Rodina

Děti z chudších poměrů: Je lépe doma, nebo v ústavu?

Smíšený romsko-český pár manželů už dlouho bojuje o své dva syny Milana (5) a Adama (7). Proč? Zde je jejich příběh...

První dítě se paní V. narodilo, když jí bylo 18 let. Otec má slovenské občanství. Rodiče i se synem žili v bytě s matkou paní V., v romském ghettu na okraji menšího českého města. Adam se narodil předčasně a od narození byl mentálně i tělesně postižený. Matka s ním docházela na odborná vyšetření a na rehabilitaci. Aby měla rodina klid, rozhodla se přestěhovat na Slovensko k příbuzným svého manžela.

Dítě i matka však mají české občanství a na Slovensku si museli zdravotní péči hradit. Kupovat drahou speciální výživu pro Adama, trpícího intolerancí na kravské mléko, či s ním docházet na rehabilitaci, bylo pro rodinu neúnosné. Následovalo odebrání dětí z rodiny a jejich umístění do ústavní péče.

Děti tak byly těžce potrestány za chybu, kterou rodiče udělali. Podle obhájců lidských práv svou vinu nese i český stát, který mladé matce se zdravotně postiženým dítětem neposkytl dostatečnou podporu, odbornou terénní podporu a poradenství, nepomohl zajistit stabilní bydlení.

U mladšího zdravého dítěte nedostala rodina vůbec šanci ukázat, že by jej byla schopna vychovávat. Obě děti byly od sebe odděleny, prakticky se neznají. Kontakt rodičů s dětmi byl z důvodu provozního řádu ústavního zařízení značně omezený.

Po dlouhou dobu nebylo dětem umožněno pobývat v domácnosti rodičů z důvodu kvůli krátkodobému výskytu plísně v koupelně či topení pevnými palivy. Soud i orgán sociálně-právní ochrany však podle nich a jejich zastánců hledal vždy spíše důvody, proč děti do rodiny nevrátit, než cesty, jak rodinu podpořit.

Rodinu se pravděpodobně podaří opět slepit. Děti už budou navždy poznamenány roky strávenými v ústavních zařízeních.

Šťastný rodič s dětmi

Foto z dílny slovenské umělkyně Tamary Moyzesové z výstavy Rodinná pohoda

Kritici: Odebírání děti je často oblíbená zkratka

Odebírání dětí z rodin je v Česku oblíbený přístup některých úřadů. Podle kritiků, i přes praxí ověřené důkazy, jde o postup mající v drtivé většině případů za následek totální rozklad postižené rodiny, narušení přirozených emočních vazeb dítěte a závažné problémy při jeho socializaci.

Množství dětí vyrůstající v anonymním a v důsledku toho patologickém prostředí ústavů je v České republice alarmující - 60 z každých 10 000 dětí do 3 let. Aktuální výzkumy problematiky dětí umístěných do ústavní výchovy v zemích EU ukazují, že je počet dětí do 3 let umístěných do ústavní výchovy mnohonásobně větší než v dalších srovnatelných státech Evropy.

Ze 33 evropských zemí je v ČR počet dětí do 3 let umístěných v ústavech vůbec nejvyšší, podobná situace je i u dětí starších 3 let umístěných v dětských domovech - vyplývá to z výzkumu profesora Kevina Browna z University of Birmingham, realizovaného v letech 2003-2005. V současné době je do ústavní výchovy umisťována více než polovina dětí z důvodu nepříznivé sociální situace rodiny a další třetina z důvodů zdravotně-sociálních, přičemž romské děti tvoří velice významné procento z celkového počtu dětí umístěných do ústavní výchovy. Většinou se tedy nejedná o děti opuštěné, sirotky nebo o děti týrané či zneužívané, ale o děti z chudých rodin.

„Umístěním dítěte do ústavní výchovy řeší mnohdy pracovníci sociálně-právní ochrany dětí a mládeže situaci, která by byla řešitelná intenzivní sociální prací s ohroženou rodinou - podporou, asistencí, nácviky, doučováním dětí, avšak na níž v důsledku pracovního přetížení nemají tito sociální pracovníci kapacitu. Síť služeb pro podporu rodin je nedostačující a spolupráce státu a neziskových organizací se rozvíjí jen pomalu,“ uvedla Lucie Jamrichová, která se podílí na výstavě Rodinná pohoda, jež se touto problematikou zabývá.

Obhájci lidských práv zvou na výstavu

Rodinná pohoda
Informační a kulturní centrum NTM, Nostický palác, Ministerstvo kultury ČR,
(Maltézské nám. 1, Praha 1)

Vernisáž: úterý 21. dubna od 18 hodin
Trvání: Od 22. dubna do 10. května 2009

Výstava současného umění Rodinná pohoda poukazuje na problematické aspekty odebírání dětí ze sociálně slabých rodin a jejich umísťování do ústavní péče. Na výstavě organizované občanským sdružením Vzájemné soužití ve spolupráci s Národním technickým muzeem vystavuje přes 22 českých, slovenských, srbských či izraelských umělců a umělkyň. Prezentovaná díla kriticky reflektují problém odebírání dětí a poukazují na neblahý vliv zásahů úřední moci do rodinných vztahů.

Myslíte, že české úřady příliš často odebírají děti rodinám, nebo to je jen hysterický povzdech ochránců lidských práv, kteří potřebují kauzu?

   
20.04.2009 - Děti - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [31] 000444 [*]

    to neumím posoudit..není tomu tak dávno,kdy jsem v tisku četla,že matka 5-ti měsíčních dvojčat,5-ti letého a 6-ti letého chlapce místo toho,aby s starala o své děti,tak klidně popíjela v hospodě a děti žebraly z balkonu o jídlo...takové matky si děti ani nezaslouží,to je lepší pro takové děti raději je svým rodičům odebrat....je tolik matek,které děti mít nemohou,a tolik matek,které děti mají a nechtějí je-je to nefér...

    superkarma: 0 26.04.2009, 19:36:16

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] dadma [*]

    Pokud je to jen trochu možné ,tak určitě v rodině.Jenže někdy se rodiče neumí  postarat a nebo mají úplně jiné zájmy,že je asi ten zatracovaný ústav pro děti lepší.Každý případ se musí posoudit individuálně.Zrovna jsem někde četla, že matka nechávala čtyři děti doma ve špíně bez jídla a sama chodila do hospody a vracela se opilá.Nejstaršímu bylo 6 let a nemladší 5 měsíců.Děs a hrůza. Co s takovou ženskou.Přitom i v těch ústavech tyto děti pořád na svoji "maminku" myslí a mají ji rády.V takovýchto případech bych byla pro adopce a žádný ženský bych se na nějaký souhlas neptala.

    superkarma: 0 24.04.2009, 16:40:13
  2. [29] esterka820 [*]

    záleží na posouzení každého ,jednotlivého případu.přikláním se k rodině,ale někdy je opravdu ústav nejlepším řešením. každý potřebuje individuální přístup.

    superkarma: 0 23.04.2009, 13:59:05
  3. avatar
    [28] Myškomedvídek [*]

    když se má dítě špatně v rodině tak je lepší aby se stát postaral,nebo by někdo i chtěl dítě adoptovat a stát dělá problémy

    superkarma: 0 22.04.2009, 20:36:55
  4. avatar
    [27] OlgaMarie [*]

    curdibilka — #24 To mi povídej! Mockrát jsem radila klientům, kteří řešili vážnou finanční situaci, kam a pro jaká potvrzení zajít, aby...

    Oni jim  často neporadí ani ti, kteří to mají v popisu práce.

    superkarma: 0 21.04.2009, 15:14:53
  5. avatar
    [26] denca18 [*]

    neviem,nepoznam ceske urady,cize nemozem sa vyjadrit.......

    superkarma: 0 21.04.2009, 13:12:57
  6. avatar
    [25] JanaOss [*]

    Je pravdou, že romské rodiny potřebují pomoci, ovšem je druhou a podstatnou otázkou, jestli vůbec takovou pomoc jsou ochotni přijmout.
    'Ríká se odpradávna, že chudému nepomůžeš tím, že mu dáš peníze, ale když mu pomůžeš najít práci. Jinými slovy se to říkalo již někde za starého Říma. Kdyby měli práci - a pracovali, což je podstatná otázka - měli by i peníze. Neříkám, že všechny rodiny jsou chudé proto, že někdo nepracuje, to ne. To byla jen narážka na podstatné tvrzení o dětech z romských rodin.
    Je mnoho různěbarevných rodin, které jsou na tom finančně špatně. Někdy je to ale také záležitost zákonů, které povolují otcům dnes neplatit výživné. Otcové, někdy i matky- podle situace - nejsou nijak postihováni za to, že neplatí na své děti v péči druhého rodiče, což bývají dostatečně vysoké částky na to, aby dítě mělo aspoň to nejdůležitější. V každém případě brát děti z rodinÿ jen proto, že nemá dostatek peněz, je hloupost, neboť takové dítě stojí stát mnohonásobně více peněz, než kdyby se zvýšily přídavky na takové děti.

    superkarma: 1 21.04.2009, 10:37:33
  7. [24] curdibilka [*]

    Že vinu nese stát? Já se už přes rok starám o postiženého chlapce jako chůva a vím moc dobře, že co si rodiče nevyběhají SAMI, to nemají. Porč by někomu stát měl pomáhat s takovýmito organizačními věcmi a někomu ne?! Snad ne pro to, že někdo je Rom a někdo bílý...?

    1. na tento komentář reaguje OlgaMarie — #27
    superkarma: 1 20.04.2009, 21:39:30
  8. [23] mudrenka [*]

    je to těžké sama s tím nemám zkušenosti ani v blízkém okolí, ale nepřijde mi, že by se děti zbytečně cpaly do ústavů.

    superkarma: 0 20.04.2009, 21:13:16
  9. [22] libuno [*]

    Myslím, že článek je zbytečně nafouklá bublina. Sice v oboru nedělám, ale nemyslím si, že by se děti strkaly do ústavů na počkání. Zase nám tu někdo tluče do hlavy hlouposti.

    superkarma: 0 20.04.2009, 20:18:23
  10. avatar
    [21] Kačena1 [*]

    Remek — #14 OlgaMarie — #17 Chápu matku, popřípadě pokud souhlasí oba rodiče, že se rozhodnou nechat narodit postižené dítě, snažím se pochopit, že je k tomu nevede sobeckost a že jsou opravdu přesvědčeni o tom, že od narození postižené a tím degradované dítě bude žít krásný život a netrápí je, že když oni umřou, jejich přírodě vyvzdorované dítě tady zůstane bez jejich ochrany.

    Ale matka, která se rozhodne takové dítě si ponechat, navzdory třeba nesouhlasu otce a potom chudáčkuje, jak je život krutý a chlapi darebáci a nadobro obrátí naruby život případným sourozencům postiženého dítěte, koneckonců i babičkám a dědečkům a nestará se předem o to, jestli svoje dítě zabezpečí sama, zato vydatně tlačí peníze ze státu, že on se musí starat, protože ona má právo... tak tahleta rozhodnutí hluboce odsuzuji. Čistě podle mého názoru, který nikomu nevnucuji, je to prostě jenom o tom, že medicína je v tomto případě zbytečně dokonalá, protože takové dítě by se bez její dokonalosti buď vůbec nenarodilo nebo by nepřežilo.

    Ale jak jsem už říkala, ve své zaslepenosti jsem si neuvědomila, že těžké postižení mohlo vzniknout komplikovaným porodem a že matka neměla žádnou předchozí volbu. Pak zkrátka není co řešit a nezbývá, než se se životem rvát, jak to jen půjde a pomoc státu je potom na místě.

    A je mi u toho naprosto fuk, jakou barvu pleti má dítě i maminka.

    Tož tak.

     

    superkarma: 0 20.04.2009, 18:26:43
  11. [20] katka6 [*]

     Tam kde by měla sociálka zasáhnout,tak se čeká až se něco stane,ale tam kde by mohl někdo pomoct tak se zasáhne a nehledí se na to, že to odnesou hlavně bezbranné děti.

    superkarma: 1 20.04.2009, 18:03:33
  12. [19] FAXÍK [*]

    někdy české úřady odebírají děti dost pozdě, když už jsou dlouhodobě týrané a zanedbané!!

    superkarma: 0 20.04.2009, 17:49:56
  13. avatar
    [18] Bugy [*]

    OlgaMarie — #17 OlgaMarie:

    zajímavý názor , zvláště závěr. Něco na tom bude!

    superkarma: 0 20.04.2009, 14:53:50
  14. avatar
    [17] OlgaMarie [*]

    Kačena1 — #8 Nebyla jsem nikdy v situaci, kdybych se měla rozhodnout. Dnes se mohu bít do prsou a tvrdit, že bych si i po zjištěných rizicích rozhodla dítě nechat a opravdu nevím, kdyby došlo tvrdé na tvrdé, co bych kdybych...Ale nemohu  být zaujatá proti rodičům, kteří se rozhodnou přes všechno si dítě ponechat a starat se o ně s láskou. Jsme lidé a člověk je na světě pro člověka. Pouze zdravá společnost je schopna postarat se i o své slabé a pomáhat jim. Jinak platí zákon džungle.

    A upřímně mě už lezou krkem veškerá média, která formulují zprávy o cikánech či Rómech tak, aby vmanipulovávala občany (veřejné mínění) do buď latentního nebo otevřeného rasismu. I o tom je tento článek. Většina příbuzných mé matky nepřežila nacistický koncentrák, přežili pouze 2 malí bratranci, protože jistá hodná paní je prohlásila na ulici za své děti a odvedla je pryč. Nebyli to ani Židé ani komunisté.

    Nikdo na světě neumí řešit natož vyřešit zcivilizování cikánů k obrazu svému, ale snad všichni by je nejraději smetli ze zemského povrchu. Opravdu se nemáte proč obávat, že za několik let bude chtít jiné etnikum smést z povrchu zemského nás?

     

    1. na tento komentář reaguje Bugy — #18
    2. na tento komentář reaguje Kačena1 — #21
    superkarma: 1 20.04.2009, 12:08:31
  15. [16] Sahi [*]

    Setkala jsem se s odebráním dítěte v porodnici,kde mladá rómka si chtěla dítě nechat,ale nemohli ho svěřit,protože doma u rodičů neměla pro dítě vůbec nic připravené.Bylo mi ji líto,ale chápala jsem že těžko můžou poslat dítě tam ,kde na něj nemají ani oblečení.

    superkarma: 0 20.04.2009, 11:26:28
  16. avatar
    [15] ToraToraTora [*]

    Remek — #14 Vkusně hezky řečeno.

    superkarma: 0 20.04.2009, 10:17:22
  17. [14] Remek [*]

    Kačena1 — #8 Proč jsi zaujatá proti matkám, které nezabijí své nenarozené dítě? Postižené, nepostižené je to přece na rozhodnutí rodičů, zda chtějí dát dítěti i přesto život a starat se o něj. Já sama bych šla na potrat. Ale odsuzovat matku, která to neudělá? Kde jsi vzala to právo? Takové matky si zaslouží obdiv. Vždyť starat se a vychovávat takové dítě je hodně těžké. A pokud se rodiče o dítě starají a nedají ho do ústavu, měl by je stát všemožně podporovat a ne jim dítě sebrat.

    1. na tento komentář reaguje ToraToraTora — #15
    2. na tento komentář reaguje Kačena1 — #21
    superkarma: 3 20.04.2009, 10:12:49
  18. avatar
    [13] marcela-1 [*]

    naprosto souhlasím s Bugy

    superkarma: 0 20.04.2009, 10:04:27
  19. avatar
    [12] Bugy [*]

    Všechny případy je nutné řešit individuálně, dětem je lépe doma i když v chudých poměrech. Kdo to bude posuzovat?, jaké má podklady k vyhotovení posudku?

    Ale - je fakt, že v žádném dětském domově nedošlo k utýrání dětí, tak jako se to stane v "rodině"

    superkarma: 0 20.04.2009, 09:59:00
  20. avatar
    [11] Sama1 [*]

    Myslím, že největší problém je v tom, že je málo terénních sociálních pracovníků :-)

    superkarma: 0 20.04.2009, 09:09:52
  21. avatar
    [10] danila3 [*]

    Kačena1 — #8 zcela s tebou souhlasím...

    superkarma: 0 20.04.2009, 09:02:46
  22. [9] Natalička [*]

    Tento článěk mě tedy opravdu zvednul ze židle.

    Odebírání dětí je až ten nejposlednější nástroj.Navíc děti neodebírá úřad,ale soud,víme. Až po té,kdy se s rodinou neúspěšně pracuje nebo selhaly všechny mechanismy,to je jen interpretace médií.Opět jde vidět,že o tom autor článek neví zhola nic.Někde něco načetl.Já v borou pracuji.

    Do rodin se dochází,kontroluje se školné docházka,spolupracuje se s učiteli,psychlogy,speciálními pedagogy,různými znalci z oboru.Nejdříve se stanoví nad rodinou soudní dohled,opět se do roiny dochází...odebrání dětí je až na posledním místě a to hlavně z důvodu,týrání svěřené osoby  nebo výchovných problémů.

    Navíc sociální pracovníci nemají možnost s rodinou intenzivně jak je uvedeno pracovat.Máme až 500případů,což si vydělte kolikrát do rodina za rodinou můžeme přijít nebo jim nějak extra pomoc.

     

    Holt opět mžeme za všechno my....

    superkarma: 0 20.04.2009, 08:42:14
  23. avatar
    [8] Kačena1 [*]

    OlgaMarie — #6 Nee, neposuzovala bych jinak. Jsem natolik zaujatá prot matkám, které se vědomě rozhodnou donosit těžce postižené dítě, že jsem ve své zaslepenosti pominula možnost rizikového porodu

    1. na tento komentář reaguje danila3 — #10
    2. na tento komentář reaguje Remek — #14
    3. na tento komentář reaguje OlgaMarie — #17
    superkarma: 2 20.04.2009, 08:33:48
  24. avatar
    [7] abaka [*]

    to přeci nejde jen tak napsat,zda tam nebo tam..je to individuální

    superkarma: 0 20.04.2009, 08:33:02
  25. avatar
    [6] OlgaMarie [*]

    Kačena1 — #4 Kdyby redakce neuvedla, že se jednalo o rodinu z romského getha na okraji jednoho českého města, posuzovala bys případ této rodiny jinak?

    Měla jsem na návštěvě Angličana s alergií na laktózu a byl pro mě, člověka neznalého, že to také existuje, docela problém mu uvařit české jídlo a nejprve vše zkontrolovat. Svíčková by ho zabila, ale knedlozelo s knedlíkem mu jelo, ale mouka byla naše (ne specielní) a  bylo mu stejně špatně. Neumím si představit nikoho v ústavu na velmi přísné dietě  a navíc ještě i postižené dítě.

     

    1. na tento komentář reaguje Kačena1 — #8
    superkarma: 0 20.04.2009, 08:11:38
  26. avatar
    [5] haluška [*]

    teda toto je tak nešťastne napísaný článok. Manželstvo je síce zmiešané, ale slovensko- české. Presťahovaním na Slovensko si teda v tomto prípade naozaj nepomohli.

    Ide o to , aj na akých ľudí narazíte

    Slovensko má už v mnohých prípadoch inú, odlišnú legislatívu od Česka a dovolím si tvrdiť, že čo sa týka rómov lepšiu a hlavne prísnejšiu.

     

    superkarma: 1 20.04.2009, 08:11:07
  27. avatar
    [4] Kačena1 [*]

    OlgaMarie — #2 No vida, vím o tom prd. Díky za uvedení do reality.

    1. na tento komentář reaguje OlgaMarie — #6
    superkarma: 0 20.04.2009, 07:19:13
  28. [3] Anime Otaku [*]

    Tak by mě zajmalo jestli se i rodiče snažili, například jestli měl tatínek práci, nebo chodil jako jistá individua na našem sídlišti a vybíral popelnice a tak dál...

    superkarma: 0 20.04.2009, 07:16:55
  29. avatar
    [2] OlgaMarie [*]

    Kačena1 — #1 Intolerance na kravské mléko je před porodem nezjistitelná a  tělesné i mentální poškození dítěte mohlo nastat i předčasným porodem.

    Z článku není jasné, zda děti - české občany, odebraly úřady slovenské a jako české občany vrátily do České republiky nebo jejich umístění ve slovenském ústavu nahlasily našemu zastupitelskému úřadu, aby se o ně postaral Český stát.

    Jinak v České repulice jsou rodiny s postiženým dítětem tlačeny k umístění dítěte do ústavu bez ohledu na jejich sociální postavení či kulturní vyspělost. Na Slovensku to zřejmě není jiné.

    1. na tento komentář reaguje Kačena1 — #4
    superkarma: 0 20.04.2009, 07:12:37
  30. avatar
    [1] Kačena1 [*]

    Vinu nese i český stát? On český stát neposkytuje v pravidelné zdravotní péči povinná lékařská vyšetření, kde se těžké postižení dítěte dá včas zjistit a v tom případě lékař doporučí, aby se dítě nenarodilo?

    Možná si zdravotnictví příliš idealizuji a ono v preatální péči ještě není tak dokonalé, jak si myslím. Ale tyhlety matky hrdinky, které nechají narodit se potižené dítě a svým rozhodnutím tak radikálně zasáhnou do života i mnoha lidem, kteří nemají šanci si vybrat, ty mě prudí.

    1. na tento komentář reaguje OlgaMarie — #2
    superkarma: 0 20.04.2009, 05:10:07

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme