Zdraví

Děti by neměly držet dietu!

tlustoprd

Podle průzkumu Občanského sdružení praktických dětských lékařů z roku 2008 trpí vysokou hmotností průměrně 16 % dětí. Nejhůře jsou na tom chlapci ve věku okolo třinácti let. U nich lékaři zjistili nadváhu nebo obezitu dokonce ve 21 %! Je proto správné, pokud se rodina rozhodne s váhou svého potomka bojovat, do tohoto boje by se ale neměla pouštět bez předchozí konzultace s odborníky nebo bez pravidelných návštěv v poradnách specializovaných na výživu dětí. Většina diet běžně zveřejňovaných na internetu nebo v časopisech může být totiž zavádějící, někdy dokonce nebezpečná, nehledě na to, že jsou téměř všechny určeny dospělým.

Většina dětí, které za své kilogramy vděčí jídlu, se stravuje velice nepravidelně. Častým prohřeškem je vynechání snídaně a konzumace většiny jídla až v odpoledních nebo večerních hodinách. Jídelníček silných dětí také obsahuje velké množství sladkostí, slazených limonád, uzenin, smažených pokrmů apod. Základem stravovacího režimu by tedy mělo být docílení pravidelné stravy – 5–6x denně rozdělené do menších denních porcí. Pokud dítě trpí hladem nebo má nepřekonatelnou chuť na sladké, nebráníme mu ani v tom, aby jedlo i 8x denně v malých dávkách (zařadíme například dvě dopolední svačiny nebo druhou večeři). Pomoci může i chuť „obalamutit“ žvýkáním žvýkaček nebo kouskem kvalitní čokolády s vysokým podílem kakaa.

Vlastní jídelníček pro děti s nadbytečnými kilogramy sestavujeme tak, aby odpovídal zásadám zdravé stravy dětí v daném věku. Základem je proto pečivo a cereálie (u starších dětí celozrnné), polotučné mléčné výrobky, libové maso (přednostně drůbeží a ryby), dostatek ovoce a zeleniny, z příloh se snažíme upřednostňovat brambory, rýži a těstoviny před knedlíky a sladkými jídly. Vylučovat by se neměly ani tuky, je ale třeba věnovat pozornost jejich výběru a volit ty správné. Převažovat by měly tuky rostlinného původu (měly by pokrývat 2/3 všech tuků) a zbývající 1/3 by měla pocházet ze živočišných zdrojů včetně tuků v mase, mléce a mléčných výrobcích. Rostlinné oleje a margaríny obsahují esenciální mastné kyseliny, které jsou u dětí důležité pro jejich správný růst a vývoj.

Zcela zapovězeny nejsou ani sladkosti, ale je třeba, aby se mezi nimi děti naučily vybírat a zvykly si například na čokolády s vysokým podílem kakaa nebo na cereální tyčinky. S dětmi se také snažíme domluvit „na přídělech“ a například konzumace jedné sladkosti denně místo původních čtyř hodnotíme jako velký úspěch. Protože v těle dětí s nadváhou nebo obezitou je v jiném poměru svalová a tuková hmota, pociťují subjektivně menší pocit žízně. Proto je dobré jim pití neustále připomínat. Nejvhodnější je pochopitelně neochucená neperlivá stolní voda, pokud je ale dítě zvyklé na sladké limonády, doporučujeme je postupně stále více ředit vodou a nebo rovnou vyměnit například za 100% ovocné nebo zeleninové džusy a šťávy. Protože ale i ty obsahují poměrně velké množství cukru (i když přírodního), je dobré je naředit vodou nebo jich nevypít velké množství najednou.   

Dalším krokem při úpravě jídelníčku je náhrada některých potravin (tučné maso, uzeniny, smetanové dezerty, sladké pečivo, omáčková jídla, pizza, smažené pokrmy či solené pochutiny) za jejich vhodnější varianty, například:

Bílé pečivo => celozrnné pečivo (u starších dětí)

Máslo => kvalitní margaríny a rostlinné oleje

Smetanový dezert => ochucený tvaroh nebo jogurt

Trvanlivý salám => kvalitní šunka

Tučné maso => libové maso

Knedlíky => brambory, rýže

Smažená jídla => jídla restovaná nebo pečená

Oplatky => cereální tyčinky, čokoláda s vysokým podílem kakaa

Moučník s krémem => piškotový zákusek s ovocem a želatinou

Sladké pečivo => běžné pečivo například s marmeládou, medem

Solené pochutiny => nesolené oříšky, zeleninové jednohubky

Smetanová zmrzlina => tvarohová nebo jogurtová zmrzlina

Bonbóny a lízátka => sušené ovoce, žvýkačky

Pokud dítě vyšší hmotností trpí, určitě není vhodné před jeho problémem zavírat oči nebo čekat, až z ní vyroste, a obrátit se na odborníky na výživu. Rodiče, kteří chtějí konzultovat stravovací zvyklosti svého (nejen obézního) dítěte, se mohou objednat do poradny Poradenského centra Výživa dětí. Ta je otevřena každý čtvrtek od 14 do 17 hodin a sídlí na Klinice dětského a dorostového lékařství Všeobecné fakultní nemocnice, Ke Karlovu 2. Na konzultaci se mohou rodiče s dětmi objednávat na bezplatné informační linky Poradenského centra Výživa dětí 800 230 000 nebo prostřednictvím on-line poradny na stránkách www.vyzivadeti.cz.

 

Autorka je nutriční terapeutka
Poradenské centrum Výživa dětí
800 230 000
www.vyzivadeti.cz

   
06.10.2009 - Hubněte - autor: Jitka Rusková

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme