Logopedové i učitelé bijí na poplach, děti mluví čím dál tím hůř, vad řeči přibývá. Na vině je špatná komunikace s rodiči a přespříliš televize.
Děti mají největší potíže se sykavkami - takzvané šlapání si na jazyk, s výslovností r, ř, l, b a ráčkováním. Výjimkou není huhňavý nebo překotný projev. Už jste se také setkali s lidmi, kteří mluví tak rychle a polykají koncovky, že jim rozumíte jen po namáhavém soustředění? Kdyby v dětství navštívili logopeda, určitě by se svého „zlozvyku“ dávno zbavili.
V tomto článku se budeme zabývat sykavkami.
Vyzpovídala jsem Mgr. Jitku Kozákovou z logopedické poradny specializované na vady řeči předškoláků
Kdy je potřeba začít s nápravou řeči?
Dítě by mělo mluvit správně při nástupu do 1. třídy. Proto je nejvhodnější začít kolem 4 let věku. Začneme-li totiž problém s dětskou mluvou řešit v raném stádiu, je šance na nápravu větší a rychlejší nehledě na to, že logopedické vady se nejlépe napravují u předškoláků.
S čím děti nejčastěji přicházejí?
K nejběžnějším patří poruchy artikulace neboli výslovnosti. Řadí se sem patlavost (dyslalie), která zahrnuje jednu nebo více špatně vyslovovaných hlásek. Dyslalie se vyskytuje téměř u 60 % předškoláků. Nejvíc dětí trpí takzvaným interdentálním sigmatismem – šlapáním na jazyk.
Například?
Místo sova říkají šova, špatně vyslovují sykavky.
Jak se taková porucha napravuje?
Je to složitější, nejde určit jediný přístup. Nejprve je nutné zjistit, proč dítě touto poruchou trpí. Těch důvodů může být víc:
- špatná motorika jazyka – tuhý jazyk
- porucha sluchu
- špatná funkčnost svalů nutných k artikulaci
- špatné dýchání, zvětšené nosní mandle, které zabraňují dýchání nosem
Jak se tedy postupuje, když není na vině zhoršený sluch?
Provádí se cvičení jazyka, posilují se rty, svaly kolem úst, nacvičuje se správné polykání. Poté se musí s dítětem natrénovat správná výslovnost hlásky C a S. Když to už dobře zvládá, přistupuje se k takzvané automatizaci do slov, což znamená, že se dítě slovními cvičeními učí správně vyslovovanou hlásku používat i v běžné mluvě.
Mohou rodiče dítě odnaučovat špatnou výslovnost sami doma?
To rozhodně ne, chce to odborné vedení. Každý logoped sice používá trošku jiné postupy, ale laik se v nich nedokáže orientovat. Často se mi stává, že přijde do ordinace dítě, které nejprve musíme odnaučit špatný stereotyp, který mu radili rodiče, a teprve pak začít s tím správným. Léčba se tak dramaticky prodlouží.
Příště se budeme zabývat špatnou výslovností hlásky R
Řešili jste někdy doma poruchu výslovnosti u svých dětí? S jakým výsledkem?
Nový komentář
Komentáře
Rikina — #15 určitě nám tu mezeru závidí, mezera je totiž sexy...
Dante Alighieri — #28 nevokecávej to!
m.j. proč nešel Venoušek Havlů k logopedovi, nebo Jiřík Dienstbierů, mistr Vyčítal, reportéři v TV apod. ?
Dante Alighieri — #3 no, s těma zubama to je trochu kravina,ne? já mám mezeru, jsem blondýna a jsem chytrá
peetrax — #29 co promeškala, musela dohnat
mio — #25 moje kamarádka nemluvila dokonce do 4 let - a pak se jí pusa taky rozjela víc, než by bylo zdrávo.
Rikina — #15 Neřekla jsem, že takoví lidi jsou blbí, ale jen, že to VYPADÁ hloupě.
V mých očích.
Eva_Fl — #11 tak to potom nebvyla matka...ale "kravka"
ToraToraTora — #12 já neříkala ustupovat, ale řešit to klidněji. Ten facan za sprosté slovo je rozhodně pochopitelnější, než za slušné slovo, které je vysloveno špatně..
U nás když bylo nejhůř, tak zas dobře fungovala akce balení kufříčku do polepšovny...Je to už snad půl rok a dcera ještě od té doby vážněji nezazlobila.
S jejím mluvením zatím problémy nemáme, až na R a Ř, ale v jejím věku má ještě chvíli čas se to naučit. Ostatní hlásky v pohodě.
lleennaa — #18 a jak je stará? Můj synovec do 3 let nemluvil takřka vůbec, švagrová už z toho byla úplně nešťastná. Pak najednou zlom a během letních prázdnin před nástupem do školky měl takovou vyřídilku, že jej musíme občas na kolenou prosit, aby si od mluvení odpočal..
Dcera v 18 měs.používala už docela velkou slovní zásobu. Naopak syn, který je teď v jejím věku, si vystačí s asi 5 slovy (a asi 15 zvuky zvířátek
)Ale co potřebuje, na to si ukáže a většinou se domluvíme i beze slov. Tak si počkáme a snad se dočkáme
Duraselllka — #7 to, že mám na věc jiný názor, přece není kázání. Já neříkám, že dětem někdy nelupnu přes zadek, když vyvedou cíleně nějakou katastrofu, ale za tohle bych prostě fakt facku nedávala. Já ne-ty ano - to je věc názoru..Možná mám štěstí, že dcera (zatím) mluví jak má a vychovaná je taky (syna zatím nekomentuju, ten je ještě prtě a nelze tak úplně posoudit) a pyšná jsem samozřejmě na oba (jako každá matka) i bez použití těch tvých proutků
L_B — #22 Altamora — #21 To je, co? Když řeknou poprvé máma, málem si cvrkneme blahem a pak jsme rády, když mlčí...a kdo má dceru, dvojnásob
Rodičovský paradox
lleennaa — #18 neni to tak davno, co nase holka na tom byla dost podobne, jako vase - jeste ve 2,5letech byla s mluvenim hoooodne na stiru - no a ted ve 3,5letech je to presne, jak pisou ostatni holky - prosim ji, aby na chvilku zavrela tu pusu a vymyslim hry, kdo vydrzi nejdyl potichu...
lleennaa — #18 To víš, že se rozmluví. Ještě ji jednou budeš prosit, aby aspoň tři minuty mlčela
Můj syn "neměl čas" pořádně vyslovovat. Copak to jde, myslet na fotona Filípka a současně na nějaké hlásky?
Šišlal hrůzostrašně, vztekal se, když jsme ho opravovali a nutili vyslovovat správně. Pak konečně pochopil, že nestačí, když mu rozumí matka a začal se věnovat i formální stránce. Když jsme se konečně dostali na řadu na logopedii, naučil se hezky vyslovovat za dva měsíce. Dokonce mě sám nutil, abych s ním několikrát denně cvičila domácí úkoly.
lleennaa — #18 To si piš, že se rozmluví, kolikrát pak během měsíce začnou mluvit i v krátkých větách,všechno dožene během pár týdnů. Ze syna jsem půl roku páčila,aby se naučil alespoň zkomoleně jméno sestry. Stokrát denně jsme ho nutili říct alespoň Maku, koukal na mě jako blbec a pak řekl prostě jednou Markéta, a bylo. Proč by mluvil, když ví, jak mě štve, že nemluví
Tak my s mluvením a s tím souvísející výslovností nemáme problém vůbec. Jediný co z malé dostanu je papu, mama, bů...přečetla jsem si už tolik článků, mluvím na ni, zpíváme, všechno. Ale ona nežblebtne ani slovo. Z jedné strany slyším ONA JEŠTĚ NEMLUVÍ? A JAK PAK TO? a z druhé NEBOJ, ONA SE ROZMLUVÍ, MÁ JEŠTĚ ČAS...tak doufám, že se jednou rozkecá...
13042000 — #16
v psaném projevu máš Ř perfektní
Já jsem jako dítě chodila k logopedce taky. Naši na mě mluvili, zpívali, recitovali, zahrnovali mě svou láskou, a přesto jsem neuměla pořádně mluvit. Tak jssem chodila na logopedii. Máma se se mnou vždy učila, snažila se, pak jsme to přednesly paní dr, dostali jsme pochvalu a další cvičný listeček. No, jednou jsme tam přišli, a paní doktorka se ptala na to, co jsme měli mít naučeného. Já nic, Tak se ptala znovu, já zase nic. Máma dostala vynadáno, že jsme se neučili a že máme přijít až budeme umět. Já venku dostala otázku, proč jsem pí dr. neřekla na co se ptala. Víte, co jsem mamce řekla: "Copak musí vědět všechno, co umím?" Víckrát jsme tam nešly. Ř mi sice dělá problémy stále, ale jinak jsem ukecaná až hrůza, a myslím, že rozumět mi je dost dobře.
Dante Alighieri — #3 Fajn, mezeru mezi horními zuby mám, neb mi vyrostlo méně zubů, než je běžně zvykem. No co už, holt budu některým jednodušším lidem kvůli tomu za blbce.
Rikina — #13 Já byla takhle natvrdlá na S, logopedka mi srovnala R, ale to S prostě nešlo....a nějak jsem z toho vyrostla