Mnoho rodičů si přeje, aby jejich děti uměly číst, psát, počítat, znaly písničky, říkanky a co nejvíce informací o světě.

Pokud to vše umí, je dítě rozpoznáváno jako výborně vychované. Avšak je tomu opravdu tak? Jsou čtení, psaní a počítání opravdové kvality, kvůli kterým jsme se narodili a díky nimž budeme zažívat pocit uspokojení sám se sebou, radosti ze svého života a budeme projevovat kulturu svého chování?

Nestlingue: www.nestlingue.cz.

Úkolem rodiče je dítě milovat, radovat se ze společného života a výměny lásky, seznámit ho s pravidly, která jsou na světě platné a pomoci mu kultivovat kvality, jež jsou hodné člověka. Tak jako se pes rodí se zuby a schopností kousnout a sežrat, avšak při správném vedení se z něho stává milující přítel a ochránce člověka, tak se i člověk se rodí s nejasnými kvalitami a při správném vedení se z něho stává otevřený, čestný, upřímný, tolerantní, empatický a celistvý člověk, který zná svou sílu, je sám se sebou spokojený a současně s tím je prospěšný svému okolí.

Toto vše je však výsledek procesu vývoje a proměny dítěte v dospělého jedince. Rodiče nemusí klást na sebe a ani na své děti nárok, že by toto vše měly zvládnout již v období svého dětství. V tomto čase se pouze pokládají základní kameny budoucí katedrály jejich osobnosti a sází semena, které ponesou své lahodné plody v období, kdy na ně uzraje čas.

Klára MarkuciováAutorka textu, Klára Markuciová, se zabývá již více než 15 let výchovou a vzděláváním předškolních dětí podle principů učení Montessori.

Přes 10 let je ředitelkou mezinárodní školky a jesliček Nestlingue v Praze na Chodově, která se těmito principy řídí.

Stránky mezinárodní školky a jesliček Nestlingue: www.nestlingue.cz.

 

·   

   
13.06.2014 - Děti - autor: redakce

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [45] Alka1 [*]

    Pes se rodí se zuby? Co mi se tady ještě dozvíme...

    superkarma: 0 15.06.2014, 11:18:18
  2. avatar
    [44] gerda [*]

    Rikina — #43 myslím to tak, že dítě potřebuje lidské vedení a výchovu. Výchovou myslím to, že se dítě usměrňuje.

    superkarma: 0 14.06.2014, 17:25:53
  3. [43] Rikina [*]

    gerda — #42 Sml80 odhlédnu-li od toho, že podobným zkazkám zrovna moc nevěřím, nějak nechápu tu souvislost se školkami Montessori a článkem výše. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #44
    superkarma: 1 14.06.2014, 14:35:05
  4. avatar
    [42] gerda [*]

    Rikina — #40 a ještě třebas - http://marieke.pise.cz/893-vlci-deti-amala-a-kamala.html

    1. na komentář reaguje Rikina — #43
    superkarma: 0 14.06.2014, 12:02:20
  5. avatar
    [41] gerda [*]

    Rikina — #40 namátkou tohle - historicky jsou samozřejmě známy skutečné případy, kdy děti nevychovávali lidé. http://zena.centrum.cz/deti/clanek.phtml?old_url=deti/novinky/2009/6/5/clanky/holcicku-vychovavali-psi-vrci-skace-na-lidi/

    superkarma: 1 14.06.2014, 12:00:07
  6. [40] Rikina [*]

    gerda — #38 ty znáš nějaké dítě z džungle? Sml80 Já akorát Tarzana a Mauglího. Sml57 To je přece něco úplně jiného, i když by se dalo tvrdit, že velkoměsto je svým způsobem džungle. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #41
    2. na komentář reaguje gerda — #42
    superkarma: 0 14.06.2014, 10:15:42
  7. avatar
    [39] monkee [*]

    Nedalo mi to...

    "...Jsou souzeni za křik vztekajícího se dítěte v obchodě, kde se s

    maximálním úsilím snaží zvrátit právo dítěte, nevzít si to, co

    momentálně vidí, ač je síla jeho vrozeného vědomí, že svět je místem pro

    uspokojování jeho potřeb, nezvratitelná." 

    Překroucení pravdy -> pokud se opravdu snaží s maximálním úsilím dítě usměrnit, jsou souzeni pouze v případě, že k tomu používají neadekvátní prostředky. Jedna z mnoha nedotažených myšlenek tohoto článku.

    Úkolem rodičů je milovat dítě, ano. Ale současně trpělivě, nenápadně a důsledně ho vést, protože jinak je to pouhá opičí láska.

    Proč je nám podsouváno, že "...Jsou čtení, psaní a počítání opravdové kvality, kvůli kterým jsme se narodili a díky nimž budeme zažívat pocit uspokojení..."? To jsou jedny ze základů, na nichž dítě bude stavět. Pokud je nezvládne, rodiče mu musí pomoci tento hendykep nějak dorovnat (přinejhorším za pomoci odborníků).

    A dost, jdu dělat něco užitečného.Sml24

    superkarma: 0 14.06.2014, 10:12:18
  8. avatar
    [38] gerda [*]

    pajda — #37 dávám ti stoprocentně za pravdu. Každý snad zná příběhy dětí z džungle. Tam vyrůstaly bez lidského zásahu.

    1. na komentář reaguje Rikina — #40
    superkarma: 0 14.06.2014, 09:50:37
  9. avatar
    [37] pajda [*]

    Suzanne — #33 já si zásady téhle metody našla a hned ty první mě dost zaskočily:

    Chování učitele k dítěti je vždy plné respektu k jeho individualitě jako k hotovému člověku

    Dospělý nemá žádné právo dítě formovat a manipulovat, zaměřuje se na vlastní záporné povahové rysy namísto pozorování záporných vlastností dětí

    A článek je napsán podle nich, to bohužel neoddiskutujeme ani jedna. Proto jsem reagovala tak, jak jsem reagovala. Jinými slovy: ty čteš líbivé věty o láskyplném přístupu, já nebezpečný marketingový tah, překrucující skutečnost.

    Dítě je individualita, to nikdo nepopírá, ale bez formování a určitě manipulace ze strany dospělých z něj nikdy nebude člen společnosti. Zastávám názor, že dítě je nehotový jedinec, který zákonitě dělá chyby a mým úkolem je mu ty chyby ukázat a poučit jej, jak jim předcházet, popřípadě jaké následky ponese, samozřejmě při respektování jeho stupně vývoje a pokud možno bez negativního hodnocení dítěte - čehož se dá sáhnout právě těmi předem nastavenými pravidly.

    1. na komentář reaguje gerda — #38
    superkarma: 3 14.06.2014, 08:25:51
  10. [36] Karo Líná [*]

    gerda — #12 Ano, tohle mě dnes pěkně nadzvedlo. Místo, aby haranti dostali doma sodovku, rodiče chtějí nechat vyhodit ředitelku školy Sml31 Lidstvo fakt degeneruje. Nekvalitní rodiče mají nekvalitní děti, s tím se asi moc nadělat nedá. Ve stejný den si člověk přečte, že přibývá úrazů na jezdících schodech, hlavně u dětí. Prý strkají nohy mezi schody. A rodiče čumí mezitím kam? A svým dětem řekli o chování na schodech co? Nejspíš nic a čumí do mobilu. Dřív byly všude sovětské jezdící schody, které byly mnohem rychlejší než ty dnešní, unijní. A přesto na nich děti jezdit dokázaly. Zajímavé.

    superkarma: 0 13.06.2014, 18:57:52
  11. avatar
    [35] wich [*]

    Suzi, zase mas pravdu, jako vzdy.

    superkarma: 0 13.06.2014, 18:26:21
  12. [34] MaVy [*]

    wich — #30 tak tohle v naší školce není, asi je dobré brát si z různých směrů jen něco Sml16

    superkarma: 0 13.06.2014, 17:38:23
  13. avatar
    [33] Suzanne [*]

    pajda — #32 Já mám kolem sebe učitele, kam jen plivneš, půl rodiny Sml30 A mezi dětmi jsem v poslední době téměř denně. Myslím jen, žes ten článek četla s tímhle zaujetím (já se pak potýkám s následky takovéhoto přístupu), proto jsi mezi řádky našla to, cos sama chtěla. Nic ve zlém. Jen je zajímavé, jak si každý v tom článku najde to, co sám zrovna prožívá. 

    Já v tom článku čtu o přístupu láskyplném. Ten se vylučuje s tím, nechat růst jako dříví v lese, přistoupit na dětský hněv a pod. 

    Co se týče názorů na výchovu, evidentně to vidíme stejně. Jde teď jen čistě o vnímání tohoto článku. Podle mě je o správném vedení mířícímu ke kultivované osobnosti. Přičemž není nutné zatěžovat v předškolním věku nucením do znalostí, na které ještě nemá věk. Nic víc, nic míň.

    1. na komentář reaguje pajda — #37
    superkarma: 1 13.06.2014, 17:36:48
  14. avatar
    [32] pajda [*]

    Suzanne — #29 ano, já se pak potýkám s následky takovéhoto přístupu. A věř mi, že je to stále horší a horší.

    Dítě se nemá vztekat v obchodě, a to ani když je pevně přesvědčeno, že má "právo vzít si to, co momentálně vidí" Tvoje děti si braly všechno, co viděly? Řekla bych, že ne. A jsme u jádra věci. Ty jsi celkem nepochybně malé vzteklouně napomenula nebo to vyřešila jinak, ale řešila jsi to. Z článku ale vyplývá, že je to právo dítěte, vzít si všechno, co vidí, a je chybou rodiče, že jej o toto právo ochuzuje. A podobnou logikou se pak ohání budoucí násilníci:"Ona mi ale nedala peníze, i když je měla!" Zažila jsem, když maminka konstatovala, že "Tak já ho z té školy dám pryč a půjde dělat!" a dostala přímo přede mnou facku, protože "No snad si fakt nemyslíš, huso jedna, že budu někde zařezávat? Ty mě máš živit!" To je následek nedostatečně vysvětleného faktu, že člověk nemůže mít všechno, co vidí. Nikoliv výchovy ke čtení a psaní.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #33
    superkarma: 0 13.06.2014, 17:27:18
  15. avatar
    [31] wich [*]

    Nasi mladou slecnu/mladeho pana, dle toho, co to bude, povedu tradicne stredoevropsky. Jedine, co vim urcite, ze bude bilingvni.

    superkarma: 0 13.06.2014, 17:03:54

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] wich [*]

    Nemam cas louskat, co jste tu naplodily,' nicmene z osobni zkusenosti bych dite do neceho, co ma podtitulek Montessori nedala. Co jsem tam byla, deti si celou dobu "hraly" oddelene, kazdy sam. Teda hraly... Ony spis pracovaly s mini naradim. Kazdy si pomalu rozbalil svoji decku, na tu si vyskladal svoje naradicko a opravoval... Takhke probihalo ceke dopoledne. Deti si vubec nehraly spolu (vek 4-5 let), necvicily, nezpivaly, proste porad pracovaly, kazde ditko samo. To me teda je sympatictejsi JJR.

    1. na komentář reaguje MaVy — #34
    superkarma: 0 13.06.2014, 17:01:22
  2. avatar
    [29] Suzanne [*]

    pajda — #25 Ale to tam není takhle napsané Sml23 To už tam dosazuješ něco, co třeba sama ve školství řešíš, nicméně stále to není v článku. Viz, co píše Mickey Mouse  Mickey Mouse — #24 Sml67

    gerda — #26 Sml80 dtto

    1. na komentář reaguje pajda — #32
    superkarma: 0 13.06.2014, 16:56:03
  3. avatar
    [28] wich [*]

    Rikina: Draha, to byla ale prima reakce na srovnani vychovy ditete a psa - ze prej dospely pes nejde vychovat.

    superkarma: 0 13.06.2014, 16:54:39
  4. [27] MaVy [*]

    moje dítě chodí do školky,kde učitelky prošly školením u Montessori,ale školka má i jiné směry vzdělávání a musím říct,že jak děti, tak valná většina rodičů jsme naprosto spokojeni Sml67Sml67,děti máme spokojené,šikovné,samostatné,ale nutno podotknout,že my rodiče se jednak zapojujeme do spousty aktivit,tak nechci říct,že bych byla extra přísná,ale jsem přísnější,tak i ostatní rodiče,asi i díky vedení školky nejsou ti kteří by rozmazlovali a nejednou se stalo,kdy dítě upozorní ,že se zdravíme,chováme ohleduplně,mají spoustu dobrých návyků a tak je-li rodič rozumný,rozmazlence z něj nedělá

    superkarma: 0 13.06.2014, 16:46:53
  5. avatar
    [26] gerda [*]

    Suzanne — #21 položme se na otázku: kdy končí dětství?Sml58 Protože to je v článku hodně podstatné. Až tedy dětství skončí, mělo by být dítě již vychované. Ale jak toho sakra docílit, když se mu všecko dovolí?Sml80

    1. na komentář reaguje Suzanne — #29
    superkarma: 0 13.06.2014, 16:33:46
  6. avatar
    [25] pajda [*]

    Suzanne — #21 mluví se tam o tom, že dítě nemusí umět číst, psát a odříkávat básničky. A nepotřebuje informace o světě. Potřebuje všezahrnující lásku a všechno ostatní se dostaví "samosebou a ve správném čase" - což je přesně to, na co maminky rozmazlených fracků slyší nejraději.

    "On se uklidní!" říkají mi matky puberťáků.

    "Je to ještě dítě, co byste po něm chtěla?" slyším, když dvacetiletý kluk kouří trávu, chlastá a šikanuje okolí...

    Kvalita, hodná člověka, se bohužel rodí ze znalostí a zkušeností a sociologie, umožňující přežít v lidském světě, je věda nadstavbová. Bez důkladných základů lidského vědění nevstřebatelná.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #29
    superkarma: 0 13.06.2014, 16:02:57
  7. avatar
    [24] Mickey Mouse [*]

    Suzanne — #21 Souhlasím. V článku čtu něco o dlouhodobém vedení, jasných cílech a kultivaci vlastností a schopností. To nezní jako "nechat růst bez pravidel".

    Spíš jsem článek pochopil tak, že dítě nemusí umět násobilku ve třech letech a nosit lodičky v šesti. A rodiče se nemusí stresovat tím, že dítě občas něco nechápe, nezvládne nebo pokazí.

    Stačí, když bude dítě umět vše přiměřeně svému věku. Včetně toho, že nebude dokonalé, ale bude respektovat pravidla platná pro jeho věk v jeho společnočnosti. K čemuž rodič musí umět dát mantinely, návody, motivaci a příklady - prostě vychovávat.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #29
    superkarma: 2 13.06.2014, 15:57:44
  8. avatar
    [23] phoebe24 [*]

    Suzanne — #21 Problém je v tom, že spousta dnešních rodičů tyto alternativní (např. Montessori) právě tak chápe. Řekla bych, že dílem z pohodlnosti nechají dítko, ať si dělá co chce, dílem z nedostatku inteligence (při vší úctě - nejsou schopni domyslet následky a rizika) a dílem z důvodu zbytnělého sebevědomí (což je typické u ekonomicky silnějších rodičů s nižším vzděláním - automaticky předpokládají, že jejich dítko je a bude NĚKDO).

    superkarma: 2 13.06.2014, 15:35:32
  9. [22] Rikina [*]

    wich — #20 ... a Desenského sem zatáhl kdo? Sml80 

    No jasně že se - už zase - diskutuje o něčem jiném - on ten článek zas tak podnětný nebyl. Sml57

    superkarma: 0 13.06.2014, 15:30:10
  10. avatar
    [21] Suzanne [*]

    pajda — #1 gerda — #2 Holky, já mám pocit, že jsem četla jiný článek než vy Sml80 Tady se přece neříká nic o "nevýchově". Sml80 Spíš to mluví o nepotřebě přehnaného perfekcionismu a dítěte coby "výstavní skříně".

    1. na komentář reaguje phoebe24 — #23
    2. na komentář reaguje Mickey Mouse — #24
    3. na komentář reaguje pajda — #25
    4. na komentář reaguje gerda — #26
    superkarma: 0 13.06.2014, 15:24:55
  11. avatar
    [20] wich [*]

    Ale samozrejme se uplne odchylilo od pointy prispevku. Proste klasika zena-in :)))))))))

    1. na komentář reaguje Rikina — #22
    superkarma: 0 13.06.2014, 15:19:10
  12. avatar
    [19] wich [*]

    Pajda1: nejakeminternetove diskuze neresim vubec, zajima me osobni zkusenost - a sice rada napravenych socializovanych psu, kteri byli tesne pred utracenim pro agresivitu a my uz je poznali u Rudy jako nejmilejsi mazlivce. S nasi mladou bojacnou fenkou nam pomohl perfektne.

    superkarma: 0 13.06.2014, 15:18:11
  13. avatar
    [18] gerda [*]

    Rikina — #16 betonové schody...Sml52Sml67

    superkarma: 0 13.06.2014, 15:15:00
  14. avatar
    [17] pajda [*]

    Rikina — #16 jo tak proto si náš pes koupil encyklopedii tachyonůSml52Sml52Sml52Sml52

    superkarma: 0 13.06.2014, 14:48:08
  15. [16] Rikina [*]

    pajda — #15 pan Desenský je poměrně známý tím, že odpovídá jen těm, které buď zná a ví, že jsou jeho fanoušky, nebo na to, co se hodí okecat, a nemusí se hledat konkrétní řešení. Sml80 Přestala jsem ho brát vážně od té doby, co začal používat - dle jeho vlastních slov - "anténu" na tachyonovou energii, pomocí které dokáže změnit myšlení psů. Za tím účelem prý používá přívěsek z kvartzového křišťálu upravený ve speciální tachyonizační komoře. Ten pán má možná dobrý marketing a dokáže se prodat, ale to bude asi tak všechno. Nesvěřila bych mu betonové schody, natož psa.

    1. na komentář reaguje pajda — #17
    2. na komentář reaguje gerda — #18
    superkarma: 1 13.06.2014, 14:35:21
  16. avatar
    [15] pajda [*]

    wich — #6 s Desenským mám úžasnou zkušenost. Požádala jsem o radu u psa z útulku. Dostala jsem průpovídky v kvalitě výše uvedeného článku. Po upozornění, že se ptám na úplně jiné věci a "cvičit" psa tak, že ho chytím  a "zklidním", když on se v tu chvíli pomočí strachy, dost dobře nejde, byl výsledkem okamžitý ban. Tolik k "výsledkům". Dodatečně jsem zjistila, že je to bohužel běžný postup.

    Ovšem když se zákáží problémové dotazy, pak je výsledkem hromada šťastných majitelů, že?

    1. na komentář reaguje Rikina — #16
    superkarma: 1 13.06.2014, 14:18:02
  17. avatar
    [14] gerda [*]

    macamala — #13 projela jsem i diskusi pod článkem, ne celou samozřejmě, ale našel se tam jeden, co ty kluky obhajoval! Opravdu nechápu, kam směřuje výchova, jestliže je toto maličkost.Sml80

    superkarma: 0 13.06.2014, 11:13:46
  18. [13] macamala [*]

    gerda — #12 Tak to bych rodice poslala do ... Jeste si sve panary obhajuji.

    1. na komentář reaguje gerda — #14
    superkarma: 0 13.06.2014, 11:00:22
  19. avatar
    [12] gerda [*]

    a takhle to pak může vypadat...co je to za rodiče, když nejen neumravní svoje ratolesti, ale navíc chtějí postihovat pedagoga?!Sml31

    Dva deváťáci českobudějovické Základní školy Matice školské potrápili při vyučování učitelku - jeden jí říkal vulgární básničku, druhý točil její reakci mobilem. Video pak pověsili na YouTube. Ředitelka školy Jana Rychlíková potrestala provinilce dvojkou z chování a třídní důtkou. Rodiče teď požadují její odvolání. Zdroj: http://budejovice.idnes.cz/za-trest-pro-zaky-kvuli-videu-muze-pykat-i-reditelka-f9q-/budejovice-zpravy.aspx?c=A140612_2073055_budejovice-zpravy_mbe

    1. na komentář reaguje macamala — #13
    2. na komentář reaguje Karo Líná — #36
    superkarma: 0 13.06.2014, 10:32:55
  20. avatar
    [11] monkee [*]

    Autorce a jejímu článku poněkud nerozumím. Přijde mi, že plete dohromady hrušky s jabkama a jako celek mi článek přijde jako plácání do větru. I když jednotlivé myšlenky by se snad tu a tam vydloubnout daly. Ale jejich seskládání mi vůbec neladí.Sml23

    V každém případě DÍTĚ JE VIZITKA RODIČŮ. Dítě nemůže být vizitkou státu, školství nebo "genů".

    superkarma: 0 13.06.2014, 10:26:57
  21. [10] macamala [*]

    Dite budu vychovavat srdcem a s laskou. Pokud neco vyvede, budu z toho vyvozovat dusledky, v zadnem pripade nad tim nemavnu rukou. Nejhorsi je rozmazlene dite. Kazdopadne se na dite tesim, bude to uplne neco noveho v zivote.

    superkarma: 0 13.06.2014, 10:12:32
  22. avatar
    [9] ToraToraTora [*]

    wich — #8 No jistě, protože důležitým aspektem utváření společnosti je i tradice.

    superkarma: 0 13.06.2014, 10:07:39
  23. avatar
    [8] wich [*]

    Studovala jsem spoustu let různé pedagogické směry. Dlouho jsem se věnovala alternativní pedagogice a všechno mi ve výsledku přišlo jako hokus pokus. Úplně šíleně na mě působila školka Montessori, tam jsem si připadala jak v nějaké sektě. No až se moje dítě narodí, budu s přehledem aplikovat normální výchovu, kterou aplikovali naši rodiče a ráda se s nimi poradí.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #9
    superkarma: 0 13.06.2014, 10:02:08
  24. avatar
    [7] ToraToraTora [*]

    Princip montessori mi není blízký a věřím, že i v pevné výchově je místo na dětský rozvoj a dostatečně pevné základy pro "katedrálu" budoucí. Dá se souhlasit s výroky ohledně cvičených opiček a posuzování nás skrz naše dítě. to ovšem neznamená, že bychom měli polevit ve výchově, ale nebýt naučit se ignorovat zlé jazyky. To, že mé dítě má zelaná kolena od trávy znamená, že reklama na Ariel lhala, nikoliv, že já jsem spodina společnosti

    superkarma: 2 13.06.2014, 09:55:33
  25. avatar
    [6] wich [*]

    pajda — #1 "...dočetla by se tam, že pokud nevychováváte psa od štěněte, nevychováte ho vůbec". Což je hloupý mýtus. Zeptejte se majitelů adpotovaných feneček zasloužilých matek zachráněných z množíren, jak se všechno a rychle naučily i v šesti, sedmi letech... Nebo co práce Rudy Desenského.

    1. na komentář reaguje pajda — #15
    superkarma: 0 13.06.2014, 09:55:23
  26. [5] Rikina [*]

    Tak teda nevím, podle mého názoru se to nevylučuje - dítě může přijít domů zablácené z objevování světa všemi smysly, a přitom současně umět číst, psát, počítat. Konec konců se bez toho ani neobejde, a čím dřív se to učí, tím lépe mu to uvízne v hlavičce. Předvádět dítě jak cvičenou opičku, kolik umí říkanek a písniček, to samozřejmě nutné není, a myslím, že to ani moc lidí nedělá. Sml80 Celkem bych i souhlasila s myšlenkou, že člověk nemusí vždycky stihnout dospět za těch přidělených 18 let, někomu to trvá déle, a třeba u sebe si nejsem jistá ani dneska, po půlstoletí od doby, co jsem byla tím "nejkrásnějším a nejchytřejším miminkem" Sml57 že bych byla ten celistvý člověk, který zná svou sílu. Ba naopak s věkem přichází pochybnost, zda to všechno konání nešlo dělat jinak a lépe. Nicméně to vedení a výchova robátek prostě potřebné je, nedá se jenom tak přihlížet a radovat se, ani seznámit dítko s pravidly nestačí. Je potřeba naučit ta pravidla respektovat a dodržovat, a to i když se někdy člověku nechce. Život nemá jen ty slunné stránky, a dítko uvyklé tomu, že se na něj všichni kolem jen usmívají a láskyplně ho nevychovávají, protože je to přece dítě, zákonitě jednou narazí na realitu. Sml80

    superkarma: 0 13.06.2014, 09:41:56
  27. avatar
    [4] Altamora [*]

    pajda — #1 Pratchett to napsal dokonale. Myslím si, že děti mají mít volnost, hodně volnosti, ale jen v rámci mantinelů. Mezi neustálým peskováním a mezi ponecháním absolutní volnosti není rozdíl. Obojí je podle mě špatně. Občas je třeba jít i proti osobnosti dítěte. Nesmělé povzbudit a postrčit, příliš divoké zklidnit.  Ono je ale snazší říkat, že nám moje dítě večer skáče po hlavě proto, že mu hloupá babička dala pišingr než si přiznat, že ho neumíme zklidnit. apod.

    superkarma: 0 13.06.2014, 08:25:08
  28. avatar
    [3] gerda [*]

    A ještě: o paní Montessori jsem viděla životopisný film. I když se mu musí odpustit idealizace a umělecká nadsázka, nevšimla jsem si, že by ta paní nevychovávala. Naopak - hledala cesty, jak se dětem přiblížit, jak je vzdělat, nenásilně, ale cílevědomě!

    superkarma: 0 13.06.2014, 07:51:42
  29. avatar
    [2] gerda [*]

    pajda — #1 Pajdo, děkuju. Článek jsem jaksi nepochopila. Pořád zastávám názor, že to, co dítě které teprve poznává svět potřebuje, jsou PEVNÉ MANTINELY. Prostě musí vědět, jak se má chovat. Naši nevzdělaní předkové vychovávali v tradicích ohýbaného stromku v mládí (metla vyháněla děti z pekla - no, o tom už se dá diskutovat). Nechat děcko růst jako dříví v lese nesvědčí o tom, že ho mají rodiče rádi. Svědčí nanejvýš jen o jejich bezradnosti a lenosti.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #21
    superkarma: 0 13.06.2014, 06:45:05
  30. avatar
    [1] pajda [*]

    Kdykoliv jsem se setkala během své praxe s týranými rodiči (a nebyly to vždy jenom matky), tehdy zazněla věta:"Ale vždyť my mu všechno dovolili!!!!" A právě výše uvedené "pravdy" jsou na vině toho, že matinka, která "nekladla nepřiměřené mantinely" a synáčkovi nestanovila odpovídající hranice a nedala mu zavčasu pár facek (míněno obrazně) ty facky  - bohužel opravdové - časem inkasovala sama.

    A když už dotyčná nadšeně přirovnává dítě ke štěněti, mopžná by si měla přečíst něco o psech. Stačila by kynologie pro začátečníky...dočetla by se tam, že pokud nevychováváte psa od štěněte, nevychováte ho vůbec.A nikdo, kdo má aspoň zárodek rozumu nenechá štěně, aby si dělalo co chce. 

    To, že se řadě dnešních rodičů líbí, že nemusí mít odpovědnost za malé dítě a můžou tvrdit, že "oni nechávají dítěti volný prostor pro rozvoj" je jenom forma alibismu. Nic víc a nic míň. A v pubertě pak takový rodič bude ječet, že se škola nepostarala, že se okolí nepostaralo, že se stát nepostaral...aniž by si přiznal to, co je podstatné: když už si to dítě pořídili, jsou povinni se o ně starat!

    A ještě takový malý citát z mého oblíbeného Terryho Pratchetta:"Zuzana nenachávala dělat děti to, co chtěly ony. Nechávala je dělat to, co chtěla ona. A všichni shledávali, že je to výrazně lepší. Děti z její třídy netvrdily, že jim domácí úkol sežral pes. Pes s nimi šel domů a pečlivě dohlížel na to, aby vypracovaly to, co měly zadáno."

    1. na komentář reaguje gerda — #2
    2. na komentář reaguje Altamora — #4
    3. na komentář reaguje wich — #6
    4. na komentář reaguje Suzanne — #21
    superkarma: 7 13.06.2014, 05:11:15

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme