Bulvár

Den, kdy jsme přišli o Sudety

Sudety jsou stále ještě pro mnohé bolavou minulostí – pro Čechy i pro Němce. Psalo se 10. října roku 1938 a Československo podle Mnichovské dohody podepsané 29. září téhož roku odstoupilo svá pohraniční území Německu, Polsku a Maďarsku.

Maďarům připadla část Podkarpatské Rusi, Polákům Těšínsko a Němcům Sudety. O tom, jaké byly skutečné důsledky tohoto kroku, a co by bylo kdyby, se diskutuje dodnes. Podle jedněch šlo o definitivní ztrátu hrdosti Čechů, nejen o zradu ze strany domnělých spojenců, ale i o to, že čelní představitelé zradili národ.

Ptali jsme se pro vás v Praze na Karlově náměstí:

„Měli jsme bojovat,“ říká Martin (32), fanda vojenské techniky a historie druhé světové války. „Měli jsme výborný systém opevnění a slušnou šanci se udržet. Němci se vyzbrojili až na našem území, v našich továrnách. Dalo by se říct, že to, že jsme ustoupili, umožnilo Němcům rozpoutat druhou světovou válku. Poláci na tom byli mnohem hůř než my, a stejně se bránili.“

„Já nevím, asi to bylo rozumné,“ myslí si naopak paní Bohuslava (72). Válku si pamatuje, i když na ni nijak často nevzpomíná. „Ono když nás zradili všichni spojenci, tak co jsme měli udělat? Nechat si vybombardovat Prahu? A Němci by to udělali.“

„To já nevím, o tom jsem nepřemýšlela. A ono je zase nějaké výročí, že se ptáte?" divila se Katka (21).

A jaký mají lidé názor na Benešova dekrety?

„Já o nich skoro nic nevím!“ zděsila se Petra (25). „No, nevím, asi bych je teď už nerušila.“

„Dobře jim tak!“ rozčílila se paní Bohuslava. „Chtěli k Německu, tak tam teď sou! Co by ještě chtěli? To jim nestačí, co napáchali?“

„Benešovy dekrety jsou stejné bezpráví jako komunistické zabavování majetku,“ myslí si pan Milan (65). „Nikdo nezkoumal, jestli ti lidé spolupracovali s nacisty nebo ne. Dost jich za války třeba ukrývalo Židy. A pak je vyhnali všechny šmahem. Mělo by se to celé znova přezkoumat.“

Věděla jste, co se před děvětašedesáti lety stalo? Co si o Mnichovské dohodě myslíte Vy? Mělo Československo ustoupit nebo bojovat? A co Benešovy dekrety? Mají zůstat v platnosti, nebo se zrušit a majetek se má sudetským Němcům vrátit?

   
10.10.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Komentáře:

  1. avatar
    [25] ZUTOJAMA [*]

    Myslím že si nemáme co s němci vyčítat

    superkarma: 0 14.10.2007, 06:35:56
  2. avatar
    [24] kareta [*]

    Tobbi: je fakt, že poslední české příjmení se vyskytovalo u rodiny ze sudet těsně po 1. SV, svatbami prababiček se jména nějak poněmčila, byli jsme asi moc smíchaní, ale byli české národnosti- většina, pokud nebyla ruské, polské nebo nějaké východní-litevské?. A ze zaměstnání je nikdo vyhodit nemohl, neb byli živnostníci

    superkarma: 0 11.10.2007, 12:56:48
  3. [23] Tobbi [*]

    houserop: Tak s tím, že se Němci o válce téměř neučí, bych byla opatrná. Ve skutečnosti mají celou jednu učebnici jen o druhé světové válce a úloze Německa.
    Ale o Sudetech se učí tendenčně, to je fakt a nějaký odsun v roce 1938 jim nic neříká.

    superkarma: 0 10.10.2007, 23:17:48
  4. avatar
    [22] houserop [*]

    Při zabrání Sudet přesun neměmců do vnitrozemí, po válce přesun němců pryč, všechno naprd. Škoda, že máme v historii události, které raději nepřipomínat.
    A nejhorší je, že např. mladí Němci o tom nemají ani tušení, oni se ve školách o válce téměř neučí, o Sudetách a odsunu Čechů už vůbec ne, když jsem yla v Drážďanech, tak mi vysokoškoláci nechtěli věřit, že něco takového vůbec bylo...

    superkarma: 0 10.10.2007, 20:59:31
  5. [21] Tobbi [*]

    kareta: Vaši s největší pravděpodobností podepsali Volksliste přihlásili se tím k říšské státní příslušnosti, jinak by to ani nešlo. (Nic proti tomu, část prababiččiny rodiny to udělala taky a já jsem rozhodně ten poslední, kdo by to jakkoliv odsuzoval. Těžko se vciťuje do jejich situace )

    superkarma: 0 10.10.2007, 20:48:11
  6. [20] Tobbi [*]

    Podle některých údajů bylo z pohraničí odstoupeného Německu, Polsku a Maďarsku bylo vyhnáno Čechoslováků: přes 500 tisíc, každý jen s 25 kg majetku

    superkarma: 0 10.10.2007, 20:34:11
  7. [19] Tobbi [*]

    kareta: "Po záboru byly ihned zavřeny české školy, zakázány české bohoslužby a likvidovány české spolky, české obyvatelstvo bylo vyzváno, aby se do 1. 11. 1938 vystěhovala z tohoto území. Masové vystěhování probíhalo od října 1938 do ledna 1939. Formy vyhnání byly různé, od prostého vyhrožování, propouštění z práce, přes různé formy násilí na majetku a osobách, zatýkání a úředního vypovídání s lhůtou 6, 24 a 48 hodin."

    Tak asi proto...

    Ti lidé stále doufali, že "okousaná" republika nějak přežije.

    superkarma: 0 10.10.2007, 20:31:25
  8. avatar
    [18] kareta [*]

    Tobbi: naše rodina je ze Sudet a zůstali přes celou válku Proč vaši utíkali????

    superkarma: 0 10.10.2007, 19:00:01
  9. avatar
    [17] zzuzzka30 [*]

    Měli jsme slušné obranné opevnění - např.bunkry.To je pravda.Kdoví,jak by to pak dopadlo,ale asi stejně

    superkarma: 0 10.10.2007, 18:45:03
  10. [16] Tobbi [*]

    OlgaMarie: Souhlas. To, co se dělo při tzv. divokém odsunu, je těžko omluvitelné.

    "Bylo po válce a lidi se měli chovat jako lidi!Odsun byl v politické situaci nevyhnutelný,ale forma měla být důstojnější a rozhodně neměla podporovat a krýt zločiny.To je ta hanba."

    Tesat do kamene...

    superkarma: 0 10.10.2007, 18:23:49
  11. [14] Tobbi [*]

    Bellana: Ano, po zabrání Sudet byli odsunuti (tzn. v panice utíkali ze svých domovů) Češi, například moje prababička Jana Hajrotová a její dva synové. Věř tomu nebo ne, ale často o tom mluvila.
    A přesto neschvaluju znásilňování žen a vraždění lidí, protože to byli Němci.

    Co je RG?

    superkarma: 0 10.10.2007, 18:03:20
  12. avatar
    [13] OlgaMarie [*]

    Bellana: Bylo po válce a lidi se měli chovat jako lidi!Odsun byl v politické situaci nevyhnutelný,ale forma měla být důstojnější a rozhodně neměla podporovat a krýt zločiny.To je ta hanba.Češi se začali chovat stejně jako Němci.A kdyby se lidi chovali vždy stejně jako ti před nimi,tak není vývoj.

    superkarma: 0 10.10.2007, 16:53:22
  13. avatar
    [12] Solei [*]

    co kdybychom chtěli zpátky lup královny Kristýny? Stejně to tu ti švédové vybrakovali jenom proto aby si zaplnili pokladnu.

    superkarma: 0 10.10.2007, 16:43:47
  14. [11] Bellana [*]

    Tobbi: Proč se rozčiluji? Zbytečně, samozřejmě, a na nesprávném místě. Po zabrání Sudet byli z tohoto území odsunuti Češi, ale to je v pořádku, o tom nebudeme v žádném případě mluvit, zasloužili si to, překáželi, jsou to podlidé. A vlastně je to komunistická propaganda. Po prohrané válce byli odsunuti Němci na základě dohody vítězných mocností. To ale bylo fuj, jak si něco takového může dovolit český póvl k herrenvolku. Nic není černobílé, s tím souhlasím. V posledních patnácti letech mám dojem, že válka nebyla, dohody nebyly, jen Češi si léčili mindrák malého národa na Němcích. A nechoď na mě s RG, kvůli této bandě kriminálníků názor nezměním.

    superkarma: 0 10.10.2007, 15:45:36
  15. avatar
    [10] Sirikit [*]

    Tchýně byla Němka a z toho, co vyprávěla, mi šel občas mráz po zádech. Ať už to bylo v roce 1939 nebo 1945. Říkala trefně: ksindl se najde tam i tam....

    superkarma: 0 10.10.2007, 15:20:41
  16. [9] Tobbi [*]

    Bellana: Co se tak rozčiluješ? Nevidím, že by se tu za odsun bičoval kdokoliv. Jenom není dobré chorobně lpět na černobílém vidění světa

    superkarma: 0 10.10.2007, 15:11:41
  17. [8] Bellana [*]

    Češi způsobili všechny války světa, Češi vynalezli rasovou segregaci, Češi založili vyhlazovací tábory v Polsku, Češi jsou vředem na tváři světa a jenom ti, kteří toto uznají, budou vyvázáni z tohoto hnusného národa, který za všechno může.
    Já ve válce nebyla, moji příbuzní se v odsunu neangažovali a odmítám se do nekonečna bičovat za odsun. Doporučuji knihu Cejch od Zdeňka Šmída.

    superkarma: 0 10.10.2007, 14:51:14
  18. [7] Tobbi [*]

    Ano

    Nóoooooooooooo, byl to dobrej nápad... Co si tak asi sakra můžu myslet?! Byla to zrada a zbabělost. Jak řekl Chamberlain: "Mohli jsme si vybrat mezi hanbou a válkou, vybrali jsme si hanbu a budeme mít válku."

    Hm, jo bojovat a utopit se v krvi. Věřím, že se tehdejší politici rozhodli správně. Hrdinství za každou cenu je nesmysl, tady šlo o holé přežití národa.

    No, v té době, kdy byly vydány, prostě reflektovaly aktuální politickou situaci.

    Po těch letech by to přineslo víc zmatku než užitku. Co se stalo, stalo se A pak, aktivní fašisti byli odsunuti právem...

    Co se dělo při divokých odsunech byl hnus fialovej a někteří Češi si rozhodně nezadali s fašisty.

    Před časem jsem vyprávěla svojí nejlepší kamarádce o tom, jak moje prababička utíkala v roce 1938 s dvěma syny ze Sudet, jak toho staršího potom Němci popravili a pro mého dědu to byl takový šok, že hned v roce 1945 vstoupil do armády a jedním z jeho úkolů bylo koordinovat ten oficiální odsun, jak vzpomínal na to, že dokud byli Němci na našem území, byli jako zmoklé slepice, ale jak přejeli hranice, začali být agresivní a demonstrativně si strhávali pásky z rukávů...

    A kámoška mi na to řekla. No, a moji babičku jako sudetskou Němku zavřeli po válce do nějakého tábora, odkud je rozváželi do Německa, babičce odvezli celou rodinu a pak řekli, že už nejsou prachy, takže tady zůstává. Bez rodiny, bez peněz, v zemi, jejíž jazyk pořádně neuměla a kde ji každý nenáviděl...

    Takže tak! Je to minulost....

    superkarma: 0 10.10.2007, 14:27:56
  19. avatar
    [6] Solei [*]

    Oprava, byli to britové, španělé se starali o potomky. Už, mi paměť selhává.

    superkarma: 0 10.10.2007, 14:05:55
  20. avatar
    [5] Solei [*]

    Když padlo rakouské císařství, španělský král se snažil zajistit arcivévodovi Karlu azyl. Když se dotazoval českého státu zda by nemohl císař zůstat na zámku v Brandýse (sloužil zde jako voják) dr. E. Beneš však odmítl, s kuriózním odůvodněním, že Československo nebude dávat apanáž příslušníku dynastie, která je zodpovědná za Bílou Horu a popravu 27 "českých" pánů.

    Tohle máme v povaze. Němcům jsme neodpustili že přišli na naše území. A to, že velká část z nich přišla na pozvání krále Přemysla Otakara II. aby zde rozvíjeli řemesla na tom nic nemění.
    Většina ze sudetských němců neuměla česky a považovala se za němce a i kdyby se nehlásili přímo k nacismu a bylo jim v čase odsunu učiněno nepráví - bylo dobře že odešli.

    superkarma: 0 10.10.2007, 14:03:14
  21. avatar
    [4] OlgaMarie [*]

    Vivian: Je natočen čtyřdílný seriál a myslím,že buď konec 1.dílu nebo začátek 2.dílu je odsun Němců ze Sudet a jak hrozně se chovali Češi,kteří za války lezli Němcům do pr...e a udávali a pak si navlékli pásky RG(rudá nebo rabovací garda?).Četla jsem scénař a bylo mi hodně úzko.Nemám představu,kdy a zda se někdy bude vysílat,ale herecky je velmi dobře obsazen.Je tam i židovský lékař,který přežije koncentrák a co z něho StB později udělá,jak a čím je donucen ke spolupráci.Ale seriál je i o bezmezné nezištné lásce.Člověka ke člověku.

    superkarma: 0 10.10.2007, 13:10:05
  22. avatar
    [3] Vivian [*]

    OlgaMarie: taky si myslím, že si nemáme s Němci moc co vyčítat...

    superkarma: 0 10.10.2007, 12:48:13
  23. avatar
    [2] OlgaMarie [*]

    Nikdo z nás tehdy nebyl v situaci,aby za republiku měl rozhodnout.Všichni se dnes můžeme bít do prsou a hrdinně se chvástat,jak bychom se tenkrát zachovali.
    Československu mám za zlé,že obětovalo Židy a při odsunu Němců ze Sudet tolerovalo či dokonce schvalovalo vraždy a znásilňování žen.Tím se pasovalo na stejnou úroveň fašistického a nacistického Německa a cesta zločinům komunismu byla otevřena.

    superkarma: 0 10.10.2007, 12:40:19
  24. avatar
    [1] aiša [*]

    ano
    byla to zrada,a rozhodnutí,o nás bez nás
    měli jsme bojovat
    s dekrety souhlasím
    měly by zůstat v platnosti,sudeťákům nic nevracet,nejde jim o rodnou zem,ale o prachy,němci nás tu během války pěkně obrali a co vrátili,nic !!!!

    superkarma: 0 10.10.2007, 12:37:48

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme