Žít zdravě, netloustnout, mít dobrou kondici a cítit se prostě v pohodě. To všechno lze, stačí jen dodržovat desatero přikázání. A sem tam si klidně můžeme zahřešit. Proč ne, vždyť o tom je život.

healthy

  1. Nebudeš hladovět. Jíst se musí, a to od rána do večera. Ne ovšem v jednom kuse! Snídani, oběd, večeři a dvě svačiny jsou ale jídla, která byste nikdy neměli ošidit. Je to totiž jednoduché jako facka – kdo nemá hlad, nemusí tolik jíst, a tedy se nemusí trápit s faldíky.
  2. Na výmluvy zapomeneš.Máte tolik práce, že se ani nestačíte pořádně najíst? Ale jděte! Nemůže být přece takový problém dopřát si alespoň jedno dobré jídlo denně. Když však říkáme dobré, myslíme tím zdravé – třeba libové maso, ryby, zeleninu a ovoce. Zajistíte tak organismu něco málo potřebných živin, nebudete se cítit unaveni a také vaše imunita bude lepší.
  3. Jíst jen u stolu smíš.Stánkům s rychlým občerstvením se vyhněte. Nenabízejí tam příbor a nemáte tam svou židli. Chcete-li si udržet linii a klidné nervy, potřebujete na jídlo dostatek času. Nejde přece jen o to naplnit si žaludek, ale vyživit tělo a ještě si užít chutě a vůně.
  4. Nepodlehneš často starým zvykům. Typicky česká kuchyně je vepřové, knedlík, zelí, vše dobře zalité omastkem. A řízek smažený na sádle s hranolky z fritovacího hrnce… „Počkat, vždyť ty přece k naší národní kuchyni nepatří,“ říkáte možná právě teď. Vidíte! Neohánějte se tradicemi. Na nich zase nic tak špatného není. Francouzky také jedí tučné sýry a nejsou tak obézní jako Češky. Proč? Dalo by se říci, že jsou osvícenější. Vědí, že mastné škodí krvi i srdci. A tak si taková jídla dají opravdu jen výjimečně. Vařit se přece dá i jinak, s dobrými rostlinnými tuky nebo vůbec bez nich.
  5. zdravíV pohybu žít se sluší. Že neradi cvičíte? Ale vždyť na vás nikdo nechce žádné vrcholové výkony. Stačí třicet minut třikrát v týdnu nebo – ať je po vašem – chodit co nejvíce pěšky a o víkendu si přidejte nějakou aktivitu navíc (kolo, cvičení, nordic walking, výlet atd.). V týdnu můžete zařadit i chůzi v aerobním trenažéru VacuShape s podtlakovou kabinou. Naučíte-li se to, budete mít dobrou pojistku, že vás za deset let nebudou bolet záda při každém pohybu a vaše bříško bude stále pěkně pevné a ploché.
  6. Ovoce vždy nakoupíš.Dejte si jedno předsevzetí: Vždy, když půjdete nakupovat, dáte do košíku nějaké ovoce. Obsahuje totiž spoustu vitaminů, které potřebujete, abyste měli dostatek energie, elánu a nebyli nemocná z každého bacilu, který prolétne kolem. A navíc porce ovoce každý den vás chrání před rakovinou. „Vybírejte spíše sezonní a teritoriální ovoce. V zimě jsou jablka, hrušky, ale také kyselé zelí, zdrojem vitamínu C,“ radí Michal Jeník, výživový poradce Kondice Pro a OdlehčemeZemekouli.cz.
  7. Nepoddáš se stereotypu. Hladká pleť bez pupínků, zářivé vlasy a kvalitní nehty. To vše můžete mít, aniž byste utráceli za drahou kosmetiku a nejrůznější reklamou nabízenou přípravky. Stačí jen pestře jíst. Ničemu se nevyhýbejte, ale plánujte. Ve vašem jídelníčku by se měly objevovat především zelenina, ovoce, luštěniny, celozrnné výrobky ale také libové maso. A pamatujte si, že vaše tělo lépe a rychleji zpracuje vše, co létá a plave, tedy drůbež a ryby (vybírejte si od malých výrobců a když to půjde, tak bio) a méně to, co stojí, tj. hovězí a vepřové. Pestrost je jedním z důležitých bodů zdravé výživy a zdraví vůbec.  
  8. Rozumně jíst musíš. Jste často unaveni a ráno se vám nechce vstávat? Hledejte příčinu v tom, co a kdy jíte. Celý den se odbýváte a večer si uděláte hody! Není pak divu, že se cítíte, jako přejetí parním válcem Trávicí systém chtěl odpočívat, ale celou noc místo toho musel pracovat. A další orgány potřebují energii na očistu vašeho těla a ona jim chybí. Zkuste tedy experiment: ráno se dobře nasnídejte a večer si dejte už jen něco lehkého – třeba salát, rybu se zeleninou, lehký sýr s kvalitní šunkou a opět se zeleninou.
  9. Pro hřích zatracen nebudeš. Bez čokolády byste nemohli žít? Na tom ale není nic strašného. „Tedy pokud si jí dáte jen pár čtverečků nebo ještě lépe si koupíte hořkou čokoládu se 75 nebo více procenty kakaa a opět si dáte jen dva čtverečky, které necháte v puse dlouze rozmělnit. Takhle si svou sladkost sem tam dopřát můžete. Ostatně – víte, že čokoláda je dobrá nejen na nervy, ale i pro srdce, ale právě jen ta kvalitní hořká?“ podotýká Michal Jeník.
  10. Nikdy neztloustneš. Nebýt obézní přináší spoustu výhod. Můžete nosit moderní oblečení a také se nemusíte tolik bát infarktu. Máte-li tedy pocit, že jsou vám kalhoty trochu těsnější než dříve, týden zapisujte, co jíte. A pak své zápisky porovnejte s jídelníčkem zdravého životního stylu.  

Hříchy:

Pro většinu z nás je nejkritičtější večer. Jsme unaveni a máme všeho víc než dost. Toužíme mít všechno za sebou, v klidu si sednout, najíst se a odpočívat. A to nás svádí k mnoha chybám, které se brzy na našem těle nějak projeví – špatnou pletí, vyčerpáním, nervozitou a někdy také kily navíc.

  • Jídlo chvíli před spaním

Snažte se večeřet co nejčasněji. Ideální je jíst 3 až 4 hodiny před spaním. Tělo má pak ještě několik hodin času na to, aby se s potravou vypořádalo dřív, než půjdete spát. Mozek bude moci „vypnout“ a zpracovávat informace. Druhý den vstanete veselí a zvládnete lépe pracovní úkoly a případné konflikty.

  • Chipsy, oříšky a další laskominy

Oříšky si občas dejte, nikoli ale večer, jen ráno ke snídani nebo dopolední svačině. U televize se stejně dobře dá chroupat nakrájená paprika, kedluben Vitaminy, minerály a vláknina navíc vám neublíží, slané a tučné dobroty však zanesou vaše žíly tukem a nečistotami. Výsledkem mohou být v budoucnu žaludeční potíže a také zvýšený cholesterol.

  • K večeři pokaždé nějaké pečivo

chlebaA proč ne?“ říkáte si. „Jím jen tmavé a celozrnné, to má hodně vlákniny a určitě po něm nepřiberu!“ Máte v podstatě pravdu, tedy nesníte-li toho pečiva půl kila denně a jeli to pečivo, které je vhodné. Jaké pečivo je nejvhodnější? To najdete například zde.

  • K pohodě patří alkohol

Nalít si sklenku bývá opravdu příjemným zakončením dne. Ovšem měli byste vypít jen tu jednu a ne pravidelně. Nejenže dodáváte tělu množství energie, kterou už většinou nestačí zpracovat, a tak si ji uloží v podobě tuku, ale také riskujete vrásky, lámavé nehty a matné roztřepané vlasy. Alkohol totiž odvodňuje organismus. Různé jedy, které jste přes den vdechli nebo snědli s potravou, nejsou odplaveny a usazují se v krvi, což se brzy projeví na vašem zevnějšku.

  • Pravidelné ponocování

Když zůstanete sem tam vzhůru přes půlnoc, nic se neděje. Budete-li to však dělat den co den, ničíte se. Spánek má totiž své pravidelné různě dlouhé fáze, o které ho nesmíte příliš často ošidit. Zkusíte-li to, začnete být podráždění, nesoustředění a bude mít sklony k tomu jíst samé nezdravé věci. A to se vám zase oklikou vrátí v podobě šedivé nezdravé barvy pleti, váčků pod očima či bolestí žaludku či hlavy.

Více na OdlehčemeZemekouli.cz

odlehčete

Reklama