Bulvár

Deník Anne Frankové, dojímavý dokument doby

12. června 1929 se manželům Otto a Edith Frankovým narodila malá Anne. Do roku 1933 žila rodina spolu s Anninou sestrou v Německu. Po nástupu nacismu Frankovi raději zvolili emigraci. Usadili se v Amsterodamu. Zprvu se jim vedlo dobře. Zlom nastal v květnu 1940, kdy Němci rychlým útokem připojili Holandsko k nacistické říši. Frankovi, jakožto židovská rodina, od té doby museli dodržovat řadu ponižujících zákazů a příkazů – nesměli řídit automobil, jezdit na kole, používat hromadnou veřejnou dopravu, navštěvovat kina, koupaliště, sportoviště, vycházet po 20 hodině ven...

Přes všechna tato absurdní opatření běžel život mladičké Anne relativně normálně. Chodila do školy, hrála si s kamarádkami, pokukovala po chlapcích. Ke třináctým narozeninám dostala od svých rodičů, kromě jiných dárečků, sešit v pevných deskách. Jelikož toužila stát se velkou spisovatelkou, začala do něj zapisovat své zážitky, postřehy, nálady, vyznání. Vše formou imaginárních dopisů adresovaných „Drahé Kitty“. Psala o kamarádech a kamarádkách, stolním tenise, zmrzlině…

Život v Holandsku byl čím dál těžší. Začalo docházet k častějšíma a častějším raziím na Židy. Celé rodiny byly posílány do východní Evropy, kde Židé (a nejen oni) umírali buďto udřeni v pracovních lágrech, ve vyhlazovacích táborech následkem nedostatku jídla, nemocí, nebo v plynových komorách. Otec rodiny, pan Otto Frank, měl poměrně jasnou představu, co se s transportovanými lidmi děje. Dokud ještě pracoval, zřídil v budově kanceláří úkryt pro svou rodinu. Úkryt se stával z několika místností, vchod byl zamaskován knihovnou.

6. července 1942 na sebe Frankovi oblékli několik vrstev oblečení (s kufry by mohli vzbudit podezření) a vstoupili do prostor, které pro ně byly na dva roky domovem. Po všechny ty měsíce nikdo z nich ani na malý okamžik úkryt neopustil. Později se k nim přidali ještě další uprchlíci – manželé Van Daanovi, jejich patnáctiletý syn Peter a starší zubař Dussel. Nějakou dobu se stravovali ze zásob konzerv, které pan Otto dříve nanosil, později jim jídlo nosili přátelé z kanceláře. Jelikož jídla bylo v té době v Holandsku málo, často byli nuceni jíst několik dní jen jednu potravinu (např. zelí). Přátelé je také informovali o vývoji války. Když v 8h30 začala v kancelářích pracovní doba, uprchlíci se museli posadit do obývacího pokoje a mlčet. Žádná voda, záchod, přecházení, a to až do doby, kdy všichni zaměstnanci odešli do svých domovů.

Anne se odreagovávala psaním deníku . Popisovala nálady a napětí mezi osmi lidmi, kteří jsou nuceni žít v těsném prostoru. Psala o hádkách s rodiči, o tom, jak jí vadí některé názory dospělých. Později o milostném vzplanutí ke „spoluvězni“ Peterovi. A taky hodně snila o své budoucnosti. O tom, čím a jaká bude, až vyroste…

Dvakrát strnuli všichni v úkrytu hrůzou z razie, dvakrát si mohli oddechnout. Jednalo se jen o běžné zloděje. 6. června 1944 došlo k vylodění v Normandii. Všichni věřili v rychlý konec války. Anne předpokládala, že se v září opět vrátí do školy.

4. srpna 1944 byli Frankovi udáni tajné policii. Ta je vyvlekla ven. Anne a její mladší sestra byly poslány nejprve do tábora v Osvětimi, později do Bergen Belsenu. Tam obě dívky v březnu 1945 zemřely na následky tyfu.

Otto Frank byl jediný z osmi ukrývajících se, kdo se dočkal konce války. Vrátil se do Amsterodamu. Přátelé, kteří dříve nosili Frankovým jídlo, vzali Annin deník k sobě a po válce jej předali otci.

Tyto autentické a pohnuté zápisky byly poprvé publikovány v roce 1947. Deník Anne Frankové, jedné z více než 6 miliónů obětí, je symbolem utrpení lidí v době nacismu.  

    
   
11.02.2004 - Společnost - autor: Lora

Komentáře:

  1. avatar
    [38] jankucharo [*]

    Když babička-Němka začala chodit za války s Čechem, udala jsi vlastní matka, že przní rasu (navíc babčika byla už v jiném stavu). Kadyž se pak narodil tatínek, musel se narodit v Německu,měl nemecké občanství. O svatbě nemohlo být ani řeči. Po válce se zkoumalo, kdo půjde do odsunu, tatínek s babičkou byli v odsunu, čekali rok na povolení zůstat. Babička s dědou se nakonec vzali až v roce 1948. Čekali na sebe 6 let.....překonali válku, překonali a přesvědčili komisi, že do "anschlussu" nepatří....

    superkarma: 0 17.02.2004, 14:36:52
  2. [37] Anai [*]

    Román jsem četla, když mi bylo nějakých ...náct, zapůsobil na mě opravdu velmi silným dojmem....

    superkarma: 0 13.02.2004, 10:09:36
  3. avatar
    [33] Irka1 [*]

    Omluva, dala jsem dohromady dve knihy a dva podobne osudy. Pani, ktera zije v CA, je Alicia z knihy Alicia, my story.

    superkarma: 0 11.02.2004, 17:58:52
  4. avatar
    [29] Charmed [*]

    Capelucita: Určitě tě nikdo za tvůj názor na věc kamenovat nebude. Jen je mi líto, že národ, který způsobil dvě světové války za ni nikdy nebyl potrestán... a je pravda, že spousta Židů omlouvá své "prohřešky" tím, že jsou Židé a proto mají "právo" dělat ostatním to, co dělají. Je mi taky jasné, že ne každý Němec se chová nadřazeně a ne každý Žid se chce mstít celému světu... je to všechno o lidech.

    superkarma: 0 11.02.2004, 16:35:10
  5. avatar
    [28] Lhasa [*]

    Capelucita:
    Znám (nejen zprostředkovaně!) spostu případů, kdy se občané nejmenovaných států chovali arogantně, například jako pasažéři v letadle, bussines class, a byvše upozorněni letuškou na nepatřičné nebo nevhodné chování (konkrétně zouvání a odkopávání bot pod sedadla jiných cestujích), oponovali větou "Co si to dovolujete k příslušníku vyvoleného národa?! Prožila vaše maminka (babička) holocaust?!" ...

    superkarma: 0 11.02.2004, 11:36:42
  6. avatar
    [26] Charmed [*]

    abru: Aha, myslela jsem právě, že to prezentuješ jako ublížení vůči Němcům . Mně vadí, že Němci chtějí, vlastně žádají, zrušení Benešových dekretů, ale že by nám (vlastně lidem z ČR) zaplatili reparace, k tomu se nemají. Je pravda, že něco zaplatili nuceně nasazeným, ale čekali s tím tak dlouho, že mezi tím jich bohužel spousta umřela. Na netu jsem četla (měl to snad být článek z MF Dnes), že nám Němci dluží zaplacení reparací a že jsme snad jediný stát, který je nedostal... a co my na to? Lezem Němcům do ele . Mám pocit, že nemáme žádnou hrdost .

    superkarma: 0 11.02.2004, 11:21:02
  7. avatar
    [25] abru [*]

    Charmed: Já si myslím, že to byl odsun na základě Postupimské dohody, ať už docházelo ke křivdám nebo ne, myslela jsem to tak, že Němci se neustále snaží to prezentovat jako vyhnání.

    superkarma: 0 11.02.2004, 11:10:02
  8. avatar
    [24] Kelly [*]

    Tak tohle jsem viděla zfilmováno, ale "zaboha" si nevzpomenu, jak se film jmenoval.
    Je jen smutné, že ŽIVÉ vzpomínky na křivdy II. světové války mají v drtivé většině jen potomci odsunutých němců a dodnes se umí o svá "práva" vehementně hlásit. Na to, kdo byl příčinou se nějak zapomíná.

    superkarma: 0 11.02.2004, 10:40:56
  9. avatar
    [23] Lhasa [*]

    Já si myslím, že Deník Anny Frankové je zrovna taková známá knížka, díky níž ta paměť zas tak rychle nemizí Jenže ona je paměť a paměť... O holocaustu toho víme hodně, je to relativně frekventované téma na to, že je 60 let po něm. A myslím, že je to dobře, protože taková hrůza by se fakt opakovat neměla. Čemuž se dá předejít právě tím, že si budeme připomínat, jaká hrůza to byla. Nicméně si myslím, že srovnatelná zvěrstva se děla nejenom židům a nejenom za války... A tohle nějak "netáhne". Bohužel.

    superkarma: 0 11.02.2004, 10:15:44
  10. avatar
    [22] mam-ča [*]

    Mám dojem, že tahle „paměť národa“ zmizí spolu s přímými účastníky. Málokdo si už pamatuje, co to znamenalo být „totálně nasazený“. Znám to jen z vyprávění svého otce a tchána (ročníky 1924 a 1921). Dovedete si představit, že by vám sebrali vaše děti, které chtěly a mohly studovat a nahnali je jako dobytek do válkou zničené země a nutili je v nelidských podmínkách pod stálou pohrůžkou bombardování vyrábět pro zbrojní průmysl nepřítele ?
    A český stát tomu dal ještě korunu. Když se „totálně nasazení“ vrátili domů, (s podlomeným zdravím a psychikou) místo, aby se vrátili do škol, šli na vojnu. Pak už byli dost staří na návrat do škol, a jen ti nejvytrvalejší (pokud neměli nesprávný původ) studovali při zaměstnání a při dětech.
    A to, co prováděli Němci v roce 1938, kdy vyháněli Čechy s ranečkem osobních věcí z pohraničí, to si už také nikdo nepamatuje ? Za co se máme omlouvat ? Koho odškodnit ?

    superkarma: 0 11.02.2004, 09:43:42
  11. avatar
    [21] Křečkomyš [*]

    Ještě k sudetským Němcům: Také jsem měla naprosto nekompromisní názor, ale už se na to dívám jinak. Dostala se mi do ruky poměrně nová příručka, kterou Ministerstvo školství připravilo pro učitele na toto téma. Je výborně zpracovaná, nikomu nestraní a popisuje fakta. Nejsem toho názoru, že bychom se měli přehnaně omlouvat a vracet majetky, na druhou stranu z hlediska diplomacie je nutné uznat, že některé části odsunu byly opravdu kruté, krvavé a zbytečné. Při tzv. "divokém odsunu", který musel zarazit až sám prezident, se lidé mstili všem Němcům, i těm nevinným, lynčovali, dokonce shazovali Němky s kočárky do řeky... Je potřeba přiznat, že zvěrstva se děla na obou stranách. Avšak válku vyhráli spojenci a Německo si také dalo na čas s odškodněním nuceně nasazených. Vždyť řada z těch lidí už dávno zemřela!

    superkarma: 0 11.02.2004, 09:10:47
  12. avatar
    [20] *daisy* [*]

    Charmed: To jo, jenze... Ja fakt nesouhlasim s tim, co Nemci delali, jenze tam to bylo trosku o tom, ze prdle, ale verili tomu, ze Zidi jsou neco spatnyho (nejak mi unika ten duvod, ale budiz), zatimco nekteri ti Nemci z pohranici pomahali v odboji a tak. Ale to uz se ted nedohleda pravdy. A nepamatuju, ze Nemcouri narokovali. Jen si pamatuju neco o nejakych cachrech-machrech s nami, resp. Sluknovskym vybezkem a .. proste to povalecny rozdelovani kolace a...

    superkarma: 0 11.02.2004, 09:08:31
  13. avatar
    [19] Křečkomyš [*]

    Ano, je pravda, že se na holocaust zapomíná. Ale na druhou stranu existují organizace, které v rámci dotačních programů tyto věci připomínají. Tak kupříkladu projekt Zmizelí sousedé, do kterého se v loňském roce řada škol zapojila. Děti samy pátraly po osudech svých sousedů a blízkých, psaly reportáře, fotily. Mnozí zjistili, že mají sami židovské předky. Vznikla tak řada sborníků a publikací s dojemnými příběhy "ztracených sousedů a členů rodiny." Takové práce mají smysl, zvlášť když děti nejsou nuceny a jdou do toho dobrovodlně.

    superkarma: 0 11.02.2004, 09:05:46
  14. avatar
    [18] abru [*]

    Jo, a taky mi nejde do hlavyjedna věc. Jak se může stát z pokorných a mírumilovných křesťanů a katolíků, jejichž víra nám přece přináší jen lásku, dobro, pokrok atakdále, horda hrdlořezů, zabijáků a vrahů, kteří se napřed rozhodnou zmasakrovat jiné křesťany (Židy) a potom udělají z Evropy kůlničku na dříví. A pak se jakoby zapomene, všechno utichne, a oni se dál modlí a přinášejí nám lásku a dobro, až dojde zase na Balkán a opět pěkně křesťani (katolíci a pravoslavní) se masakrují mezi sebou jak ve středověku. Kde se tohle v těch bohabojných a mírumilovných a dobro roznášejících křesťanech vždycky vezme? Nechápu. (Muslimy jsem pro tento případ vynechala, i když by se jako další příslušníci náboženství dali samozřejmě taky použít).

    superkarma: 0 11.02.2004, 08:58:42
  15. avatar
    [17] Charmed [*]

    *daisy*: A ty máš pocit, že by Němci nebrali všechny Židy jako jednoho? Žid = do plynu??? Nevím, jestli si to pamatuješ, ale jednou si Německo nárokovalo, to už bylo samozřejmě nějakou tu dobu po válce, území Polska s tím, že to kdysi bývalo součástí Německa. Poláci tedy souhlasili, ovšem za podmínky, že jim Němci zaplatí reparace. A co myslíš, že se stalo? Nic, Němci zklapli a najednou neměli žádný problém s územím a s hranicemi... Když nepochodili u Poláků, tak to zkoušejí na Čechy s tím, aby se zrušily Benešovy dekrety.

    superkarma: 0 11.02.2004, 08:58:24
  16. avatar
    [16] Charmed [*]

    abru: "...co třeba Češi, kteří vyhnali Němce z pohraničí?" To myslíš vážně s tím vyháním?!?!?!

    superkarma: 0 11.02.2004, 08:54:33
  17. avatar
    [15] kosmokosmo [*]

    to je sporny..........kdysi jsem pracovala jako asitentka v uprchlickem tabore, pro uprchliky z Bosny..........ti lide, to uz snad ani nebyli lide..........meli prazdny pohled, byli dusevne "pryc" nekde ve svem svete, v tom tabore zily zeny, kterym v koncentracnim tabore v Srbsku vkladali do delohy psi embrya.....jeden muz, kteremu se podarilo uprchnout v nakladaku plnem mrtvol......a v hromade mrtvol stravil tyden.........tihle lidi, vetsinou nemeli nic, nekteri vlastnili jen treba trenky.......zili z toho, co jim jako uprchlikum poskytl cesky stat......no a pak taky z humanitarni pomoci...........a predstav si, ze se nasli lide, kteri jim tu humanitarni pomoc rozkradali.....a ti lide byli Cesi.....

    Proste jsou lidi dobri.........a min dobri...........bez ohledu na narodnost

    superkarma: 0 11.02.2004, 08:47:36
  18. avatar
    [14] abru [*]

    Máš pravdu Aninas, zapomíná se. A zapomíná se jakoby schválně a chtěně. Jakoby se o tom už namluvilo zbytečně moc, a teď je přece nutné se podívat na ten problém jakoby druhé strany, jestli by se třeba nenašli i nějací jiní viníci, na které by se taky něco dalo hodit (co třeba Češi, kteří vyhnali Němce z pohraničí?).
    Nedávno byl v novinách článek o výročí blokády Leningradu, úplně jsem už na ty hrůzy zapomněla, a to jsem byla na tom hřbitově. Němci se rozhodli to město prostě totálně vyhladovět, od září 1941 do ledna 1944 to trvalo, lidi neměli absolutně co jíst a čím topit, celé rodiny postupně vymíraly, matky se musely koukat, jak jim děti umíraly hlady v náručí a nemohly dělat prakticky nic. Z té doby je třeba jiný deník (Tánin deník - umřeli všichni, zbyla jen Táňa, ta nakonec umřela taky, obětí bylo půl milionu.
    Ale zapomíná se, jinak by nemohlo dojít třeba k válkám na Balkáně, kde zřejmě docházelo ke zvěrstvům, které si s druhou světovou nezadaly.

    superkarma: 0 11.02.2004, 08:45:22
  19. avatar
    [13] *daisy* [*]

    Charmed: skoda mluvit, ohledne toho odsunu. Me vzdycky chytne rapl, kdyz slysim, jak jsme chudacky Nemcourky "odsouvali" Kuwa, ale oni se tam nas*ali taky ne zrovna pratelsky A budiz, nebylo hezky, ze to brali vsechno jako jeden, jsi Nemec=jsi zmetek a zaslouzis nejhorsiho chovani, ale to zase...nesouhlasim, ale dokazu pochopit, ze emoce a par troubu (samo tech poseru, kteri si troufli az na slabe a porazene), kteri to zacali a ostatni se nechali strhnout...

    superkarma: 0 11.02.2004, 08:40:50
  20. avatar
    [12] kosmokosmo [*]

    No ono je hrozne, ze se zapomina, ale je jeste daleko hroznejsi, ze o spouste se nikdy nevedelo, nevi a ani nikdy vedet nebude...........umiraji ve valkach, ktere nikoho ani nezajimaji...............

    superkarma: 0 11.02.2004, 08:40:17
  21. avatar
    [11] Hanula [*]

    Teď dávají na ČT 1 - český třídílný seriál I ve smrti sami - jde mi z toho mráz zádech.
    p. Donutil a p. Táborský jsou skvělí. Docela se bojím, co bude ve třetím dílu.

    superkarma: 0 11.02.2004, 08:19:41
  22. avatar
    [10] Charmed [*]

    Aja: Jo, přesně tak. Díky takovýmto zápisům, fotkám a nebo "filmům" se na hodně věcí přišlo a pár nácku bylo potrestáno... bohužel opravdu jenom malinkaté procento, vlastně promile .
    Vem si např. Dr. Mengele - kdyby nebylo jeho přesných "lékařských zápisů" včetně "dokumentárních filmů", tak bychom ani neveděli, natož tušili, co všechno prováděl s lidmi, hlavně s malými dětmi a jaké všemožné pokusy prováděl na lidech... a ještě k tomu za živa !!!

    Člověk by takhle mohl pokračovat, např. Benešovy dekrety. Copak už lidi zapomněli, co všechno Sudeti Čechům prováděli?!?!? Když se dneska pamětníci rozčilují, čeho se Skopčáci napáchali a že jim to patří... Nevidím jediný důvod, proč by se měly rušit!

    superkarma: 0 11.02.2004, 08:16:51
  23. avatar
    [9] *daisy* [*]

    Aja: nesouhlasim s nacistama ani v nejmensim a taky vidim jako nechutnost, ale kdyz to vezmes z jejich (ujeteho, jednoznacne ano) pohledu, tak oni verili, ze "cisti svet" Takze dokumentaristi

    superkarma: 0 11.02.2004, 08:13:11
  24. avatar
    [6] Aja [*]

    Charmed, skvělí dokumentaristé? To jako, že si natáčeli zvěrstva, který zrovna páchali?

    superkarma: 0 11.02.2004, 07:52:45
  25. avatar
    [4] Charmed [*]

    Irka1: Bohužel zapomíná .

    I když nemám ráda komerční televizi Nova, dívala jsem se jednou na jednu reportáž o nacistických velitelech, kteří jen tak z hecu a nebo pro svoji potěchu čas od času zastřelili nebo umučili v kontentračním táboře nějakého toho vězně. Vzhledem k tomu, že Němci jsou skvělí dokumentaristé, tak si buď všechno natáčeli a nebo fotili a nebo zapisovali. Jeden český reportér vypátral, že v Mendenu (Německo) dosud žije jeden takový "nácek", který v jednom takovém lágru jednoho takového vězně zastřelil a ještě si to nechal natočit na kameru (možná to bylo na fotce, teď už si to tak přesně nepamatuji). Když se tento reportér dostal až přímo k němu domů (přesněji řečeno k jejich vstupním dvěřím), tak jeho žena se jej zastávala, že už je to starý člověk a že už je to dávno nějaká válka a že se zase tak moc nestalo a ať ho nechají na pokoji... místo toho, aby se tento "člověk" k tomu nějak vyjádřil, zavolal na toho reportéra policii.

    Lidi zapomínají a to hodně a velice rychle, což je chyba... a to nemluvím pouze o válce .

    superkarma: 0 11.02.2004, 07:18:35
  26. avatar
    [3] Irka1 [*]

    aninas: ono se na ne zapomina?
    Jinak knihu jsem cetla, moje dcera ji mela jako povinnou cetbu v sesty tride. Ta pani zije tady v Californii a mluvi o II. svetove valce ve skolach.

    superkarma: 0 11.02.2004, 06:16:03
  27. avatar
    [2] aninas [*]

    Je smutne, ze se cim dal vice zapomina na obeti nacizmu

    superkarma: 0 11.02.2004, 02:50:49
  28. avatar
    [1] Dudlajlama [*]

    Strasne smutny pribeh, valka je odporna vec, jeste odpornejsi ale je, ze nekdo proste jde a uda, jenom proto aby si nasplhal, tohle nepochopim do smrti smrtouci.

    superkarma: 0 11.02.2004, 02:47:03

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme