Vztahy

Dítě až po svatbě? Přežitek!

Dnes už je docela běžné mít „nemanželské“ děti. Nebo na to jít úplně obráceně a mít svatbu až po dítěti, jak to udělali Honza s Marcelou.  Nechtěli se brát, když byla Marcela těhotná. Připadalo jim to jako zastaralý přežitek.

svatba

Dítě až po svatbě, říkalo se za mých mladých let. No však už taky něco pamatuju. Tenkrát bylo takřka raritou, aby měl nesezdaný pár dítě. Proto bylo tolik svateb z „musu“. Rodičovstvo bylo ze staré školy a když holka otěhotněla, musel si ji kluk vzít.

Dnes už je docela běžné mít nemanželské děti. Nebo na to jít úplně obráceně a mít svatbu až po dítěti, jak to udělali Honza s Marcelou. Nechtěli se brát, když byla Marcela těhotná. Připadalo jim to jako zastaralý přežitek. Brát se, protože musíme? Ne, vezmeme se, protože chceme, a pořádně si to užijeme.

Připadá jim to logické a rozumné. Když byla Marcela těhotná, tak by ze svatby moc neměla. Bylo jí špatně, nemohla by si dát skleničku ani si pořádně zatancovat.

 A protože nechtěli svatbu komorní, ale ve velkém stylu, se spoustou přátel, hostinou, kapelou a zábavným programem, dohodli se, že ji uspořádají až po narození dítěte. No co, tak jim půlroční synek Vojtíšek půjde za svědka. Samozřejmě jen symbolicky, ale už se mu chystá parádní obleček, protože na svatbě svých rodičů musí být za fešáka.

Přípravami na svatbu doslova žijí a plánují vše do posledního detailu. „Nehoní“ je čas, a tak si to užívají snad ještě intenzivněji jako rodina než jako bezdětný pár. O programu a přesném časovém harmonogramu svatebního dne pravidelně informují na facebooku a dokonce si založili stránku s kolonkami svatebních darů, kde se pozvaní hosté registrují, což je nejen vtipné, ale i užitečné.

Jako fungující  domácnost mají všechno potřebné už pořízené, takže v kolonkách jsou jen věci, které opravdu vítají.  Navíc nedojde k trapasům, že se sejde pět žehliček, tři kávovary a čtvero souprav kastrolů, ale zamezí se nechtěným nesmyslům, jak už to někdy chodí, protože nechybí kolonka darů nežádoucích, a tudíž zapovězených.

Zkrátka mají to puntíku promyšlené a moc se na svatbu těší. Nejen jako pár, ale jako rodina. A co tomu řeknou lidi, že nevěsta půjde v bílých šatech a ženich v žaketu ponese v náruči jejich syna, je jim srdečně jedno.

   
12.07.2011 - Ona s ním - autor: Dana Haklová

Komentáře:

  1. avatar
    [28] black.bird.third [*]

    Hm, tak my měli ten zastaralý přežitek. Nejdříve svatba a až potom děti. Nechtěla jsem, aby se každý jmenoval jinak. Zato moje kolegyně, téměř všechny měly nejdříve děti a potom, když jim to klapalo, svatbu.

    superkarma: 0 06.11.2012, 20:14:43
  2. [27] jastura [*]

    Taky si asi pořídíme s přítelem nejprve dítě a pak někdy v budoucnu vyřešíme svatbu. Sice už mě požádal o ruku asi před dvěma lety, ale zatím jsme to nějak nezrealizovali a ani to zatím neplánujeme. Máme jiné starosti. Sml80

    superkarma: 0 15.07.2011, 07:44:13
  3. avatar
    [26] Solei [*]

    SStream — #13 My jsme utekli, svatba byla v ceně dovolené... včetně té dovolené. Nikdo tam nebyl... ukřivděno bylo všem stejně.

    superkarma: 1 14.07.2011, 14:40:15
  4. avatar
    [25] Solei [*]

    dnes v době možnosti plánování těhotenství, nejde o svatbu z musu ale o chtění

    A já se chtěla vdát dřív než otěhotním.

    Plánovat dítě před svatbou mi prostě přijde jako blbost.

    Už jenom proto, že pokud člověk není ochoten s tím druhým zdílet život (což není, protože nevzít se znamená, žít v iluzi, že mohu kdykoliv odejít) tak není důvod vychovávat s ním dítě.

    superkarma: 0 14.07.2011, 14:37:21
  5. [24] martasko [*]

    všem co si myslí, že pokud pár není sezdán a žena má dítě, tak dostane šílený prachy od státu, bych ráda řekla, že to platí asi jen pro sociálně slabé jedince. Já mám dítka 2 (17 a 2 měsíce) a nedostáváme krom teď mateřské a následně rodičovského přípěvku vůbec nic. S přítelem svoji nejsme, ale plánujeme to tak za rok, mám dům, na který platím obrovskou hypotéku a nikdo to neřeší, protože jsem měla slušnou výplatu. Navíc si při rodičáku přivydělávám prací pro svého bývalého zaměstnavatele. Takže ne všechny nesezdané matky jsou vyžírky a vykrádačky sociálního systému (stejně jako ne všichni inv. důchodci nejsou tak out, jak tvrdili komisi - znám několik příkladů ze svého okolí). Takže prosím nepaušalizovat!

    superkarma: 0 13.07.2011, 09:38:43
  6. [23] Aggata [*]

    SStream — #13 Co je to velkolepá svatba? Drahá? Nebo velkolepě zábavná? Hlasuju pro zábavnou, peníze se hoděj spíš pro život. A za nejdůležitější považuju nenechat si do svatby kecat příbuznými ani z jedné strany. U nás byl slavnostní oběd v restauraci pro opravdu nejbližší rodinu (i se svědky nás bylo 18) a pak na zahradě u babičky mejdánek pro kamarády i širší příbuzné. Ale v naší režii, bylo naloženo dvacet litrů utopenců, připaveno pár kilo klobás na gril a bedna cukroví od maminky. Mělo to obrovskej úspěch a náklady byly minimální. A velkolepé je, že i po deseti letech si naší svatbu lidi pořád pamatují.

    superkarma: 0 12.07.2011, 22:43:17
  7. [22] Aggata [*]

    eli.emanuela — #21 K Vašemu komentáři patřilo vlastně jen to, že si myslím, že se svatba dá užít stejně tak dobře s dítětem, že to zdaleka neznamená, že se musí odkládat k paní na hlídání, je to trochu jiné, ale zase je to o jednu radost navíc si to užít i s miminkem.

    superkarma: 0 12.07.2011, 22:35:49
  8. [21] eli.emanuela [*]

    Aggata — #7 Krapet nechápu Tvou reakci na můj komentář...

    Já jsem také zastáncem svateb, a ideálně nejprv svatba, pak dítě, jako jsme to měli my i většina v našem okolí.

    A finance: Teď nedávno se brali přátelé. Finančně na tom nejsou kdovíjak dobře, rozhodně si velkou svatbu nemohli dovolit, a přesto ji měli. To proto, že se našla spousta lidí, kteří jim se svatbou pomohli, a nemyslím jen materiálně. Protože to byla křesťanská svatba, hostina pro rodinu i přátele se konala na faře, cukroví napekly babičky, tetičky, ..., vařily další ochotné kuchařinky (jídlo tudíž vyšlo levněji než v restauraci), česání a líčení nevěsty od nějaké kamarádky (a to to měla lepší než já od profíka!), ... Prostě obrovská svatba za málo peněz. Když se chce, všechno jde. Sml22

    1. na komentář reaguje Aggata — #22
    superkarma: 0 12.07.2011, 22:31:29
  9. avatar
    [20] kobližka [*]

    Svatbu rozhodně.Jsem konzervativní.....a je úplně jedno,jestli velkolepá,nebo malá v úzkém kruhu.

    SStream-na jedné straně ctíš tradici,jako je velkolepá svatba a na druhé straně raději bez svatby....Sml80

    Ať si každý žije jak chce,hlavně,aby po sobě neházeli talíře Sml57

    superkarma: 0 12.07.2011, 22:19:02
  10. avatar
    [19] peetrax [*]

    Prskoletka — #15 tenhle postoj ke svatbě se mi taky zamlouvá, čímdál víc. Sml16

    superkarma: 0 12.07.2011, 20:09:58
  11. [18] Bébina [*]

    Altamora — #14 U nás je to zrovna tak. Já mám všehovšudy 4 příbuzné, kdežto partner asi 100 a všem byl na svatbě, takže se tak nějak očekává, že by na vlastní svatbu měl celé to příbuzenstvo pozvat. A i když by peníze třeba byly, tak pro tohle se mi je utrácet vážně nechce. A jak já říkám, tak svatba je drahá a rozvod ještě držší.

    superkarma: 0 12.07.2011, 18:05:38
  12. avatar
    [17] SStream [*]

    Altamora — #14 já nijak zvláštně krásná nejsem a svatební šaty mi myslím moc nepřidají Sml30 Tudíž by toho pravnuci k řešení asi moc neměli. Tak či onak respektuji tvůj názor, je to tradice a významný milník v životě, jež prostě patří k těm mladším tvářím s růžovými brýlemi a naivní radostí z budoucnosti. Nebyla tady zmíněna ještě jedna možnost, která je taky velice populární - svatba pouze s rodiči a svědky, většinou na úřadě, bez zbytečných serepetiček. Koná se před narozením dítěte, pro právní "pořádek". Svatba - oslava s celou rodinou a přáteli se pak koná jakoby ještě jednou (se vší parádou), kolikrát i po několika letech (nejdelší proluka v mém okolí byla 4 roky). To by alespoň obšťastnilo všechny pisatelky horlivě bojující za neprávem přiznané finanční příspěvky pro matky samoživitelky Sml30

    superkarma: 0 12.07.2011, 15:47:13
  13. avatar
    [16] Prskoletka [*]

    No a zapoměla jsem,že do7 měsíců se narodil vnoučekSml67Sml67Sml67Sml67

    superkarma: 0 12.07.2011, 14:48:11
  14. avatar
    [15] Prskoletka [*]

    Já si taky myslím,že velkolepá svatba je zbytečná,vloni se mi oženil syn,v sobotu po obědě ,byla jsem v práci ,někdo zazvonil,jdu dolů a už byli oddáni,pak šli k nevěsty rodičům a bylo.Večer jsme poseděli rodina. A pro kamarády i nás rodiče udělali ve vlastní režii hezký večer asi 14 dní po svatbě při ohni ,opekly se buřty ,popilo se a bylo to moc hezké a hlavně je to přišlo na méně než 5 tisíc,za peníze co by vyhodili na svatbu si pak pořídili plno jiných věcíSml67Sml67Sml67

    1. na komentář reaguje peetrax — #19
    superkarma: 1 12.07.2011, 14:45:53
  15. avatar
    [14] Altamora [*]

    SStream — #13 To máte ale divnou tradici. Proč má být svatba velkolepá? Aby pak po rozvodu bylo na co vzpomínat? Proč vyhazovat oknem peníze, které lze použít lépe? A pak další možnost - když člověk nutně musí mít na svatbě tolik lidí, tak stojí za to využít možností daných internetem, vybrat dárky, které se budou hodit do domácnosti, aby člověk nedostal padesatero skleniček, upozornit hosty na to, že ze všeho nejlepší jsou objemově malé dárky - bankovky v obálce Sml16. Pak taková svatba snoubence nezruinuje. Když se berou po patnácti letech, tak už je velká svatba zbytečná, protože domácnost je zařízená, čtyřicetiletá nevěsta v bílém těžko má panenský pel, který měla patnáct let předtím, takže vlastně ani ty fotky pro budoucí generace neukázují, jak krásná ta prababička za mlada bylaSml16.

    1. na komentář reaguje SStream — #17
    2. na komentář reaguje Bébina — #18
    superkarma: 1 12.07.2011, 14:01:10
  16. avatar
    [13] SStream [*]

    Uvažujeme o založení rodiny a co se týče svatby....  Tu plánujeme až na to budeme mít. Rodinná tradice říká, že svatba má být velkolepá, když jsme to plus minus sečetli bylo by to kolem dvouset lidí. Moji rodiče jsou rádi, že mají střechu nad hlavou. Ono ty časy, kdy svatbu platili rodiče už jsou taky tak trochu pasé. Svatbu si tedy budeme platit sami a konat se bude až na to prostě budeme mít. Na první miminko do 35 čekat nebudu, na svatbu si klidně počkám Sml24

    1. na komentář reaguje Altamora — #14
    2. na komentář reaguje Aggata — #23
    3. na komentář reaguje Solei — #26
    superkarma: 0 12.07.2011, 13:45:20
  17. [12] sludka [*]

    Možná je to přežitek minulé doby, ale děti by měly žít v rodině. Dneska využívají mladí lidé sociálních přídavků, což by se mělo změnit. Je to na úkor třeba invalidních důchodců, kteří musí úprojít komisí jestli mohou mít příspěvek, kdežto tyto pára to mají jednoduché.Sml15Sml15Sml15

    superkarma: 0 12.07.2011, 12:39:30
  18. [11] vanilliaice [*]

    souhlasím že pro někoho je to přežitek ale ja se stále držím toho že chci dítě až po svatbě....sem mladá a s přítelem sme se na to zhodli, že uděláme krok vezmeme se a a budem si užívat dál a až pak příjde miminko....jasně nesouhlasím že když žena otěhotní tak si jí muž musí vzít ale když se oba zhodnou že přivedou na svět dítě až po svatbě tak nevidím v tom přežitek ba naopak dítě bude vyrůstat a rodiče mají pocit celistvosti....v budoucnu tohle bude přepich pro děti protože ted všichni rodí a ženy zůstavají samy at kvůli přídavkům nebo kvůli tomu že partner nechce....ale jejich moc a v budoucnu až vám děti vyrostou tak jak myslíte že se budou chovat ke svým petnerů tak jak to viděli u rodičů....takže budou taky samy...no ženy nevím není lepší zajít do spermabanky a nechat si udělat ditě??myslím že efekt bude stejný.....

    superkarma: 0 12.07.2011, 12:27:25
  19. avatar
    [10] femme.fatale [*]

    lonkue — #2 My také nejsme manželé, máme 17měsíční dítě, druhé se nám má narodit za 2 měsíce a od sociálky nedostávám nic extra. Jediný můj příjem je rodičovský příspěvek ve výši 3800 Kč. Takže bych nepaušalizovala. Myslím, že je to každého věc, jak si to udělá nebo neudělá.

    superkarma: 0 12.07.2011, 12:22:14
  20. avatar
    [9] Aprilka1 [*]

    A vy víte kolik přesně dostane svobodná matka ??? když se to tu žu tak rozebírá.

    osobně si myslím, že pokud není sociální případ tak asi moc ne.

    jinak článek uplně o ničem Sml68

    superkarma: 0 12.07.2011, 12:21:53
  21. avatar
    [8] Krysa [*]

    Astřička — #5 já myslím, že by se mělo něco udělat s nepřejícíma a závistivýma lidma...

    superkarma: 0 12.07.2011, 11:54:36
  22. [7] Aggata [*]

    eli.emanuela — #1 Asi jsem taková máma kombajn, ale dost dobře si umím představit, jak si svatbu užiju i s tím půlročním prckem v náručí. Rozhodně víc než těhotná (samozřejmě záleží v jakém stupni). Jsem poměrně zaníceným zastáncem svateb, zvlášť když mají ve vztahu být děti, ale jestli před porodem nebo po něm (v přiměřené blízkosti), na tom nevidím moc rozdíl. Ono to s těma výhodama pro svobodné matky zase není tak divoké, aby to stálo za to. Osobně si myslím, že žít na hromádce, když jsou děti, je naprostá pitomost, manželství je ekonomický a právní svazek, nic víc, nic míň, je vymyšlené právě proto, aby se dosáhlo vzniku malé "obchodní společnosti", která je ku prospěchu všem svým členům. Je hezké vykřikovat, jak jsem moderní a nepotřebuju žádný papír ke stvrzení naší lásky... do té doby, než ta láska pomine, buď smrtí jednoho z těch dvou a nebo prostě a jednoduše rozchodem. To pak pozdě závidět tomu, kdo byl ženatý či vdaná a z toho mu plynou určitá práva. 

    1. na komentář reaguje eli.emanuela — #21
    superkarma: 1 12.07.2011, 11:22:18
  23. avatar
    [6] Klára Wimmerová [*]

    lonkue — #2 Nevím jestli Šťastné ženy, já jsem třeba četla článek s touto tematikou minulý týden na prozeny.cz na Seznamu. :) Ale ani ten nikdo od nás nevykradl - tohle téma přinesla Dana na poradu totiž už před 14 dny. Leda že by měli oni napíchnutou kancelář našeho šéfa, kde se radíme. Sml57 Nejjednodušší ovšem bude asi to vysvětlení, že to prostě napadlo redaktorky ve stejnou dobu - je léto, čas svateb. :)

    superkarma: 0 12.07.2011, 09:26:53
  24. [5] Astřička [*]

    Už by se mělo konečně něco udělat s penězma pro "samoživitelky", které se jen neprovdají a s otcem dětí žijí. Jen tahají ze státu prachy a ještě se vytahují, jak na to vyzrály. Ale co vím, tak začínají chodit kontroly a pár takovýhle "šibalů" už o peníze přišlo.  

    1. na komentář reaguje Krysa — #8
    superkarma: 0 12.07.2011, 08:29:38
  25. [4] Anai [*]

    Asi před 12 lety se moje kamarádka  vdávala podruhé, dvě děti z předešlého manželství a mimčo s ženichem asi půlroční. U kadeřnice a vizážistky (tehdy jsme ještě byla za fotografku - nelíčila jsem) jsme ji měli vyzvednout my - tehdejší přítel měl krásnou bílou limuzinu - moc hezky nám ji vyzdobili. Jenže došlo, jak už to na svatbách bývá, k organizačnímu nedopatření a místo k salonu nás auta před námi odvezla na radnici - takže to vypadalo, že nevěsta jsem já (ještěže jsem třímala v ruce velkou kameru). Nevěsta přijížděla nacpaná v kombíku svého ženicha se všemi dětmi a chůvou na poslední chvíli. Vylítla z auta a rozběhla se k radnici. Volám na ni: "Kde máš kytku"? Radostně v poklusu odvětila: "Nemám, zapomněli jsme ji vyzvednout, ale to je jedno, hlavně, že si mě vezme"! Sml30 Manželství pár let vydrželo a byla to hezká svatba... no, nic netrvá věčně. Jinak já jsem asi morální konzerva a jsem ráda, že moji synové volí tradiční postup.  

    superkarma: 0 12.07.2011, 08:16:33
  26. avatar
    [3] navia [*]

    lonkue — #2 za půl roku toho moc nedostane, navíc - ty ji znáš a víš, že lže úřadům? Já z nám z okolí několik takových párů a ti prostě přiznávaží, že spolu žijí... tudíž na nic ze sociálky nemají nárok, navíc si partner třeba nemůže na matku svého dítěte uplatnit daňový odpočetSml80

    superkarma: 2 12.07.2011, 07:47:15
  27. [2] lonkue [*]

    Tady nekdo vykrada stastne zeny...Sml57. Ale jinac mam pocit, ze Marcela a Honza jsou proste vychcani jako spoustu jinych paru a radsi se mnozi jako kralici mimo manzelstvi, protoze Marcelka pak dostane od socialky vic jako svobodna matka....Sml24. Ono totiz nemit odvahu na to se vzit,ale uplne lazo plazo plodit potomstvo me proste prijde blbe! A ted do me....Sml58

    1. na komentář reaguje navia — #3
    2. na komentář reaguje Klára Milošová — #6
    3. na komentář reaguje femme.fatale — #10
    superkarma: 0 12.07.2011, 04:38:15
  28. [1] eli.emanuela [*]

    Stránka se svatebními dary, které snoubenci opravdu chtějí a potřebují, a kde si svatebčani můžou jednotlivé dary rezervovat, je v mém okolí celkem normální věc, i u párů, které jsou bezdětné.

    Jen by mě zajímalo, jak si tu svatbu chtějí pořádně užít i s prtětem... Jestli nevěsta kojí, tak stejně pít alkohol nemůže, půlroční dítě potřebuje zvýšenou péči a nejde ho na půl dne strčit k paní na hlídání, ... Já u prvního dítěte nedokázala vypnout a odejít, užívat si divadlo na 100%, nejradši bych co půl hodinu volala hlídající babičce, zda je vše v pořádku, ale časem se to poddalo.

    Ovšem, jestli jim to vyhovuje, pak ok, je to jejich život, a když se to ostatním nelíbí, jejich problém. Ono všechno má svá pro a proti.

    1. na komentář reaguje Aggata — #7
    superkarma: 0 12.07.2011, 00:13:52

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme