Nejsem si úplně jistá, kam přesně trampolining zařadit, zda se jedná o sport či o jakousi relaxačně-zdravotní činnost, nebo spíš příjemný způsob, jak se zbavit nevyužité energie popřípadě stresu. Nicméně milovníci venkovních, vnitřních i vodních trampolín na své miláčky nedají dopustit a poukazují na jejich bohulibý přinos pro duševní i fyzickou kondici.

 

Povzbuďte svůj lymfatický systém a pročistěte si tělo

Lymfatický systém zastává v našem těle nezastupitelnou úlohu, mimo jiné má své místo v dobrém fungování obranyschopnosti organismu. Správná funkce tohoto systému a odpovídající cirkulace mízy je jednou ze záruk dobrého zdravotního stavu. Cvičení na malé trampolíně je pak podle jeho zastánců nejideálnějším pohybem, jak „rozhýbat“ lymfu, a napomoci tak odstraňování toxinů z těla. Skákání na trampolíně zvyšuje tlak uzavírající chlopně v cévách, jimiž lymfa protéká. Při výskoku tlak klesá a chlopně se otevírají, což dovoluje míze volně proudit. Celé cvičení tedy funguje jako pumpa lymfatické tekutiny.

Za normálních okolností u dospělého jedince denně protéká lymfatickým systémem zhruba 4 litry tekutiny (obsahuje vodu, bílkoviny, tuky, soli, odumřelé buňky, bakterie a látky vzniklé jako odpad metabolických procesů). Nedostatek pohybu, ochabování svalstva či jednostranná zátěž mají za následek nedostatečné odvádění lymfy a hromadění škodlivých látek ve tkáních a kloubech. Nejčastějšími projevy jsou pak např. velmi častá únava bez vnějších příčin, otoky, celulitida a celkové oslabení imunitního systému. V terapeutické praxi potom nachází své uplatnění tzv. lymfodrenáž, která aktivuje průchod mízy a uvolní lymfatické cévy. Lymfodrenáž je doporučována nejen v uvedených případech, ale například i pacientům s nádorovým onemocněním, kteří absolvovali léčbu pomocí chemoterapie, po níž je velmi užitečné z organismu vyloučit velké množství toxických látek. Podobný efekt jako lymfatická masáž má i poněkud svérázný trampolining.

 

Trocha posilování chmury zahání

Zbavení těla toxinů je úžasná věc, ale tím pozitivní vliv nejrůznějších typů trampolín na tělo nekončí. Cvičení na trampolínách posiluje srdeční sval, a může tak najít své místo v prevenci onemocnění srdce. A nejen že posilujeme svou nejhlavnější tělesnou pumpu, skákáním na trampolíně otužujeme téměř všechny tělesné svaly, přičemž nepřetěžujeme klouby. Skalní trampolinisté dokonce tvrdí, že trampolining posiluje všechny tělesné buňky, které se na kratičkou dobu stlačí a octnou se téměř ve stavu beztíže.

 

Trampolinová terapie

Jste ve stresu, v depresi, unavení či otrávení všedními dny? Nezobejte pilulky, odpusťte si alkohol nebo jiné chlácholivé látky a jděte si skočit. Musím potvrdit to, co mnoho dalších osob, které trampolining okusily. Polezete nahoru a nic moc nečekáte, polezete dolů a zem ztratí svou pevnost, svět se s vámi houpe a vy si najednou vychutnáváte nesnesitelnou lehkost bytí. 

Skákání na trampolíně je výbornou aktivitou pro handicapované děti, především s DMO, Downovým syndromem či pro malé autisty. V jedné pražské základní škole pro děti se speciálními potřebami je dokonce zařazováno skákání do vyučovacích hodin. Kupodivu je tato aktivita s úspěchem využívána i v rehabilitačních cvičeních u těžce pohybově postižených jedinců.

Víte, že prvními průkopníky skákání na trampolíně byli eskymáci? Ti používali trampolíny ze zaručeně přírodních materiálů, výborně k vyhazování odvážlivců do vzduchu totiž posloužily kůže z ulovených mrožů. Princip byl podobný, jako když hasiči zachraňují pomocí speciálních plachet lidi z hořících domů.

A co vy, milé čtenářky, nemáte chuť si také zaskákat?

Reklama