Správná strava je při osteoporóze jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících úspěch léčby. Je důležité, aby byla vyvážená, obsahovala dostatek bílkovin a také dostatek kalorií. Pokud trpíte osteoporózou, rozhodně byste neměli zhubnout. Nízká hmotnost je totiž spíše na závadu.

Nejdůležitější složkou pro stavbu zdravých a silných kostí je vápník. Pokud se stravujete opravdu vyváženě, obvykle dodáte tělu vápníku dostatek. V určitých obdobích života je však nutné přijímat vápníku více než obvykle – sem patří hlavně těhotenství, období růstu během dětství a dospívání a zejména stáří při onemocnění osteoporózou.

Přinášíme vám několik tipů, jak do jídelníčku zařadit co nejvíce potravin s obsahem vápníku, recepty a také tabulku potravin s obsahem vápníku, podle níž si můžete svůj jídelníček plánovat.

Připomínáme, že při onemocnění osteoporózou byste měli přijmout každý den asi 1300 mg vápníku.

Kuchařské tipy s vápníkem

S jídlem vždy vypijte sklenici mléka.
Přidávejte trochu mléka či jogurtu do polévek.
Vybírejte si potraviny bohaté na vápník, například brokolici, ořechy.
Do salátu připravujte jogurtové zálivky.
S rybou nebo se zeleninou servírujte bešamelovou omáčku.
Do polévek sypte strouhaný sýr.
Ke svačině jezte lehká jídla, například sušené meruňky, nízkotučné sýry.
Přidávejte strouhaný sýr k pečivu.
Syrovou zeleninu můžete servírovat s jogurtovými zálivkami.
Brambory přelévejte jogurtem a sypte pažitkou nebo strouhaným sýrem.
Dopřejte si rychlý mléčný koktejl smícháním mléka s ovocným jogurtem.


Vápník k snídani

Jogurt je rychlým a lahodným zdrojem vápníku. Zkuste 150 g nízkotučného jogurtu smíchat se sušeným ovocem, získáte cca 240 mg vápníku.

Návod na rychlý a osvěžující snídaňový nápoj: 1 banán, 150 ml meruňkového jogurtu a 150 ml mléka smíchejte, přidejte několik kostek ledu. Míchejte, dokud směs nezhoustne a nevytvoří pěnu. Nápoj Vám dodá 250 mg vápníku.

Plátky chleba osmahnuté na másle nebo chléb opečený ve vajíčku jsou dalšími dobrými zdroji vápníku. Smíchejte 2 vejce, 75 g strouhaného sýra a 50 ml mléka. Plátky bílého chleba obalte v této směsi, pak smažte na oleji, dokud nebudou zlaté po obou stranách. Průměrná porce obsahuje cca 220 mg vápníku.

Zdroj: http://osteoporoza.meditorial.cz
 

Reklama