Zdraví

Dieta pro silné kosti – bojujme proti osteoporóze!


Správná strava je při osteoporóze jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících úspěch léčby. Je důležité, aby byla vyvážená, obsahovala dostatek bílkovin a také dostatek kalorií. Pokud trpíte osteoporózou, rozhodně byste neměli zhubnout. Nízká hmotnost je totiž spíše na závadu.

Nejdůležitější složkou pro stavbu zdravých a silných kostí je vápník. Pokud se stravujete opravdu vyváženě, obvykle dodáte tělu vápníku dostatek. V určitých obdobích života je však nutné přijímat vápníku více než obvykle – sem patří hlavně těhotenství, období růstu během dětství a dospívání a zejména stáří při onemocnění osteoporózou.

Přinášíme vám několik tipů, jak do jídelníčku zařadit co nejvíce potravin s obsahem vápníku, recepty a také tabulku potravin s obsahem vápníku, podle níž si můžete svůj jídelníček plánovat.

Připomínáme, že při onemocnění osteoporózou byste měli přijmout každý den asi 1300 mg vápníku.

Kuchařské tipy s vápníkem

S jídlem vždy vypijte sklenici mléka.
Přidávejte trochu mléka či jogurtu do polévek.
Vybírejte si potraviny bohaté na vápník, například brokolici, ořechy.
Do salátu připravujte jogurtové zálivky.
S rybou nebo se zeleninou servírujte bešamelovou omáčku.
Do polévek sypte strouhaný sýr.
Ke svačině jezte lehká jídla, například sušené meruňky, nízkotučné sýry.
Přidávejte strouhaný sýr k pečivu.
Syrovou zeleninu můžete servírovat s jogurtovými zálivkami.
Brambory přelévejte jogurtem a sypte pažitkou nebo strouhaným sýrem.
Dopřejte si rychlý mléčný koktejl smícháním mléka s ovocným jogurtem.


Vápník k snídani

Jogurt je rychlým a lahodným zdrojem vápníku. Zkuste 150 g nízkotučného jogurtu smíchat se sušeným ovocem, získáte cca 240 mg vápníku.

Návod na rychlý a osvěžující snídaňový nápoj: 1 banán, 150 ml meruňkového jogurtu a 150 ml mléka smíchejte, přidejte několik kostek ledu. Míchejte, dokud směs nezhoustne a nevytvoří pěnu. Nápoj Vám dodá 250 mg vápníku.

Plátky chleba osmahnuté na másle nebo chléb opečený ve vajíčku jsou dalšími dobrými zdroji vápníku. Smíchejte 2 vejce, 75 g strouhaného sýra a 50 ml mléka. Plátky bílého chleba obalte v této směsi, pak smažte na oleji, dokud nebudou zlaté po obou stranách. Průměrná porce obsahuje cca 220 mg vápníku.

Zdroj: http://osteoporoza.meditorial.cz
 

   
11.10.2007 - Zdraví - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. avatar
    [22] Ščudlová [*]

    Až jsem si dolámala ruce, jak jen to šlo ,když mě ještě nebylo padesát, tak se lékaři začali teprve zajimat o to, jak jsem na to s hormonama a ne jestli konzumuji mléko a mléčné výrobky /mimochodem jsou toho kvanta,co spořádám - myslím těch mléčných výrobků,protože obezitou nejsem zatížená/.A vidíte, i tak jsem se dostala do stavu tzv. patologických zlomenin. Stačilo zakašlat a zlomila bych si prý i žebro. To vše mi zjistili na denzitometrii v Brně v osteologickém cetrumu p. MUDr. Šlesingera. N jeho doporučení jsem se začala léčit gynekologii u p. MUDr. Huvarové, která mně pomocí hormonální terapie dostala mimo hranici patologických zlomenin. Mléčné výrobky baštím, ale jenom proto, že mi chutnají.Hormony a pohyb, to je v první řadě prevence proti osteoporóze.

    superkarma: 0 15.10.2007, 08:40:08
  2. avatar
    [21] Ťapina [*]

    mishelinek: A já říkám co?

    Vivian: Přemýšlím, jestli jsem vůbec někdy v životě jedla růžičkovou kapustu. Buďto jako hodně malá, nebo vůbec ne

    superkarma: 0 14.10.2007, 10:22:04
  3. avatar
    [18] Vivian [*]

    paji: (3) uspěchaná není doba, uspěchaný jsou lidi

    kareta: ono j dost vápníku i v jiných potravinách, a nevstřebává se zase tak špatně... Já jsem nedávno náhodou zabrousila na nějaký web o osteoporóze (hledala jsem zdroje vápníku) a našla jsem takovou tabulku, kde bylo rozepsáno, v čem je nejvíc vápníku a z čeho se to nejlíp vsřebává, no a taková růžičková kapusta (a ještě pár druhů zeleniny) na tom byla ještě líp než mléčné výrobky...
    Už si nepamatuju, co to bylo za web, a nemůžu to najít, ale byla to nějaká powerpointová prezentace...
    Takže si myslím, že ani člověk mléko nepijící nemusí mít problém.

    superkarma: 0 11.10.2007, 17:41:47
  4. avatar
    [17] kareta [*]

    MEK: želé bonbony, vepřové kožky (aspiky)splní totéž

    superkarma: 0 11.10.2007, 17:18:58
  5. avatar
    [16] Luciiiik [*]

    hm tak já asi osteoporózu fakt nemám.každý den sním alespoň 1 mléčný výrobek...to fakticky můžu, mňam

    superkarma: 0 11.10.2007, 17:11:42
  6. [15] Bébina [*]

    MEK: To chce chondroitin, MSM, hyalgel a podobne a hlavne cvicit rehabilitacni cviky.

    superkarma: 0 11.10.2007, 15:47:06
  7. avatar
    [14] Ťapina [*]

    MEK: No, vzhledem k tomu, že artróza je nemoc kloubu a ne kosti, tak vápník nepomáhá. Klouby nejsou z vápníku

    superkarma: 0 11.10.2007, 14:59:51
  8. avatar
    [13] kareta [*]

    Ťapina: z mlíka bych blinkala a přišla o zuby před 50tkou, já to risknu, v rodině to nikdo neměl Jsem totiž kříženec

    superkarma: 0 11.10.2007, 14:34:19
  9. avatar
    [12] MEK [*]

    osteoporozu ještě nemám,ale artrozu mi našli v koleně,piju mléko,jím jogurty,zeleninu,a nic nepomáhá

    superkarma: 0 11.10.2007, 14:28:11
  10. avatar
    [11] Ťapina [*]

    kareta: To máš stejný, jako proč trpí labradoři na dysplazku a čivavy při stejné výživě ne

    superkarma: 0 11.10.2007, 14:21:10
  11. avatar
    [10] kareta [*]

    Japonci prý žádné mléko nepijí a osteoporozou netrpí

    superkarma: 0 11.10.2007, 14:15:51
  12. [9] Pavla_b [*]

    Ťapina: no mně se to taky zdálo divný , ale psal to nějaký vědec

    superkarma: 0 11.10.2007, 12:52:19
  13. avatar
    [8] Ťapina [*]

    Pavla_b: To je blbost. Kost není železobetonová konstrukce, která se jednou postaví a stojí, je to metabolicky aktivní orgán. Když je málo vápníku v krvi, bere se z kostí, když je ho dostatek, tak se do kostí ukládá.

    superkarma: 0 11.10.2007, 11:26:41
  14. [7] Pavla_b [*]

    Někde jsem četla, že ten vápník je hlavně důležitý při vývoji kostí. Když už osteoporózu člověk má, tak mu nepomůžou ani rozeletý skořápky

    superkarma: 0 11.10.2007, 11:03:55
  15. [6] Bébina [*]

    Nejvic vapniku je stejne v maku.

    superkarma: 0 11.10.2007, 10:59:41
  16. avatar
    [5] Ťapina [*]

    A hlavně při téhle smetanovo mléčně sýrové dietě neztloustněte, protože obezita je pro chatrné kosti tuplem průšvih

    superkarma: 0 11.10.2007, 10:26:48
  17. [4] Husopaska [*]

    Ch.Z. Kochanská:Naprosto souhlasím!Samotná dieta nic neřeší, ideální je spojit obojí a protože život je pohyb,je vhodné se pohybu věnovat v každém období života a přiměřeně věku.

    superkarma: 0 11.10.2007, 10:17:48
  18. avatar
    [3] paji [*]

    Bohužel v dnešní uspěchané době a přemíře nezdravého jídla,rychlovek,fast foodů na každém rohu je osteoporóza záležitostí i pro mnohem mladší lidi,než jak tomu bývalo dříve,kde se projevovala pouze u lidí s prominutím důchodového věku.

    superkarma: 0 11.10.2007, 09:58:08
  19. avatar
    [2] Věrulinka [*]

    Osteoporózu mám,ach jo,ale jogurty moc nemusím,mléko nesnáším,jedině do kávy.Ale sýrů jím hodně,dá se říci denně.

    superkarma: 0 11.10.2007, 09:29:38
  20. avatar
    [1] Ch.Z. Kochanská [*]

    Při této nemoci je důležitější cvičení než dieta, kosti houstnou jen, když je posilováno svalstvo! Proto se dnes posilování doporučuje seniorům jako prevence zlomenin krčku a podobně.

    superkarma: 0 11.10.2007, 08:47:43

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme