.

Dětský psycholog Václav Mertin: „Každá činnost nás formuje a platí to i pro hry a hračky“

Rodina

Dětský psycholog Václav Mertin: „Každá činnost nás formuje a platí to i pro hry a hračky“

Malé dítě je průzkumník a hráč a tyto dvě aktivity představují jeho největší zájem. Zatímco pro dospělé jsou hry formou zábavy, pro dítě představují regulérní formy učení o světu kolem nich. Spektrum dovedností, které hry pomáhají rozvíjet, je neuvěřitelně široké – od rozvoje představivosti, strategické myšlení až po jemnou motoriku. Co tedy potřebují děti pro hraní a jak jim rodič může pomoci?  

Jak pomáhají hry rozvinout dovednosti dětí? A jaké dovednosti vůbec můžeme u dětí trénovat?
Spektrum dovedností, které hry pomáhají rozvíjet, je neuvěřitelně široké. Hry posilují soustředění, vytrvalost, strategické uvažování, plošnou představivost, slovní zásobu, paměť, dovednost snášet nezdary. Ovšem existují ještě nepřímé účinky, například to, že při hře, zvláště těch deskových, jsme spolu a je nám spolu dobře, protože si povídáme a vytváříme si tak i společné zážitky.

kid

Slyšeli jsme, že osobnost může formovat i to s čím si hrajeme. Do jaké míry si myslíte, že je toto tvrzení pravdivé?
Každá činnost nás formuje a platí to i pro hry a hračky. Tento vztah ale není jednoduše přímočarý. Když si chlapec neustále hraje s autíčky nebo s vojáčky neznamená to, že z něho bude automaticky automechanik nebo voják. To samé platí i u jiných her - když hrajeme v dětství rádi a hodně karty, neznamená to, že z nás budou v dospělosti karbaníci. 

Máte nějaké tipy, čím by se rodič měl řídit při výběru her pro děti?
Je-li to možné, tak by si měli děti i rodiče hru někde vyzkoušet a teprve potom ji koupit. Sám jsem v poslední době vyzkoušel s vnoučaty čtyři hry, tři nové a jednu klasickou. Ze tří nových se uchytila desková hra Labyrinth, a to velmi výrazně, zatímco další dvě propadly.

Vidíte velký rozdíl v tom, jak si hrají a kolik času věnují hraní dnešní děti a generace jejich rodičů?
Zásadní rozdíly nevidím, v některých případech se nezměnilo vůbec nic, jen někteří rodiče věnují mnohem víc času organizovaným aktivitám pro děti už od předškolního věku. Ještě dříve měly děti o něco více domácích povinností než je tomu dnes.

Doba strávená u počítače se u dětí obvykle postupně zvyšuje. Dá se říct, kolik by mělo být maximum za den?
Vždy záleží na tom, jestli k tomu dítě ještě sleduje televizi, používá tablet nebo chytrý telefon či další elektroniku. Jsem realista a vím, že ve skutečnosti to je často jinak, ale všeho dohromady by to nemělo být víc než hodinu denně.

Může u potomka vzniknout i závislost na počítači, když ho rodič nezačne včas a správně korigovat?
Závislost může vzniknout prakticky na cokoli. Počítač má pro dítě řadu předností, takže ho velmi láká. Navíc se u něj dá sedět věčně a pořád si lze hrát nebo nacházet něco zajímavého a nového. Jenže druhá strana této pozitivní mince a současně vážná komplikace tkví v tom, že dítě si musí zúžit ostatní aktivity. Nemá čas lítat venku, blbnout s kamarády, číst si, stavět ze stavebnice a podobné aktivity. Je jen na dospělých, nakolik dovolí rozvinout počítačovou závislost.

Spousta dětí při společných hrách s ostatními neumí prohrávat, a pokud nezvítězí, tak jsou nepřiměřeně naštvané až agresivní. Co by měli rodiče dělat, aby naučili dítě lépe nést prohru?
Musíme si uvědomit, že nějakou dobu se dítě hru učí – v této fázi by mu měli pomáhat, aby vyhrávalo. Současně by měli zjednodušovat pravidla, aby mělo rovnou šanci vyhrát. Poměr výher a proher by zpočátku měli držet výrazně ve prospěch výher dítěte. Toho lze dosáhnout tím, že nehrajeme naplno a nevolíme nepřátelské varianty, že dítěti poradíme silný tah nebo mu zabráníme v chybě a výjimečně mu můžeme i dovolit vzít tah zpátky. Rozhodně ale nešvindlujeme v jeho prospěch. Jestliže hrajeme dostatečně, tak velmi brzy zjistíme, že v některých hrách nás ani maximální výkon nezachrání před prohrou, jako je to třeba u pexesa.

Hodně rodičů se potýká s hyperaktivními dětmi. Existují hry, které jsou pro ně vhodnější a ty, kterým je lepší se vyhýbat?
I velká hyperaktivita se dá tlumit velkým zájmem dítěte. Na první pohled se může zdát, že jsou důležité hry s pohybem, leč i zajímavé deskové hry dokážou udržet pozornost mnohem delší dobu než nezajímavé činnosti.

   
15.12.2015 - Děti - autor: Vendula Kubalíková

Komentáře:

  1. avatar
    [2] ehornych [*]

    Obávám se, že hodina denně u televize, telefonu, PC, tabletu dohromady je pouze zbožné přání odborníků Sml15

    superkarma: 0 15.12.2015, 20:29:51
  2. [1] bobani [*]

    ano

    superkarma: 0 15.12.2015, 12:02:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme