U drastických diet většinou nikdo dlouho nevydrží. Zkuste novinku v hubnutí. Dietu, kdy se dva dny v týdnu postíte a zbylé dny jíte, co chcete. Dieta 5:2 je oblíbená po celém světě.

Nejsem příznivcem diet. Připadají mi nesmyslné. Každá dieta vás dříve či později přestane bavit a vy se vrátíte tam, kde jste byla, ale o deset kilo těžší. Větší smysl pro mě má zdravý životní styl. Ale zdravý tak, jak to vyhovuje mně. Nedokážu si představit život bez čokolády nebo pizzy, jen si je nedopřávám každý den.

dieta

Dieta 5:2 mě ale přesto zaujala. Myslím si, že na jaro je úplně ideální. Začínáme méně jíst, díky hezkému počasí chodíme víc ven a honí nás mlsná po ovoci a zelenině. Jak tahle dieta vlastně funguje? Pět dní v týdnu můžete jíst normálně, jak jste zvyklá, a zbylé dva dny se takzvaně postíte, hlídáte si příjem kalorií.

„Půst není nic nového pod sluncem,“ říká autor diety Michael Mosley ve své knize Dieta jinak. „Lidské tělo je na něj uzpůsobeno, vyvíjeli jsme se v dobách, kdy byl jídla nedostatek.“ Střídavý půst je podle něj cesta ke snížení hmotnosti, ale také k dlouhodobému zdraví a celkové pohodě.

Samozřejmě ale nepočítejte s tím, že pět dnů, kdy dietu nedržíte, můžete sníst, co vás napadne. Zapomeňte na přejídání, mastná jídla nebo kalorické bomby. Během dnů půstu by váš příjem kalorií neměl přesáhnout 500 kalorií za den. Tyto dva dny by také neměly následovat hned po sobě. Nejlepší je rozdělit je do týdne tak, abyste si vy i vaše tělo odpočinuly. Například pondělí a čtvrtek.

 

Čtěte také

Jak to funguje v praxi?

Než začnete dietu držet, měla byste se zvážit a změřit. Průběžně si pak změny zapisujte. Jak píše Mosley, 500 kalorií za den není žádný piknik. Autor si příjem kalorií rozdělil na snídani a večeři. Někdo si ale mezitím dá třeba jablko nebo kousek mrkve, aby se pauza mezi jídly nezdála tak dlouhá.

Nejlepší možností, co jíst během půstu, jsou potraviny s vysokým obsahem proteinů a nízkým glykemickým indexem. Pokud jste díky dietě zhubli na svou vysněnou váhu a nemáte v úmyslu dále se postit, navrhuje Mosley takzvaný udržovací modus. „To je úprava, která předpokládá půst jen jeden den v týdnu za účelem udržení žádoucí hmotnosti.“

Běžným váhovým úbytkem je necelého půl kilogramu za každý den půstu. Autor diety také slibuje, že se vám změní chutě, a vy už budete automaticky sahat po zdravých potravinách.

Několik rad, abyste uspěla

  • Najděte si společníka, který bude dietu držet také. Vzájemně se budete odporovat a hlídat.
  • Postní jídla si připravujte předem, aby vás dobroty v lednici zbytečně nelákaly.
  • Čtěte etikety a počítejte si kalorie.
  • Najděte si zábavu, ať tolik nemyslíte na jídlo.
  • Hodně pijte! Samozřejmě neslazené vody nebo bylinkové čaje.
  • Za každý úspěch si poblahopřejte :)
Reklama