Podle průzkumu[1] děti nejvíce zajímají témata spojená s přírodou. Jejich otázky se nejčastěji týkají zvířat (53 %) a rostlin (28 %), ale také počasí, přírodních jevů (22 %) i samotného lidského těla (19 %). Oblíbeným tématem dětské zvídavosti jsou potraviny i nápoje (24 %) a děti se neváhají často ptát také na rodinu a mezilidské vztahy (21 %).

Jak si rodiče v odpovědích vedou?

Dospělí se podle tohoto průzkumu cítí nejjistější, když se jich děti ptají na zeměpiscestování. V tomto oboru tápe jen 2,5 % rodičů. Stejně tak s přehledem zvládají téma peněz, které rozhodí jen 4,2 % z nich. Na dospělé se děti mohou spolehnout i v kuchyni a u stolu – na otázky spojené s jídlem či pitím jich nezná odpověď pouze 5 %. Poměrně jasno mají i ve věcech rodiny a mezilidských vztahů.

Naopak čtvrtina přiznala, že tápe ve fyzice a technice (25,9 %), ženy častěji (37,8 %) než muži (15 %). Děti však vůbec nejvíc dospělých nachytají, když se ptají na chemii (31,8 %). Dobrá zpráva je, že zrovna tato témata děti podle průzkumu zas tolik nezajímají. Podobně složité jsou otázky na vesmír, kdy 22,5 % respondentů na ně odpověď nezná.

Když vás svou otázkou dítě dostane do úzkých, není nic jednoduššího a přirozenějšího než přiznat, že prostě nevíte a zkusit společně odpověď najít. Podívejte se na některé z naučných videí nebo si pročtěte dětskou encyklopedii. Složitá témata tu jsou jednoduše a často i vtipně vysvětlená. Společná chvilka nad barevnými stránkami encyklopedie bude nejen příjemně strávený čas, ale vzbudí ve vašich dětech zvídavost. Navíc tak můžete trénovat čtení, které rozvíjí koncentraci, posiluje paměť a zdokonaluje slovní zásobu a výslovnost.

Sadu encyklopedií připravil před začátkem nového školního roku Albert pro své zákazníky ve čtvrtém pokračování oblíbené věrnostní kampaně Dětská knihovnička. Body můžete sbírat na celkem osm naučných knížek od nakladatelství Albatros.

Mluvte, prohlížejte a věnujte se

„Encyklopedie jsou i v době počítačových technologií nepostradatelné pro intelektový a poznávací rozvoj dětí. Jsou přehledné, uspořádané podle oborů a zároveň rozvíjejí představivost, fantazii a slovní zásobu,“ říká PhDr. Jitka Hofmannová, terapeut a školní psycholog Mensa gymnázia.
V době, kdy do naší komunikace stále více vstupují digitální technologie, je na místě věnovat pozornost klasické knize, která u dětí rozvíjí jiný druh dovedností. Z chvil strávených společným prohlížením a čtením se navíc může stát příjemný rodinný rituál.

„Menší děti si při společném prohlížení a čtení mohou užívat tolik potřebné blízkosti rodičů. Ty starší zase mají možnost samostatně dohledávat či si opakovat informace, čímž se stávají nezávislými na rodičích,“ dodává Jitka Hofmannová.

Více informací o čtvrtém pokračování Dětské knihovničky a ukázky ze všech osmi encyklopedií neleznete na www.albert.cz/albatros

[1] Průzkum Instant Research společnosti Ipsos pro obchody Albert se uskutečnil v červenci 2018 a zúčastnilo se ho 525 respondentů.

Reklama