Zdraví

Dietní omyly brání v hubnutí

Dietám všeho druhu se nejlépe daří při duševním rozpoložení. V tom se nacházíte, když se na sebe nerada díváte do zrcadla, přibrala jste přes zimu pár kilo navíc a máte pocit, že si musíte stále kupovat větší a větší oblečení. Takový stav je rodnou půdou pro všechny druhy diet, hlavně pro ty rychlé a „účinné“. Ale dřív než začnete jíst maximálně pět kuliček hrášku denně, přečtěte si o nejčastějších dietních chybách a zjistíte, že žádnou dietu nepotřebujete.

První dietní omyl je ten, že si myslíte, čím více budete sportovat, tím více zhubnete. Pohyb je samozřejmě základem hubnutí, ale ne každý druh je vhodný pro snižování hmotnosti. Pokud chcete opravdu zhubnout, měla byste si vybírat sport, při kterém se spalují tuky, a nikoli cukry. Cukry se ze svalů spalují v případě intenzivního výdeje energie, při kterém tělo sahá po jejím nejrychlejším zdroji. Proto, aby se vám spalovaly tuky, je nutné udržovat delší dobu nižší pohybovou frekvenci. Obvykle se uvádí, že sportovní tempo, při kterém se spalují tuky, je takové, při kterém byste byla schopná ještě mluvit.    

Dalším omylem je sázka na miniaturní porce. Základem úspěšného hubnutí ale rozhodně není eliminování jídla. Pokud chcete dosáhnout nízké váhy, měla byste se spíše zaměřit na udržování konstantní hladiny cukru v krvi. Pokud hladina cukru v naší krvi klesne, pociťujeme to jako hlad. Jestliže budete jíst malé porce vícekrát denně, jste na dobré cestě. Nicméně to je jen polovina úspěchu.                                                                                         

Pokud si myslíte, že hladovkou odbouráte jen ty největší špeky, jedná se o další omyl. Pravda je to v případě, pokud se vám opravdu podaří hladovku držet pár dnů, kila určitě půjdou dolů. Jestliže ale kila dolů šla, nahoru potom poletí závratnou rychlostí a možná se zastaví ještě na větším čísle. Když totiž organismu seberete zdroj energie, sáhne sice do svých vlastních rezerv, ale jakmile mu přísun energie opět obnovíte, očekávejte bleskurychlou reakci. Okamžitě si začne zakládat nové rezervy a co nejrychleji, aby měl kam sáhnout v případě, že by se vaše hladovka opakovala. A pak nastává tolik nenáviděný jojo efekt. 

Dalšího omylu se dopouštíte, nejíte-li po páté hodině. Dietologové před tímto rozšířeným omylem důrazně varují. Pokud chodíte každý den spát o půlnoci, není nejmenší důvod, proč byste měla být sedm hodin o hladu. Takové chování je jen obdobou výše popsané hladovky a zakládáte si jen na další váhové problémy. Odborníci doporučují jíst poslední jídlo přibližně dvě hodiny před tím, než jdete skutečně spát. Takže když chodíte spát v devatenáct hodin, pak je poslední jídlo v pět správné.

Nakonec si dejte pozor na ovoce a zeleninu. Jestli toužíte po váhovém úbytku, tak pouze jejich konzumací ho nedosáhnete. Velmi rozšířeným omylem je nahrazování sladkostí ovocem. Je samozřejmě lepší, když místo po čokoládě sáhnete po banánu, ale ovoce má velký obsah cukrů, zvláště právě banán a hroznové víno. Stejná situace je i u ovocných džusů. Místo množství jakéhokoli ovoce byste si měla vybírat druhy bohaté na vlákninu s velkým obsahem vody. Zelenina je na tom z pohledu snižování váhy o něco lépe. Ale nemá cenu nahrazovat ostatní složky jídelníčku zeleninou a snažit se stravovat se pouze zeleninou. Například papriky jsou považovány za elixír zdraví a mládí, jenže jejich přílišná konzumace snižuje srážlivost krve, dráždí žaludeční sliznici a zpomaluje hojení ran. Snažte se o pestrost a barevnost jídelníčku.

1. Jaký sport vybrat, když chcete hubnout?

2. Jaká dieta je nejhorší?

3. Proč není dobré jíst při dietě jen ovoce?

Výsledky kvízu a vyzkoušené rady, jak zhubnout, naleznete na http://www.doformy.cz/kviz150
 

   
21.09.2007 - Zdraví - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. [8] zuzhar [*]

    jak to tak ctu, zjistuju, ze vse delam dobre, tak proc nehubnu

    superkarma: 0 20.11.2007, 21:00:56
  2. avatar
    [7] Bereniqa [*]

    komentář byl smazán administrátorem či moderátorem

    superkarma: -10 24.09.2007, 07:53:49
  3. avatar
    [6] evusche [*]

    zrovna jsem myslela na to samé...takže žádný aerobic, žádné kolo, ale hezky chůze s kamarádkou

    superkarma: 0 22.09.2007, 17:21:33
  4. avatar
    [5] Meander [*]

    Ťapina: Já taky. Asi se budeme holt muset šourat pomalu a dlouho.

    superkarma: 0 21.09.2007, 17:21:43
  5. avatar
    [4] olafka [*]

    Mému hubnutí brání moje žžžravost a mlsnost

    superkarma: 0 21.09.2007, 16:58:42
  6. avatar
    [3] Vivian [*]

    To jsou zase převratné novinky...

    superkarma: 0 21.09.2007, 13:11:19
  7. avatar
    [2] ještěrka.ehp [*]

    Dvě hodiny před spaním je zdravé jíst jen jídla lehká. U jídel "klasických" jsou to hodiny 4. Jedním z důvodů je také to, že tělo si přes noc neodpočine, když má spoustu práce s trávením. Co se týče omezení srážlivosti krve, při prevenci kardiovaskulárních chorob to rozhodně není na škodu

    superkarma: 0 21.09.2007, 12:57:24
  8. avatar
    [1] Ťapina [*]

    To jsem se pobavila. Já se zadýchám, když se snažím mluvit při rychlejší chůzi, takže nejvhodnější pohyb na spalování tuků by u mě asi bylo pomalé šourání po rovince

    superkarma: 0 21.09.2007, 11:16:00

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme