Tento týden končí letní prázdniny a dětem nastane nový školní rok. Uteklo to. Děti rozjívené z dvouměsíčního volna budou zase potřebovat nastolit jistá pravidla, poskytující řád a orientaci.

kid

Vnitřní řád dítěte je utvářen tím, že je mu umožněna zkušenost s řádem vnějším.

Podle světla pozná dítě den, podle tmy noc. Ve dne je člověk vzhůru, v noci spí. To je základní životní rytmus, o který by se měli umět rodiče u svého dítěte postarat už od narození. Neměli by dopustit, aby se u malého dítěte ať už předškolního nebo školního věku, stala „noc i dnem“. Klidný spánek a pravidelná doba vstávání a usínání je u člověka stejně důležitá jako voda, jídlo nebo vzduch. 

Avšak i v době, kdy je člověk vzhůru, by si měl umět dopřát odpočinek a obnovit své síly. Nelze žít po celé dny bez odpočinku, ani děti to neumí. Proto je důležité umět jim vymezit čas na práci, na školu, na zábavu i na odpočinek.
Dny by měly být rozděleny do několika částí, které se dítěti dostanou do povědomí. Děti by si měly už odmalička zvykat, že určité činnosti mají v časových úsecích dne svá pevná místa, která vytváří základní ponětí o čase.

Pravidla spaní a usínání

Dobu spaní a usínání by měli bez výjimky určovat rodiče. Nástup a čas strávený ve škole je dán školou, zábava a koníčky by měla být po vzájemné dohodě. Stejně tak i volný čas. Nejedná se o žádnou přehnanou disciplinu, ale jen o to, aby si dítě zvyklo na pravidelný životní rytmus, který mu pak pomůže zorientovat se ve světě, ať už při nástupu do svého prvního zaměstnání či později při výchově svých vlastních dětí.

Opakováním kon­krétní situace a jejího zvládnutí se totiž v dítěti probouzí důvěra v sebe samo, a to uvědoměním si, že dokáže danou situaci zvládnout a že je na něj spolehnutí. 

Dřevo patří do lesa, ne do školy

I dospělým se někdy stane, že selžou, neumí si uspořádat všechny své náležitosti a pak se v tom nenadálém zmatku ztrácí. Jak si pak může v takové situaci vést dítě? Bez péče a vzoru blízké osoby, která by onen přehled a určitý životní řád neměla, velmi špatně. Dítě zneklidní a začne, s nadsázkou řečeno, růst jako dřevo v lese.
A dřevo patří do lesa, ne do školy.

Názor ředitelky o.s. Dítě, rodič, prarodič  Aleny Weberové

Denní řád a pravidelný cyklus jsou pro děti, zejména pak ty školou povinné, téměř nezbytné. Velmi dobré je začít s denním cyklem už u dětí předškolního věku, například tím, že v určitý čas snídáme, obědváme a večer dítě ví, že bude večeře.
Také doba vstávání a ukládání ke spánku je velmi důležitá. Dítě by mělo mít pocit jistoty, že každý večer si půjde lehnout ve stejný čas a na stejné místo, a že ráno, až se vzbudí, uvidí maminku.
I když to není v dnešní době příliš jednoduché, rodiče by si měli udělat čas a věnovat svému dítěti pozornost právě v těchto důležitých časových intervalech.
Velkou chybu dělají rodiče také v tom, že začnou věnovat dítěti větší pozornost, až když zlobí a vyrušuje, ale nevěnují se mu, když je naopak klidné. I to je důvod, proč se děti často chovají tak rušivě, konečně se jim totiž podařilo upoutat pozornost, ale tímto způsobem to není dobré.

Použitý zdroj: J. Prekop, Jak být dobrým rodičem, nakl. Grada, 2001

Čtěte také:

Reklama