Rodina

Dítě? Času dost, je mi teprve třicet


Za rok dovolená v Jugoslávii, pak auto, dům, první dítě, druhé dítě… Pryč jsou ty doby podobného linkování společného manželského života. Bohudík. Moderní doba však přináší jiný fenomén, který nepůsobí tak směšně. Zato s ním jsou ale spojené komplikace nebo přímo nenaplněná touha. Tou touhou je mít dítě a fenoménem snaha o otěhotnění po třicítce.

Neexistuje ideální věk pro otěhotnění, ale optimální. A tím je dvacátý až třicátý rok. Počet matek prvorodiček ve vyšším věku ale stále roste. V jejich případě jde mluvit o dvojnásobném štěstí. O jednom v podobě vytouženého dítěte, které cítí každý rodič, o druhém proto, že se jim toho podařilo i navzdory stoupajícímu věku dosáhnout.

Bezprostředně po třicítce totiž klesá šance na otěhotnění zhruba o dvacet procent, po pětatřicátém roce ženy se dokonce snižuje asi na polovinu!

Čím je to způsobené? Vajíčka ve vaječnících přirozeně stárnou a snižuje se jejich množství. Oplozené vajíčko je navíc méně schopné zahnízdit se v děloze. Komplikovanost potvrzuje také počet samovolných potratů u žen s vyšším věkem.

Navíc změny, které probíhají v pohlavních buňkách, mohou mít na svědomí zvýšený výskyt vrozených chromozomálních vad, jako je například Downův syndrom.

Co říkají statistiky?

► Matkám se první dítě rodí v průměru ve 27 letech, v roce 1993 bylo prvorodičkám o čtyři roky méně.

► Téměř třicet procent žen přivádí na svět prvního potomka až po svých třicátých narozeninách.

► Po 35. roce věku ženy výrazně stoupá počet chromozomálních odchylek u plodů. Je doporučován odběr plodové vody k vyloučení např. Downovy choroby.

Psychologové se vesměs shodují, že nejčastějším důvodem odsouvání mateřství je kariérismus nebo potřeba zajistit si nadstandardní materiální statky. Myslí si to i psycholožka Radka Vaňková. „To samozřejmě není nic objevného. Mnohé ženy nechtějí opustit výhodnou pracovní pozici a zastavit slibně rozjetou kariéru. Jiné zas touží po vlastním domě, co nejluxusnějším životě, a toho se samozřejmě jen stěží s dítětem dosahuje,“ řekla. „A pak dochází i k tragédiím, když se jejich mateřská touha po přetažených biologických hodinách nenaplní. Mám na mysli následné psychické změny a trhliny ve vztazích. Muži je pak často opouštějí, oni mohou mít potomka bez problému po čtyřicítce i později,“ dodala Vaňková. Podle ní je ale také spousta žen, které často mluví o touze po dítěti, ale nedokáží se ve skutečnosti vzdát vlastního pohodlí a zaběhlého způsobu života.

Ještě další riziko přináší pozdní (nebo žádné) mateřství. „Zjistilo se, že mít první dítě po třicítce, nebo nemít je vůbec, jsou významné rizikové faktory pro vznik nádoru,“ říká onkolog Luboš Petruška.

Případy slavných povzbuzují

Vzpruhu pro ženy, které si už dávno odškrtly tři křížky, je například místopředsedkyně Sněmovny Lucie Talmanová (ODS). Ta porodila syna Nicolase, kterého má se svými milencem premiérem Mirkem Topolánkem (ODS), těsně před čtyřicítkou.

„To samozřejmě může být povzbuzením pro ty, kterým se blíží třicítka, a dítě ještě nemají. Měly by si ale nejdřív uvědomit specifika, v jakých žijí tyto známé ženy, a v jakých žijí ony. Některé by zkrátka měly přestat snít,“ podotkla psycholožka Vaňková.



Které známé ženy přivedly na svět dítě (i dalece) po třicítce?

● Michaela Maláčová (35), porodila ve třiatřiceti letech syna Arona.

● Sára Saudková (41), přivedla na svět v jedenačtyřiceti syna Oskara.

● Eva Herzigová (35), ve třiatřiceti se jí narodil Jiří.

● Alice Bendová (33) porodila ve dvaatřiceti syna Vašíka.

● Lucie Talmanová (41), bylo ji čtyřicet, když se jí narodil Nicolas.

Jak to vidíte vy? Stojí kariéra nebo čekání na toho pravého vysněného za riziko, že nebude dítě?

   
12.11.2008 - Těhotenství a porod - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [119] Mischela [*]

    bude mi 26, vdaná jsem pár měsíců a děti chceme mít,vždycky jsem si přála abych potkala toho pravého a otěhotněla do 30,myslím,že jsem potkala,tak snad se zadaří i otěhotnět...
    každý to má tak, jak si to zařídí,jestli kariéra nebo rodina.
    taky záleží na tom jestli potkáte toho pravého...jestli je s kým mít dítě...

    superkarma: 0 19.11.2008, 11:09:38
  2. avatar
    [118] Irena1 [*]

    tak on nemusí být nutně blb (ikdyž se k tomu spíš přikláním).
    Co vy víte, jakým způsobem je mu nutnost dětí a jejich zplození podsouváno, jestli to neprovází hysterické výstupy, ťukání na teploměr a hodinky, že ťeď musí "nastartovat a makat".... přístup samičky toužící po množení může být někdy fakt drastický.

    Ale spíš to bude blb

    superkarma: 0 19.11.2008, 08:55:28
  3. avatar
    [117] jifa [*]

    Iveťák: všechno hezký máš před sebou - nový vztah, novýho manžela, rodinu - ber to takhle a hlavně nezatrpkni bývalý byl blb, to se stává, ale to není konec světa

    superkarma: 0 17.11.2008, 16:19:35
  4. avatar
    [116] kareta [*]

    Iveťák: hodně štěstí a pamatuj, pokud máš dost rozumu, VŽDY si můžeš jen polepšit

    superkarma: 0 15.11.2008, 12:25:03
  5. avatar
    [115] Meander [*]

    Jupíí: Zdá se, že se k tomu postavila čelem. Já bych ho majzla, hajzla.

    superkarma: 0 14.11.2008, 18:15:22
  6. avatar
    [114] Jupíí [*]

    Meander: ovšem pomyšlení na 11 ztracených let s kokotem, docela zabolí. Dělat blbovi 11 let trubku! Doufám, že se holka brzy vzpamatuje.

    superkarma: 0 14.11.2008, 07:37:06
  7. avatar
    [113] Meander [*]

    Iveťák: Manžel je kokot, který tě má jenom za samici, sloužící ku předání jeho podlých genů. Buď ráda, že jsi se ho zbavila. A to si nedělám srandu.

    superkarma: 0 13.11.2008, 20:06:04
  8. [112] Iveťák [*]

    Ahoj lidičky, můj názor je mít první dítě do 30 let, taky jsem si to přála.. S manželem jsme spolu 11 let z toho 3 roky manželé a od té doby se snažíme o miminko, od mých 28 let. Teď je mi 31 let, mám za sebou 2 potraty 1 umělý oplodnění. Ten druhý potrat byl před 1.5 měsícem.Když se můj manžel dozvěděl, že opět půjdu na kyretáž (přestalo mu ťukat srdíčko) řekl mi v den odjezdu z nemocnice, že se chce rozvést. Od té doby se mi zhroutil svět ztráta dítěte, manžela, práce, domova.. Jezdila jsem k psychiatrovi, nebýt našich člověk to snad všechno vzdá.. Teď začínám znova. Takže nic neplánovat...až to příde, tak to příde.. Vy co máte problémy, nevzdávejte to, pokud máte silného partnera zvládnete všechno... papa

    superkarma: 0 13.11.2008, 19:55:28
  9. avatar
    [111] shb [*]

    mindulinka 104: jste šikulky
    safírek 106:

    superkarma: 0 13.11.2008, 16:13:37
  10. avatar
    [110] Lassie [*]

    7kraska: Pravdu máš. Moje tchýně má energie za celou rodinu, jezdí na kole, cvičí, jede si zaplavat 30km na Orlík a zpět, běžkuje. Je jí 54let. Básničky, nová slova, lezení na cokoliv - to vše učí naší dvouletou dceru ona(ode mě se očekává pouze fyzická přítomnost :-))a já si občas jen tak postesknu, že je vlastně oproti mně mladice :-D.

    superkarma: 0 13.11.2008, 15:20:41
  11. [109] 7kraska [*]

    jenny55 - souhlasim

    ja proste jsem a budu stara matka se vsim, co k tomu patri, tak se aspon snazim nebejt tlusta a nevypadat stare a jakz takz mladistve se oblikat - nastesti matek pres 30 a pres 40 je vic, nemusim "souperit" pri cekani pred MS s nakyma dvacitkama

    a chci se udrzet v dobry fyzicky kondici, abych dceri k necemu byla v pozdejsich letech...a nevadilo by mi, kdyby mela dite jeste na (pripadne) VS, abych ji s nim stihla pomahat...vidim, jaky je rozdil mezi babkama pres 60, nektere chodily s nama na cviceni s detma a normalne tam cvicily, zato moje matka s holkou ani nemuze jit ven, protoze je tlusta a spatne chodi - tak snad ja budu ta babca, co muze s vnoucetem delat vsechno, ale to se predem nikdy nevi, kazdopadne se muzu snazit uz ted pro to neco delat

    kdyz koukam na to, jaky jsou vyhody starsi matky, tak bych rekla, ze mam asi vetsi trpelivost nez zamlada, protoze uz jsem si plno veci uzila a nemam ted pocit, ze by mi nejaky zabavy utikaly...a taky mame lepsi bydleni, nez jsem kdy driv mela, na lepsim miste a mnohem vetsi...a mam vetsi zivotni zkusenost a nadhled...a taky lepsiho partnera nez kdy driv (i kdyz mame svy problemy) - ale aspon je vzdelanej a holce porad neco vysvetluje na jeji vecne "proc?"

    ostatne na co teoretizovat, uz se to nevrati, uz proste mlada matka nikdy nebudu

    superkarma: 0 13.11.2008, 06:59:18
  12. avatar
    [108] risina [*]

    Mafinka 82: V průměru žena končí školu v pěta- šestadvaceti letech? To jsem ani netušila, že tu máme tolik žen s doktorátem...

    superkarma: 0 12.11.2008, 23:45:22
  13. avatar
    [107] risina [*]

    Pentlička 25: "Ženám, které ještě nerodily, se nepředepisovala žádná antikoncepce."

    Na to jsi přišla jak???

    superkarma: 0 12.11.2008, 23:36:43
  14. [106] safírek [*]

    co tím měl autor na mysli? Jen to, že biologické hodiny tikají, optimálně mezi 20 až 30 rokem. A když je žena zdravá, díky B-hu za to, může rodit i později. Ale to se nedá brát jako (že je zdravá a tím pádem může rodit)samozřejmost.
    Zbytek je otázka nejen citu,ale předvším svědomí. Co z toho, že by žena rodila v 19 a nebyla materiálně zabezpečená? O tom se v článku nemluví. Zmiňuje se jen pohodlí. Když nebudu mluvit obecně, tak vztáhnu celé téma na sebe. Na Štědrý večer mi bude 39, dítě nemám, protože jsem nepotkala toho pravého a hlavně jsem celý život dělala sociální práci. Z feťákama, bezdomovcema...,tak jsem veškerou energii vyplýtvala na "cizí",kteří o to ze začkátku ani nestáli.(Období získávání důvěry).Později ano a moc. O budování kariéry nemůže být řeč. Peněz mi to "vyneslo"jen na přežití...dnes dělám,abych nabrala sil a začala se věnovat sobě,obyčejnou prodavačku. Ale peníze zase nemám. Na Moravě je plat o polovinu nižší, než v Praze a ten je brán jako nadprůměrný. Tak co zbývá? Prostě vykašlat se na statistiky a rádo-by objektivní čísla. Jak je život individuální, tak vše, co je kolem, je individuální. Tak i plodnost je individuální. Jasně, s vyšším věkem roste riziko, že dítě bude postiženo Dawnovým syndromem. To je fakt. Ale můj (nebo Tvůj) život stejně nikdo za nás žít nebude. Tak summa sumárum toho všeho je, žij podle svého nejlepšého vědomí a svědomí, snaž se o to nejlepší a věř, že se vše v dobré obrátí. Jen měj stále oči otevřené,aby Tě neminula Tvoje dobrá šance. K čemu? K tomu, co si skutečně přeješ. A to,co si máš přát, Ti nikdo nemůže nadiktovat. Co myslíš?

    superkarma: 0 12.11.2008, 21:50:01
  15. avatar
    [105] Meander [*]

    jeny55:

    superkarma: 0 12.11.2008, 21:32:14
  16. [104] mindulinka [*]

    Syna jsem měla neplánovaně v 26 /do 23 let jsem studovala) - nejdříve jsme bydleli v jednom pokoji u tchýně, pak nám dali ještě jeden pokoj - nešlo to, šli jsme do podnájmu a začali stavět vlastní bydlení - od mých rodičů jsem dostala klasickou výbavu (peřiny, ručníky apod), manžel od rodičů nedostal ani kapesník - nechci si stěžovat, nic jsme po nikom nechtěli. O veškeré investice jsme se postarali sami a od nikoho jsme nic nečekali - a už 2 roky bydlíme ve svém domečku - jen díky našemu přičinění a samozřejmě šetření, manželova času - který mohl trávit s námi a trávil ho v práci - kvůli penězům. Teď mi bude 31 a čekáme druhý mimčo - pro MĚ - je to akorát, vím, že dýl už bych na dítě neměla - ani chuť, ani sílu, ani vytrvalost a nervy.
    A ještě bych řekla ze své zkušenosti, že naše neplánované těhotenství všechno urychlilo - stavbu domečku. Kdyby na to nepřišlo, asi by nestál ani dneska - byly by jiné priority a bydlení by tolik netlačilo. Dítě prostě všechno urychlilo a převrátilo pořadí důležitých věcí.
    Je každého věc - ať už muže či ženy - jestli si dítě vůbec pořídí a kdy. Pokud to žena odkládá - z jakéhokoliv důvodu - není partner, bydlení, kariéra - je to jen čistě její věc, zároveň musí nést i riziko, že dítě jednou až ho bude chtít mít nemusí - nebudem si nalhávat věkem prostě plodnost u žen klesá.

    superkarma: 0 12.11.2008, 20:37:05
  17. avatar
    [103] jeny55 [*]

    Já jsem měla první dítě v 19ti,dnes je synovi 36let a něco ze mně má.Moje matka mne měla v 34 a já se pak ve škole styděla,že mám nejstarší mamku ze třídy.Užívám si v pohodě vnouče a nic mi neschází.

    superkarma: 0 12.11.2008, 20:31:09
  18. avatar
    [102] medved [*]

    tyhle clanky me dycky dost drasaji...obe deti jsme meli po tricitce a obe jsme meli driv jak na novy saty a ty priklady zen, co mely zeny ve 32 nebo 33 dyt dneska v porodnici je v zenska pod tricet vylozene divna, tak nevim, co tim jako autor mel na mysli

    superkarma: 0 12.11.2008, 19:20:57
  19. avatar
    [101] Juana [*]

    shb: kdyby se zrušilo regulovaný nájemný, tak určitě najít slušný byt by nebyl problém. A určitě by byl levnější, než teď, protože byt s regulovaným nájemným mladá rodina za normálních okolností nemá šanci získat.

    superkarma: 0 12.11.2008, 16:53:18
  20. avatar
    [100] shb [*]

    Irena1:
    borovice: pravdu máš a taky už to tu proběhlo mockrát, když do cca 26 studuješ a nic jsi nepodědila, tak ani po 5 letech práce zpravidla nemáš nazbyt, natož na byt za 3-4 mega..., po 5 letech se maximálně můžeš nějak vypracovat a něco si ušetřit, ale základní prvky života- jako bydlení, to je otázka buď velmi dlouhodobá a nebo žádná, pokud se člověk rozhodne žít v pronájmu (mimochodem to taky preferuju) ale najít ten dobrý a dlouholetý pronájem, to je terno!

    superkarma: 0 12.11.2008, 15:20:44

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [99] borovice [*]

    Tyhle diskuse mi často připadají jako mlácení prázdné slámy a jako vzájemné přesvědčování dvou skupin (s dětmi versus bez dětí). Každý má dnes k dispozici potřebné informace, jak to je s plodností a se stoupajícím věkem, každý má ale svou osobní situaci a své představy o životě,takže se může svobodně rozhodnout, jestli dítě mít, nemít a kdy. Jen si holt musí nést v každém případě důsledky svého rozhodnutí. To znamená, že pokud nebude mít optimální zajištění (přičemž optimální to není nikdy) a rozhodne se pro dítě, čeká ho pár složitějších let. Případně si může počkat na to optimum a pak to zrovna nemusí jít a může být pozdě a nebo to naopak půjde jak po másle. Holt na život neexistuje žáný mustr a každá z nás to má jinak.

    superkarma: 0 12.11.2008, 15:13:56
  2. avatar
    [98] Irena1 [*]

    nehledě na to, že pronájem je obvykle horší v poměru velikost/trvání/cena.... když jsi ve vlastním, tak i jinak zařizuješ a plánuješ

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:55:23
  3. avatar
    [97] Olinka01 [*]

    peetrax: Nám doktorka ve škole říkala, že z čistě fyzického (schopnost otěhotnět, udržet těhotenství a porodit s co nejmenšími následky) je právě těch 19 - 21 let, ale z psychofyziologického hlediska se to uvádí kolem 25 let.

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:47:18
  4. avatar
    [96] shb [*]

    Suzanne: tak ale asi máš kde bydlet ne? i když třeba v pronájmu, a myslíš že bys cítila takový pocit jistoty a klidně měla děti, kdybys věděla, že třeba máš byt na půl roku nebo na rok....

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:43:45
  5. avatar
    [95] shb [*]

    Suzanne: to bydlíš v pronájmu? nebo v družstevním?...

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:35:17
  6. avatar
    [94] Suzanne [*]

    shb: proč by měl člověk být socka jen proto, že nevlastní byt? Já nevlastním a socka rozhodně nejsem, jen prostě investuji do firmy. Dítě mám a má se moc dobře. Jen reaguji na souvislost nevlastním byt = socka

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:30:36
  7. avatar
    [93] shb [*]

    7kraska: no myslím, že tak taky stejně jednou dopadnu..resp. že si už si řeknu dost už nečekám a bude to, ale bez střechy nad hlavou fakt ne...i ty prachy oželím i svůj čas a ten blbej standard, ale bez klidu, že jsem bezprizorní těžko....a to je právě ten problém, málokdo si vezme do pronájmu lidi se zvířatama, dlouhodobě a ještě v týhle rasistický společnosti (nechci se teď s nikým hádat tak tuhle poznámku když tak přejděte)...takže to jde blbě, ale věřím, že se to povede..jednou

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:23:58
  8. [92] 7kraska [*]

    je snadny dite porad odkladat a je tezky najednou rict - jdu do toho...ja tu odvahu nemela

    ale ted treba objimani nebo diskuse s moji dcerou jsou nejvetsi labuz, co znam

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:09:15
  9. [91] 7kraska [*]

    shb, ja jsem si taky furt rikala, ze na dite jeste nemam - psychicky a financne a blbym bydlenim a blbejma partnerama - a kdybych dite nemela nakonec neplanovane, tak bych ho nemela nikdy

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:07:40
  10. avatar
    [90] shb [*]

    Dante Alighieri, Kareta, Lindaa:
    jojo chápu chápu, jen jsem tím chtěla říct, že chci dítě až sama uznám že na to mám (po všech stránkách) akorát jsem se trochu nechala unést reakcí na Kotě, co se do mně pustilo...jako zase kretén nejsem....

    superkarma: 0 12.11.2008, 14:02:08
  11. avatar
    [89] OlgaMarie [*]

    Dante Alighieri: To já vím, že klidu si užiju ažaž v hrobě.

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:45:55
  12. [88] 7kraska [*]

    Dante A. - to se teda priprav, ze volnyho casu Ti znatelne ubyde...i kdyz samozrejme zalezi, jak to materstvi pojednas - jestli mas hlidaci babicky a hlidaciho partnera, jestli jsi ochotna posadit dite bez vycitek k videu, najmout chuvu nebo babysittera...da se to osidit a taky se do toho da uplne polozit tzn. venovat diteti maximum casu, to casem vysleduje kazdej...ale tady se casova investice nastokrat vrati, aspon myslim a uz je to i trochu videt

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:40:13
  13. avatar
    [87] jiti [*]

    7kraska: Uplnej souhlas, mě malej stojí uplný minimum. Kojila jsem ho co nejdéle, oblékám ho do věcí ze sekáče, hračky dostává od babičky. Si říkám že ze mne ty prachy časem stejně vytáhne. Ale na to je dost času.

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:33:31
  14. avatar
    [86] Dante Alighieri [*]

    Ale co s dítětem ztratím zcela určitě, je můj volný čas. A ten je pro mě ještě mnohem důležitější než peníze... Potřebuju pro sebe spoustu svatýho klidu. Ale protože to dítě jednou chci a chci vědět jestli mi bude podobný, chci ho vidět růst, chci chodit na třídní schůzky atd. a posléze chci mít vnoučata, budu se muset svého času poněkud vzdát.

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:33:08
  15. avatar
    [85] jiti [*]

    Stojí, každej není maminkovskej typ a chce si užívat života. Kdo chce kam pomozme mu tam.

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:29:09
  16. [84] Lindaa [*]

    kareta: stastná to zeno, Tebe to teprve ceká, u nás je to v plném proudu...já se poslední dobou pravidelne v práci vzpamatovávám ze slecen dcer a jejich nápadu a desím se pomyslení, ze by mi od 1.ledna neprodlouzili smlouvu (z podpory by jsme nejakou dobu vyzili, ALE byla bych doma kazdé odpoledne s pijavicema ...bojim bojim)
    PS pijavice jsou 14,5 a 12

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:28:54
  17. [83] 7kraska [*]

    shb, ja naky penize mam, ale ze bych dceri kupovala vsechno, na co ukaze, to ani nahodou...drahej byl ten zacatek, kocarek, pleny a vselijaky sarapaticky a miminkovsky obleceni, taky Nutrilon (umely mliko), ale pak se to nejak smsklo, nakupuju obleceni v sekaci (britsky malo noseny veci - lepsi kvalita a mnohem hezci nez cesky novy), jen boty ma kvalitni a fungl novy, hracky vetsinou dostaneme od pribuznych a stejne si hraje nejradsi s modelinou a stavebnicema, treba pes pochodujici a stekajici na zapiskani, co dostala od my tety, ji bavi chvili...co je na diteti drahy je skutecnost, ze matka nevydelava tolik co driv nebo vubec nic...a nejradsi stejne ma, kdyz ji cteme a to nestoji skoro nic

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:24:38
  18. [82] Mafinka [*]

    Kariérismus a nadstandardní hmotné statky . To je článek vytaženej z 80. let? Z dnešního pohledu žena končí školu tak v průměru v pěta, šestadvaceti letech. Do té doby si sice většinou něco málo přivydělá, ale to je marginální záležitost. Žádný byt, žádné prachy. V těch pětatřiceti se myslím tak akorát dostane na nějaký hrubý životní standard. Kdepak by vzala nadprůměrné statky .

    Já se taky blížím ke 40 a dítě ještě nemám. Necítím se nijak ochuzená, naopak jsem ráda, že nemusím obíhat sociálky a domáhat se příspěvku na jídlo a bydlení, nakupovat v Kauflandech a sekáčích a pořád mám práci, kde jsem něco platná

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:23:53
  19. avatar
    [81] kareta [*]

    Lindaa: tak nějak jsem si to do budoucna představovala Pubertu máme "za pár", takže doufám, že těch 8 let přežijeme v příčetném stavu

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:23:27
  20. [80] Lindaa [*]

    shb: Dante Alighieri: Nez zacnou chodit do skoly tak je to úplne sumafuk a pokud se ty coby mamina spokojís s podedenýma vecma nebo vypujcenyma od kámosek, neznackovým oblecením apod tak skutecne az tak moc díte nestojí. A kdyz zacnou chodit do skoly tak más tak maximálne 2 roky na to, se vyrovnat s tím, ze at udelás cokoliv, koupís cokoliv tak vzdycky se najde ve tríde magor, co má lepsí, barevnejsí, novejsí a co já vím co vsechno a ty más smulu (no mela jsi dost casu na to, abys díteti zvedla sebevedomí natolik, aby ho tento magor nevyvádel z míry moc casto) a pak nastoupí puberta a je sumafuk jestli jsi socka nebo miliónár, protoze stejne nikdy nic neudelás a nereknes správne. Tak o co jde

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:18:26
  21. avatar
    [79] Dante Alighieri [*]

    shb 76: V něčem máš určitě pravdu, v podstatě souhlasím, protože taky nechci upozadit svůj luxus a pohodlí. Ale v souvislosti s tím legem mě napadlo, že jestli za mnou přijde holka, že chce sukni od Nike za 3000, tak jí stejně poženu svinským krokem, ať už na to prachy mám nebo ne. (neber to nějak útočně, to je jen poznámka )

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:11:21
  22. avatar
    [78] kareta [*]

    shb: ale malé dítě nepotřebuje nejdražší věci, tomu je to jedno, dítě uživíš do těch 5 let z minima, naopak mám dojem, že jim to spíš prospívá Děti opravdu bohatých jsou pro změnu docela izolovány, pokud se nejedná o tzv. staré pewníze, tam je ten přístup opět jiný

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:06:51
  23. avatar
    [77] Dante Alighieri [*]

    Dítě bych chtěla tak do 35, pak už prý významně stoupá riziko vývojových vad. Tak snad budu mít s kým. Jinak jedno mi úplně stačí. K tomu dvě a budu spokojená.

    superkarma: 0 12.11.2008, 13:05:59
  24. avatar
    [76] shb [*]

    Kotě58: tak se mezi tu nižší střední třídu zařaď když ti to vyhovuje, já svůj standard snižovat nehodlám a nehodlám se "přizpůsobovat" jen abych si rychle udělala dítě, to teda ani omylem a až na to mít budu tak si ho pořídím, je to moje věc a nikoho jinýho, já chci mít dítě zajištěné, chci mít na to bydlení a nechci mu vysvětlovat nevím třeba že nemůže mít tohle lego ale musí mít tuhle stavebnici protože na to nemám...nechci aby bylo apriori diskriminováno protože by bylo za socku na to v týhle společnosti fakuju...ale říkám je to každýho věc ne?

    superkarma: 0 12.11.2008, 12:54:50
  25. avatar
    [75] Irena1 [*]

    kotě, Lindaa: třeba v Německu je opravdu dost odlišný soc. systém. Jezdím tam za "švagrovou" a když se občas zmíní třeba o tom, jak sousedka dostává vysoký příspěvek na pračku, auto apod., tak se nedivím, že děti uživí i nezaměstnaní.

    Na druhou stranu proč by nešli brzo zpátky do práce, jestliže mají práci výhodnou a výnosnou?

    superkarma: 0 12.11.2008, 12:38:23
  26. avatar
    [74] OlgaMarie [*]

    Manx: Ale, ale... Copak ty nejsi člověk? Ty se mezi lidi nepočítáš? Vdyť je tolik rodin s dětmi a ty máš byteček sama pro sebe.
    Pokud bych si nebyla jistá, že jsem schopna o dítě se postarat, tak bych si ho za každou cenu také nepořizovala. Byť bych po něm toužila sebevíc.

    superkarma: 0 12.11.2008, 12:37:42
  27. [73] 7kraska [*]

    Lindaa, tam kde ja jsem "pusobila" - UK a USA - to tak je. A pokud zensky s ditetem sly do prace, tak rozhodne ne proto, ze by jinak umrely hlady. Sly tam proto, ze by jim zamestnavatele moc dlouho po matersky nedrzeli misto, nebo ze mely rozjetou nejakou karieru a aspirovaly na postup nebo neco takoveho. Proste pokud zily s normalnim manzelem, tak by je manzel uzivil. Nebo treba nespatrovaly sve stesti v tom byt doma s detma, spis se seberealizovaly v praci.

    superkarma: 0 12.11.2008, 12:35:52
  28. [72] Lindaa [*]

    7kraska: Kde na západe muze rodina vyzít z jednoho platu? A proc tam deti dávají do jeslí nebo soukromého hlídání od pár mesícu, kdyz by zenská mohla klidne být doma a vyzít? Já ze bych se prestehovala

    superkarma: 0 12.11.2008, 12:27:27
  29. avatar
    [71] bookcase [*]

    Luni: V Bruselu ještě netikaj?

    superkarma: 0 12.11.2008, 12:25:12
  30. [70] 7kraska [*]

    kareta, jestli myslis to, ze muzi dopustili, ze zeny se zdrahaji mit deti z financich duvodu, tak to je "dedictvi komunismu"...na Zapade muze cela rodina vyzit z jednoho platu, takze zena nemusi jit do prace a porad to tam tak vlady drzi...tady byli lidi komunistama ozebraceny po mene, prisli o uspory a platy byly najednou tak maly, ze to nebylo na preziti, takze zensky musely jit do prace a dodneska to je mnoha pripadech tak, ze z jednoho platu se neda uzivit rodina nebo da, ale hodne blbe...ovsem ted aspon existujou bohatsi chlapi schopny rodinu uzivit, takze v podstate mas pravdu, ze je to vec chlapa, jestli dopusti, aby zenska takhle uvazovala...i kdyz v nektery profesi ten chlap ma smulu a nevydela vic, i kdyby se na hlavu postavil, treba ucitel...pak jde o to, jaky ma rodina priority, jestli delat smysluplnou praci nebo pohodlne v dostatku zit

    superkarma: 0 12.11.2008, 12:24:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme