Bulvár

Dětské kriminály


Vláda rozhodla, že v České republice vzniknou tři nová zařízení pro agresivní děti, které vyžadují speciální výchovnou a léčebnou péči. Jejich kapacita by měla být asi pro 100 chovanců. Částka na vybudování se pohybuje kolem 400 milionů korun. Vznik těchto zařízení umožnila novela zákona přijatá v prosinci r. 2005. Komu budou určena? Dětem mladším 14 let, které se dopustily závažných násilných trestných činů nebo se projevují výraznou agresivitou vůči okolí a v běžných ústavech je nelze zvládnout.

 

Zatím existuje v ČR speciální oddělení ve Výchovném ústavu v Děčíně-Boleticích. Může v něm být umístěno 12 klientů (nyní jich má 6), kteří jsou izolováni od ostatních. Vybudování stálo pět miliónů korun. Okna jsou bez mříží, ale s centimetrovými bezpečnostními skly. Byly instalovány dohlížecí kamery, vybavení pokojů a sociálních zařízení je z nerozbitného bezpečného materiálu. Ústav zaměstnává 146 vychovatelů a speciálních pedagogů. Je prvním speciálním zařízením svého druhu pro dětské násilníky u nás. Jeho klienty by měly být nezletilé děti, které spáchaly závažné trestné činy. Zařízení podléhá přísnějšímu režimu, než jaký je v běžných ústavech. To však nepostačuje novým nárokům. V budoucích ústavech by chovanci měli mít omezené vycházky a návštěvy, budovy budou oploceny, zajištěny mřížemi a uvnitř umístěny kamery. Agresivní jedinci budou pod stálým dohledem. Pracovat by s nimi měli odborníci z řad pedagogů, psychologů a psychiatrů.

První vlaštovkou bude speciální oddělení dětské psychiatrie s internátem v pražské psychiatrické léčebně v Bohnicích. Fungovat by mělo od poloviny r. 2008. Plánovaná kapacita je 32 lůžek. Financovat je má ministerstvo zdravotnictví. Toto oddělení však bude zaměřeno především na léčitelné duševně nemocné děti.


Následovat bude odloučené pracoviště Výchovného ústavu Ostrava-Hrabůvka v Polance nad Odrou-Janové. Chovanci v něm budou moci pobývat delší dobu. Jeho „klienty“ by měli být násilníci a častí útěkáři ze stávajících ústavů. Kde bude stát třetí zařízení, to se zatím neví. Ministerstvo školství vybírá z lokalit ve Středočeském, Jihočeském nebo Plzeňském kraji.

Vraťme se k boletickému ústavu. Přes všechna opatření z uzavřeného oddělení, kde jsou klienti s extrémními poruchami chování, chtěli uprchnout 31. 12. 2005 tři chovanci. A nejen uprchnout. Měli v plánu při útěku zavraždit jednoho z vychovatelů (dle plánu uškrtit jej strunou).  Naštěstí byl jejich záměr odhalen a útěk se neuskutečnil. Policie případ ještě neuzavřela, nicméně jim díky jejich nízkému věku žádný trest nehrozí. Mimochodem v Boleticích jsou děti, které mají například na svědomí takové trestné činy, jako jsou vraždy (vzpomeňte na brutální ubodání stařenky Olešnici nebo mrtvou mladinkou dívku z Kmetiněvsi, která byla zavražděna svým spolužákem). Nedivme se, že místní obyvatelé o oddělení ústavu hovoří jako o kriminálu pro dětské vrahy a obávají se ho.

Psychologové upozorňují na to, že vůči těmto delikventům musí být uplatněn odlišný přístup. Někteří jedinci jsou rozvíjející se psychopati, někteří  bojují s dospíváním nebo mají poruchu osobnosti. Nelze si však nalhávat, že všichni dětští delikventi, včetně vrahů, jsou nevinné oběti okolností a příčinou jejich delikvence je vždy selhání dospělého (např. rodičů) a že stačí delikventnímu dítěti poskytnout dobré podmínky a případně korektivní zkušenost k tomu, aby přestalo páchat zločiny, resp. činy jinak trestné.(PhDr. Karel Netík, CSc., psycholog - specialista na řešení výchovných problémů u dětí).

Poslední dobou se rozvířila diskuse mezi politiky a odborníky nad myšlenkou nekompromisního postihu nejen dětí, ale jejich zákonných zástupců. Ti by měli nést za své děti mnohem větší právní odpovědnost. „Že by rodiče měli nést větší právní odpovědnost za přestupky svých dětí, s tím souhlasím. Jenomže problém je v tom, že ve většině těchto případů není koho postihovat (anebo by to stejně k ničemu nebylo), protože rodina nefunguje.“ (Prof. PhDr. Zdeněk Matějček, CSc., dětský psycholog, který se tomuto tématu věnoval po většinu své praxe, jeho vyjádření z r. 2004)

Ovšem problém může nastat u dětí adoptivních nebo v pěstounské péči. Nebo v případě rodiče samoživitele, jehož uvěznění by mohlo přivést jeho další děti do dětského domova, protože se o ně nebude mít kdo starat. Také nelze přesně určit, do jaké míry rodič či zákonný zástupce skutečně poruchu chování dítěte zavinil.

Trest pro rodiče je možný už dnes, kdy se prokáže, že rodič dítě k trestnému činu navedl nebo jej organizoval. Tam, kde je to naprosto prokazatelné. Ale v jiných případech:
"Návrh nekompromisně postihovat i zákonné zástupce malých zločinců považuji v této podobě za obludný. Ten, kdo se zločinci nějakou dobu zachází a je schopen se učit ze zkušenosti, ví, že řada mladých zločinců pochází z běžných, víceméně normálně fungujících rodin. Ti nejnebezpečnější (např. sexuální sadisti) často i z dobrých rodinNechci tím říci, že by rodiče neměli nést odpovědnost za své dítě, je však třeba vážit, jak by tato odpovědnost měla vypadat, jaké formy by měla mít a pro které rodiče by jednotlivé její formy byly určeny. Trest odnětí svobody za ,nevhodnou nebo neodbornou výchovu‘ považuji spíš za špatný vtip, mohli bychom se totiž stát zemí s "absolutní‘ kriminalitou.“ (PhDr. Karel Netík, CSc.)


Souhlasíte s vybudováním „dětských kriminálů?“
Báli byste se, kdyby byly umístěny ve vašem okolí?
Měli by rodiče nebo zákonní zástupci nést odpovědnost za trestné činy svých dětí?
Co by vlastně děti měly v těchto zařízeních dělat – speciální režim práce nebo výuky atd.?
Obáváte se vzrůstající dětské kriminality?
Víte, jak na ni?


V článku jsou použity zdroje z : www.idnes.czwww.casopisy.portal.cz, www.lidovky.cz

   
01.02.2006 - Společnost - autor: Míra Šindrbalová

Komentáře:

  1. avatar
    [34] tomáš [*]

    znám případ mládence,který byl už od malinka problémový - kradl,pral se,záškoláctví(zvláštní škola) - vyrůstal doma i v ústavu,pod dohledem psychiatrů - a přeci skončil jako zloděj,narkoman a vrah. Nevím jestli je převýchova takto předurčeného jedince možná - tentokrát nebyla...Jak postupovat,když se vlastního (i ještě docela malého!!) dítěte bojí i rodina?? Což až pěkně zesílí a v ústavech se přiučí a seznámí s prima parťáky??
    Mít takový výchovný ústav v blízkosti, tak se radši poohlédnu po jiném bydlení!

    superkarma: 0 02.02.2006, 12:42:20
  2. avatar
    [33] Puškala [*]

    Puškala:Tyhle dět.kriminály mě doslova děsí.V místě bydliště bych ho mít určitě nechtěla.Sama dělám v dět.domově od svých 18let a musím říci,že se rok od roku chování dětí zhoršuje.Jinak obecně si myslím,že rodiče nemají na své děti čas,honí se za penězi a to se musí na dítěti odrazit.Co se týče ústavů,tam je na škodu tzv.demokracie,mají na co si vzpomenou...Větším přínosem by bylo,kdyby bylo v tzv.skupině 5 dětí,aby se jim mohl vych.věnovat jinak.Každému dítěti hlavně chybí láska,pocit,že je tady někdo jen pro ně.Osobně si myslím,že tady je "kámen úrazu",ať už jde o děti z rodiny či ústavu.

    superkarma: 0 02.02.2006, 12:35:55
  3. avatar
    [30] lilithheta [*]

    xenie: Já to z článku taky tak pochopila (ale ne na 12, ale teprve na 6), ale ve skutečnosti to má platit asi na ten nový ústav, ale jaká tam je kapacita "klientů"

    superkarma: 0 01.02.2006, 17:33:36
  4. avatar
    [29] Stonožka1 [*]

    xenie: Taky jsem pochopila,že jich je na těch 6 zavřenejch 146:o)

    superkarma: 0 01.02.2006, 17:06:47
  5. [28] xenie [*]

    to je na 12 spratků 146 vychovatelů nebo jsme to blbě pochopila ?

    superkarma: 0 01.02.2006, 15:30:31
  6. avatar
    [26] Luciš [*]

    Proč nepotrestat rodiče, když neví, co a kde jejich nezletilé dítě dělá? Ať je o úchyl nebo normální dítě. Když rozbije vaše dítě okno nebo se s někým popere a něco provede, taky ho letíte zaplatit a oba se omlouvat

    superkarma: 0 01.02.2006, 14:32:31
  7. avatar
    [25] Maldová [*]

    Lucik007: naprosto souhlasím

    superkarma: 0 01.02.2006, 13:39:55
  8. avatar
    [23] lilithheta [*]

    Bych ty spratky poslala rubat do dolů, a oni by je ty "roupy" rychle přešly.

    superkarma: 0 01.02.2006, 13:08:11
  9. avatar
    [20] Maldová [*]

    sarume: no nemyslím si, že všichni ti spratci co tam sedí měli špatné dětství

    superkarma: 0 01.02.2006, 12:07:53
  10. avatar
    [18] Maldová [*]

    Vůbec nechápu, jak po takových trestných činech těchto "dětí" mohla vláda otálet se snížením hranice trestné odpovědnosti . Možná by je natrklo jenom to, kdyby některý z těch magorů chtěl zabít někoho z jejich rodiny. Tohle nejsou děti, děti se takto nechovají. Zavřela bych je až zčernají. Nevyroste z nich nic jiného, než nějaký masový vrah a psychopat, který nebude váhat udělat znovu to, za co "chvíli" už seděl. Proč by také ne, když je vláda k trestným činům u nás tak laxní

    superkarma: 0 01.02.2006, 11:46:41
  11. avatar
    [17] Kelly [*]

    sarume: ... tenhle smutný příběh jen potvrzuje, že v drtivé většině případů je prvotní problém v rodině ...

    superkarma: 0 01.02.2006, 11:32:22
  12. [16] Tobbi [*]

    Vy tu mluvíte, jako kdyby do "dětských kriminálů" měly chodit děti za to, že lohnou spolužákovi svačinu. Tam půjdou VRAHOVÉ, NÁSILNÍCI a tak podobně.

    superkarma: 0 01.02.2006, 11:31:41
  13. avatar
    [15] gerda [*]

    sarume: chudák kluk...

    superkarma: 0 01.02.2006, 10:35:41
  14. avatar
    [12] gerda [*]

    sarume: myslím, že se dnes hrubě zanedbává prevence. Rodiče žáků jsou nejychtřejší, nedají si poradit, učitelé potom raději rezignují - mají se pořád nechávat hanobit? Lékaři udělají jen to nejnutnější, často přehlédnou i příznaky týrání a na neštěstí je zaděláno. Svádí se to na dobu, že je zlá. To je sice pravda, ale lidé vyrůstali i za války, bylo hůř.

    superkarma: 0 01.02.2006, 10:27:17
  15. avatar
    [10] Gabi [*]

    K dětským kriminálům se stavím dost skepticky. Kdyby fungovala rovnice "vysoký trest = prevence kriminality", tak by to šlo. Ale to opravdu nefunguje A jakou vlastně mají děti, kteří prolezou takovým ústavem perspektivu? Podle mě žádnou - možná, že se pak začne hledat další "řešení" v eliminaci těchto nežádoucích jedinců nebo rovnou v omezování porodnosti ve vytipovaných sociálních skupinách. A má dětská kriminalita vůbec nějakou přímo vazbu na nějaké skupiny?
    Tohle všechno jsou jen laciné pokusy o nějaké jednoduché řešení. Lidská společnost opakuje pořád stejné chyby.

    superkarma: 0 01.02.2006, 10:17:17
  16. avatar
    [9] gerda [*]

    ale mnozí dětští delikventi za celý svůj krátký život ještě nepoznali normální rodinné prostředí a umístění do zvláštního zařízení je vlastně taky nenormální. Co z takového člověka může vyrůst? Podle mně špatně funguje prevence, učitelé se svých žáků nebo jejich rodičů spíš bojí, zpupnost násilníků tím ještě narůstá a potom už je na jakýkoliv výchovný zásah pozdě. Dětem dnes prochází to, co by jindy bylo na trojku z chování a zasahuje se, až už je pozdě na všecko. Možná je to i v liknavosti lidí, kdyby sociální pracovníci dělali, co mají a byli všímavější, ubylo by malých pachatelů.

    superkarma: 0 01.02.2006, 10:07:24
  17. avatar
    [8] Žábina [*]

    jsem pro tvrdší tresty všema deseti
    když ví že se jim nemůže nic stát, čeho se pak mají bát???????

    superkarma: 0 01.02.2006, 09:30:07
  18. avatar
    [4] kareta [*]

    PŘEPROGRAMOVAT-VIZ. Mechanický pomeranč

    superkarma: 0 01.02.2006, 08:31:04

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme