Blíží se konec velkých letních prázdnin a nastává dilema, zda děti začít intenzivně připravovat na školu, nebo ne. Zjišťovali jsme, co si o školní přípravě v období prázdnin myslí odborníci...

kid

Srpen se přehoupl do své druhé poloviny, je čas uvažovat nad návratem dětí do školy. Ale pozor - nepřežeňte to s učením, ať dětem návrat do školy neznepříjemníte. Většina odborníků se shoduje na tom, že prázdniny jsou pro děti zasloužený čas odpočinku a není dobré je stresovat přípravou na školu. Ostatně první týdny v září bývají koncipovány pedagogy většinou odlehčeněji, na děti se nekladou tak velké nároky, jako dále v průběhu roku.

Co děti učit?

Pokud přes to toužíte děti na školu alespoň trochu připravit, rozhodně je nepřipravujte na novou látku, „tuhle práci přenechejte pedagogům,“ říká učitelka Lenka Švarcová, „namísto toho doporučuji, když už to učení musí být, opakování učiva předešlého. Pokud to dítě samo nežádá, nenuťte ho. Opakování mu ale sami můžete navrhnout, v posledních dvou týdnech prázdnin.“

Na tom se shoduje i s psycholožkou Markétou Veselkovou, podle které má učení o prázdninách smysl pouze u dětí, které v některém předmětu výrazně zaostávaly: „Nemělo by zabrat každý den více než čtvrt hodiny.“ Ostatně učení z donucení v době volna bývá většinou liché.

Začněte tedy hrou

Jak dále radí Lenka Švarcová, je dobré dítě připravovat lehkou, nenásilnou formou, nejlépe hrou. Hraním her s dětmi dosáhnete jejich úspěšného vývoje i v budoucnu. To potvrzuje klinická psycholožka Zdeňka Sládečková, která poukazuje, že hry dětem „pomáhají rozvíjet fantazii, kreativní, analytické, strategické a logické myšlení, předvídavost, krátkodobou i dlouhodobou paměť, umění se soustředit.“

V KOSTCE: Učení dětí o „velkých“ prázdninách

  • Jaké děti učit?
    Pouze ty, které v nějakém předmětu výrazně zaostávaly.
  • Kdy začít?
    Nejdříve 2 týdny před koncem prázdnin.
  • Co děti učit?
    Jen zopakovat látku, kterou už znají, nikdy ne novou.
  • Jak?
    Ideálně formou hry a ne déle než 15 minut denně. Motivovat děti můžete i nějakou odměnou.

Dva názory maminek

Ačkoli se tedy odborníci, v čele s uznávaným dětským psychologem Zdeňkem Matějčkem, který říká: „...odložme všechny pocity zklamání a ponížení z vysvědčení snad ne právě povznášejícího. Už nemysleme dozadu na to, co se stalo, ale zaměřme se na to, co „býti má.“ A prázdnin si spolu s dětmi užijme dosyta! Má to být čas naplněný a radostný! A ne nuda a otrava! Natož za trest! (více viz zde: Učit se, nebo neučit o prázdninách - pozn. red.)“ na tomto názoru shodují. Maminky často děti do učení na konci prázdnin tlačí. Přečtěte si dva pohledy na prázdninové učení od současných českých maminek. Který z nich je vám bližší?

Maminka Lucie (33), projektová manažerka - syn Jakub (9)
„Ze svých školních let si sama dobře pamatuji, jak jsem milovala prázdniny, jakožto dobu volna, odpočinku a hlavně žádné školy! Proto bych Kubíka nikdy nehonila přes léto do učení. Prázdniny jsou tady od toho, aby si pořádně odpočinul, oddechl a nabral nové síly a na školu přijde řada zase v září. Je to šikovný kluk, určitě nebude mít problém se do učiva jakkoli vpravit a pokud, tak si na to prostě důkladně sedneme a všechno jistě brzy dožene. Navíc poslední týden v srpnu stráví u manželových rodičů a ti ho určitě k učení nepovedou...“

Maminka Vanda (41), asistentka ředitele - syn Jiří (16), dcera Vanda (8)
„Rozhodně to není tak, že bych s Vandou po celé prázdniny psala diktáty a nutila ji řešit slovní úlohy, ale od staršího Jirky mám zkušenost, že je na konci léta potřeba pomalinku začít s opakováním, jinak je pro ně začátek školy strašný šok. Používám proto různé sešity s předtištěnými úlohami, které děti nenásilnou zábavnou formou přimějí zase začít trošku zapojovat hlavičky. Navíc, když třeba jdeme na výlet, snažím se Vandě vymýšlet různé hádanky a úkoly, aby z učiva úplně nevypadla. S Jirkou jsem to tak také dřív dělala a rozhodně na něm nevidím žádné známky traumat ze zkažených prázdnin.“

Čtěte také...

Reklama