Bulvár

Děti: Bít či nebít?


Nějaký ten výchovný pohlavek nikomu neublíží a nemine se účinkem ve chvíli, kdy dítko nechce pochopit, že po dobrém by to bývalo bylo lepší. Také pověstná vařečka či řemen není jako donucovací prostředek k zahození.

Ale představte si caparta, který na veřejnosti reflexivně uhne v momentě, kdy jste se prudším pohybem chtěli podrbat. Jak je vám? Co si pomyslíte o rodičích?

 

Škoda rány, která padne vedle. Tento a podobné názory zastává u nás přes 80 procent rodičů. Je ale výchovný efekt facky, pohlavku či výprasku opravdu tak účinný? Neotřepe se náš potomek a za chvíli už neví, že dostal? Neučíme náhodou své děti bít druhé v momentě, kdy se nechovají tak, jak si přestavujeme? Neměli bychom se dívat na úmyslné působení tělesné bolesti jako na něco, co normální není? Veřejnost má jasno, někteří politici a většina psychologů se však na věc dívají jinak.

 

Ministryně pro lidská práva Džamila Stehlíková (SZ) se snaží vyvolat debatu na toto téma a následnou změnu zákona. Tělesný trest, kterým výchovně zapůsobí rodič na své dítko, by pak byl chápán jako selhání a rodič by se měl poradit s odborníkem.

Džamila Stehlíková, ministryně pro oblast lidských práv a národnostních menšin pro Ženu-in:

 

Jde o jednu větu v zákoně, která by měla být změněna. Nejedná se o sankce, pouze o vyvolání debaty. Chci vzbudit zájem tento problém řešit. Od radních mám signály, že se návrhem budou zabývat hned, jakmile budou známé výsledky průzkumu veřejného mínění na toto téma, který proběhne brzy. Domnívám se, že bychom jako vyspělá země neměli zůstávat pozadu za západním světem. Měli bychom vést rodiče k jiným formám výchovného působení na mládež, než je bití.

V Německu byla tato novela schválena roku 2002, když se předtím několik let pracovalo na průzkumech a různých studiích. Německé výsledky jsou opravdu velmi zajímavé a měly by nám být inspirací. Jde vlastně o to zefektivnit prevenci trestného činu „týrání svěřené osoby“, jehož skutková podstata je naplněna, pokud:


1. trest zanechá stopy na kůži

2. byl použit nástroj

3. jsou zasaženy citlivé části těla.

 

Když se ve Švédsku před deseti lety zaváděl podobný systém, bylo 75 procent rodičů pro občasný tělesný trest. Dnes je koeficient přesně obráceně. Stejné procento lidí jej pokládá za nevhodný. Pokud v Německu uhodíte dítě na veřejnosti, je to pokládáno za neslušné. A to je myslím cesta, kterou bychom se jako vyspělá země měli ubírat. Prostě mlátit dítě není normální.


S ministryní Stehlíkovou souhlasí i převážná část psychologů, například Karel Humhal:

Když jsem byl v roce 1986 v Dánsku, byl jsem tak trochu vedle z toho, že už tehdy, pokud rodič uhodil na ulici dítě, byl za to pokutován. Dnes platí zákaz jakýchkoli fyzických trestů také v Anglii a v Německu. Domnívám se, že bychom neměli za vyspělými demokraciemi zaostávat, a to specielně v této oblasti. Musíme si připustit, že jsme v těchto otázkách 40 let například za Vídní, což je alarmující.

Nemyslím si, že jsme nějací barbaři, ale je moc dobře, že se někteří poslanci a ministři začínají aktivně tématy kolem dětí zabývat.
Měli bychom se jako společnost ujednotit. Neexistuje totiž mustr a tady se plně ztotožňuji s ministryní Stehlíkovou. Co je vhodně zvolený fyzický trest? Potíž je, že pro někoho je to pohlavek a pro někoho trojitá fraktura. Ve vyspělé demokracii nelze takto přemýšlet.

Pojďme si udělat vlastní malý průzkum. Bili vás vaši rodiče? Nemyslíte, že bitím učíme děti dělat totéž druhým? Souhlasíte, že u některých dětí to jinak nejde? Jak se díváte na fakt, že většinu násilných trestných činů páchají ti, kdo byli v dětství biti? Jak vnímáte, když vidíte rodiče, který veřejně trestá své dítě? Podporovali byste zmíněný návrh?

   
04.04.2008 - Společnost - autor: Michaela Kudláčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [176] saruz [*]

    nebít! vždy jsme s dětmi dokázali vše vyřešit v klidu, bez tělesných trestů

    superkarma: 0 21.02.2013, 10:42:42
  2. [175] maximaty [*]

    Mam syna, 2 roky a ze zasady ho NEBIJU. Placnuti pres zadek nebo rucicku nebocitam jako BITI, jsou to myslim primerene tresty za nevhodne chovani. Ziju v Rakousku a nejsem zvykla na sceny, ktere obcas vidam v Cesku v obchodech a podobne, kdy hystericka matka zacne zurive mlatit do sve ratolesti jen proto, ze udelal krok stranou od kosiku nebo sahl na zbozi v regale. Nechapu matky, ktere jsou schopne bit sve deti a to podle meho nazoru hlavne proto, ze jsou samy labilni a hystericke. Mit dite je nejvedsi zodpovednost a svym zpusobem i dar, a kdo dite bije nemel by ho ani radsi mit. Ja jsem z ceske vychovy a nikdy se nebudu chovat ke svym detem tak, jak se k nam chovali nasi rodice k nam. Stratila jsem k nim uctu a pocit ze me matka obejme mi nahani husi kuzi. Nechci dopdnout stejne a proto sve dite bit nebudu. I kdyz je to muj maly rozmazlenec, miva histericke zachvaty, jsou to pouze momentalni stavy a ja musim byt ta ktera si zachova chladnou hlavu, ne ze ho jeste ztlucu... Myslim ze tenhle zakon uz mel by daaaavno schvalen. S pozdravem ctenarka Martina

    superkarma: 0 01.11.2008, 14:10:04
  3. [174] johanka [*]

    Nic se nemá přehánět, ani bití,ale facka ve správný čas je žádoucí.Nedovedu si představit, že mě vlastní dítě bude žalovat za to, že jsem mu dala facku a jemu se to nelíbí. Ve výchově funguje pochvala, ale i trest a záleží jen na rodiči, jakou formu zvolí.

    superkarma: 0 15.04.2008, 09:47:10
  4. avatar
    [172] Solei [*]

    boženkam: ano, ale takový člověk bude dítě bít zákaz nezákaz a ani pokuta tomu nezabrání.
    V jiném článku na ž-in se doporučuje vzteklé dítě polít stádenou vodou nebo i plácnout. A teď si matko vyber. Buď necháš dítě uprostřed krámu vřískat a nebo ho poleješ vodou, kterou si operativně přineseš z ledničky.
    Škoda, že jsem se tatínka nezeptala (a už nezeptám) jak babička řešila když s sebou plácnul na dlažbu a chtěl tamtoho koníčka (to ještě jezdili pošťáci s povozem). Ale jak jsem ji poznala z vyprávění tak se nejspíš začala smát - a asi to fungovalo, vyrostl z něj kliďas.

    superkarma: 0 07.04.2008, 18:09:08
  5. avatar
    [171] Sisy [*]

    Ahoj, taky raději řeším vše domluvou, ale někdy jsou děti tak rozdivočené, že stačí jenom přijít do pokoje s vařečkou v ruce a je klid. Zatím a doufám, že i nadále, bude vařečka sloužit jenom jako výstraha

    superkarma: 0 07.04.2008, 13:10:38
  6. [170] boženkam [*]

    JE fyzický trest a fyzický trest. Jde jen o zvolení správné míry. Někdy je té míry moc málo.

    superkarma: 0 06.04.2008, 23:32:23
  7. avatar
    [169] Katka1984 [*]

    No nevím jestli je lepší dítě trestat výčitkami, zakazováním apod. V tom případě může spousta dětí trpět po psychické stránce, že jsou špatné. Takový pohlavek (ne facka přes celou hubu) v pravou chvíli jsme určitě dostali od rodičů skoro všichni a nemyslím si, že bychom jim to dnes vyčítali. Když se na to podívám zpětně, tak dědeček měl pravdu, s tím škoda rány...... Pro mě rozhodně lepší a přijatelnější trest, než kdybych nemohla ven nebo za kamarádkama.

    superkarma: 0 06.04.2008, 21:46:36
  8. avatar
    [168] charouzka [*]

    Souhlasím s tím, že tělesný trest není vlastně trest, ale jen úleva pro rodiče, který si neví rady. Nepřesvědčí dítě, to příště nemá dělat proto že se to nemá, ale proto, že přijde opět trest. a to taky nemám doma , ale chvilkový , ale líbí se mi výchova podle paní Jiřiny Prekopové jak na vzdor. Doporučuji její knihy nebo přednášky.

    superkarma: 0 06.04.2008, 20:00:17
  9. avatar
    [167] Mylady [*]

    zlatovlaska.r: pokud je nezmlátí, nebo nezastřelí.

    superkarma: 0 06.04.2008, 16:58:05
  10. avatar
    [166] zlatovlaska.r [*]

    Škoda rány, která padne vedle, to si myslím platí dvojnásob.... Můj přítel má z prvního masnželství jedináčka (7 let), ale tak rozmazlené, nevychované a vzteklé dítě jsem ještě neviděla . BTW: Kluk si ještě v první třídě ani neumí po velké potřebě utřít zadek a neustále to vyžaduje od okolí . Oba si ho nechtějí znepřátelit , tak kluk roste jako dříví v lese, takže se nebudu divit, když v pubertě pošle svoji mámu někam a otce také...

    superkarma: 0 06.04.2008, 13:36:15
  11. avatar
    [165] jazuzinka [*]

    Alfová: paní primářku znám osobně. je to super ženská a má vše v hlavě hezky srovnaný. ona má zajímavý názory na život obecně a s dětmi to vážně umí. její knížku vřele doporučuji v mé bývalé práci měla pro zaměstnance pravidelné semináře. můžu říct, že některé její rady praktikuji i teď u Vojtíka a to je 10 let, co jsem je od ní dostala. prostě - nedá se zapomenout....

    superkarma: 0 06.04.2008, 07:54:51
  12. avatar
    [164] Alfová [*]

    http://www.kosmas.cz/knihy/130895/jak-zit-a-nezblaznit-se/

    superkarma: 0 05.04.2008, 23:06:37
  13. avatar
    [163] Alfová [*]

    celkem dobrý názory na výchovu má Lidmila Pekařová, doporučuji vyhledat a přečíst od ní knihu

    superkarma: 0 05.04.2008, 23:05:11
  14. avatar
    [162] owj [*]

    dítě se vychovává již od narození.Až dokáže pochopit co je dobré a špatné, potom snad udělujeme nějaké tresty, které si pořádně rozmyslíme.Plácnout dítě za to že, neposlouchá, dělá věci ,které nemá a ostatní je určitě samozřejmostí.V článku slovo mlácení,stopy na kůži,apod.je hrozné.Myslím, že ani jedna máma ,která má svoje dítě ráda(a takových je většina ,toto nedělá).Jsem pro to,aby dítě bylo vždy potrestáno spravedlivě.

    superkarma: 0 05.04.2008, 20:45:17
  15. [161] manch [*]

    Jsem proti "velkému bití", ale plácnutí dítěte přes zadek (ne po hlavě) je někdy velmi účinné a v některých případech až nezbytné. Úplný zákaz je spíš k horšímu. V Anglii děti plácnout nesmíte a rodiče to řeší tím, že na dítě řvou! Takové řevy jaké se "linou" z baráků v Británii u nás neuslyšíte. A pokud ano, mluvila by o tom druhý den celá ulice. Děti jsou pak na to řvaní tak navyklé, že už nereagují ani na to. Hrůza! Není tedy lepší jednorázové plácnutí? Podotýkám, že já sama jsem své dva syny (kromě pár plácnutí v útlém věku) nebila - nebylo potřeba. Výchova je totiž hlavně o důslednosti. Myslím, že než navrhování takových zákonů by bylo mnohem lepší učit rodče, jak vychovávat děti. Škoda, že skončil ten televizní pořad Chůva v akci. Nestačila jsem se divit, co všechno rodiče "dokážou" . A všichni se vymlouvali, že jejich dítě je hrozné, přitom hrozný byl jejich způsob výchovy.

    superkarma: 0 05.04.2008, 20:42:10
  16. [160] sahleb [*]

    OTRESNY !!!!

    zde:
    "4.4.2008 13:31:10 - Florencie (Odpovědět) (Poslat vzkaz)
    Probůh, jak se k nám ty děti budou chovat, až zjistí, že jsme sice rodič, ale nesmíme je ani uhodit?!"

    Doufam ze zadne deti nemate.

    superkarma: 0 05.04.2008, 19:16:31
  17. [159] sahleb [*]

    Melissima
    ja bych nechtela nikdy prastit svoje deti tak, ze vemou druhou o stenu. To bych se podepsala jako vychovy neschopna.
    To ze vase dcera tvrdi, ze jste ji nikdy nebila nesouvisi nahodou s tou ranou pres hlavu?

    superkarma: 0 05.04.2008, 19:07:07

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [158] Heduš [*]

    A to, že jsme taky vyrůstali mezi pár šupnutíma z nás neudělalo násilníky. Malé dítě prostě nějaké vysvětlování nepochopí. V pozdějších letech už to snad ani výchovné není, spíš jako úleva rodičů, že už neví kudy kam.

    superkarma: 0 05.04.2008, 18:55:57
  2. avatar
    [157] cicinka [*]

    Vivian: Mám jednu kamarádku,jejíž dcerušku tatínek stále bránil a furt jsi slyšela ty jsi naše miminko.Holce byly už tři roky,ale byla o sedm let mladší než brácha.A holka v jednom období byla tak rozmazlená a tak si prosazovala svou,že se s ní maminka jednou přetahovala o misku s piškotama a holka nepustila.Kamarádka raději povolila,jelikož dcerunka pak totiž žalovala tatínkovi,že maminka jí ubližovala.Tatínek byl hooodně zaměstnaný a doma býval málo,takže takhle si dcerušku užíval.Každý to máme nastavené jinak.
    Ono popravdě taky záleží na povaze toho kterého dítěte.
    taky jsem mívala kamarádku,která se na dceru jen podívala,zavrtěla hlavou a holka poslechla.Mí kluci by takhle nereagovali.To pak musí prostě posoudit rodič.No a i rodič je různých povah,takže pak to může samozřejmě dopadnout i hůř.
    No trochu jsem se rozepsala,ani jsem nechtěla.

    superkarma: 0 05.04.2008, 18:55:10
  3. avatar
    [156] Heduš [*]

    mindulinka:

    superkarma: 0 05.04.2008, 18:54:21
  4. avatar
    [155] cicinka [*]

    Vivian: Jak píše mindulinka,rodiče na ně nemají čas.Já kluky téměř nebiju.Jen jsem nadávala a vynadala.Mladší viděl,že se vlastně nic neděje a začal dost přidrzle odmlouvat,jako kdyby mluvil s kamarádem.Musela jsem přitvrdit.Hned za jeho průpovídkou dostal přes papulu a od té doby si nějak neuvědomuju,že by si to dovolil.Dokonce,teď když si poněkolikáté nepřevlékl na kroužek kalhoty za šusťáky a přišel s dírou přes celé koleno,už se klepal,jen jsem se ptala co s ním?A už si je běžel sám zašívat.Pokud se příště opět nepřevlékne dostane na prdel,aby si to lépe zapamatoval.Doteď jsem jen hudrala.Opravdu dobře načasované plesknutí má ten správný efekt.

    superkarma: 0 05.04.2008, 18:50:07
  5. [154] mindulinka [*]

    Vivian: myslím si, že smradi jsou čím dál drzejší, protože na ně rodiče nemají vůbec čas - jestli chtějí mít čas to je druhá otázka. Děti rostou jako dříví v lese - žádná výchova neexistuje - ať s tělesným trestem nebo bez něj. Jsem pro pár přes zadek. Když občas lupnu synovi - určitě to bolí víc mě než jeho. Rozhodně nejsem proto dítě ztřískat. Kdo bude chtít děti týrat, tomu žádný zákon nezabrání.
    Mě občas naši taky nějakou šoupli - dnes můžu říct - vše jsem si zasloužila a možná měli šoupnout víc

    superkarma: 0 05.04.2008, 18:14:38
  6. avatar
    [153] Vivian [*]

    cicinka: a proč jsou smradi čím dál drzejší, když je rodiče tak usilovně pohlavkujou?

    Tee..: jasně, když chce člověk vyzkoušet všechno na světě, tak je nejlepší mu to vymlátit z palice Bez mlácení se prostě slušnej člověk vychovat nedá, žejo, pani?

    Mám z toho smíšené pocity. Na jednu stranu mi fyzická agrese připadá jako primitivismus nejhrubšího zrna, na druhou stranu mám při čtení diskuse fakt chuť vzít tu ocelovou tyč...

    superkarma: 0 05.04.2008, 18:04:40
  7. avatar
    [152] Eva_CZ [*]

    Nyotaimori: opet souhlas.

    superkarma: 0 05.04.2008, 14:11:15
  8. avatar
    [150] cicinka [*]

    Přesně,smradi jsou dneska drzejší a drzejší.Taky bych takové" "nastěhovala Džamile do baráku.To je nepředstavitelná kr...a.Vymýšlí jen a jen bejkárny.

    superkarma: 0 05.04.2008, 09:40:17
  9. avatar
    [149] Lotka [*]

    A kdo chrání týrané rodiče dětmi?

    superkarma: 0 05.04.2008, 08:26:29
  10. [148] Tee.. [*]

    Určitě bít..děti jsou dneska hrozná pakáž. Mě je 22 a taková jsem jistě nebyla. Už od 12 to s nima jde z kopce. Všichni musí mít, zkusit, ochutnat cokoliv, co je na světě, jsou chtivější, sprostší a drzejší. Rázné plesk - plesk by jim snad rozsvítilo v palici...

    superkarma: 0 05.04.2008, 07:45:16
  11. avatar
    [147] Jindřich7 [*]

    ..škoda facky,která padne vedle ..

    superkarma: 0 05.04.2008, 07:35:22
  12. avatar
    [146] Vivian [*]

    tyrkys: já bych to mlátila tady, hlava hlava, ocelovou tyčí...

    superkarma: 0 05.04.2008, 00:31:07
  13. avatar
    [145] tyrkys [*]

    Já bych to mlátila, hlava nehlava

    superkarma: 0 04.04.2008, 23:04:27
  14. avatar
    [144] OlgaMarie [*]

    Lotka: Ona to nahlásila právě proto, aby neměla ostudu v médiích, že to nenahlásila. Domnívám se, že by rozumná, zkušená kantorka mohla odhadnout, zda dítě bájí. Jednou bude koukat, až to provede její dítě.

    superkarma: 0 04.04.2008, 19:39:08
  15. avatar
    [143] Alfová [*]

    Ťapina: 89 tak si zrovna říkám jak to dočítám, že vlastně když nějaký spra*eček slovně někoho napadne mělo by to také být trestné...

    superkarma: 0 04.04.2008, 19:31:01
  16. avatar
    [142] Alfová [*]

    nebudeme je třískat, ale v šesti letech už jim sejmou otisky prstů

    nejsem přesvědčená že džamila je přesvědčená obhájkyně týraných....spíš se chce zviditelnit. Mě daleko víc štve, když rodiče jedou k moři a dítě je doma s babičkou, nebo když nemocné dítě vláčí po kolektivních zařízeních, přestože jsou doma, nebo když nejdou s děckem k doktorovi včas...to by se mělo také trestat. V některých případech jde o porušení listiny práv dítěte nebot dítě má ze zákona právo na stejnou životní úroven jako rodiče a další případ je zanedbání péče....jenže kde není žalobce...

    superkarma: 0 04.04.2008, 19:10:26
  17. avatar
    [141] Jupíí [*]

    bože bože děti potřebují mantinely, nelze jim povolovat do nekonečna a čekat, kdy samy prozřou.

    superkarma: 0 04.04.2008, 19:02:24
  18. [140] renčí [*]

    dříve se hlásalo, škoda rány, která padne vedle, já za sebe musím říci, že se synovi 11 let snažím spíše domlouvat, ale někdy to prostě opravdu než na ten zadek nejde

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:53:52
  19. [139] klarka66 [*]

    Jako dítě jsem dostávala na zadek, často zaslouženě, ale přitrefila se i facka v pozdějším věku, kdy si táta na mě léčil své depresivní stavy a to už jsem pociťovala jako křivdu. Své děti jsem taky občas seřezala,taky zaslouženě, ta mladší by si ale zasloužila více, hlavně v pubertě. Bůh nás chraň od Džamily...

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:51:12
  20. [138] tanecnice [*]

    S timto zakonem se zacina sirit i krasne dulezita debata, o ze rodicovstvi neni vzdelani nam vrozene, ze se to musime ucit, hledat nove smery, a tak to ma byt,uz dlouho se prece vi, ze vychovat z ditete slusneho cloveka je umeni

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:32:46
  21. [137] tanecnice [*]

    JA JSEM PRO, AT TENTO ZAKON PROSIM PROJDE, at je biti deti trestne, par vychovnych placnuti pres zadek, pouze tam, doma, v soukromi,,,ale jinak, at mladi lide vedi, ze je to nezakonne pouzivat fyzickou silu, s tim souhlasim

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:31:02
  22. avatar
    [136] Dimsy [*]

    Mě už tyhle debaty nebaví.Většina rodičů dá svým dětem pár na zadek,když už opravdu otravují tak,že není vyhnutí.Když něco opakujete po sté a dítko vás ignoruje,nebo dostane hysterický záchvat,tak mu pár neuškodí.To není týrání.Ti,co opravdu své děti týrají,je budou týrat dál,zákon,nezákon.

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:23:43
  23. avatar
    [135] jazuzinka [*]

    ToraToraTora: ona nějaký má???

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:23:30
  24. avatar
    [134] Lotka [*]

    OlgaMarie: nějak tě nechápu, jak nehlásila, když píšu, že je nahlásila na sociálku?

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:17:26
  25. avatar
    [133] OlgaMarie [*]

    Lotka: Jestli se ta učitelka nebála výslechu TV Nova, proč případ nehlásila, když ji děti informovaly.

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:12:05
  26. avatar
    [132] ToraToraTora [*]

    jazuzinka: Někde jsem četla, že Džamila svý děti taky bila

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:05:39
  27. avatar
    [131] jazuzinka [*]

    Lotka: tu děvenku ať tvoje známá pošle Džamile. hned bude návrh zákona pro zpřísnění tělesných trestů...

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:01:49
  28. avatar
    [130] Lotka [*]

    Policie to brala naštěstí sportovně, věděli o co jde, ale říkali, že na udání musí přijít

    superkarma: 0 04.04.2008, 17:00:11
  29. avatar
    [129] Lotka [*]

    ToraToraTora: je to fakt spratek

    superkarma: 0 04.04.2008, 16:59:30
  30. avatar
    [128] ToraToraTora [*]

    Lotka: Příkaz, jinak je to protiprávní...a tu holku bych zflákala alespoň tak, jak vyprávěla, aby chudák neměla pocit, že lhala

    superkarma: 0 04.04.2008, 16:58:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme