.

Děti by měly s výukou cizího jazyka začínat už v předškolním věku, soudí téměř dvě třetiny rodičů

Rodina

Děti by měly s výukou cizího jazyka začínat už v předškolním věku, soudí téměř dvě třetiny rodičů

Podle aktuálního průzkumu Helen Doron English ve spolupráci s Data Collect zastává 63 % českých rodičů názor, že děti by se měly začít učit cizí jazyk ještě před nástupem na základní školu. 16 % z nich si navíc myslí, že není třeba otálet a jazykové vzdělávání by děti měly zahájit už pár měsíců po narození nebo ve věku 2 let. Z cizích jazyků rodiče jednoznačně preferují angličtinu – jako první jazyk pro své děti by ji zvolilo 97 % rodičů. Jako druhý jazyk by pak volili němčinu (56 %), s odstupem následuje ruština (23 %). Jen necelá čtvrtina rodičů si myslí, že dětem pro jejich jazykové vzdělávání stačí výuka v rámci osnov základní a střední školy.

kid

Rodiče považují jazykové vzdělávání dětí za důležité z hlediska jejich budoucího uplatnění. 97 % rodičů je přesvědčeno, že skutečnost, že se mohou dnešní děti vzdělávat v cizích jazycích, jim přináší výhodu oproti jejich generaci, která tuto možnost v takové míře neměla.

Roste také podíl rodičů, kteří investují do jazykového vzdělávání svých dětí již od raného věku. „Nejefektivnější čas, kdy začít s výukou jazyků u dětí je záhy po narození. Mozek je vnímavý a učení cizí řeči v raném věku je úspěšné. Aktivity spojené s osvojováním cizího jazyka nejsou pro děti zátěží, ale lákavou hrou. Jazyky se děti učí používat paralelně, tedy nemusí čekat na to, až zvládnou jeden, aby mohly začít se druhým,“ říká Barbora Tošenovská, metodička programu Helen Doron English. To potvrzuje i uznávaná psycholožka Jitka Douchová: „Děti baví všechno, co se učí hrou a smíchem, a stejně tak by měla být vedena i výuka. Než učit děti izolovaná slovíčka, je lepší učit je celé věty. Ideální je co nejvíce napodobit způsob, jakým se děti učí mateřský jazyk - písničkami, básničkami, říkadly a mnoha obrázky, které se děti snaží rozpoznat a mluvit o nich.“

graf

Angličtina vede

Převážná většina rodičů považuje z hlediska výuky cizích jazyků za prvořadou angličtinu (soudí tak 97 % rodičů). Na druhém místě rodiče nejčastěji jmenovali němčinu (z hlediska důležitosti ji na druhé místo postavilo 56 % rodičů), s velkým odstupem následuje ruština (23 %) a dále francouzština a španělština (shodně 7 %) a čínština 2 %. Tři čtvrtiny rodičů si myslí, že při výuce by se měl větší prostor věnovat poslechu a konverzaci před memorováním. 80 % rodičů preferuje, aby učitel na děti při výuce mluvil pouze anglicky.

Výuka angličtiny na školách má své rezervy

Jen necelá čtvrtina rodičů se domnívá, že dětem pro jejich jazykové vzdělávání stačí jen výuka v rámci osnov základní a střední školy.38 % preferuje jazykové vzdělávání v podobě kroužků v mateřských školách, mateřských centrech a dětských skupinách. 6 % volí soukromé jazykové školy a 44 % kombinuje více možností.

Jen 5 % rodičů považuje kvalitu výuky cizích jazyků na základních a středních školách za velmi dobrou, 12 % si myslí, že je dostačující. Podle 67 % má kvalita výuky na školách kolísavou úroveň a hodně záleží na zkušenostech vyučujícího a využívané metodice. 14 % rodičů soudí, že výuka jazyků na základních a středních školách má nízkou nebo nedostačující úroveň.

graf2

O průzkumu:

Průzkum programu Helen Doron English Jak rodiče přistupují k výuce cizích jazyků u svých dětí provedla nezávislá výzkumná agentura Data Collect. Sběr dat probíhal on-line formou ve dnech 19.–26. května 2014 na 1 000 respondentech z řad rodičů v reprezentativním zastoupení podle věku a kraje.

Zdroj: tisková zpráva

   
24.07.2014 - Děti - autor: (red)

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [38] misak80 [*]

    To není moc dobré, že ve 26-ti měsících nemluví :-/, ale někdy to těm dětem trvá. Známá měla stejný problém...měla strach, že malý bude pomalejší a teď je to premiant třídy...do dvou let neluvil vůbec...! Vše se změnilo, když začal chodit do školky. A vím, že pak taky chodil ve školce do výuky angličtiny. Dětem to v tomto věku dává hodně. Kdybych měla malé děti, taky bych je do angličtiny už ve školce přihlásila taky...

    superkarma: 0 30.04.2015, 11:31:12
  2. [37] Nikar [*]

    To jsou mi starosti, já bych byla ráda, kdyby ten náš začal aspoň nějak mluvitSml15 vystačí si ve 26 měsících s máma, táta, papat, hamSml16, no, vím, že je malý, ale snad se brzy rozpovídáSml15

    superkarma: 0 04.08.2014, 12:57:08
  3. avatar
    [36] peetrax [*]

    peetrax — #35 tu němčinu jsme měli přidanou k angličtině, ono to z mého příspěvku moc nejde pochopit. Sml54

    superkarma: 0 24.07.2014, 23:57:29
  4. avatar
    [35] peetrax [*]

    Rok jsem učila na základní škole angličtinu - začínaly s ní děti už v první třídě. Asi to nebylo nic proti ničemu, ale myslím, že to v klidu stačí od třetí.

    Naopak jsem pro brzké zavádění druhého cizího jazyka, my jsme měli němčinu od prvního ročníku víceletého gymnázia, tzn. jakoby šesté třídy a kdybychom měli až do maturity skvělého učitele (který ale bohužel po našich společných čtyřech letech zemřel), myslím, že bych měla ještě i dnes na čem stavět. Sml27

    1. na komentář reaguje peetrax — #36
    superkarma: 0 24.07.2014, 23:55:40
  5. avatar
    [34] bokul [*]

    Synovi je 5 let a co umí anglicky odposlouchal z různých pořadů pro děti v originále. 

    Děti, které mají pro jazyky vlohy ať chodí na cizí jazyk klidně s plenkami, nejsem proti, ale na straně druhé vidím jako prioritu, aby děti uměly mateřský jazyk. Když pak neumí ani cizí, ani ten svůj, je to moc smutné.

    superkarma: 0 24.07.2014, 19:33:50
  6. avatar
    [33] Kadla [*]

    Léthé — #30 Tak si to v Maďarsku užij.. Já tam byla naposledy snad před 15 lety.... ráda bych tam ještě někdy zajela, ale nějak pořád není na nic čas...

    superkarma: 0 24.07.2014, 18:36:10
  7. avatar
    [32] macasev [*]

    Jediné co maďarsky umím a vystačila jsem s tím je nemtudom a to ještě ani nevím jestli je to správně. Pak jsme přešli na systém ruce nohy.

    Kdyby matky tu dobu místo jakýchsi kroužků vzaly děcka na klín a četly a zpívaly si s nimi udělali by 100x líp. Děti dnes opravdu neumí mluvit a nemají se to pomalu ani kde naučit.

    superkarma: 0 24.07.2014, 16:38:19
  8. avatar
    [31] Léthé [*]

    gerda — #24 nemělo to být "erőmű"....tedy elektrárnaSml58

    superkarma: 0 24.07.2014, 14:48:16

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Léthé [*]

    Kadla — #29 tak to jsi mě uklidnilaSml30....a pozdravuj svoji maminkuSml53 Já vrážím směr Budapešť 4.8. s kindrharanty, abych jim ukázala hlavní město Maďarska. Jediná cizí země,  kde se zatím domluvím dobře.Sml30

    1. na komentář reaguje Kadla — #33
    superkarma: 0 24.07.2014, 14:45:23
  2. avatar
    [29] Kadla [*]

    Léthé — #27 Neumřela.. ani žízní... protože víz znám taky... héééč Sml52Sml52Sml52

    1. na komentář reaguje Léthé — #30
    superkarma: 0 24.07.2014, 14:33:06
  3. avatar
    [28] Léthé [*]

    gerda — #24 Sml80...neznám...

    superkarma: 0 24.07.2014, 14:26:35
  4. avatar
    [27] Léthé [*]

    Kadla — #23 Sml30Sml52Sml52....škoda že mě neslyšíšSml52...slyšela bys  naprosto příšerné zamilované písničky, jak jinak než  o lásce...szerelem, szeretek, nemtudok élni nélküled .....Sml52

    No..kenyér by ti nestačil, potřebuješ i víz, jinak bys umřela žízní. Jinak jsi dobráSml67. ...tvoje slovní zásoba je jako ta moje anglickáSml52

    1. na komentář reaguje Kadla — #29
    superkarma: 0 24.07.2014, 14:24:15
  5. avatar
    [26] OlgaMarie [*]

    Zuza70 — #14 Tak dobře anglicky neumím, abych já posuzovala úroveň výuky, ale náš blízký rodinný přítel pracuje celý život v diplomatických službách. Pokud byl s rodinou v ČR, jeho syn chodil do ZŠ s rozšířenou výukou angličtiny a měl problém s učitelkou. Velmi slušně a mezi čtyřma očima ji pokládal za nutné vysvětlovat, co a jak učila v hodině nedobře, protože v zahraničí chodil do škol, kde vyučovacím jazykem byla angličtina. Cvičím angličtinu, cvičím kvůli vnučce, ale můj zeť mě už několikrát poučoval, že mě učí americkou angličtinu a mě pokládá za nutné poučovat o angličtině Angličanů a vysvětluje mi rozdíly. přitom mně stačí se doptat na cestu, koupit si něco k jídlu a pití Sml52.

    superkarma: 0 24.07.2014, 14:21:11
  6. avatar
    [25] Kadla [*]

    Léthé — #22 Jo, vlastně, ale umím dvě naprosto klíčová slova: szerelem a szeretlek... páč maminka si doma dodnes pouští srdceryvné maďarské popové (naprosto příšerné) písně Sml52

    superkarma: 0 24.07.2014, 14:01:09
  7. avatar
    [24] gerda [*]

    Léthé — #22 eremű!!

    1. na komentář reaguje Léthé — #28
    2. na komentář reaguje Léthé — #31
    superkarma: 0 24.07.2014, 14:00:26
  8. avatar
    [23] Kadla [*]

    Léthé — #22 No vidíš, szia a szervus si jako pozdravy pamatuju, že magyrul je maďarsky vím taky, ale na ten zbytek bych ti odpověděla maďarsky naposledy, když mi byly 4 Sml52. Teď si maxímálně pamatuju slovíčka jako leány, kenyér, nagy, nem vagyok nem értem apod.... S tím bych ovšem v Maďarsku moc neuspěla... Leda snad, že bych díky tomu, že umím říct kenyér a dostatečně spínat ruce, neumřela hlady Sml52Sml52Sml52

    1. na komentář reaguje Léthé — #27
    superkarma: 0 24.07.2014, 13:57:31
  9. avatar
    [22] Léthé [*]

    Kadla — #21 szia...te tényleg nembeszélsz magyarul ?Sml37

    1. na komentář reaguje Kadla — #23
    2. na komentář reaguje gerda — #24
    3. na komentář reaguje Kadla — #25
    superkarma: 0 24.07.2014, 13:29:29
  10. avatar
    [21] Kadla [*]

    Moje maminka je Maďarka do svých 19 let neuměla česky vůbec a pak se to pomalu učila... Takže se mnou do mých 4 let mluvila jen maďarsky, tatínek zase česky. Žádnou vadu řeči jsem kvůi tomu neměla... Bohužel když mi bylo pět, mamka už uměla natolik dobře česky, že se mnou začala mluvit česky a já maďarštinu zapomněla. Dnes si vybavuji jednotlivá slovíčka (některá), ale mluvit neumím. Škoda. Bylo by to super... Ale jak vidět - nestačí v raném věku začít učit, musí se s tím pokračovat, jinak se to v paměti zanese prachem jako u mne a nejde to vydolovat...

    1. na komentář reaguje Léthé — #22
    superkarma: 0 24.07.2014, 12:56:07
  11. avatar
    [20] Léthé [*]

    HmSml15...já už vlastně neumím správně žádnou řečSml15. Svou mateřčinu úspěšně zapomínám, neb jí používám jen tu a tam,  tedy spíš nepoužívám X let. Rozumět jí sice budu pořád, i kdyby se komolila, ale při mluvení již hledám některá slova. V češtině i po X letech dělám chyby a o gramatice ani nemluvímSml28. Angličtina, kterou potřebuji pouze při cestování mi jaksi neleze pořádně do hlavy a když si přece jen něco zapamatuji, tak do půl roku zapomenu, pokud to nepoužívám. Ale neztratím se nikde. Umím říct v několika jazycích, pomocSml6...ztratila jsem seSml30Ale hlavně ať to po mě nikdo nechce napsatSml30

    Takže nejspíš umřu s jazykovou bariérouSml30

    superkarma: 0 24.07.2014, 12:31:46
  12. avatar
    [19] helikoptera [*]

    dzeja — #15 Mně mateřský jazyk problémy rozhodně nedělá, ale anglicky jsem se nikdy pořádně nenaučila - nemám na to hlavu. Asi bych se dorozuměla, to ano, ale vyloženě mluvit, to ne. Dost si toho umím i přeložit. Slovíčka, která se v běžném životě používají, mi problém nedělají, ale rozumím spíš psanému slovu než mluvenému.

    superkarma: 0 24.07.2014, 12:09:32
  13. avatar
    [18] Brixik [*]

    Myslím, že daleko smysluplnější je poslat dítě na nějaký zahraniční pobyt, kde mu nic jiného než jazyk používat nezbude. Vystačí se se základy ze školy a tam se to akorát rozvine. Bratrance (ročník 1989( takto rodiče posílali od jeho 10 let nejdřív do německy mluvících zemí  a pak do anglicky a oba jazyky umí špičkově. A navíc se tam seznámil s fajn lidma a už byl díky tomu několikrát v Argentině a Mexiku. Lepší než vyhozený peníze za učení 2 letých dětí.

    superkarma: 0 24.07.2014, 12:03:48
  14. avatar
    [17] L_B [*]

    ...souhlasim s tim, co uz tu dneska bylo napsano - dite se ma prvni naucit spravne a bohate pouzivat matersky jazyk a pak teprve zacit s vyukou ciziho jazyka.

    ...sama pracuju v anglicky mluvicim prostredi/vzdelavani, tak mi nekteri znami podsouvali, ze by jsme deti meli zacit ucit AJ od malinka...

    ...u dcery by to mozna slo, protoze cestinu ma opravdu peknou, s bohatou slovni zasobou a dobre tvori vety, navic je knihomol, ale s AJ zacne az ted od zari ve 3. tride - ono ji nic neutece, pripadne pojede pri/po SS/VS na zkusenou do ciziny a tam se nauci raz dva stejne, jako vetsina lidi z nasi generace...Sml24

    ...se synem si to nedokazu vubec predstavit, protoze od jeho 4 let jsme chodili na logopedii ani ne tak kvuli vyslovnosti, ale kvuli naprostym gramatickym zhuverilostem, ktere z neho vypadly...Sml32 - doposud (v zari nastupuje do skoly) nema cestinu peknou, projev neni plynuly a slovni zasoba je sice uz dobra, ale v porovnani s dcerou o poznani mensi - zato je technicky nadany...

    superkarma: 0 24.07.2014, 11:51:02
  15. [16] cilani [*]

    ToraToraTora — #4 tak známá, co dělala kurzy ve školkách nebrala děti, které měly vadu řeči.. je to i o těch, kteří kurzy nabízí..

    superkarma: 0 24.07.2014, 11:16:57
  16. avatar
    [15] dzeja [*]

    Komu dělá problémy mateřský jazyk, tak je má i s cizím jazykem. Sml16

    1. na komentář reaguje helikoptera — #19
    superkarma: 0 24.07.2014, 10:57:18
  17. [14] Zuza70 [*]

    Aprilka1 — #13 Podle čeho soudíte, že je úroveň výuky v Aj hodně slabá?

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #26
    superkarma: 0 24.07.2014, 10:43:37
  18. avatar
    [13] Aprilka1 [*]

    nesouhlasím s výukou v AJ na MŠ, na ZŠ začnou stejně tam, jako začaly v MŠ.

    barvy v AJ už dcera umí, počítá do 20. asi odposlouchala v MŠ.

    a nevěřím, že se v ZŠ naučí dobře mluvit v AJ. záleží na učiteli, ale úroveň je hodně slabá.

    takže až uznám za vhodné, že je čas. budeme jí platit nějaký kroužek, nebo individi učitele. taky ještě uplně nevím, jeslti má na jazyky talent, ale to se ukáže časem.

    vadu řeči dcera nemá, ale je fakt, že děti v první třídě neumí dobře mluvit a rodiče je rvou na AJ.

    přiznám se, že dceru zase dost ženu do sportu, k tomu má dispozice.

    1. na komentář reaguje Zuza70 — #14
    superkarma: 0 24.07.2014, 10:38:47
  19. avatar
    [12] risina [*]

    Taky si myslim, že predskolaci by meli vstrebavat hlavne materstinu. Dokonce i prvni a druha trida se mi zda na regelerni vyuku jazyka brzy, staci zacit s prvnim cizim od treti, s druhym pripadne od pate-seste a s tretim od stredni. Ale rada deti ma problemy s cestinou a jednim cizim jazykem, tak bych jim dalsi nenutila Sml80.

    superkarma: 0 24.07.2014, 10:19:31
  20. avatar
    [11] margot [*]

    ve školce celkem pěkná kratochvíle, ale po experimentech na vlastních dětech to nedokážu vyhodnotit jako studium jazyka, které by k něčemu bylo. první dítko absolvovalo tuto výuku v MŠ dokonce víceletou (tenkrát boom, do školek se AJ akorát zaváděla) - z hlediska zásoby a užitečnosti jsou to podle mě vyhozené prachy. každý rok se začínalo opět nanovo - žádné rozdělení na pokročilejší neexistovalo - jen pořád dokola základní počítání, barvy apod... ani po letech to není jinak, právě mi MŠ vystudovalo i to nejmladší - anglinu mělo jen 1 rok na otrkání a šmytec. bilingvní rodina nejsme, večer vedle logopedie už další čas na týrání ještě v cizím jazyce nemám sílu. kamarádka si pro svého prcka (5let) dokonce najímala cizinku, která docházela a snažila se, seč síly stačily - ale asi neměla ty správné pedagogické vlohy, protože dítko nevděčné moc vědomostí taktéž nenasáklo. u nejstarší nakonec dala základy ZŠ, SŠ a jazyková škola, pak PC hry, videa s titulky a poté už i bez nich. a taky brigáda, kde občas se ten jazyk použít musí.

    superkarma: 0 24.07.2014, 09:54:11
  21. avatar
    [10] ToraToraTora [*]

    OlgaMarie — #8 Něktěří to možná plánují, ale u většiny radši nechci vědět, co se jim honí hlavou

    Něco z reality. Jsem ročník 81 a proto jsem angličtinu poprvé potkala ve své páté třídě. Začali jsme pár slovíčky a hned zvostra gramatikou. tvoření jednoduchých vět, otázek apod.

    Moje dcera měla angličtinu ve školce chodila, protože to nebyl kroužek, ale prostě jedno odpoledne týdně pro všechny děti, co do školky chodily bez ohledu na to, zda chtějí či ne. pokračovala podle RVP ve škole od první třídy. Za celou dobu zmájkli barvy, pár písniček, zvířátka. V páté třídě naskočili přesně tam, kde my, když se školství po revoluci teprve rozkoukávalo.

    Ať si ve školce hrají. Nic jim neuteče a nic nepředběhnou.

    superkarma: 2 24.07.2014, 09:44:49
  22. [9] Maria28 [*]

    Angličtina ve školce jim neuškodí, ale pokud rodiče musí počítat peníze, tak by je zbytečně vyhazovali. Děti se naučí názvy barev, zvířátek, pár písniček a to je všechno. Vnouček si na dovolené dokázal říct o klíč na recepci, v restauraci o nápoj, o zmrzlinu, poděkuje, pozdraví, baví ho to, pokud vidí smysl, ale jen mentorování bez účelu nemá smysl. Doma např. říkal ponožkám ponosocks.

    superkarma: 0 24.07.2014, 09:25:13
  23. avatar
    [8] OlgaMarie [*]

    ToraToraTora — #4 Angličtinu ve školce pokládám za snobárnu, pokud  rodiče nehodlají odejít za prací do anglicky mluvící země.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #10
    superkarma: 3 24.07.2014, 08:50:39
  24. avatar
    [7] rendvo [*]

    znalost jazyka je v dnešní době důležitá, takže souhlasím s tím že se musí začít brzySml16i když ve školce mi to přijde dost brzy.

    superkarma: 0 24.07.2014, 08:47:55
  25. avatar
    [6] Pentlička [*]

    Můj názor je ten, že dítě se má naučit nejdřív pořádně mluvit v rodné řeči a pak se teprve učit cizí jazyk. Výjimkou jsou děti z dvoujazyčných manželství, kde vlastně ani jeden z těch jazyků pro ně není cizí.

    superkarma: 0 24.07.2014, 08:47:32
  26. [5] Gorilka1 [*]

    Cizý jazyk je sice fajn, děti to možná i baví, ale málokdo z ambiciózních rodičů uvědomuje že dítě neumí pořádně česky, hlavně že umí skomoleně anglicky.

    superkarma: 0 24.07.2014, 08:38:10
  27. avatar
    [4] ToraToraTora [*]

    OlgaMarie — #3 My tedy jsme převážně pouze v jednojazyčném prostředí, ale vidím, kolik dětí nastupuje do prvních tříd s vadou řeči, což se pak samozřejmě odráží i na pravopise. Ale hlavně že ve školce chodí na angličtinu.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #8
    2. na komentář reaguje cilani — #16
    superkarma: 3 24.07.2014, 08:24:59
  28. avatar
    [3] OlgaMarie [*]

    ToraToraTora — #2 Sdílíš názor prof. Václava Bahníka, význačného překladatele z latiny, řečtiny a italštiny. Já ten názor zastávám také. Vnučka vyrůstá dokonce v trojazyčném prostředí a těm třem jazykům rozumí, ale její vyjadřování je :

    Ne, strejdo ne vyslovuje nou stejdou nou nebo ne ánkl ne. Je to možná roztomilé, ale...

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #4
    superkarma: 0 24.07.2014, 08:17:45
  29. avatar
    [2] ToraToraTora [*]

    Jsem pro, aby se děti učily nejdřív správně vyslovovat v mateřsštině a pakať si klidně studují třeba hindštinu

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #3
    superkarma: 3 24.07.2014, 07:46:27
  30. [1] oneal-9 [*]

    Koukam ze spadame do kategorie 16% :-) Nase dcera chodi na kurzy anglictiny Helen Doron od roku a my jako rodice jsme velmi nadseni! Jsme moc radi, ze mame na tak male mesto tu moznost to dceri doprat a kdyz clovek vidi, jak ji to bavi, je na kurzech spokojena a doma vse opakuje a predvadi.. to je nejlepsi odmena :-) opravdu mohu jen doporucit - a pozor ne jenom kvuli anglictine :-)

    superkarma: 1 24.07.2014, 06:37:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme