Rodina

Děti ve školce Montessori jsou asi ufoni

Chcete-li, aby vaše dítě bylo poslušné a dělalo všechno tak, jak se má, potom ho přihlaste do školky Montessori. Byli jsme se podívat jedno dopoledne, jak to v takové školce chodí. Největší šok: pětiletý chlapeček po sobě dobrovolně myje nádobí!

Montessori

Nedávno jsem navštívil školku a školu International Montessori School of Prague, kde jsem ale nenarazil na děti, ježto byl přípravný učitelský den. I tak jsem se dozvěděl mnoho zajímavého a pokusil se to shrnout do článku...

S paní učitelkou Alicí Giles jsem se při své první návštěvě dohodl, že se přijdu podívat také za dětmi, abych věděl, jak na ně výchova a výuka působí.

Návštěva dětí v Montessori školce

Moje návštěva probíhala ve třídě dětí od tří do šesti let. První, co mě překvapilo, bylo ticho. Jakmile jsem do školky dorazil, byl jsem usazen paní Giles do kouta a dostal instrukce, abych si dětí moc nevšímal, kdyby po mně něco chtěly, abych se jen usmál, ale nepomáhal jim. No, škoda, těšil jsem se, jak budu s dětmi dělat jejich aktivity, ale Alice Giles mi vysvětlila, že bych je tím rušil.

Posadil jsem se tedy a zahájil svoji pozorovací misi.

Překvapilo mě, že děti nedělají aktivity společně. Největší skupinky nad jednou aktivitou byly tříčlenné, většinou ale bylo dítě nad aktivitou buď samo, nebo s jedním kamarádem, případně s učitelkou. Jedni se věnovali počítání korálků, druzí skládání puzzle, třetí prohlížení knížek s dinosaury, čtvrtí krájení jablíček na svačinu, pátí se učili písmenka či slova... Některé aktivity byly i párové, jedna dvojice například přikládala různá písmenka na různé části těla a děti v ní si navzájem říkaly, kde mají písmenko položené: „Máš Ypsilon na nose.“

Učitelky pomáhaly, zkoušely i rozdávaly úkoly

Ve třídě byly na jednadvacet dětí dvě učitelky, na kterých celá věc stála. Musím říct, že před nimi tedy klobouk dolů - ještě nikdy jsem neviděl, že by někdo tak dokonale děti zvládal, aby žádné z nich nemělo problém s tím, že je mu věnováno málo pozornosti. A jak to fungovalo?

Dítě si samo vybralo aktivitu, kterou chce dělat. Když si nevědělo rady a učitelky mu zrovna nemohly jít vysvětlit, jak se aktivita používá, tak poprosily dítě, které už aktivitu zná, aby ji druhému vysvětlilo. Učitelky ale za celou dobu nikdy nepoužily imperativ, vše zakládaly na prosbě: „Mohl bys X, prosím, ukázat XY, jak se to puzzle skládá?“ Z nějakého důvodu to neuvěřitelně fungovalo.

Učitelky také děti zkoušely. Příklad? Když si holčička zapamatovala slova na kartičkách, došla k učitelce, a ta ji vyzkoušela tak, že postupně odkrývala slova, jako se odkrývá pexeso, a ptala se, jak zní.

Snad největší šok jsem zažil, když jeden chlapeček po té, co se napil, šel sám umýt použitou sklenici. Děti jsou zde připravovány na praktický život, takže si i chystají v jídelně prostírání na oběd a uklízí aktivity na své místo, jakmile si s nimi dohrají.

Viděl jsem tři konflikty

Protože každé dítě je jiné, bylo i zde znát, že některé děti jsou aktivní, jiné moc ne a musí se k aktivitám trochu „pošťuchovat“. Za celé dopoledne se ve školce odehrály tři drobné konflikty...

U dvou byl strůjcem chlapeček Z, který je pěkný neposeda. Nejprve pomáhal holčičce M s jednou slovní hrou, a ta později zapomněla část aktivity uklidit - možná i proto, že očekávala pomoc i v tomhle směru. Chlapeček Z ale uklízet nechtěl a a šel říct jedné učitelce, že to na stole nechala holčička M. Učitelka celou věc vyřešila tak (ježto nebylo zřejmé, kdo vlastně aktivitu první vzal), že aktivitu rozpůlila a poprosila děti, aby každé uklidilo půlku.

Druhý konflikt, opět s chlapečkem Z, se konal, když chtěl Z dělat stejnou aktivitu jako jiný chlapeček, říkejme mu třeba R. Chlapeček Z mu začal pomáhat víc, než by se R líbilo, ale když se učitelka R zeptala, jestli chce, aby mu Z pomáhal, řekl, že ano. A bylo po problému.

Třetí konflikt byl asi největší. Před obědem se děti posadily do kruhu a jedna z učitelek jim zpívala rozřazovací písničku. Chlapeček K chtěl hrozně moc sedět vedle učitelky, ale to místo už obsadila holčička L. Tady došlo i na slzičky, ale protože místo bylo již obsazené, dostal chlapeček K na výběr: Buď se posadí na jiné místo, anebo nebude sedět s ostatními dětmi v kruhu, ale u stolu, protože brát holčičce L místo, na kterém byla první, by nebylo správné a holčičce by to bylo líto. Chlapeček K se rozhodl posadit se k dětem a bylo po pláči.

Těsně před odchodem na oběd se děti seřadily do fronty, opět za pomoci písničky paní učitelky, a ta se jich zeptala, zda se už těší na oběd a že tedy půjdou. Všechny nadšeně souhlasily, až na rošťáka chlapečka Z, který pronesl památnou větu: „Já se teda netěšim.“ Ale šel baštit také.

Dojem

Ještě než přejdu k hodnocení, mám jeden postřeh. Učitelky si s dětmi nehrály tak, jak jsme zvyklí. Stále si zachovávaly dospěláckou autoritu, přesto je děti hrozně moc braly a holčičky je pořád někam vodily za ruku. Vůbec všechno ve školce bylo v pohybu, každé dítě mohlo kdykoli vstát od aktivity a jít si třeba pro radu kamaráda, nebo sníst jablíčko.

A teď k tomu hodnocení: Myslím, že svůj dojem z návštěvy Montessori školky jsem shrnul do názvu článku - děti mi trochu připadali jako ufoni, tedy až na chlapečka Z. Vykazovaly extrémní dávku zvídavosti a poslušnosti. Trochu mi zde chyběla pospolitá hravost, ale tu, jak jsem pochopil, prožívají venku na hřišti, kam chodí každý den. Aktivity děti bavily natolik, že nevypadaly znuděně.

Takže, chcete-li mít poslušné dítko, které si po sobě bude samo uklízet a bude prahnout po objevování nových a nových věcí, je Montessori školka ta správná volba.

Čtěte také...

   
22.03.2012 - Děti - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [34] MaVy [*]

    naše školka s nimi velmi spolupracuje a je to opravdu parádaSml16Sml67

    superkarma: 0 28.04.2014, 16:29:41
  2. [33] papír [*]

    Je to trochu jiná školka než do které jsem chodila.

    superkarma: 0 27.04.2014, 23:51:45
  3. [32] Jala [*]

    JankaAnna — #31 Souhlasím!!!

    Znám - nikoli ovšem MŠ, ale ZŠ - s prvky Montessori.

    superkarma: 0 22.03.2012, 23:35:19
  4. avatar
    [31] JankaAnna [*]

    Je to hodně i o výchově a přístupu v rodině. Neveleslavila bych pouze "Montessori" systém, ač bohužel právě u těch pražských a soukromých si nejsem na 100% jistá, do jaké míry jsou skutečně Montessori. Já jsem i toto nejen na školách studovala a bohužel musím konstatovat, že jedny z těch nejdražších tzv. Montessori školek v Praze sice mají Montessori pracovní pomůcky, tzv. připravené prostředí, ale praxe je poněkud někde jinde a to bezostyšně za hříšné peníze.

    Věřím, že spousta klasických státních mateřských škol jsou srovnatelně kvalitní, jako sám Montessori princip. Je to vše jen o lidech.

    Strašně se mi nelíbí, jak se něco stává "moderního" a všichni si před tím máme sednout na zadek. Není to nic nového, já to studovala už před asi 10ti lety a to už na Moravě předškolní zařízení s tímto zaměřením existovala...

    1. na komentář reaguje Jala — #32
    superkarma: 0 22.03.2012, 20:40:22

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Jindriska8 [*]

    Zajímavý článek,chtěla bych tam strávit jeden mezi dětmi.Sml22

    superkarma: 0 22.03.2012, 20:00:42
  2. [29] jithule [*]

    moc hezké

    superkarma: 0 22.03.2012, 17:38:47
  3. [28] free [*]

    Takovou školi bych si přála pro vnuka.

    superkarma: 0 22.03.2012, 16:26:31
  4. avatar
    [27] ToraToraTora [*]

    Marbulka — #26 Sml59 No vždyť. A kdo si dětí doma všímá a neodkládá je k televizi, snadno naváže na takový systém a děti mají kontinuálnější podmínky k rozvoji. Jsem spokojená, jak je s dětmi pracováno.

    superkarma: 0 22.03.2012, 14:40:07
  5. avatar
    [26] Marbulka [*]

    ToraToraTora — #25 přesně tak Sml30Sml22...taky se toto vše děje u nás ve školce.

    Děti chodí i do knihovny, zúčastňují se Dne Země.

    Teď naposledy i píučky zorganizovali samostatně jarmárek s výroby dětí a výtěžek věnovali do jednoho dětského domova - s posláním aby si děti uvědomili sounáležitost a pochopení pro děti, které nemohou vyrůstat v rodině.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #27
    superkarma: 0 22.03.2012, 14:14:38
  6. avatar
    [25] ToraToraTora [*]

    Kukacka-Zdenka — #24 jakobys popisovala naši školku...akorát že ta naše je takřka uplně normální. Tak nevím, buď školka montesori ustrnula, nebo naše školky popoběhly Sml16

    1. na komentář reaguje Marbulka — #26
    superkarma: 0 22.03.2012, 14:07:13
  7. avatar
    [24] Kukacka-Zdenka [*]

    Nas starsi v Montessori skolce je. Vetsina jeho kamaradu je v skolkych "normalnich". nekteri i v jinych soukromych, tak srovnani mam.

    Dopoledne si deti berou vyukove montessori pomucky - zminene aktivity, po svacine se chodi za kazdeho pocasi do obeda ven. Po odpoledni svacine se chodi ven pri hezkem pocasi, jinak si muzou brat hry jakekoliv.  odpoledne byvaji i ruzne krouzky pri skolce.

    na skolce se mi jeste libi, ze nejsou tridy rozdelene podle veku a neni tam takova ta pseudosikana, ze tihle jsou malaci a tihle predskolaci. na vylety se jezdi s celou tridou a ruzne divadla aspol taky. deti se od mala uci zodpovednosti za sebe a hlavne ze to ma nejake dusledky.

    maly je hodne aktivni a chvili neposedi, u niceho nevydrzi a skolka ho hodne sklidnila, prave tema aktivitama a pravidlama.

    jeste jak jste se ptali na prestup do normalni skoly, tak s tim nemaji deti zadne problemy, mist ve skole je o dost min nez predskolaku. jen vetsina deti ma vice znalosti nez z normalni skolky.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #25
    superkarma: 0 22.03.2012, 13:54:03
  8. avatar
    [23] Jakub D. Kočí [*]

    ToraToraTora — #15 Už jsem byl, ale porovnání jsem se záměrně zdržel, ježto bylo obojí něco docela jiného a obojím jsem byl fascinován...

    http://zena-in.cz/clanek/vyzkouseno-strejdou-ve-skolce/kategorie/deti

    superkarma: 0 22.03.2012, 13:01:07
  9. [22] evamagdalena [*]

    Je to pěkné. Na druhou stranu by mně zajímalo, jak tyto děti pak reagují na agresivní a vulgární jedince. Připadá mi, že jsou chované tak trochu jako v bavlnce. Bohužel mi příjde že většina populace, a to již i mezi malými dětmi patří mezi tvrďáky.Sml80

    superkarma: 0 22.03.2012, 12:57:26
  10. avatar
    [21] Kytinkak [*]

    ekleinovka — #19 i jáá, docela bychom byly překvapení

    superkarma: 0 22.03.2012, 12:47:27
  11. avatar
    [20] carmi [*]

    Já o takové školce slyším poprvé. Omlouvá mne, že děti už mám opravdu velké. Ale z toho článku na mne padá nějaká tíseň. Je to nepřirozené. ¨Jedinej, kdo je tam asi normální je chlapeček Z.

    Jak může být ve školce ticho? Vždyť ty děti pořád štěbetají!

    superkarma: 0 22.03.2012, 12:47:14
  12. avatar
    [19] ekleinovka [*]

    Docela bych tam chtěla strávit den,abych to viděla live a měla možnost porovnani

    1. na komentář reaguje Kytinkak — #21
    superkarma: 0 22.03.2012, 11:58:18
  13. avatar
    [18] vladka006 [*]

    wich — #10 Sice nemám pedagogické vzdělání, ale naše malá si po sobě uklízí od dvou let. Sama nosí nádobí do dřezu, přistrčím židli a umeje si to. Luxuje, utírá prach. Jí to baví. Motivuju jí třeba slovy - no ty jsi nejšikovnější na světě, to se mám, že mám takovou hodnou holčičku. Já tě mám tak ráda, ty jsi můj miláček. Chválou nešetřím. A pak třeba - tak když jsi tak hodná, vyber si, co budeme dělat - chceš skládat, hrát si s kočárkem nebo něco jiného? Malá je temperament, ale přesto se dá ukočírovat, zaměstnat. Co se týče školek, líbí se mi víc ta naše venkovská, kde je moc milá paní učitelka a děti perfektně zvládá. Ta montes mi přišla taková ujetá. Já nevím, přišlo mi to nepřirozené.

    superkarma: 0 22.03.2012, 11:40:23
  14. avatar
    [17] ToraToraTora [*]

    Marbulka — #16 Sml67

    superkarma: 0 22.03.2012, 10:42:39
  15. avatar
    [16] Marbulka [*]

    Moje dítko teda chodí do klasické školky, ale také si tam po sobě uklízejí nádobí, pomáhají po jídle otírat stoly apod. ale navíc od Montessori se tam učí začlenit se do kolektivu, týmovou práci....neměnila bych Sml23

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #17
    superkarma: 0 22.03.2012, 10:35:23
  16. avatar
    [15] ToraToraTora [*]

    Jakube, možná by to chtělo pro porovnání navštívit i dnešní "normální" školku. Ona už to zas taková trága i bez zajímavého nazvu totiž není. Principy soužití dětí, pomáhání nepomáhání, řešení konfliktů a práci s dětmi mají ty učitelky celkem vychytanou a neustále se školí. Děti si po sobě uklízí, vzájemně si pomáhají a didaktickými hrami nebo tematickými pracemi si rozšiřují obzory.Nehledě na to že v našem prostředí se na systém školky doma lépe navazuje než na montessori. A to nemluvím o návaznosti systému školního, kdy není vždy jednoduché pokračovat v montessori škole a takový Ufon musí nastoupit do normální základky.

    1. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #23
    superkarma: 1 22.03.2012, 10:24:13
  17. avatar
    [14] Altamora [*]

    Nedokážu odlišit, čím se Montessori výchova v rodině liší od normální výchovy v rodině. Je snad samozřejmé, že si děti hrají se stavebnicemi, že si kreslí, malují, modelují, vystřihují, skládají puzzle, prohlížejí knížky, povídají si, pomáhají s různými domácími pracemi. Nebo ne? Od školky jsem očekávala, že se děti naučí komunikovat s ostatními dětmi a že se naučí i prosadit a poznat různé typy lidí a různé typy chování. Nežijeme se skleníku.

    superkarma: 0 22.03.2012, 10:16:31
  18. avatar
    [13] ladouch [*]

    Já bych tam děti nechtěla dát nechtěla, oni byli ufouni z bez takové školky a tahle metoda podle paní Montessori se uplatňovala na děti retardované a postižené.Sml80Sml80Sml80

    superkarma: 0 22.03.2012, 10:04:10
  19. avatar
    [12] Francaise [*]

    Já bych děti za ufony, rozhodně nepovažovala. Myslím si, že rodiče dětí, kteří dají děti do Montessori školky to mají v hlavě srovnané a také doma vychovávají dítě jinak než většinová populace. Jsem přesvědčená, že děti obecně jsou v pořádku, problém je v rodičích.Sml80 Jasně to bylo vidět v pořadu Chůva v akci. Všichni rodiče tvrdili, že zrovna to jejich dítě je nezvladatelné, ale všichni do jednoho dělali tak katastrofální výchovné chyby, že se na to nedalo dívat.Sml31

    superkarma: 2 22.03.2012, 09:38:55
  20. avatar
    [11] cicinka [*]

    wich — #10 No tak když nad tím přemýšlím....tak jsme na to najeli tak nějak sami. Sml22 Syn je jednak takový samotářský tip. Manuálně zručný je a jednak si rád něco kutí. A i my ho dost zaměstnáváme.

    superkarma: 1 22.03.2012, 09:19:12
  21. avatar
    [10] wich [*]

    cicinka — #8 Montessori metodou lze směrovat děti i doma. A to nestojí nic, jen přípravu rodiče a prostředí.

    1. na komentář reaguje cicinka — #11
    2. na komentář reaguje vladka006 — #18
    superkarma: 0 22.03.2012, 09:16:51
  22. avatar
    [9] capkova [*]

    Chtěla bych tam strávit den ať to zažiju na vlastní kůži.

    superkarma: 0 22.03.2012, 09:16:11
  23. avatar
    [8] cicinka [*]

    Pozdě....už jsou to puboši, ti moji smraďoši. Sml30 Ale ufouni jsou to i tak. Možná, kdyby taková školka byla k mání, možná by se náš AS syn vyvíjel jinak. Ale dle ceny, by to stejně pro nás nebylo.Sml23

    1. na komentář reaguje wich — #10
    superkarma: 0 22.03.2012, 09:03:53
  24. avatar
    [7] wich [*]

    lidicka — #3 Sml22Sml22 Ve školce montessori si fakt ty děti takhle divně "hrají" celý den. V pravé montessori vůbec nejsou typické hry, závodění atd., které bývají v klasických školkách. Viděla jsem instruktážní video, kde rodiče vychovávali synka jen montessori metodou. Ten byl furt jen sám a pracoval s dětským nářadím. Shodly jsme se s kolegyněmi, že to působilo přinejmenším jako život nějaké sekty. Ten, kdo takhle vede montessori zřejmě opomenul důležitý fakt, že Maria Montessori takhle vedla děti s postižením a poruchami chování, kdy to pro ně byla cesta, jak uplatnit děti co nejvíc do praxe.

    Nevím, na pajdě jsem zažila hodně alternetiv, ale české způsoby školky mi stále přijdou (pro naše podmínky) dokonalé..

    superkarma: 3 22.03.2012, 09:01:36
  25. [6] step1 [*]

    Je to něco jiného, než na co jsme zvyklí.

    superkarma: 0 22.03.2012, 08:02:28
  26. avatar
    [5] LudPa [*]

    lidicka — #3 ale i o hřišti se dole píše

    superkarma: 0 22.03.2012, 07:30:15
  27. avatar
    [4] blesksoft [*]

    šoupnu jim tam moji dcerku, aby měli vzrůšo, ve školce si na ní neustále stěžují jak zlobí a chvilku neposedí

    superkarma: 0 22.03.2012, 07:18:19
  28. [3] lidicka [*]

    To celý den byly děti jen ve třídě a pracovaly?? Žádné vycházky, hry na hřišti a pod????Nebo to spíš byla výhradně jen a jen ukázková činnost pro hosta????Sml80

    1. na komentář reaguje LudPa — #5
    2. na komentář reaguje wich — #7
    superkarma: 0 22.03.2012, 06:23:15
  29. avatar
    [2] LudPa [*]

    A najednou jste se probudil.....

    superkarma: 0 22.03.2012, 06:20:41
  30. [1] stripek.stesti [*]

    Hm, nemám děti...každopádně velmi zajímavý přístup, to já ze školky nepamatuju, ale tak nějak bych si školku asi představovala :-)

    superkarma: 0 22.03.2012, 01:41:14

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme